Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Cestovné kancelárie hlásia oživenie turizmu

10. 6. 2024 V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. Služby slovenských cestovných kancelárií a cestovných agentúr v roku 2023 využilo vyše 1,1 milióna osôb. V porovnaní s predchádzajúcim rokom zaznamenali 66-percentný nárast klientov a dorovnali sa tak hodnotám rokov pred pandémiou. V piatok o tom informoval Štatistický úrad. Po troch rokoch ovplyvnených pandémiou sa dostali cestovné kancelárie na čísla rekordného roku 2018, zmenila sa však štruktúra ich klientov.
"Pribudli najmä Slováci cestujúci do zahraničia, ubudlo cudzincov dovolenkujúcich na Slovensku. Bolo ich o 40 percent menej ako pred pandémiou. Pokračoval rast záujmu o exotickejšie destinácie," priblížil Štastistický úrad. V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. V nasledujúcom roku 2022 síce počet klientov prudko vzrástol, stále však dosahoval iba mierne nadpolovičné hodnoty najlepších rokov 2018 - 2019. Najväčší, trojštvrtinový podiel na organizovanom cestovnom ruchu tvorili dovolenky obyvateľov Slovenska v zahraničí. Za hranice Slovenska vycestovalo vlani organizovane 825-tisíc osôb. Medziročne počet zahraničných pobytov vzrástol o 78 percent a bol dokonca o pätinu vyšší aj v porovnaní s obdobím pred pandémiou.
Na zahraničnú dovolenku vycestovalo vlani prostredníctvom cestovnej kancelárie najviac obyvateľov Slovenska od roku 2000. Najčastejšie si vyberali destinácie Turecko, Grécko, Egypt a Tunisko," uviedla Veronika Töröková, riaditeľka odboru metodiky a syntézy podnikových štatistík Štatistického úradu. Egypt a Tunisko sa tak opäť vrátili na čelo rebríčka TOP 10 destinácií. Súčasne do týchto štyroch krajín smerovalo spolu viac ako 50 percent klientov cestovných kancelárií.
Z hľadiska dynamiky medziročného vývoja sa podľa Štatististického úradu naďalej zvyšoval záujem o exotickejšie destinácie, najmä Vietnam a Kubu, ale aj Tunisko, Kapverdy, Spojené arabské emiráty a Omán. Nárasty počtu klientov cestujúcich do týchto krajín boli niekoľkonásobné. Až 14-násobne vyšší záujem oproti predchádzajúcemu obdobiu zaznamenal Vietnam, Kuba prilákala 11-násobne vyšší počet klientov. Nákup dovoleniek prostredníctvom cestovných kancelárii do tradičných letných destinácií ako Bulharsko, Chorvátsko a Taliansko síce tiež minulý rok rástol, ale zďaleka nedosiahol predkovidovú úroveň. Záujem o tieto destinácie bol v porovnaní s rokom 2019 len približne polovičný.
zrástol aj počet klientov, ktorí prostredníctvom cestovných kancelárii cestovali v rámci Slovenska. Domáci organizovaný cestovný ruch medziročne zvýšil počty klientov o štyri percentá, na 84-tisíc osôb. Ich počet dokonca prekonal hodnoty spred pandémie (r. 2019) o viac ako desať percent. Pričinili sa o to najmä cestovné kancelárie a agentúry so sídlom v Žilinskom, Trenčianskom a Nitrianskom kraji. Najväčší, dvojnásobný nárast domácich hostí oproti roku 2019 dosiahli subjekty so sídlom v Žilinskom kraji.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Podnikatelia pribúdajú

4. 6. 2009 Stúpajúca miera nezamestnanosti vedie k tomu, že pribúdajú počty živnostníkov. Nárast malých podnikateľov zaevidoval už aj Slovenský živnostenský zväz.
V niektorých odvetviach sa prejavuje až neprimeraným zvyšovaním konkurencie. Prejavilo sa to napríklad na trhu taxislužieb, kde v dôsledku krízy pribudli noví hráci, ktorí tým ostatným znižujú zákazky a tlačia na ceny.
Analytici očakávajú, že počas tohto roka sa miera nezamestnansti zvýši asi na 12 %, v nasledujúcom roku bude stagnovať a zamestnanosť začne opäť rásť až v roku 2011.
(Zdroj: HNONLINE)

