Chorý zamestnanec nemusí ísť k lekárovi. Môže zostať doma aj bez dovolenky či PN
19. 6. 2023
Uplatnenie dňa na regeneráciu nevyžaduje dodatočnú administratívu ani návštevu lekára. Niektoré firmy vyžadujú nahlásenie vopred, iné nie
V prípadne, že sa zamestnanec cíti zle, nemusí hneď siahať po paragrafe, PN alebo dovolenke. V mnohých firmách si už pracovníci zvykli na to, že majú k dispozícii istý počet dní na regeneráciu, ktoré sú známe pod anglickým pomenovaním sick days.
Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že tento benefit je výhodný len pre zamestnanca, pravda bude niekde inde. Ak by v ňom totiž zamestnávateľ žiadne výhody nevidel, pravdepodobne by ho neposkytoval.
„Z pohľadu zamestnávateľa je to benefit, ktorý spôsobuje výpadky pracovnej sily s krátkou oznamovacou dobou,“ poukázala na možnú komplikáciu riaditeľka personálnej agentúry Adecco. „Zamestnávateľ nedokáže stopercentne predpokladať, s kým môže v tíme na ďalší deň počítať. Môže sa tiež stať, že sick day si nahlási počas jedného dňa viacero zamestnancov, čo môže mať dosah aj na výkon práce,“ doplnila ju Katarína Tešla z portálu Kariéra.sk.
Tento benefit by bol nevýhodným pre firmu v prípade, ak by mala zle nastavený systém čerpania tohto benefitu. Väčšie firmy by mali mať nastavený plán zastupiteľnosti, aby dokázali vykryť úlohy zamestnanca, ktorý si voľno ráno nahlásil. V menej urgentných prípadoch práca počká.
Sick day je deň, počas ktorého môže zamestnanec zostať doma bez toho, aby ho pritom zaťažovala nadbytočná byrokracia či pravidlá. Jedinou podmienkou je zväčša oznámiť, prípadne požiadať nadriadeného o takýto deň. Ide o zdravotné voľno a na tento účel má sick day primárne slúžiť. Keďže však nie je potrebné dodať zamestnávateľovi žiadnu ospravedlnenku od lekára, zamestnanec ho môže využiť prakticky ľubovoľne.
B
(Zdroj: trend.sk/)
Prevádzka vozidiel v cestnej premávke
16. 12. 2019
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nadobudne účinnosť 1. 1. 2020 a 1. 9. 2020.
Dôvody na vypracovanie novely zákona:
- zabezpečiť implementáciu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/858 z 30. mája 2018 o schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, ako aj systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre takéto vozidlá a o dohľade nad trhom s nimi,
- zabezpečiť úplnú transpozíciu smernice Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorou sa v Spoločenstve stanovujú najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave, keďže táto smernica bola zmenená,
- rozhodnutím Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/984 z 5. júna 2019, ktorým sa mení smernica Rady 96/53/ES, pokiaľ ide o lehotu na vykonávanie osobitných pravidiel týkajúcich sa maximálnej dĺžky pre kabíny, ktoré majú lepšie aerodynamické vlastnosti, energetickú účinnosť a sú bezpečnejšie,
- zosúladiť niektoré ustanovenia zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke s judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie,
- riešiť problematiku podmienok prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie a s prihliadnutím na poznatky a skúseností nadobudnuté v procese aplikácie v súčasnosti platného zákona o prevádzke vozidiel,
- sprievodné novely súvisiacich zákonov, a to zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 253/2015 Z. z. a zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Orgány posudzovania zhody - zmeny
16. 12. 2019
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 505/2009 Z. z. o akreditácii orgánov posudzovania zhody predložil Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. 1. 2020.
Zákon reaguje na trend vývoja v oblasti poskytovania akreditačných služieb na Slovensku. Predmetom novely zákona je úprava ustanovení týkajúcich sa pojmu akreditačná služba v súlade s reálne ponúkanými službami Slovenskou národnou akreditačnou službou (SNAS), žiadosti o akreditáciu prostredníctvom formulárov, ktoré budú zverejňované na webovom sídle SNAS. Dopĺňajú sa jednotlivé záväzné dokumenty vydávané SNAS. Zároveň sa zákonom upravujú riadiace orgány Slovenskej národnej akreditačnej služby – riaditeľ, dozorná rada, ako aj zloženie Slovenskej akreditačnej rady, ktorá je poradným orgánom predsedu úradu. Nakoľko SNAS poskytuje akreditačné služby na základe štátom daných právomocí, je vhodné, aby štát znášal náklady spojené s účasťou Slovenskej republiky v európskych a medzinárodných akreditačných organizáciách, kde je účasť Slovenskej republiky povinná. Aktívnou účasťou v týchto inštitúciách sa zvyšuje uznávanie SNAS na európskej a medzinárodnej úrovni. Priamo zo zákona bude tento príspevok štátu prísne limitovaný, aby nemohol byť použitý na iný účel ako ten, ktorý je ustanovený v novele zákona.
