Deficit štátneho rozpočtu sa medziročne zvýšil o takmer 40 percent
9. 4. 2024
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Štátny rozpočet dosiahol ku koncu marca tohto roka deficit vo výške 2,181 miliardy eur. Znamenalo to medziročné zhoršenie hospodárenia štátu o 617,9 milióna eur alebo 39,5 percenta. Informovalo o tom Ministerstvo financií.
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Výdavky pri medziročnom porovnaní rástli, a to o 377 miliónov eur alebo o 6,1 percenta na 6,517 miliardy eur.
Medziročný rast daňových príjmov predstavoval podľa rezortu financií 237 miliónov eur alebo 6,3 percenta. "Pozitívny vývoj bol zaznamenaný pri dani z pridanej hodnoty vo výške 112,3 milióna eur, pri spotrebných daniach vo výške 52,4 milióna eur, pri dani vyberanej zrážkou vo výške 25,1 milióna eur, pri iných daniach na tovary a služby vo výške 2,7 milióna eur a pri daniach z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti vo výške 0,5 milióna eur," zhodnotil rezort financií.
Osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach dosiahol 101,1 milióna eur. Solidárny príspevok z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií zaznamenal dva milióny eur. "Keďže územnej samospráve boli prevedené prostriedky dani z príjmov právnických osôb o tri milióny eur viac ako v minulom roku, zaznamenala daň z príjmov právnických osôb medziročný pokles na úrovni 2,9 milióna eur," uviedol rezort financií.
Negatívny vývoj zaznamenali aj pri dani z príjmov fyzických osôb, a to vo výške 53,4 milióna eur. Negatívne sa vyvíjali aj príjmy z rozpočtu Európskej únie, kde došlo k medziročnému poklesu o 326,8 milióna eur.
Výdavky na obsluhu štátneho dlhu zaznamenali v marci medziročný nárast o 66,3 milióna eur. "V kategóriách výdavkov štátneho rozpočtu súvisiacich s čerpaním prostriedkov z rozpočtu EÚ došlo k medziročnému poklesu o 108,1 milióna eur, výdavky na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ zaznamenali medziročný nárast o 35,3 milióna eur," priblížil rezort financií.
Pri čerpaní prostriedkov z plánu obnovy došlo k medziročnému nárastu o 5,8 milióna eur. Platba do rozpočtu Európskej únie zaznamenala medziročný pokles o 64,3 milióna eur.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Zákon o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií
27. 7. 2015
Dňa 30. 6. 2015 bola schválená posledná novela zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií, ktorá nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
Cieľom uvedenej novely zákona je zabezpečiť podmienky na efektívne využitie rozľahlých nevyužitých územných celkov na realizáciu ucelených hospodárskych činností, a to najmä v oblasti priemyslu, služieb, výskumu a vývoja. Základným predpokladom procesu prípravy vhodného územia na implementáciu priemyselnej výroby, služieb, výskumu alebo vývoja je urýchlenie a zefektívnenie procesov usporiadania majetkovo právnych vzťahov, územného konania, ako aj stavebného konania.
Aktuálna situácia ohľadne majetkovo právnych vzťahov k nehnuteľnostiam na území Slovenskej republiky a ich evidencie je aj z dôvodov rôznych historických aspektov mimoriadne komplikovaná. Proces sceľovania rozdrobených území, pozemkových úprav, existencia inštitútu neznámeho vlastníka, hrozba možných reštitučných nárokov, nejasné dedičské vzťahy, chyby v evidencii, ako aj ďalšie aspekty predstavujú jednak právnu neistotu, ako aj značnú ťažkopádnosť pri realizácii veľkoplošných národohospodárskych aktivít, ktoré majú celospoločenský prínos.
Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci
12. 6. 2015
V porovnaní s doterajším stavom sa navrhuje rozšíriť okruh subjektov oprávnených na výchovu a vzdelávanie bezpečnostných technikov a rozšíriť okruh odborne spôsobilých fyzických osôb, ktoré môžu získať oprávnenie na výchovu a vzdelávanie v oblasti ochrany
Podnetom na novelizáciu je požiadavka aplikačnej praxe, aby výchovu a vzdelávanie podľa § 27 zákona č. 124/2006 Z. z. v príslušných skupinách podľa prílohy č. 2 zákona mohli zabezpečovať aj iné odborné fyzické osoby, ako len osoby s príslušným preukazom alebo osvedčením na výkon príslušnej činnosti, a aby aj iné odborne spôsobilé osoby vo vzťahu k odbornému zameraniu výchovy a vzdelávania mohli byť školiteľmi. Na ten účel návrh zákona v porovnaní s doterajším stavom rozširuje okruh odborne spôsobilých fyzických osôb, ktoré môžu získať oprávnenie na výchovu a vzdelávanie v jednotlivých skupinách činností podľa prílohy č. 2 zákona, prehľadne vymedzuje požiadavky na získanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie podľa § 27 ods. 4 zákona a požiadavky na odbornú spôsobilosť a odbornú prax žiadateľa o vydanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie, odborného zástupcu a školiteľa.
Zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách
12. 6. 2015
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony vyplýva z úloh C.2. „pripraviť návrh novely zákona o cenných papieroch s cieľom zlepšiť právny rámec pre vydávanie investičných certifikátov a zjednodušiť prechod na úplný členský princíp poskytovania služieb centrálneho depozitára cenných papierov“ a C.13. „predložiť na rokovanie vlády návrh novelizácie Občianskeho zákonníka a súvisiacich predpisov s cieľom upraviť režim finančných zábezpek podľa medzinárodných štandardov“ uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 191 z 23. apríla 2014 k návrhu Koncepcie rozvoja kapitálového trhu.
Medzi hlavné ciele navrhovaného zákona patrí:
• odbúranie legislatívnych bariér brániacich uvádzaniu nových finančných produktov (investičné certifikáty) na trh, napr. obmedzenia pri vydávaní, kde doteraz platila právna úprava, že ich môžu vydávať len banky, a predmetným návrhom sa toto vydávanie rozširuje aj na obchodníkov s cennými papiermi,
• zavedenie úplného členského princípu poskytovania služieb centrálneho depozitára cenných papierov s cieľom znížiť náklady a zvýšiť efektívnosť služieb,
• štandardizácia režimu finančných zábezpek, kde by sa zjednodušený režim vzniku záložných práv, použitia zálohu (re use), započítania a výkonu záložného práva podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2002/47/ES zo 6. júna 2002 o dohodách o finančných zárukách mohol rozšíriť aj na ďalšie protistrany nakoľko v súčasnosti je Slovenská republika jediným členským štátom, ktorý neumožňuje uplatniť tento režim pre protistrany finančných inštitúcií z korporátnej sféry.
Novela Obchodného zákonníka schválená v skrátenom legislatívnom konaní
24. 4. 2015
Novelu Obchodného zákonníka parlament schválil vo štvrtok 23. 4. 2015. Prezident sa zaručil, že nevyužije 15-dňovú lehotu na podpísanie zákona, ale podpíše alebo nepodpíše novelu zákona ihneď.
Po novom sa upravuje proces reštrukturalizácie firiem a zavedú sa do praxe opatrenia, na ktorých sa v stredu dohodla vláda s veriteľmi nemenovanej stavebnej firmy, jej vedením a bankami. Zmena zákona je reakciou na problémy malých veriteľov tejto spoločnosti. Účinná bude hneď po jej podpise prezidentom a zverejnení v Zbierke zákonov.
Veritelia reštrukturalizovaných firiem si budú môcť odteraz vymáhať celých 100 % zo svojich pohľadávok. Záväzky spoločností sa totiž ani po skončení reštrukturalizačného procesu nevymažú. Zároveň sa novelou rozširuje účel použitia osobitného odvodu bánk aj na posilnenie vlastných zdrojov spoločností, v ktorých má štát 100-% majetkovú účasť.
Novela prináša možnosť úpravy reštrukturalizačného plánu ešte pred jeho schválením na schôdzi veriteľov.
Novelou sa zavádza aj možnosť, aby sa reštrukturalizačný správca mohol vzdať svojej funkcie. Nového správcu vyberie súd náhodným výberom. Novela tiež do budúcnosti zavádza register diskvalifikácií a prísne postihy pri odďaľovaní riešenia úpadku firmy. Po novom sa upravuje aj inštitút krízy obchodnej spoločnosti.