Cestovné kancelárie hlásia oživenie turizmu
10. 6. 2024
V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. Služby slovenských cestovných kancelárií a cestovných agentúr v roku 2023 využilo vyše 1,1 milióna osôb. V porovnaní s predchádzajúcim rokom zaznamenali 66-percentný nárast klientov a dorovnali sa tak hodnotám rokov pred pandémiou. V piatok o tom informoval Štatistický úrad. Po troch rokoch ovplyvnených pandémiou sa dostali cestovné kancelárie na čísla rekordného roku 2018, zmenila sa však štruktúra ich klientov.
"Pribudli najmä Slováci cestujúci do zahraničia, ubudlo cudzincov dovolenkujúcich na Slovensku. Bolo ich o 40 percent menej ako pred pandémiou. Pokračoval rast záujmu o exotickejšie destinácie," priblížil Štastistický úrad. V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. V nasledujúcom roku 2022 síce počet klientov prudko vzrástol, stále však dosahoval iba mierne nadpolovičné hodnoty najlepších rokov 2018 - 2019. Najväčší, trojštvrtinový podiel na organizovanom cestovnom ruchu tvorili dovolenky obyvateľov Slovenska v zahraničí. Za hranice Slovenska vycestovalo vlani organizovane 825-tisíc osôb. Medziročne počet zahraničných pobytov vzrástol o 78 percent a bol dokonca o pätinu vyšší aj v porovnaní s obdobím pred pandémiou.
Na zahraničnú dovolenku vycestovalo vlani prostredníctvom cestovnej kancelárie najviac obyvateľov Slovenska od roku 2000. Najčastejšie si vyberali destinácie Turecko, Grécko, Egypt a Tunisko," uviedla Veronika Töröková, riaditeľka odboru metodiky a syntézy podnikových štatistík Štatistického úradu. Egypt a Tunisko sa tak opäť vrátili na čelo rebríčka TOP 10 destinácií. Súčasne do týchto štyroch krajín smerovalo spolu viac ako 50 percent klientov cestovných kancelárií.
Z hľadiska dynamiky medziročného vývoja sa podľa Štatististického úradu naďalej zvyšoval záujem o exotickejšie destinácie, najmä Vietnam a Kubu, ale aj Tunisko, Kapverdy, Spojené arabské emiráty a Omán. Nárasty počtu klientov cestujúcich do týchto krajín boli niekoľkonásobné. Až 14-násobne vyšší záujem oproti predchádzajúcemu obdobiu zaznamenal Vietnam, Kuba prilákala 11-násobne vyšší počet klientov. Nákup dovoleniek prostredníctvom cestovných kancelárii do tradičných letných destinácií ako Bulharsko, Chorvátsko a Taliansko síce tiež minulý rok rástol, ale zďaleka nedosiahol predkovidovú úroveň. Záujem o tieto destinácie bol v porovnaní s rokom 2019 len približne polovičný.
zrástol aj počet klientov, ktorí prostredníctvom cestovných kancelárii cestovali v rámci Slovenska. Domáci organizovaný cestovný ruch medziročne zvýšil počty klientov o štyri percentá, na 84-tisíc osôb. Ich počet dokonca prekonal hodnoty spred pandémie (r. 2019) o viac ako desať percent. Pričinili sa o to najmä cestovné kancelárie a agentúry so sídlom v Žilinskom, Trenčianskom a Nitrianskom kraji. Najväčší, dvojnásobný nárast domácich hostí oproti roku 2019 dosiahli subjekty so sídlom v Žilinskom kraji.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Krátkodobá platobná neschopnosť
11. 3. 2009
Aj zdravá spoločnosť sa môže v súčasnosti ľahko dostať do problémov. Stačí, aby klienti či obchodní partneri prestali platiť načas.
Firma sa môže v dôsledku toho dostať do situácie, že jej krátkodobo budú chýbať
peniaze na to, aby pokračovala v biznise.
Ak sa firma do takejto situácie dostane, mala by začať
okamžite komunikovať so svojimi veriteľmi, pričom by sa mala snažiť nájsť
riešenia, ktoré jej pomôžu stabilizovať cash flow. Odporúčajú sa najmä dohody o
posune splatnosti alebo dohody o splátkových kalendároch. V prvom rade je však
dobré, predchádzať podobným situáciám.
Najvýznamnejšími možnosťami prevencie sú pravidelné finančné plánovanie,
starostlivý výber obchodných partnerov a zabezpečené prevádzkové financovanie.
Možnosti financovania firmy, ktorá sa dostala do
druhotnej platobnej neschopnosti, sa cez banku zmenšujú. Spoločnosť musí byť
pripravená poskytnúť osobné ručenie a adekvátnu zábezpeku za takúto formu
financovania.
Klienti na preklenutie krátkodobých prevádzkových
potrieb najčastejšie využívajú kontokorentný úver (možnosť prečerpať účet do
stanoveného limitu). Možnosťou môže byť aj využitie faktoringových služieb
(odpredaj pohľadávok). Využiť faktoring je výhodné v prípadoch, keď má
spoločnosť voči svojim dlžníkom pohľadávky, ktoré sú ešte pred uplynutím lehoty
splatnosti.
Banky vedia pomôcť aj firmám, ktoré majú dočasný
prebytok peňazí, ktoré nevedia alebo nemôžu v súčasnosti využiť. Klienti môžu
využívať krátkodobé termínované vklady, prípadne individuálne úročenie svojich
bežných účtov. Možné je využiť aj rôzne štruktúrované produkty.
Opatrenia na prekonanie krátkodobého nedostatku
peňazí
- neustálá prevencia
- okamžitá komunikácia s veriteľmi
- využitie kontokorentného úveru
- faktoring (odpredaj pohľadávok).