Portál určený na dotácie na elektromobily skolaboval
13. 12. 2019
Záujem bol veľký, za 30 minút sa minulo 1,2 milióna eur. Záujem o pridelenie dotácie na nákup elektromobilov je mimoriadny. Za prvých 30 minút od spustenia registrácie požiadali na portáli chcemelektromobil.sk záujemcovia o dotácie na kúpu elektromobilu alebo plug-in hybridu v celkovej výške 1,2 milióna eur a následne portál skolaboval.
Povedal to v stredu po rokovaní vlády minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD) Rezort hospodárstva vyčlenil na tieto dotácie päť miliónov eur. "Toto opatrenie padlo na úrodnú pôdu a záujem o elektromobily je veľký," skonštatoval Žiga. Minister v minulosti nevylúčil, že v prípade veľkého záujmu by mohlo ministerstvo celkovú sumu zvýšiť. Dočasne prerušená registrácia. Podľa vedúceho oddelenia komunikácie Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA) Stanislava Jurikoviča je registrácia žiadostí dočasne prerušená. SIEA, ktorá žiadosti registruje, o tom informuje aj na stránke chcemelektromobil.sk. "Dôvodom sú neočakávané technické príčiny a množstvo neoprávnených zásahov z externého prostredia bezprostredne po spustení registrácie," uviedol Jurikovič, podľa ktorého je predpokladaný termín opätovného spustenia registrácie vo štvrtok (12. 12.) od 12.00 h. "Alokované finančné prostriedky zatiaľ neboli vyčerpané," dodal. Rok na kúpu. Záujemcovia o nový elektromobil môžu dostať dotáciu na jeho obstaranie vo výške 8000 eur, pri kúpe plug-in hybridu je dotácia 5000 eur. Rezort hospodárstva podpíše s úspešnými žiadateľmi zmluvu a tí budú mať 12 mesiacov na to, aby si kúpili auto. Následne im štát dotáciu refunduje. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť lízing. Fyzická osoba nepodnikateľ a subjekty verejnej samosprávy budú mať možnosť získať podporu na jedno vozidlo, podnikateľov bude obmedzovať maximálna povolená výška dotácií od štátu v súlade s legislatívou EÚ. Maximálna obstarávacia cena vozidla, na ktoré bude možné získať dotáciu, je 50.000 eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH).
(Zdroj: Ekonomika.sme.sk )
Potravinári chcú prispieť k ochrane životného prostredia
13. 12. 2019
Prinášajú na trh výrobky šetrnejšie k planéte. Potravinárska komora Slovenska víta a podporuje odhodlanie európskej organizácie združujúcej potravinársky a nápojový priemysel FoodDrink Europe prispieť k trvalej udržateľnosti celého potravinového systému. Inovácie vo výrobe potravín aj obalov.
Aj výrobcovia na Slovensku si podľa komory uvedomujú svoju zodpovednosť za ochranu životného prostredia a už dnes prinášajú na trh výrobky rešpektujúce zvyšujúce sa nároky a očakávania spotrebiteľov týkajúce sa šetrného prístupu k našej planéte. "V tomto odhodlaní budeme pokračovať zdieľaním najlepších praktík, podporou inovácií v oblasti výroby potravín, obalových materiálov či šetrného získavania surovín. Zároveň budeme pokračovať vo vzdelávacích aktivitách smerovaných na spotrebiteľa, či už v oblasti pestrej a vyváženej stravy, ale aj ochrany životného prostredia a predchádzania plytvaniu potravinami,“ uviedla Jana Venhartová, riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska, ktorá je členskou organizáciou FoodDrink Europe. Trvalo udržateľný potravinový systém. Európska organizácia FoodDrink Europe v stredu vydala dokument o ceste potravinárskeho a nápojového priemyslu k trvalo udržateľným potravinovým systémom. Robí tak v súvislosti s očakávaným vydaním Európskej zelenej dohody (European Green Deal). Európsky potravinársky a nápojový priemysel, ktorý je najväčším spracovateľským odvetvím v rámci Európskej únie, bol podľa Potravinárskej komory Slovenska v posledných desaťročiach zodpovedným a konštruktívnym partnerom pri riešení hospodárskych, sociálnych a environmentálnych pilierov udržateľnosti v potravinovom reťazci. Cieľom tohto orientačného dokumentu je pripraviť pôdu pre udržateľnú budúcnosť so silnejším prepojením medzi potravinami, ľuďmi a planétou, a zároveň vydávať odporúčania pre opatrenia EÚ v oblasti potravinovej bezpečnosti a udržateľnosti. Rýchly prechod na udržateľnejšie potravinové systémy si podľa Potravinárskej komory Slovenska vyžaduje zapojenie a spoluprácu všetkých aktérov potravinového dodávateľského reťazca. Potravinárska komora Slovenska je záujmovým združením právnických osôb, založeným potravinárskymi firmami pôsobiacimi na Slovensku s cieľom spolupracovať pri obhajovaní spoločných záujmov potravinárskeho priemyslu na úrovni štátnych a mimovládnych inštitúcií.
Potravinárska komora Slovenska pôsobí v Slovenskej republike od septembra 2002.
(Zdroj: Ekonomika.sme.sk )