Cestovné kancelárie hlásia oživenie turizmu
10. 6. 2024
V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. Služby slovenských cestovných kancelárií a cestovných agentúr v roku 2023 využilo vyše 1,1 milióna osôb. V porovnaní s predchádzajúcim rokom zaznamenali 66-percentný nárast klientov a dorovnali sa tak hodnotám rokov pred pandémiou. V piatok o tom informoval Štatistický úrad. Po troch rokoch ovplyvnených pandémiou sa dostali cestovné kancelárie na čísla rekordného roku 2018, zmenila sa však štruktúra ich klientov.
"Pribudli najmä Slováci cestujúci do zahraničia, ubudlo cudzincov dovolenkujúcich na Slovensku. Bolo ich o 40 percent menej ako pred pandémiou. Pokračoval rast záujmu o exotickejšie destinácie," priblížil Štastistický úrad. V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. V nasledujúcom roku 2022 síce počet klientov prudko vzrástol, stále však dosahoval iba mierne nadpolovičné hodnoty najlepších rokov 2018 - 2019. Najväčší, trojštvrtinový podiel na organizovanom cestovnom ruchu tvorili dovolenky obyvateľov Slovenska v zahraničí. Za hranice Slovenska vycestovalo vlani organizovane 825-tisíc osôb. Medziročne počet zahraničných pobytov vzrástol o 78 percent a bol dokonca o pätinu vyšší aj v porovnaní s obdobím pred pandémiou.
Na zahraničnú dovolenku vycestovalo vlani prostredníctvom cestovnej kancelárie najviac obyvateľov Slovenska od roku 2000. Najčastejšie si vyberali destinácie Turecko, Grécko, Egypt a Tunisko," uviedla Veronika Töröková, riaditeľka odboru metodiky a syntézy podnikových štatistík Štatistického úradu. Egypt a Tunisko sa tak opäť vrátili na čelo rebríčka TOP 10 destinácií. Súčasne do týchto štyroch krajín smerovalo spolu viac ako 50 percent klientov cestovných kancelárií.
Z hľadiska dynamiky medziročného vývoja sa podľa Štatististického úradu naďalej zvyšoval záujem o exotickejšie destinácie, najmä Vietnam a Kubu, ale aj Tunisko, Kapverdy, Spojené arabské emiráty a Omán. Nárasty počtu klientov cestujúcich do týchto krajín boli niekoľkonásobné. Až 14-násobne vyšší záujem oproti predchádzajúcemu obdobiu zaznamenal Vietnam, Kuba prilákala 11-násobne vyšší počet klientov. Nákup dovoleniek prostredníctvom cestovných kancelárii do tradičných letných destinácií ako Bulharsko, Chorvátsko a Taliansko síce tiež minulý rok rástol, ale zďaleka nedosiahol predkovidovú úroveň. Záujem o tieto destinácie bol v porovnaní s rokom 2019 len približne polovičný.
zrástol aj počet klientov, ktorí prostredníctvom cestovných kancelárii cestovali v rámci Slovenska. Domáci organizovaný cestovný ruch medziročne zvýšil počty klientov o štyri percentá, na 84-tisíc osôb. Ich počet dokonca prekonal hodnoty spred pandémie (r. 2019) o viac ako desať percent. Pričinili sa o to najmä cestovné kancelárie a agentúry so sídlom v Žilinskom, Trenčianskom a Nitrianskom kraji. Najväčší, dvojnásobný nárast domácich hostí oproti roku 2019 dosiahli subjekty so sídlom v Žilinskom kraji.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Banky zvyšujú poplatky
29. 11. 2018
Slovenská sporiteľňa, Tatra banka a ČSOB menia svoje cenníky ku 1. januáru. Banky podľa odborníka dlhodobo zvyšujú poplatky za služby, ktoré vyžadujú človeka, poštu alebo hotovosť. „Je to dlhodobý trend. Banky investujú do elektronizácie služieb. Snažia sa manuálne operácie minimalizovať a práve na toto slúžia zmenené poplatky, myslí si analytik z Finančného kompasu Maroš Ovčarik. Poštová banka a VÚB zvyšovali poplatky už v októbri, pravdepodobne nevyužijú možnosť zmeny v januári.
