Chorý zamestnanec nemusí ísť k lekárovi. Môže zostať doma aj bez dovolenky či PN
19. 6. 2023
Uplatnenie dňa na regeneráciu nevyžaduje dodatočnú administratívu ani návštevu lekára. Niektoré firmy vyžadujú nahlásenie vopred, iné nie
V prípadne, že sa zamestnanec cíti zle, nemusí hneď siahať po paragrafe, PN alebo dovolenke. V mnohých firmách si už pracovníci zvykli na to, že majú k dispozícii istý počet dní na regeneráciu, ktoré sú známe pod anglickým pomenovaním sick days.
Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že tento benefit je výhodný len pre zamestnanca, pravda bude niekde inde. Ak by v ňom totiž zamestnávateľ žiadne výhody nevidel, pravdepodobne by ho neposkytoval.
„Z pohľadu zamestnávateľa je to benefit, ktorý spôsobuje výpadky pracovnej sily s krátkou oznamovacou dobou,“ poukázala na možnú komplikáciu riaditeľka personálnej agentúry Adecco. „Zamestnávateľ nedokáže stopercentne predpokladať, s kým môže v tíme na ďalší deň počítať. Môže sa tiež stať, že sick day si nahlási počas jedného dňa viacero zamestnancov, čo môže mať dosah aj na výkon práce,“ doplnila ju Katarína Tešla z portálu Kariéra.sk.
Tento benefit by bol nevýhodným pre firmu v prípade, ak by mala zle nastavený systém čerpania tohto benefitu. Väčšie firmy by mali mať nastavený plán zastupiteľnosti, aby dokázali vykryť úlohy zamestnanca, ktorý si voľno ráno nahlásil. V menej urgentných prípadoch práca počká.
Sick day je deň, počas ktorého môže zamestnanec zostať doma bez toho, aby ho pritom zaťažovala nadbytočná byrokracia či pravidlá. Jedinou podmienkou je zväčša oznámiť, prípadne požiadať nadriadeného o takýto deň. Ide o zdravotné voľno a na tento účel má sick day primárne slúžiť. Keďže však nie je potrebné dodať zamestnávateľovi žiadnu ospravedlnenku od lekára, zamestnanec ho môže využiť prakticky ľubovoľne.
B
(Zdroj: trend.sk/)
Firemné mozgy
2. 7. 2009
Najvýkonnejší ľudia vo firme by mali dostávať zodpovedné a náročné úlohy. Potrebujú sa zlepšovať a vyniknúť, preto im treba na to vytvárať podmienky. Firmy by mali využiť príležitosť a vyberať si tých najlepších.
Mnohí z
tých najlepších opúšťajú firmy preto, že tieto k nim pristupujú
nevhodne. Treba si uvedomiť, že práve takíto ľudia majú zásluhu na výsledkoch a
posúvajú firmu dopredu.
Talentovaní môžu pomôcť firmám nielen v
súčasnom stave krízy. Dokázateľná väzba
medzi riadením talentov, výkonnosťou a produktivitou existuje dlhodobe.
Nedostatok talentovaných ľudí obmedzuje firmu
v rôznych a potrebných inováciách a rýchlych reakciách na zmeny. Veľký únik
mozgov špecialisti v riadení ľudských zdrojov predpovedajú zo súkromného
sektora do štátnej správy, v ktorej sa plánujú veľké zákazky a projekty.
Talentovaných a úspešných ľudí je potrebné
vždy oceniť. Za každých okolností a v každej situácii. Ľuďom, ktorí dosiahli
úspech zväčša nechýba zdravé sebavedomie a túžba presadiť sa. Ak talentovaní
ľudia od vedenia firiem nepocítia záujem a ochotu ponúkať im stále nové
príležitosti, privedie ich to k osobnej stagnácii, alebo sa budú chcieť
presadiť niekde inde.
Udržanie kľúčových mozgov vo firmách vyžaduje
prehodnotiť súčasný systém odmeňovania, zhodnotiť, či systém riadenia
pracovného výkonu má skutočne motivačný charakter pre ľudí, či manažéri dokážu
správne nastaviť ciele a rovnako správne ich aj zhodnotiť.
Treba si uvedomiť, že motivácia nemusí
spočívať iba vo finančnom hodnotení. Pretože talentovaní ľudia sa chcú neustále
vzdelávať, treba im zabezpečiť cielené vzdelávanie a rozvojové programy.
Firmy by mali mať pripravené kariérny a
rozvojové plány zamestnancov. Zamestnancom treba dávať najavo, že firma má o
nich záujem aj v budúcnosti. Ľudia potrebujú mať istotu, že sa s nimi počíta ako s aktívnymi členmi
tímu. Tým sa celkovo pozdvihuje morálka vo firme.
Mesačné výpisy o stave účtov nebudú spoplatňované
2. 7. 2009
Mesačné výpisy o stave a o pohyboch na bankových účtoch budú od novembra zadarmo. Návrh zákona o platobných službách im po tomto termíne zákaže vyberať poplatky za tieto výpisy.