Lízing pri šrotovnom nie je úplne vylúčený
11. 3. 2009
Nárok na štátnu dotáciu majú aj tí motoristi, ktorí si nechali auto zlikvidovať už deviateho marca, napriek tomu, že niektoré administratívne detaily sa doťahovali až 10. marca.
Predaj
áut sa môže rozbehnúť až po podpísaní príslušných zmlúv, tak ako je to
deklarované vo výnose. Výnos ministerstva o vyplácaní šrotovného nepodporuje lízing. Vyžaduje priamy vzťah medzi tou
osobou, ktorá nové auto kupuje a stane sa jeho majiteľom a tou, ktorá dala zošrotovať
staré. Ak si však lízingové spoločnosti svoje podmienky dokážu upraviť tak, aby
majiteľom nového auta už od začiatku lízingu bol motorista (teraz sa ním stáva
až po splatení lízingu), šrotovné by sa mohlo využívať aj v tomto prípade. Asociácia lízingových spoločností bude ešte s ministerstvom o
šrotovnom rokovať.
Pokles výroby na Slovensku
10. 3. 2009
Štatistici taký vysoký pokles priemyselnej výroby na Slovensku, aký bol v januári toho roku, nezaznamenali od roku 1999.
Postihnuté sú všetky odvetvia priemyslu s výnimkou dodávok energií.
Najvýraznejší pokles zaznamenala výroba dopravných prostriedkov. V januári sa výrazne znížila aj stavebná
produkcia.
Rovnaký vývoj dát za priemysel sa očakáva aj vo februári. K čiastočnému
zlepšeniu dopytu môže dôjsť pri automobiloch vďaka šrotovnému.
Pre priemysel je kľúčové, aby sa zlepšila situácia v západnej Európe.
Vládnymi výdavkami sa ekonomika dá krátkodobo povzbudiť, no ich cena v podobe
dlhu bude podľa niektorých analytikov veľká.
Oproti očakávanim analytikov došlo k vyššiemu prepadu stavebnej výroby. To
len potvrdzuje vážnosť situácie, do ktorej sa slovenská ekonomika dostáva.
Rada na prekonanie krízy
9. 3. 2009
Jeden z troch najúspešnejších predajcov 20. storočia, Mexičan Sergio Zyman, radí firmám počas krízy zmeniť marketing.
Ak vo firme stagnuje marketing, stagnuje všetko. Mnohé firmy podcenili
realitu a tešili sa z toho, že umelo rástli. To však nemôže byť donekonečna.
Bohužiaľ, mnohé to zistili až teraz, v čase krízy.
Pravidlo jedna - neuvádzať nové, ale venovať sa starým
Problémom spoločností je, že zvyšujú tlak na
spotrebiteľov, aby kupovali ich výrobky. To je zlé. Firmy pri dnešnej obrovskej
konkurencii na trhu musia nechať slobodnú voľbu na spotrebiteľovi. Musia
sa naučiť ako čeliť rizikám a modernizovať svoje produkty. Nie uvádzať nové,
ale venovať sa starým. To súvisí aj s vnútorným rastom firmy a so základmi, na
ktorých je firma vybudovaná. Zlepšovať treba to, na čo je zákazník zvyknutý a s
čím je spokojný.
Pravidlo dva - mať strategický plán ale
sústavne analyzovať nové možnosti
V súčasnosti má až 30 % firiem nadbytočnú
ponuku. V minulosti prevládajúci trend,
že ponuka bola nižšia ako dopyt, umožňoval dvíhať ceny a vyrábať aj zbytočné produkty. Dnes je to presne
naopak. Ponuka je príliš vysoká, kým dopyt takmer žiadny. To je cena, ktorú
firmy zaplatili za to, že sa koncentrovali na krátkodobé ciele, ktoré im mali
priniesť zisky v krátkom čase.
Pravidlo tri - starý produkt meniť vtedy,
keď nespĺňa svoj účel
V biznise nejde za každú cenu o boj v
kreativite. Nové nápady nemusia vždy
byť tie najlepšie. Minimálne je to vždy finančne náročnejšie ako modernizácia
staršieho produktu. Ak je spotrebiteľ spokojný so zabehnutým produktom, nie je
dôvod meniť ho a uvádzať nový. Meniť produkt treba len v tom prípade, ak by starý nespĺňal svoj
účel. Inovácia v inom prípade nefunguje.
Čo robiť v čase krízy
Premyslieť si ciele a zrealizovať ich skôr,
ako konkurencia. Každá firma si musí urobiť analýzu, pre akú časť trhu sú jej
produkty určené a zamerať sa na to, aby ich na už existujúcom trhu
spotrebitelia kupovali za aktuálnu cenu. To, čo môže firmu v súčasnom období
zničiť, je účasť na novom trhu. Kríza nie je vhodný čas, kedy presviedčať spotrebiteľov,
aby kupovali práve naše produkty a za naše ceny.
Väčšiu šancu na prežitie majú firmy, ktoré sa
orientujú na malé trhy.
Ako pozdvihnúť predaj
Pochopiť, čo zákazníci i koneční spotrebitelia
skutočne chcú a čo skutočne potrebujú. Veľmi dôležité je nejakým spôsobom oddeliť
a odlíšiť sa od ponuky svojich najväčších konkurentov. Keď sa tieto potreby
spoja, stane sa firma pre svojich
spotrebiteľov výnimočná.
Vyhráva ten, kto včas a správne demonštruje
svojim zákazníkom to, ako používať produkty a dokáže ich vo väčšej miere predávať konečným
spotrebiteľom.