Podľa Ovčarika, ak klienti nechcú banke zaplatiť viac ako doteraz, mali by si dať pozor na niektoré operácie. Pomôcť môže kontrola výšky mesačného poplatku za balík služieb k bežnému účtu a taktiež aj zloženie balíka. Podľa odborníka, ak banka zvýšila cenu balíka, klient by si mal skontrolovať, či nezaradila niektorú službu, ktorú doteraz využíval, k spoplatneným úkonom. Napríklad vklad hotovosti na pobočke na účet, alebo výber z cudzieho bankomatu. A hlavne by sa mali vyhýbať službám v kamenných prevádzkach.
Firmy dostanú od kontrolórov druhú šancu
28. 11. 2018
Ministerstvo hospodárstva sa rozhodlo zatočiť s jedným z hlavných postrachov podnikateľov. Včera predstavený balíček opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia totiž obsahuje viacero krokov, ktoré majú zjednodušiť a sprehľadniť kontroly.
Ako totiž uviedol šéf rezortu Peter Žiga, zistili, „že podnikatelia majú z týchto kontrol stres, pretože nevedia, čo všetko môže daný úrad kontrolovať“. Obchodná inšpekcia, úrad pre verejné zdravie či veterinárska a potravinárska správa tak majú za úlohu vypracovať akési zoznamy položiek, ktoré budú pri prípadnej návšteve kontrolovať. Vďaka tomu by mali firmy presne vedieť, na čo sa majú pripraviť a nežili by tak v neistote.
Podnikatelia zmenu vítajú, no člen predstavenstva spoločnosti KON-RAD Pavol Konštiak ho síce považuje za potrebné, ale poukázal na to, že je otázne, čo to bude znamenať v praxi. „Je to zatiaľ iba zámer, ktorý je napísaný, ale nie je z toho zrejmé, ako nám to zľahčí prácu pre budúcnosť,“ dodal.
Vypustenie zákonnej lehoty na uzatvorenie zmluvy o poskytnutí dotácie
27. 11. 2018
Včasné uzatvorenie zmluvy o poskytnutí dotácie je v záujme poskytovateľa aj prijímateľa dotácie, preto by mali obe strany konať v obojstrannej súčinnosti, a to bez zbytočného meškania.
Absolútnu neplatnosť zmluvy ex lege v prípade márneho uplynutia lehoty, a to napríklad aj z objektívnych dôvodov na jednej či oboch stranách, sa považuje za neprimerane prísny postih. Zároveň sa vytvárali podmienky na podporu najmenej rozvinutých okresov. Novelou zákona platnou od 1. 1. 2019 sa prihliada k zlepšeniu podmienok pre získanie dotácií pre najmenej rozvinuté regióny, konkrétne kritéria budú stanovované pri príprave jednotlivých výziev, a teda budú závisieť od charakteru výzvy a jej možností či vecného zamerania. Z tohto dôvodu sa MH SR priklonilo len k stanoveniu podmienky začleniť tieto kritéria pri vyhlasovaných výzvach v zmysle predmetného zákona.
Ochrana spotrebiteľa od 1. 1. 2019
26. 11. 2018
Cieľom zákona o ochrane spotrebiteľa je prispieť k vysokej právnej istote tak spotrebiteľov, ako aj podnikateľov, a to ustanovením základných pravidiel postupu pri alternatívnom riešení sporu medzi spotrebiteľom a predávajúcim vyplývajúcim zo spotrebiteľskej zmluvy alebo súvisiacim so spotrebiteľskou zmluvou pred subjektom alternatívneho riešenia sporov.