Deficit štátneho rozpočtu sa medziročne zvýšil o takmer 40 percent
9. 4. 2024
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Štátny rozpočet dosiahol ku koncu marca tohto roka deficit vo výške 2,181 miliardy eur. Znamenalo to medziročné zhoršenie hospodárenia štátu o 617,9 milióna eur alebo 39,5 percenta. Informovalo o tom Ministerstvo financií.
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Výdavky pri medziročnom porovnaní rástli, a to o 377 miliónov eur alebo o 6,1 percenta na 6,517 miliardy eur.
Medziročný rast daňových príjmov predstavoval podľa rezortu financií 237 miliónov eur alebo 6,3 percenta. "Pozitívny vývoj bol zaznamenaný pri dani z pridanej hodnoty vo výške 112,3 milióna eur, pri spotrebných daniach vo výške 52,4 milióna eur, pri dani vyberanej zrážkou vo výške 25,1 milióna eur, pri iných daniach na tovary a služby vo výške 2,7 milióna eur a pri daniach z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti vo výške 0,5 milióna eur," zhodnotil rezort financií.
Osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach dosiahol 101,1 milióna eur. Solidárny príspevok z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií zaznamenal dva milióny eur. "Keďže územnej samospráve boli prevedené prostriedky dani z príjmov právnických osôb o tri milióny eur viac ako v minulom roku, zaznamenala daň z príjmov právnických osôb medziročný pokles na úrovni 2,9 milióna eur," uviedol rezort financií.
Negatívny vývoj zaznamenali aj pri dani z príjmov fyzických osôb, a to vo výške 53,4 milióna eur. Negatívne sa vyvíjali aj príjmy z rozpočtu Európskej únie, kde došlo k medziročnému poklesu o 326,8 milióna eur.
Výdavky na obsluhu štátneho dlhu zaznamenali v marci medziročný nárast o 66,3 milióna eur. "V kategóriách výdavkov štátneho rozpočtu súvisiacich s čerpaním prostriedkov z rozpočtu EÚ došlo k medziročnému poklesu o 108,1 milióna eur, výdavky na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ zaznamenali medziročný nárast o 35,3 milióna eur," priblížil rezort financií.
Pri čerpaní prostriedkov z plánu obnovy došlo k medziročnému nárastu o 5,8 milióna eur. Platba do rozpočtu Európskej únie zaznamenala medziročný pokles o 64,3 milióna eur.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Biznis si založilo 40-tisíc fyzických osôb
21. 3. 2018
V minulom roku si na Slovensku podľa poradenskej spoločnosti Bisnode rozbehlo vlastný biznis viac ako 40-tisíc podnikateľov – fyzických osôb.
Drvivé zastúpenie majú tí, ktorí podnikajú na základe živnostenského oprávnenia, druhou najčastejšie využívanou formou je slobodné povolanie. Z celkového počtu nových podnikateľov – fyzických osôb – je len tretina žien.
Inflácia na Slovensku vo februári spomalila
19. 3. 2018
Medziročný rast spotrebiteľských cien v eurozóne vo februári spomalil na 1,1 percenta z januárových 1,3 percenta. Oznámil to dnes štatistický úrad Eurostat. Opravil tak svoj rýchly odhad z konca minulého mesiaca, podľa ktorého februárová inflácia predstavovala 1,2 percenta.
Európska centrálna banka (ECB) sa usiluje o to, aby sa inflácia v eurozóne pohybovala tesne pod dvoma percentami. Banka sa snaží infláciu aj hospodársky rast v eurozóne podporovať rekordne nízkymi úrokovými sadzbami a rozsiahlymi nákupmi dlhopisov. Od januára však mesačný objem nákupov dlhopisov znížila na 30 miliárd eur z predchádzajúcich 60 miliárd eur. ECB minulý týždeň zlepšila odhad tohtoročného rastu ekonomiky eurozóny na 2,4 percenta z predtým predpokladaných 2,3 percenta. Jej šéf Mario Draghi však upozornil, že stimulačné opatrenia sú naďalej potrebné. Inflácia v eurozóne by podľa ECB mala a v tohtoročnom aj budúcom roku činiť 1,4 percenta, v roku 2020 by mala vystúpiť na 1,7 percenta. Na Slovensku dosahovala inflácia v januári 2,6 percenta. Zaznamenávame spomalenie, keďže hodnota vo februári predstavovala 2,2 percenta.
Exekúcie po novom
16. 3. 2018
V NR SR bola schválená novela exekučného poriadku. Cieľom novej úpravy je zakotvenie exekučnej imunity pre vymedzený druh majetku miest a obcí, a to majetkové účasti v právnických osobách, prostredníctvom ktorých mestá a obce zabezpečujú verejnoprospešné služby nevyhnutné pre svoje fungovanie.
