Deficit štátneho rozpočtu sa medziročne zvýšil o takmer 40 percent
9. 4. 2024
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Štátny rozpočet dosiahol ku koncu marca tohto roka deficit vo výške 2,181 miliardy eur. Znamenalo to medziročné zhoršenie hospodárenia štátu o 617,9 milióna eur alebo 39,5 percenta. Informovalo o tom Ministerstvo financií.
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Výdavky pri medziročnom porovnaní rástli, a to o 377 miliónov eur alebo o 6,1 percenta na 6,517 miliardy eur.
Medziročný rast daňových príjmov predstavoval podľa rezortu financií 237 miliónov eur alebo 6,3 percenta. "Pozitívny vývoj bol zaznamenaný pri dani z pridanej hodnoty vo výške 112,3 milióna eur, pri spotrebných daniach vo výške 52,4 milióna eur, pri dani vyberanej zrážkou vo výške 25,1 milióna eur, pri iných daniach na tovary a služby vo výške 2,7 milióna eur a pri daniach z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti vo výške 0,5 milióna eur," zhodnotil rezort financií.
Osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach dosiahol 101,1 milióna eur. Solidárny príspevok z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií zaznamenal dva milióny eur. "Keďže územnej samospráve boli prevedené prostriedky dani z príjmov právnických osôb o tri milióny eur viac ako v minulom roku, zaznamenala daň z príjmov právnických osôb medziročný pokles na úrovni 2,9 milióna eur," uviedol rezort financií.
Negatívny vývoj zaznamenali aj pri dani z príjmov fyzických osôb, a to vo výške 53,4 milióna eur. Negatívne sa vyvíjali aj príjmy z rozpočtu Európskej únie, kde došlo k medziročnému poklesu o 326,8 milióna eur.
Výdavky na obsluhu štátneho dlhu zaznamenali v marci medziročný nárast o 66,3 milióna eur. "V kategóriách výdavkov štátneho rozpočtu súvisiacich s čerpaním prostriedkov z rozpočtu EÚ došlo k medziročnému poklesu o 108,1 milióna eur, výdavky na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ zaznamenali medziročný nárast o 35,3 milióna eur," priblížil rezort financií.
Pri čerpaní prostriedkov z plánu obnovy došlo k medziročnému nárastu o 5,8 milióna eur. Platba do rozpočtu Európskej únie zaznamenala medziročný pokles o 64,3 milióna eur.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Živnostníkov trápia súdy aj vzdelávanie
8. 10. 2009
Vzdelávanie pracovnej sily v oblasti malých a stredných podnikov patrilo k jednej z hlavných tém dnešného stretnutia prezidenta SR s predstaviteľmi živnostníkov, a zástupcov reprezentujúcich malé a stredné podniky. K problémom, ktoré im bránia v podnikaní zaradili aj vymožiteľnosť práva, súdy a problémy s bankami.
Zástupcov Slovenskej asociácie malých podnikov (SAMP), Slovenskej živnostenskej komory (SŽK) a Slovenského živnostenského zväzu (SŽZ) najviac v súčasnosti zaujíma vývoj na trhu práce. Čiže naša nastupujúca generácia pre remeslá a služby.
Tento záujem sa premietol do zákona o odbornom vzdelávaní, o odbornom školstve, do ktorého sú a budú živnostenské združenia plne zapojené. Cieľom živnostníkov je dosiahnuť, aby na trhu práce bola aj remeselná zručnosť, aj kvalita a záujem o vzdelávanie.
Počas stretnutia živnostníci predstavili hlave štátu projekt vzdelávania pre oblasť malého a stredného podnikania.
Nový pohľad na prípravu pracovnej sily pre malé a stredné podniky v sebe spája aj teoretickú, aj praktickú účasť konkrétnych firiem. Malé podniky by mali byť personálne vybavené tak, že aj veľkí investori, ktorí budú siahať po malých podnikoch ako subdodávateľoch, nájdu kvalitnú pracovnú silu.
