Cestovné kancelárie hlásia oživenie turizmu
10. 6. 2024
V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. Služby slovenských cestovných kancelárií a cestovných agentúr v roku 2023 využilo vyše 1,1 milióna osôb. V porovnaní s predchádzajúcim rokom zaznamenali 66-percentný nárast klientov a dorovnali sa tak hodnotám rokov pred pandémiou. V piatok o tom informoval Štatistický úrad. Po troch rokoch ovplyvnených pandémiou sa dostali cestovné kancelárie na čísla rekordného roku 2018, zmenila sa však štruktúra ich klientov.
"Pribudli najmä Slováci cestujúci do zahraničia, ubudlo cudzincov dovolenkujúcich na Slovensku. Bolo ich o 40 percent menej ako pred pandémiou. Pokračoval rast záujmu o exotickejšie destinácie," priblížil Štastistický úrad. V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. V nasledujúcom roku 2022 síce počet klientov prudko vzrástol, stále však dosahoval iba mierne nadpolovičné hodnoty najlepších rokov 2018 - 2019. Najväčší, trojštvrtinový podiel na organizovanom cestovnom ruchu tvorili dovolenky obyvateľov Slovenska v zahraničí. Za hranice Slovenska vycestovalo vlani organizovane 825-tisíc osôb. Medziročne počet zahraničných pobytov vzrástol o 78 percent a bol dokonca o pätinu vyšší aj v porovnaní s obdobím pred pandémiou.
Na zahraničnú dovolenku vycestovalo vlani prostredníctvom cestovnej kancelárie najviac obyvateľov Slovenska od roku 2000. Najčastejšie si vyberali destinácie Turecko, Grécko, Egypt a Tunisko," uviedla Veronika Töröková, riaditeľka odboru metodiky a syntézy podnikových štatistík Štatistického úradu. Egypt a Tunisko sa tak opäť vrátili na čelo rebríčka TOP 10 destinácií. Súčasne do týchto štyroch krajín smerovalo spolu viac ako 50 percent klientov cestovných kancelárií.
Z hľadiska dynamiky medziročného vývoja sa podľa Štatististického úradu naďalej zvyšoval záujem o exotickejšie destinácie, najmä Vietnam a Kubu, ale aj Tunisko, Kapverdy, Spojené arabské emiráty a Omán. Nárasty počtu klientov cestujúcich do týchto krajín boli niekoľkonásobné. Až 14-násobne vyšší záujem oproti predchádzajúcemu obdobiu zaznamenal Vietnam, Kuba prilákala 11-násobne vyšší počet klientov. Nákup dovoleniek prostredníctvom cestovných kancelárii do tradičných letných destinácií ako Bulharsko, Chorvátsko a Taliansko síce tiež minulý rok rástol, ale zďaleka nedosiahol predkovidovú úroveň. Záujem o tieto destinácie bol v porovnaní s rokom 2019 len približne polovičný.
zrástol aj počet klientov, ktorí prostredníctvom cestovných kancelárii cestovali v rámci Slovenska. Domáci organizovaný cestovný ruch medziročne zvýšil počty klientov o štyri percentá, na 84-tisíc osôb. Ich počet dokonca prekonal hodnoty spred pandémie (r. 2019) o viac ako desať percent. Pričinili sa o to najmä cestovné kancelárie a agentúry so sídlom v Žilinskom, Trenčianskom a Nitrianskom kraji. Najväčší, dvojnásobný nárast domácich hostí oproti roku 2019 dosiahli subjekty so sídlom v Žilinskom kraji.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Microsoft vyrovnáva náskok Google
14. 7. 2009
Gigant Microsoft odpovedal firme Google na konkurenčný produkt Docs. A trvalo mu to len pár dní.
Oznámil, že na serveroch Microsoftu ponúkne počas budúceho roka k dispozícii online kancelársky balík Office.
Informáciu uverejnil americký spravodajský
portál CNN.