Ide o verejnoprospešné služby zásobovania vodou, odvádzania odpadových vôd, nakladania s komunálnym odpadom a výrobu a rozvod tepla. Tieto možno považovať za natoľko dôležité pre riadny a nerušený chod miest a obcí, že sa zavádza ich ochrana v prípade, že dôjde k začatiu exekučného konania na majetok mesta alebo obce podľa Exekučné poriadku. Vymedzený druh majetku bude vylúčený z exekúcie priamo zo zákona bez potreby rozhodnutia súdu. Zabráni sa tak tomu, aby výkonom exekúcie na tomto majetku bolo ohrozené či dokonca paralyzované poskytovanie uvedených vitálnych služieb v meste či v obci.
Právna úprava zohľadňuje existujúcu právnu úpravu a judikatúru týkajúcu sa exekučnej imunity, ktorú zákon prepožičiava taxatívne vymedzenému majetku štátu. Ide najmä o nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 111/2011-61 zo 4. júla 2012, publikovaný v Zbierke zákonov pod číslom č. 217/2012 Z. z., a tiež ustanovenia § 61s Exekučného poriadku.
Tak ako štát, aj mestá a obce plnia mnohé nenahraditeľné funkcie. Rovnako ako exekučná imunita štátu, ani exekučná imunita miest a obcí nebude neobmedzená, ale bude sa vzťahovať iba na taxatívne vymedzený majetok potrebný na plnenie nevyhnutných funkcií mesta alebo obce. Oprávnení v zmysle Exekučného poriadku budú aj naďalej môcť uspokojiť svoje pohľadávky exekúciou iného druhu majetku miest a obcí.
Zabezpečovanie uvedených verejnoprospešných služieb je predmetom výkonu samosprávy obce v zmysle § 4 ods. 3 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Podľa § 1a ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov má mestská časť v rozsahu výkonu samosprávy a prenesenej pôsobnosti postavenie obce; obdobné platí pre mestské časti mesta Košice. Ustanovenia tohto zákona preto okrem miest a obcí možno uplatniť aj mestské časti oboch miest.
Novela zákona o znalcoch a tlmočníkoch
16. 3. 2018
Z dôvodu zvýšenia právnej istoty a úspešnosti uchádzačov o zápis do zoznamu znalcov, tlmočníkov a prekladateľov sa spresňujú ustanovenia o zápise do zoznamu, ktoré pripúšťali rôzny výklad, zväčšuje sa rozsah informácií zapísaných a zverejňovaných v zozname k výkonu činnosti znalcov, tlmočníkov a prekladateľov a ich momentálneho statusu pre lepšiu informovanosť verejnosti a jednotlivých zadávateľov.
Novelou zákona sa odstraňujú nedostatky právnej úpravy vyplývajúcej z rozhodovacej činnosti ministerstva pri zápise znalcov, tlmočníkov a prekladateľov do zoznamu a vyvodzovaní administratívno-právnej zodpovednosti za správne delikty. Upravujú sa niektoré aspekty, ktoré boli v praxi prekonané a naopak zabraňuje sa nežiaducim javom, ktoré majú vplyv na kvalitu podávaných výkonov. Zároveň sa vykonávajú systematické zmeny v zaradení obsahu sťažností pod podstatu iných správnych deliktov, návrh zákona reaguje na prijatie Civilného sporového poriadku.
Návrh rozlišuje výkon znaleckej, tlmočníckej a prekladateľskej činnosti pre súdy a iné orgány verejnej moci a pre súkromné potreby fyzických a právnických osôb, kde ponecháva väčší priestor pre dohodu zadávateľov a osôb, ktoré činnosť vykonávajú, či už v možnosti dohody o časti úhrady v podobe odmeny, alebo dohody o celej výške znalečného alebo tlmočného vrátane hotových výdavkov, odmietnutí vykonať úkon a pod. Novela zákona reaguje aj na podnety zo strany znalcov, tlmočníkov a prekladateľov vykonávajúcich činnosť na základe ustanovenia súdom, ktorí poukazujú na to, znalečné alebo tlmočné je im uhradené so značným časovým odstupom niekoľkých mesiacov, často až rokov.
Spresňuje sa rozsah subjektov zapisovaných do oddielu na zápis znalcov o osoby vykonávajúce v zahraničí činnosť obdobnú znaleckej činnosti, údaje o vykonávaní praxe nielen v zamestnaneckom pomere, spodrobňujú sa zverejňované údaje o uložených sankciách za posledné tri roky, dopĺňa sa informácia o dočasnom pozastavení výkonu činnosti, rovnako aj informácia o prerušení výkonu činnosti. Zároveň sa upravujú ustanovenia, ktoré zabezpečia aktuálnosť údajov v zoznamoch precíznejším oznamovaním skutočností, ktoré sa do zoznamu zapisujú.