Cestovné kancelárie hlásia oživenie turizmu
10. 6. 2024
V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. Služby slovenských cestovných kancelárií a cestovných agentúr v roku 2023 využilo vyše 1,1 milióna osôb. V porovnaní s predchádzajúcim rokom zaznamenali 66-percentný nárast klientov a dorovnali sa tak hodnotám rokov pred pandémiou. V piatok o tom informoval Štatistický úrad. Po troch rokoch ovplyvnených pandémiou sa dostali cestovné kancelárie na čísla rekordného roku 2018, zmenila sa však štruktúra ich klientov.
"Pribudli najmä Slováci cestujúci do zahraničia, ubudlo cudzincov dovolenkujúcich na Slovensku. Bolo ich o 40 percent menej ako pred pandémiou. Pokračoval rast záujmu o exotickejšie destinácie," priblížil Štastistický úrad. V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. V nasledujúcom roku 2022 síce počet klientov prudko vzrástol, stále však dosahoval iba mierne nadpolovičné hodnoty najlepších rokov 2018 - 2019. Najväčší, trojštvrtinový podiel na organizovanom cestovnom ruchu tvorili dovolenky obyvateľov Slovenska v zahraničí. Za hranice Slovenska vycestovalo vlani organizovane 825-tisíc osôb. Medziročne počet zahraničných pobytov vzrástol o 78 percent a bol dokonca o pätinu vyšší aj v porovnaní s obdobím pred pandémiou.
Na zahraničnú dovolenku vycestovalo vlani prostredníctvom cestovnej kancelárie najviac obyvateľov Slovenska od roku 2000. Najčastejšie si vyberali destinácie Turecko, Grécko, Egypt a Tunisko," uviedla Veronika Töröková, riaditeľka odboru metodiky a syntézy podnikových štatistík Štatistického úradu. Egypt a Tunisko sa tak opäť vrátili na čelo rebríčka TOP 10 destinácií. Súčasne do týchto štyroch krajín smerovalo spolu viac ako 50 percent klientov cestovných kancelárií.
Z hľadiska dynamiky medziročného vývoja sa podľa Štatististického úradu naďalej zvyšoval záujem o exotickejšie destinácie, najmä Vietnam a Kubu, ale aj Tunisko, Kapverdy, Spojené arabské emiráty a Omán. Nárasty počtu klientov cestujúcich do týchto krajín boli niekoľkonásobné. Až 14-násobne vyšší záujem oproti predchádzajúcemu obdobiu zaznamenal Vietnam, Kuba prilákala 11-násobne vyšší počet klientov. Nákup dovoleniek prostredníctvom cestovných kancelárii do tradičných letných destinácií ako Bulharsko, Chorvátsko a Taliansko síce tiež minulý rok rástol, ale zďaleka nedosiahol predkovidovú úroveň. Záujem o tieto destinácie bol v porovnaní s rokom 2019 len približne polovičný.
zrástol aj počet klientov, ktorí prostredníctvom cestovných kancelárii cestovali v rámci Slovenska. Domáci organizovaný cestovný ruch medziročne zvýšil počty klientov o štyri percentá, na 84-tisíc osôb. Ich počet dokonca prekonal hodnoty spred pandémie (r. 2019) o viac ako desať percent. Pričinili sa o to najmä cestovné kancelárie a agentúry so sídlom v Žilinskom, Trenčianskom a Nitrianskom kraji. Najväčší, dvojnásobný nárast domácich hostí oproti roku 2019 dosiahli subjekty so sídlom v Žilinskom kraji.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
ČNB zlepšila odhad rastu českej ekonomiky
5. 11. 2010
Česká národná banka vo svojej novej prognóze zlepšila odhad rastu ekonomiky pre tento rok na 2,3 % z predchádzajúcich 1,6 %.
Pre budúci rok naopak odhad zhoršila z augustových 1,8 % na 1,2 %.V roku 2012 by mala ekonomika rásť o 2,5 %, uviedol na tlačovej konferencii guvernér ČNB Miroslav Singer.
Zisk automobilky BMW prudko narástol
4. 11. 2010
Nemecká automobilka BMW v 3. štvrťroku tohto roka prudko zvýšila čistý zisk na 871 miliónov eur zo 76 miliónov v rovnakom období vlani.
Firme pomohlo globálne ekonomické oživenie, ktoré zvýšilo záujem o nové autá, vývoj cien a zníženie nákladov na suroviny. Tržby sa za tri mesiace zvýšili o 35,6 % na 15,94 miliardy eur. Zisk pred zdanením vzrástol na rekordných 1,36 miliardy eur zo 126 miliónov vlani. Predaj áut sa zvýšil o 13 % na 366.190 vozidiel.
Slovenská televízia sa zlúči s rozhlasom
4. 11. 2010
Slovenský rozhlas (SRo) a Slovenská televízia (STV) sa majú od budúceho roka spojiť.
Vláda návrh na vznik novej inštitúcie s názvom Rozhlas a televízia Slovenska schválila, definitívne o ňom ale rozhodne parlament. Obe verejnoprávne médiá zatiaľ zostanú vo svojich budovách, v budúcnosti ich ale čaká sťahovanie. Súčasných riaditeľov televízie a rozhlasu nahradí jeden nový.
Vytvorenie tzv. zelenej tripartity
3. 11. 2010
Ministerstvo životného prostredia SR plánuje v blízkej budúcnosti vytvoriť tzv. zelené tripartity, ktoré budú zamerané na rôzne oblasti spadajúce do agendy rezortu.
Zastúpenie v nich budú mať nie len ministerstva a mimovládne organizácie zaoberajúce sa ochranou životného prostredia, ale aj podnikatelia či obce, ktorých sa majú dotknúť pripravované zmeny. Tripartita by mala spolupracovať tiež pri vypracovaní programu starostlivosti o prírodu a životné prostredie, pričom chce k tejto problematike pristupovať veľmi citlivo, aby neboli obmedzovaní ani vlastníci či podnikatelia. Informoval o tom, J. Nagy.