Pôvodne mal Microsoft túto novú službu poskytnúť v rámci svojho portálu len platiacimi zákazníkom. Keďže však Google, ktorý pred pár dňami ohlásil
prácu na novom, bezplatnom operačnom systéme pre notebooky, rozhodol sa
Microsoft ponúknuť produkt zadarmo.
Konkurencia medzi dvoma gigantmi na trhu - Microsoftom a Google - sa teda
znovu vyostrila.
Najčastejšou požiadavkou bohatých je ochrana kapitálu
13. 7. 2009
Pri vysokých sumách investícií bohatí ľudia za základné pravidlo a najčastejšie sa opakujúcu požiadavku považujú ochranu kapitálu.
Znamená to pri čo najnižšom riziku zhodnotiť
peniaze o niečo viac, ako je inflácia alebo ako sú bežné podmienky v bankách.
Prioritnou stratégiou bohatých ľudí býva predovšetkým dlhodobá ochrana
kapitálu, nie rýchle zisky z rizikových operácií. Prieskumy ukazujú, že bohatí ľudia majú majetok rozložený vo viacerých typoch aktív.
Investície najčastejšie smerujú do:
– akcií a
akciových fondov
– dlhopisov a cenných papierov s pevným príjmom
– hotovosti, bežných účtov a termínovaných vkladov
– nehnuteľností
– alternatívnych investícií (hedgeové
fondy, komodity, umenie...)
Likvidácia odpadov je podľa výrobcov a dovozcov likvidačná
13. 7. 2009
Tvrdia, že schválená "likvidačná" norma v novoprijatej novele zákona o odpadoch spôsobí zdraženie spotrebičov na slovenskom trhu o 10 až 20 percent.
Brániť sa chcú na všetkých možných
úrovniach až po Európsku komisiu.
Predseda Asociácie dovozcov audiovizuálnej techniky verí, že uspejú.
Asociácia vyzvala prezidenta Slovenskej
republiky otvoreným listom, aby novelu
zákona o odpadoch nepodpísal. Novela obsahuje údajne nové a neodôvodnené
príspevky do neštátneho Recyklačného fondu a je v rozpore so stanoviskom
predkladateľa - ministerstva životného prostredia.
Pravidlá pre presun účtov medzi bankami
8. 7. 2009
Pravidlá pre presun účtov, ktoré majú klientom bánk zjednodušiť zrušenie starého a otvorenie nového účtu v inej banke pripravuje Slovenská banková asociácia.
Tieto pravidlá budú záväzné pre všetkých členov asociácie od 1. novembra
2009. Pravidlá vychádzajú z princípov, na ktorých sa dohodla Európska
banková federácia a Európska komisia.
Pravidlá sa týkajú iba fyzických osôb a výlučne bežných účtov, používaných klientom na prijímanie a zasielanie platieb. Pravidlá sa nevzťahujú sa na platobné karty.
V prípade, že pôvodná banka vyžaduje vrátenie karty, povinnosťou klienta
je kartu odovzdať.
Pravidlá neregulujú poplatkovú politiku, ale ukladajú bankám povinnosť jasne, zrozumiteľne a
vopred informovať klientov o možných poplatkoch.
Novú banku klient používa ako primárne miesto kontaktu a nová banka
komunikuje s pôvodnou bankou. Ak je to napríklad v prípade dodatkovania zmlúv
potrebné, klient navštívi aj pôvodnú banku.
Účet zruší pôvodná banka až vtedy, ak
má klient v súvislosti s účtom vysporiadané všetky záväzky. Novej banke a klientovi pôvodná banka
zašle vyplnené tlačivo so zoznamom
trvalých prevodných príkazov, súhlasov s inkasom. Dohodnuté termíny na základe informácie z pôvodnej banky nová
banka zadá do svojho systému.
Zrušenie a prevedenie účtu z jednej banky do
druhej si spoplatňuje každá finančná inštitúcia podľa svojich interných
predpisov.