Výsledkom legislatívy, vychádzajúcej
z európskeho práva, môže byť zlacnenie služieb či uprednostňovanie
elektronickej komunikácie pred papierovou.
Eurosmernica aj slovenský návrh zákona
umožňujú bankám výpisy zasielať aj inak ako štandardnou poštou. Informácie o
svojich zárobkoch a míňaní sa tak mnohí klienti po novom dozvedia len z internetu.
Zmena sa dotkne predovšetkým tých zákazníkov, ktorí si za výpisy platia nad
rámec balíka služieb. Klient môže bezplatné informácie získať v papierovej
podobe zasielané poštou v rámci predplateného balíka služieb,
v elektronickej podobe prostredníctvom internetbankingu alebo
elektronickou poštou.
Zákazníkom, ktorí nemajú papierovú poštu
predplatenú, hrozí, že ju už
dostávať nebudú. V opačnom prípade by ich totiž finančné domy museli dotovať.
Ak by banky výpisy posielali aj naďalej, tento náklad by museli znášať. Určite sa tomu však banky nevyhnú v prípade zákazníkov, ktorí k internetovej ani
mobilnej komunikácii nemajú prístup. Aj
tých totiž musia informovať každý mesiac.
Podľa Slovenskej bankovej asociácie väčšina klientov dostáva informácie na
mesačnej báze v súlade s novom legislatívou už dnes.
Istrobanku na slovenskom trhu nahradí ČSOB
1. 7. 2009
ČSOB sa od júla stáva právnym nástupcom Istrobanky a nová banka bude na trhu pôsobiť pod jednou značkou, a to ČSOB. Od júla dôjde aj k zmene bankového kódu Istrobanky.
Jej pôvodný kód budú môcť
klienti používať pri dobiehajúcich platbách. Od 1. októbra platby smerujúci na
pôvodný bankový kód nebudú spracované.
Z technických dôvodov sa zmenia aj čísla bežných účtov klientov Istrobanky.
Pôvodné čísla účtov Istrobanky majú totiž inú štruktúru ako účty v ČSOB.
Zaniknú aj niektoré produkty Istrobanky. S
ponukou alternatívnych produktov sú klienti oslovovaní už v tomto čase. Týka sa
to najmä depozitných produktov.
Niektoré produkty Istrobanky zaniknú. Klienti sú v tomto čase už oslovovaní
s ponukou alternatívnych produktov. Ako uviedol generálny riaditeľ Istrobanky
Miroslav Paulen, týka sa to najmä depozitných produktov.
Fúzia bánk sa dotkne aj pracovníkov. Ich celkový stav sa zníži zhruba o 200
ľudí.
Úroky a zmluvné pokuty by už nemali presiahnuť výšku úveru
1. 7. 2009
Pri úveroch a pôžičkách by spotrebitelia už nemali na úrokoch a zmluvných pokutách zaplatiť viac, ako je samotná výška úveru.
Takúto novelu Občianskeho
zákonníka, ktorá by mala upraviť maximálnu hranicu sankcií pre spotrebiteľa
tak, aby úroky z omeškania a zmluvné pokuty z jednej spotrebiteľskej zmluvy
neprevyšovali výšku poskytnutého úveru alebo pôžičky, uložila vláda pripraviť
ministerstvu spravodlivosti. Novela by mala byť vypracovaná do konca tohto
roka.
Okrem tejto úlohy ministerstvo spravodlivosti v rámci vládou schválenej
Koncepcie ochrany hospodárskych záujmov spotrebiteľov dostalo aj ďalších šesť
úloh, ktoré majú pomôcť posilniť ich ochranu.
Cieľom koncepcie je systémové zabezpečenie ochrany spotrebiteľov pred
negatívnymi dôsledkami finančnej a hospodárskej krízy ako aj menovej konverzie.
Ministerstvo chce zabezpečiť aj efektívnu kontrolu možného neopodstatneného
zvyšovania cien. Dôležité je
predovšetkým zabezpečenie vzdelávania a informovanosti spotrebiteľov a to najmä
citlivých skupín ako sú starší ľudia, ľudia s nižším vzdelaním, s nižšími
príjmami a pod. Za najproblematickejšie
z hľadiska ochrany záujmov spotrebiteľov sa podľa záverov koncepcie
ukazujú napríklad tzv. rýchle pôžičky, správa bytov, fakturácia energií,
zvyšovanie cien, neprijateľné podmienky v spotrebiteľských zmluvách či nekalé
obchodné praktiky alebo cezhraničné nakupovanie spotrebiteľov.
V ďalšom období chce rezort hospodárstva sústrediť svoju činnosť na
koordináciu výkonu trhového dozoru a na hodnotenie situácie na vnútornom trhu
vrátane monitoringu cien. Pri tejto
činnosti bude úzko spolupracovať so všetkými dotknutými rezortmi a výsledné
informácie spracováva v spolupráci s kompetentnými ministerstvami a orgánmi
trhového dozoru. Zistené skutočnosti
chce ministerstvo následne predkladať aj na rokovanie Cenovej rady vlády,
prípadne aj na samotné rokovanie kabinetu.