Deficit štátneho rozpočtu sa medziročne zvýšil o takmer 40 percent
9. 4. 2024
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Štátny rozpočet dosiahol ku koncu marca tohto roka deficit vo výške 2,181 miliardy eur. Znamenalo to medziročné zhoršenie hospodárenia štátu o 617,9 milióna eur alebo 39,5 percenta. Informovalo o tom Ministerstvo financií.
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Výdavky pri medziročnom porovnaní rástli, a to o 377 miliónov eur alebo o 6,1 percenta na 6,517 miliardy eur.
Medziročný rast daňových príjmov predstavoval podľa rezortu financií 237 miliónov eur alebo 6,3 percenta. "Pozitívny vývoj bol zaznamenaný pri dani z pridanej hodnoty vo výške 112,3 milióna eur, pri spotrebných daniach vo výške 52,4 milióna eur, pri dani vyberanej zrážkou vo výške 25,1 milióna eur, pri iných daniach na tovary a služby vo výške 2,7 milióna eur a pri daniach z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti vo výške 0,5 milióna eur," zhodnotil rezort financií.
Osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach dosiahol 101,1 milióna eur. Solidárny príspevok z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií zaznamenal dva milióny eur. "Keďže územnej samospráve boli prevedené prostriedky dani z príjmov právnických osôb o tri milióny eur viac ako v minulom roku, zaznamenala daň z príjmov právnických osôb medziročný pokles na úrovni 2,9 milióna eur," uviedol rezort financií.
Negatívny vývoj zaznamenali aj pri dani z príjmov fyzických osôb, a to vo výške 53,4 milióna eur. Negatívne sa vyvíjali aj príjmy z rozpočtu Európskej únie, kde došlo k medziročnému poklesu o 326,8 milióna eur.
Výdavky na obsluhu štátneho dlhu zaznamenali v marci medziročný nárast o 66,3 milióna eur. "V kategóriách výdavkov štátneho rozpočtu súvisiacich s čerpaním prostriedkov z rozpočtu EÚ došlo k medziročnému poklesu o 108,1 milióna eur, výdavky na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ zaznamenali medziročný nárast o 35,3 milióna eur," priblížil rezort financií.
Pri čerpaní prostriedkov z plánu obnovy došlo k medziročnému nárastu o 5,8 milióna eur. Platba do rozpočtu Európskej únie zaznamenala medziročný pokles o 64,3 milióna eur.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Tisíce domácností zaplatia za plyn viac
17. 1. 2017
Od nového roka mali Slováci odoberať zemný plyn lacnejšie až o 2,6 percenta ročne. Zlacnenie však nepocítia všetci zákazníci.
Štátny regulátor od nového roka zásadne mení rozdelenie taríf na odber plynu. Štyri tarify sa rozšíria na osem. A to bude pre tisíce ľudí znamenať, že si za plyn zaplatia viac. Najviac na zmenu doplatia veľké domácnosti, ktoré odoberajú viac ako štyritisíc kubíkov plynu ročne. Čiže tí, ktorí plynom aj kúria. Podľa šéfredaktorky portálu energia.sk Lenky Ferenčákovej sa zdražovanie plynu kvôli novej vyhláške regulačného úradu dotkne mnohých domácností. Dodala, že ich môžu byť až tisícky. Nespokojnosť a hnev. Drahší plyn a zmätok medzi odberateľmi. Presne to so sebou priniesla novinka z dielne štátneho regulátora, ktorá platí od začiatku tohto roka. Na základe novej vyhlášky sa zásadne zmenilo členenie domácností do taríf na odber plynu. Doterajšie štyri skupiny sa rozdelili hneď do ôsmich. Čo znamená, že domácnosti, ktoré doteraz spadali do jednej tarify, sa môžu od januára nájsť v novej. Nepatrná zmena má hneď niekoľko háčikov, na ktoré môžu ľudia „doplatiť“. Napríklad stúpajú poplatky.
zdroj: hnonline.sk
Benzín je najdrahší za 18 mesiacov
13. 1. 2017
Po novom roku sa vodiči na benzínových pumpách dočkali výrazného zdraženia benzínu a nafty. Dnes teda môžeme povedať, že tankujeme najdrahšie pohonné látky za posledného 1,5 roka.
Len liter nafty zdražel za posledný mesiac o viac ako päť centov. A práve výrazné zdraženie diesla robí škrt cez rozpočet dopravným firmám. Ak má spoločnosť napríklad desať kamiónov a každý najazdí mesačne desaťtisíc kilometrov, zdraženie nafty o jediný cent jej zvýši mesačné náklady o 280 eur. A zdraženie o päť centov až o 1 400 eur. To spôsobuje problémy najmä tým autodopravcom, ktorí nemajú v zmluvách s čerpačkami ošetrené palivové príplatky a kopírujú tak vývoj na trhoch, hovorí Andrej Fekete zo združenia autodopravcov Česmad.
zdroj: hnonline.sk
Španieli predstavili veľkú investíciu na Slovensku.
13. 1. 2017
Pôvodom španielska spoločnosť Gestamp dnes na ministerstve hospodárstva potvrdila investíciu v Nitre za 133 miliónov eur. Firma u nás plánuje vybudovať závod s rozlohou 42 400 metrov štvorcových, ktorý má do roku 2021 vytvoriť 229 pracovných miest. Vyrábať bude hliníkové komponenty pre automobilový priemysel. Štát pomôže investorovi dotáciou deväť miliónov.
Hoci sa táto investícia doposiaľ spájala hlavne s príchodom Jaguaru Land Rover na Slovensko, plány pre budúci závod siahajú i mimo hraníc Slovenska. Nábor zamestnancov sa už podľa Riberasa na Slovensku začal. Priemerný hrubý mesačný plat by sa mal v závode pohybovať okolo 1400 eur. Spoločnosť Gestamp patrí s 95 priemyselnými závodmi, pričom ďalších šesť je vo výstavbe, a s vyše 33 000 zamestnancami medzi najväčších svetových výrobcov v automobilovom priemysle. Nový závod v Nitre má byť v poradí už desiatym novým závodom Gestampu za posledné štyri roky. S výrobou by sa malo pod Zoborom začať už v polovici roka 2018. Gestamp už na Slovensku pôsobí prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Edscha, ktorej automotive závod zamestnáva vo Veľkom Mederi vyše 170 ľudí.
zdroj: hnonline.sk
D3 až v roku 2026
9. 1. 2017
Hnev a rozhorčenie. Také sú pocity firiem, ktoré už asi desať rokov čakajú na novú diaľnicu cez Kysuce. Hoci pred niekoľkými mesiacmi rezort dopravy ubezpečoval, že diaľnica D3 cez Kysuce bude dokončená v roku 2023, v novej správe Národnej diaľničnej spoločnosti sa už píše o roku 2026. A ostré reakcie spoločností, pre ktoré je nové cestné spojenie kľúčové na seba nenechali dlho čakať.
Približne desať rokov by sa už podľa pôvodných plánov malo jazdiť po diaľnici D3, vedúcej zo Žiliny cez Kysuce až do Českej republiky a Poľska. Miesto toho sa dnes hovorí o čakaní na takmer ďalšie desaťročie. A rovnako dlho čaká na spomínaný úsek diaľnice žilinská automobilka Kia. Cesta cez Kysuce je pre Kiu kľúčová. Kvôli exportu i dodávkam tadiaľ prechádza denne takmer dvesto kamiónov. Dopravné nehody pritom nie sú na tomto úseku kvôli jeho preťaženiu výnimočné.
zdroj: hnonline.sk