Podnikateľské prostredie v súčasnosti kazí najmä čierna práca a slabá vzdelanostná úroveň pracovnej sily. Preto sú práve na vzdelávanie smerované aj finančné toky v Európskej únii. Smerom k personálnemu vzdelávaniu treba nasmerovať aj naše zákony.
Prezident na záver vyzval zástupcov živnostníkov a malých a stredných podnikov, aby sa pri každom schvaľovaní zákonov, ktoré sa ich týkajú, zastavili v Prezidentskom paláci a prediskutovali s ním pozitíva aj negatíva, ktoré im tieto návrhy prinášajú.
Tempo prepadu výroby sa v auguste spomalilo
8. 10. 2009
Priemysel na Slovensku v auguste tempo prepadu výroby výrazne spomalil a dosiahol najlepší výsledok od začiatku roka. Podľa informácií Štatistického úradu lepšie výsledky zaznamenala predovšetkým výroba automobilov. Mierne si pohoršila výroba počítačových, elektronických a optických výrobkov, aj keď v auguste vzrástla o dve tretiny.
Po očistení od ťažby a dobývania a dodávok energií sa celkovo samotná priemyselná výroba v auguste prepadla o 4,2 percenta.
Za miernejším poklesom celkovej priemyselnej výroby na Slovensku v auguste stojí na jednej strane bázický efekt, keď výroba v auguste 2008 výrazne spomalila, čo vytvorilo pozitívnejšiu porovnávaciu bázu pre tento rok, ako aj vplyv šrotovného v Európe.
V lete zaznamenáva priemyselná výroba výraznejšie výkyvy najmä pre rôzne načasovanie dovoleniek. Pozitívne je, že medzimesačný sezónne očistený rast zaznamenali skoro všetky odvetvia.
Predpokladá sa, že medzimesačné zmeny v mesiacoch september a október už nebudú také pozitívne, ale v závere roka by mal byť pre nízku porovnávaciu bázu medziročný rast výroby v priemysle badateľný.
Štát pomôže Sociálnej poisťovni
7. 10. 2009
V nasledujúcich troch rokoch by štát mal pomôcť Sociálnej poisťovni (SP) sumou presahujúcou 4,71 miliardy eur.
Podľa návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2010 s výhľadom do roku 2012, ktorý schválila vláda, by v budúcom roku mala poisťovňa od štátu dostať takmer 1,52 mld. €, v roku 2011 ďalších 1,63 mld. € a v ďalšom roku 1,56 mld. €. Pôjde o zdroje zo štátnych finančných aktív, ako aj zo štátneho rozpočtu.
V budúcom roku by príjmy poisťovne mali dosiahnuť približne 6,078 mld. € a výdavky takmer 6,080 mld. €. Vďaka prevodu prebytku z tohto roka by mala poisťovňa rok 2010 uzatvoriť s prebytkom 385,8 mil. €.
Jednotný mýtny systém
6. 10. 2009
Pripravuje sa cesta pre jednotný európsky systém cestného mýta. Rozhodnutie, ktoré Európska komisia prijala, ustanovuje základné technické špecifikácie a požiadavky nevyhnutné na zavedenie európskej služby elektronického výberu mýta.
Do troch rokov bude služba k dispozícii pre všetky cestné vozidlá nad 3,5 tony alebo pre vozidlá určené na prepravu viac ako deviatich cestujúcich vrátane vodiča. Pre ostatné vozidlá bude táto služba k dispozícii do piatich rokov.
V prijatom rozhodnutí Komisia zároveň určuje práva a povinnosti mýtnych úradov, poskytovateľov služieb a používateľov.
Používatelia si budú môcť vybrať, s ktorým poskytovateľom účastnícku zmluvu podpíšu. Mýtne úrady oznámia výšku mýtnych poplatkov, ktoré sa poskytovateľom služby majú zaplatiť a tie sa potom fakturujú používateľom. Mýto zaplatené prostredníctvom služby príslušné vnútroštátne alebo miestne mýtne poplatky nesmie presiahnuť.
Podpredseda Európskej komisie pre oblasť dopravy označil prijaté rozhodnutie za najvýznamnejší prínos pre vodičov od zrušenia hraničných kontrol.