Účinnosť protikrízových opatrení

4. 6. 2009 Opatrenia prijaté vládou na prekonanie dosahov finančnej a hospodárskej krízy za prvý štvrťrok 2009 sa podľa správy rezortu hospodárstva prejavujú pozitívne a eliminujú negatívne dôsledky globálnej krízy na slovenské hospodárstvo.
Potvrdzujú to aj experti jednotlivých štátov Európskej únie pri porovnaní vývoja hospodárstva krajín EÚ a Vyšehradskej štvorky. 
Medzi splnené protikrízové opatrenia napríklad patrí skrátenie obdobia na vrátenie nadmerného odpočtu dane z pridanej hodnoty zo 60 dní na 30 dní, rozšírenie zamestnaneckej prémie či zefektívnenie aktívnej politiky trhu práce prijatím novely zákona o službách zamestnanosti.
Pozitívny posun v prospech odberateľov bol zaznamenaný aj na trhu s energiami.  Bol dosiahnutý vďaka legislatívnym zmenám a lepšej regulácii. Pokračuje výstavba nových energetických zdrojov s cieľom zvýšenia energetickej bezpečnosti a plynulosti dodávok energie. Správa konštatuje, že opatrenia smerované do oblasti energetiky splnili svoj účel a priaznivo sa podieľali na stabilizácii situácie v tejto citlivej oblasti.
(Zdroj: HNONLINE)

V kríze je možné budovať dobré meno spoločnosti

3. 6. 2009 Niektorým malým firmám kríza paradoxne pomohla. Aj pred krízovou fungovali, ako sa má v trhovom hospodárstve. Čo vyrobili, to si aj predali a z toho žijú ďalej.
Vďaka tomu nemuseli robiť zásadné rozhodnutia, kresať platy či prepúšťať ľudí. Krízu dnes využívajú k tomu, aby sa venovali svojej značke a dobrému menu spoločnosti. Majú čas zamerať sa na vývoj, rozširovať portfólio produktov a zavádzať kvalitné novinky. Majú čas sprehľadniť svoje produkty, presnejšie sa zamerivať na svojich spotrebiteľov, robiť cielenejší marketing. Majú čas byť bližšie k ľuďom, vytvoriť si s nimi užšie vzťahy, nesklamať. Aj v čase krízy je dôležité dbať na kvalitu vzťahov vo firemných kolektívoch, udržiavať ju a zlepšovať.
Do podnikania je v tomto období potrebné prinášať nové myšlienky a udávať smer, ktorým sa firmy chcú ďalej uberať. Taktiež je treba sústavne monitorovať konkurenciu, hľadať nové nápady, prinášať zmeny, nebáť sa pracovať s novými výzvami a opatrne narábať s financiami.
Manažment  spoločnosti v období krízy musí viac komunikovať s ľuďmi, hovoriť im pravdu, podeliť sa so zamestnancami o nápady a plány do budúcnosti. Ľudia sa potrebujú uistiť, že firma kráča ďalej, iba tak budú schopní naďalej podávať dobré výkony.
Kríza priniesla ponaučenia aj zamestnancom. Mnohí už zabúdali, že dobrá spoločnosť nie je iba o výške odmeňovania, ale aj o istote, dôvere a dobrej pracovnej atmosfére.
(Zdroj: HNONLINE)

Prepad slovenskej ekonomiky potvrdil Štatistický úrad

3. 6. 2009 Slovenská ekonomika v prvom štvrťroku 2009 podľa spresnených údajov Štatistického úradu zaznamenala prepad o 5,6 %. Je to viac ako očakávaný odhad.
Analytici bánk hovoria, že toto číslo potvrdzuje ich očakávania. Prudký prepad rastu ekonomiky pripisujú poklesu zahraničného aj domáceho dopytu. Kríza poznačila aj ďalšie štáty únie, do ktorých Slovensko vyváža väčšinu svojej produkcie. Na výsledku sa však podpísali aj zastavené dodávky plynu z Ruska.
Hospodárstvo začiatkom roka stiahol najmä zahraničný obchod. Vývoz klesol medziročne o necelú štvrtinu, dovoz sa prepadol o 22,6 %. Investície sa znížili o 4,1 %. Klesla aj konečná spotreba domácností (o 1,2 %).  Naopak, mierny rast o 1,2 %  vykázala konečná spotreba verejnej  správy.
Prognózu vývoja ekonomiky má Ministerstvo financií aktualizovať tento mesiac.


Dáta za ekonomickú aktivitu za mesiace apríl a máj ukážu, že bol prepad slovenskej ekonomiky naozaj dňom recesie.  Miera inflácie by  mala podľa predpokladov štatistikov  na konci roka klesnúť na 2,2 %.  Nezamestnanosť, ktorá sa v závere vlaňajška znížila na dlhoročné minimum pod 9 %, má naopak vzrásť na 11,2 %.
(Zdroj: HNONLINE)
august 2025
T po ut st št pi so ne
31 28 29 30 31 1 2 3
32 4 5 6 7 8 9 10
33 11 12 13 14 15 16 17
34 18 19 20 21 22 23 24
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
Dnes má meniny Božidara
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner