Deficit štátneho rozpočtu sa medziročne zvýšil o takmer 40 percent
9. 4. 2024
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Štátny rozpočet dosiahol ku koncu marca tohto roka deficit vo výške 2,181 miliardy eur. Znamenalo to medziročné zhoršenie hospodárenia štátu o 617,9 milióna eur alebo 39,5 percenta. Informovalo o tom Ministerstvo financií.
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Výdavky pri medziročnom porovnaní rástli, a to o 377 miliónov eur alebo o 6,1 percenta na 6,517 miliardy eur.
Medziročný rast daňových príjmov predstavoval podľa rezortu financií 237 miliónov eur alebo 6,3 percenta. "Pozitívny vývoj bol zaznamenaný pri dani z pridanej hodnoty vo výške 112,3 milióna eur, pri spotrebných daniach vo výške 52,4 milióna eur, pri dani vyberanej zrážkou vo výške 25,1 milióna eur, pri iných daniach na tovary a služby vo výške 2,7 milióna eur a pri daniach z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti vo výške 0,5 milióna eur," zhodnotil rezort financií.
Osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach dosiahol 101,1 milióna eur. Solidárny príspevok z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií zaznamenal dva milióny eur. "Keďže územnej samospráve boli prevedené prostriedky dani z príjmov právnických osôb o tri milióny eur viac ako v minulom roku, zaznamenala daň z príjmov právnických osôb medziročný pokles na úrovni 2,9 milióna eur," uviedol rezort financií.
Negatívny vývoj zaznamenali aj pri dani z príjmov fyzických osôb, a to vo výške 53,4 milióna eur. Negatívne sa vyvíjali aj príjmy z rozpočtu Európskej únie, kde došlo k medziročnému poklesu o 326,8 milióna eur.
Výdavky na obsluhu štátneho dlhu zaznamenali v marci medziročný nárast o 66,3 milióna eur. "V kategóriách výdavkov štátneho rozpočtu súvisiacich s čerpaním prostriedkov z rozpočtu EÚ došlo k medziročnému poklesu o 108,1 milióna eur, výdavky na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ zaznamenali medziročný nárast o 35,3 milióna eur," priblížil rezort financií.
Pri čerpaní prostriedkov z plánu obnovy došlo k medziročnému nárastu o 5,8 milióna eur. Platba do rozpočtu Európskej únie zaznamenala medziročný pokles o 64,3 milióna eur.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Zavedenie hraničných kontrol kazí biznis aj spoločnostiam pôsobiacim na Slovensku.
17. 9. 2015
Stovky kamiónov a nákladných áut. Kilometrové kolóny a niekoľkohodinové čakanie na prechod do druhého štátu. Frimy začínajú cítiť prvé dosahy opätovného zavedenia hraničných kontrol.
Brusel situáciu nateraz upokojuje. Problémom však podľa odborníkov je, že ak by došlo k predĺženiu tejto lehoty, komisia nemá páky na dodržiavanie tejto lehoty. Naopak, páky hľadá na štáty, najmä V4, ktoré odmietajú prijatie utečencov na základe kvót. Tie považuje Západ za jednu z možností, ktorá by mohla upokojiť utečeneckú krízu. Situácia sa totiž vyhrotila do súčasnej situácie po tom, ako Nemci prestali zvládať nápor migrantov a v nedeľu podvečer pristúpili k zavedeniu hraničných kontrol. Posilnené stráženie zaviedli aj Rakúsko, Maďarsko, Česko a Slovensko.
zdroj: hnonline.sk
Životné minimum
12. 8. 2015
Sumy životného minima sa upravujú vždy k 1. júlu bežného kalendárneho roka, a to na základe koeficientu rastu čistých peňažných príjmov na osobu alebo koeficientu rastu životných nákladov nízkopríj¬mových domácností. Tieto údaje poskytuje vždy ministerstvu Štatis¬tický úrad Slovenskej republiky. Pri valorizácii sa pritom zohľadňuje nižší koeficient.
Sumy životného minima sa k 1. júlu bežného kalendárneho roka neupravia, ak sa vyššie spomí¬naný koeficient, ktorým by sa upravili sumy životného minima, rovná jednej alebo je nižší ako jedna.
Na obdobie od 1. 7. 2015 do 30. 6. 2016 zostáva suma životného minima rovnaká – t.z. na úrovni 198,09 eur mesačne. Stalo sa tak druhýkrát v histórií SR, že sa výška životného minima nezmenila.
Sumy životného minima na obdobie od 1. 7. 2015 tak ostávajú nezmenené nasledovne
• 198,09 € mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu,
• 138,19 € mesačne, ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu,
• 90,42 € mesačne, ak ide o neza¬opatrené dieťa alebo zaopatrené neplnoleté dieťa.
Konečný užívateľ
27. 7. 2015
Novelou zákona o verejnom obstarávaní, ktorá nadobudne účinnosť pätnástym dňom odo dňa jeho vyhlásenia a 1. 9. 2015 sa zavádza definícia konečného užívateľa výhod na účely uvedeného zákona.
Podstatou právnej úpravy je zákonná požiadavka, že verejný obstarávateľ a obstarávateľ nesmie uzavrieť zmluvu vo verejnom obstarávaní s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí nemajú v registri konečných užívateľov výhod vedenom Úradom pre verejné obstarávanie zapísaných konečných užívateľov výhod a tiež ktorých subdodávatelia podľa zákona o verejnom obstarávaní a osoby podľa tohto zákona nemajú v registri konečných užívateľov výhod zapísaných svojich konečných užívateľov výhod. Teda úspešný uchádzač alebo uchádzači, ich subdodávatelia budú povinní na účely poskytnutia riadnej súčinnosti potrebnej na uzavretie zmluvy mať v registri konečných užívateľov výhod zapísaných konečných užívateľov výhod. Uvedené povinnosti sa vzťahujú na nadlimitné zákazky a podlimitné zákazky bez využitia elektronického trhoviska. Dôvodom týchto zmien je snaha zabezpečiť, aby zmluvy vo verejnom obstarávaní uzatvárali iba subjekty so známou vlastníckou štruktúrou až po úroveň fyzických osôb. Identifikácia konečných užívateľov výhod má nesporný význam na zvýšenie transparentnosti, zabráneniu konfliktu záujmov a boju proti korupcii vo verejnom obstarávaní. Jedným z podkladov pre zápis konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod bude čestné vyhlásenie, v ktorom fyzická osoba alebo právnická osoba identifikuje svojich konečných užívateľov výhod. Do registra konečných užívateľov výhod budú môcť tieto osoby zapísať svojich konečných užívateľov výhod bez úhrady akéhokoľvek správneho poplatku a bez toho, aby museli mať v zozname podnikateľov zapísané údaje a doklady na účely preukázania splnenia zákonných podmienok účasti.
Významná investícia
27. 7. 2015
Novelou zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií, ktorá nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov SR dochádza k rozšíreniu definície významnej investície.
Právna úprava tohto zákona umožní vydanie osvedčenia o významnej investícii aj podnikom v 100 % vlastníctve štátu za účelom efektívneho využitia rozľahlých doteraz nevyužitých území na budovanie strategických parkov určených na umiestnenie investícií v oblasti priemyselnej výroby, služieb a výskumu a vývoja. Taktiež dochádza aj k novelizácii zákona o územnom plánovaní a stavebnom poriadku. Účelom zmien je umožniť v územnom, v stavebnom a vo vyvlastňovacom konaní rýchlejšiu administratívnu prípravu na realizáciu významných investícii tak, aby boli zachované ústavné práva vlastníkov dotknutých nehnuteľnosti.