Cestovné kancelárie hlásia oživenie turizmu
10. 6. 2024
V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. Služby slovenských cestovných kancelárií a cestovných agentúr v roku 2023 využilo vyše 1,1 milióna osôb. V porovnaní s predchádzajúcim rokom zaznamenali 66-percentný nárast klientov a dorovnali sa tak hodnotám rokov pred pandémiou. V piatok o tom informoval Štatistický úrad. Po troch rokoch ovplyvnených pandémiou sa dostali cestovné kancelárie na čísla rekordného roku 2018, zmenila sa však štruktúra ich klientov.
"Pribudli najmä Slováci cestujúci do zahraničia, ubudlo cudzincov dovolenkujúcich na Slovensku. Bolo ich o 40 percent menej ako pred pandémiou. Pokračoval rast záujmu o exotickejšie destinácie," priblížil Štastistický úrad. V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. V nasledujúcom roku 2022 síce počet klientov prudko vzrástol, stále však dosahoval iba mierne nadpolovičné hodnoty najlepších rokov 2018 - 2019. Najväčší, trojštvrtinový podiel na organizovanom cestovnom ruchu tvorili dovolenky obyvateľov Slovenska v zahraničí. Za hranice Slovenska vycestovalo vlani organizovane 825-tisíc osôb. Medziročne počet zahraničných pobytov vzrástol o 78 percent a bol dokonca o pätinu vyšší aj v porovnaní s obdobím pred pandémiou.
Na zahraničnú dovolenku vycestovalo vlani prostredníctvom cestovnej kancelárie najviac obyvateľov Slovenska od roku 2000. Najčastejšie si vyberali destinácie Turecko, Grécko, Egypt a Tunisko," uviedla Veronika Töröková, riaditeľka odboru metodiky a syntézy podnikových štatistík Štatistického úradu. Egypt a Tunisko sa tak opäť vrátili na čelo rebríčka TOP 10 destinácií. Súčasne do týchto štyroch krajín smerovalo spolu viac ako 50 percent klientov cestovných kancelárií.
Z hľadiska dynamiky medziročného vývoja sa podľa Štatististického úradu naďalej zvyšoval záujem o exotickejšie destinácie, najmä Vietnam a Kubu, ale aj Tunisko, Kapverdy, Spojené arabské emiráty a Omán. Nárasty počtu klientov cestujúcich do týchto krajín boli niekoľkonásobné. Až 14-násobne vyšší záujem oproti predchádzajúcemu obdobiu zaznamenal Vietnam, Kuba prilákala 11-násobne vyšší počet klientov. Nákup dovoleniek prostredníctvom cestovných kancelárii do tradičných letných destinácií ako Bulharsko, Chorvátsko a Taliansko síce tiež minulý rok rástol, ale zďaleka nedosiahol predkovidovú úroveň. Záujem o tieto destinácie bol v porovnaní s rokom 2019 len približne polovičný.
zrástol aj počet klientov, ktorí prostredníctvom cestovných kancelárii cestovali v rámci Slovenska. Domáci organizovaný cestovný ruch medziročne zvýšil počty klientov o štyri percentá, na 84-tisíc osôb. Ich počet dokonca prekonal hodnoty spred pandémie (r. 2019) o viac ako desať percent. Pričinili sa o to najmä cestovné kancelárie a agentúry so sídlom v Žilinskom, Trenčianskom a Nitrianskom kraji. Najväčší, dvojnásobný nárast domácich hostí oproti roku 2019 dosiahli subjekty so sídlom v Žilinskom kraji.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Operatívny leasing na dopravnú techniku
4. 2. 2009
Včera zanikla obchodná značka OTP Leasing a nahradila ju česká finančná spoločnosť Credium. Súčasne sa zmení aj meno ďalšej spoločnosti OTP Poisťovací Maklér na Optimalit Slovakia.
Českú finančnú
spoločnosť Credium vlastní francúzska firma Sofinco. Credium chce na Slovensku
posilniť spotrebiteľské financovanie a rozširovať operatívny lízing na dopravnú
techniku. Zároveň sa chce zamerať aj na efektívne riadenie kreditného rizika.
Výrobné ceny v eurozóne klesli
3. 2. 2009
Eurostat dnes oznámil, že hladina výrobných cien v krajinách eurozóny zaznamenala ďalší výrazný pokles. Spolu s prudkým spomalením rastu spotrebiteľských cien v januári sa tak zvyšuje pravdepodobnosť, že Európska centrálna banka na štvrtkovom zasadnutí opäť zníži úrokové sadzby.
Výrobné ceny sú významným indikátorom
tlakov na rast spotrebiteľských cien. Ak infláciu neabsorbujú vo svojich
maržiach predajcovia, odrazí sa nakoniec v spotrebiteľských cenách.
Prudké spomalenie inflácie je podľa ekonómov neprijemným prekvapením a
oživuje úvahy o deflácii, teda o absolútnom medziročnom poklese cien, ktorý by
mohol ekonomiku eurozóny tvrdo zasiahnuť. Môže sa negatívne odraziť v poklese
tržieb firiem a podniky sú nútené šetriť náklady, čo sa môže odraziť na
nezamestnanosti.
Alibizmus môže firmu zničiť
2. 2. 2009
Vo svete biznisu sa za chyby platí dvojnásobne. V podnikaní naberá podobu straty dôvery zákazníkov a zníženia zákaziek. Napriek tomu nemusí každé šliapnutie vedľa znamenať koniec sna o úspešnej firme.
Kríza
každej firmy je špecifická. Nie je preto možné ponúknuť jednotný návod ako sa z
nej dostať von. Stiahnutie chybného produktu z trhu, ospravedlnenie sa
spotrebiteľom, kompenzácia poškodených a proaktívna pozitívna komunikácia s
cieľom znovuvybudovania dôveru však určite k takýmto krokom patrí.
Naopak,
unáhlené kroky a panika sú veľmi zlé a chybné.
Stavebné firmy potrebujú zákazky
2. 2. 2009
Nateraz žijú z realitného boomu z predchádzajúcich rokov. No už v lete ich čakajú problémy. Aby udržali krok s doterajším vývojom, potrebujú zákazky za päť miliárd eur.
Na takýto objem je nastavená štruktúra firiem. Ak
bude peňazí menej, musia znižovať počty zamestnancov alebo presúvať aktivity na
východné trhy. Budú sa musieť zaujímať o každý jeden kontrakt, nielen o veľké a
lukratívne zákazky.
V roku 2009 bude stavebníctvo viac závislé od verejných
zákaziek a aktivít, na ktoré štát prispieva z peňazí daňových poplatníkov.
Diaľnice a rýchlostné cesty podržia najmä lídrov, nie menšie firmy alebo
živnostníkov.
Štatistiky ukazujú, že stavebné firmy majú prácu ešte na
najbližšieho pol roka a žijú
z objednávok, ktoré nazbierali ešte v čase realitného boomu.
Po tomto období hrozí pokles. Chýbať budú najmä peniaze
súkromných investorov. Napriek tomu podľa ministerstva sa v stavebníctve
dramatického poklesu obávať netreba.
Živnostníci sa okrem nedostatku práce obávajú aj novej
konkurencie ľudí, ktorí sa vracajú zo zahraničia. Ak budú kvalitnejší, stavebné
firmy ich začnú uprednostňovať.
Konkurenciou navrátilcov sú najviac ohrození životnostníci,
ktorých živila nová výstavba alebo sa zameriavali na dokončovacie práce. Teda
murári, obkladači či inštalatéri. Niektorí sa možno preorientujú. Napríklad
strechári na staré domy, ktoré sa po desiatkach rokov zatepľujú či
rekonštruujú.