Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Život je žart...

Hlas v telefóne: „Vy ste si objednali budenie na 6,30?“ Rozospatý hlas odpovedá: „Eeeeech... áno...“ „Tak potom rýchlo šup-šup von z postieľky, je pol desiatej!“

Na policajnej stanici píše policajt zápisnicu o prepadnutí. „Mohli by ste mi povedať, ako ten útočník vyzeral?“ pýta sa policajt. „Samozrejme,“ odvetí muž. „Práve som mu to hovoril, keď ma začal mlátiť.“

Vždy si požičaj peniaze od pesimistu, pretože ten nikdy nečaká, že mu ich niekedy vrátiš.

(Myšlienky bez cla)
Svetlá budúcnosť

Štyria slordi pravidelne kažý štvrtok hrávajú v klube bridž. Až raz namiesto slorda Cesnacka príde jeho sluha Ďuro s odkazom: „Jeho slordstvo má dámsku návštevu. Odkazuje vám, že ak bude môcť, tak nepríde, a ak nebude môcť, tak príde.“

Storočného slovenského slorda sa pýtajú na jeho záľuby. „Ženy a poľovačky.“ „A na čo najradšej poľujete?“ „No predsa na ženy.“

Mladá slady vysvetľuje pokladníčke v banke: „Ja viem, že podpis môjho muža na šeku je trochu roztrasený, ale vôbec som netušila, že sa tak roztrasie, keď naňho namierim revolver.

(Myšlienky bez cla)
Dobrá rada stojí groš

Ortodoxní veriaci nachytali nového rabína, ako sa na ulici rozpráva s krásnym mladých dievčaťom: - Takého rabína, čo má pletky s dievčatami, tu nepotrebujeme! – hovoria mu pobúrene. – Ale priatelia, - tíši ich rabín. – Je predsa lepšie rozprávať sa s dievčaťom a myslieť na Všemohúceho, ako modliť sa k Všemohúcemu a myslieť pritom na dievča!

S gordickým uzlom sa trápili mnohí – a nič. Až prišiel jeden, ktorý si nelámal hlavu hlúposťami a problém rozpletenia uzla zmietol zo sveta jednou ranou dobre nabrúseného meča. Zdá sa, že keby viacerí nasledovali jeho príklad, bol by život oveľa jednoduchší.

Dobrá rada stojí groš. Dve dobré rady stoja za dva groše. A tri dobré rady? Za figu borovú.

(Zrnká úsmevu)

Cestovné kancelárie hlásia oživenie turizmu

10. 6. 2024 V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. Služby slovenských cestovných kancelárií a cestovných agentúr v roku 2023 využilo vyše 1,1 milióna osôb. V porovnaní s predchádzajúcim rokom zaznamenali 66-percentný nárast klientov a dorovnali sa tak hodnotám rokov pred pandémiou. V piatok o tom informoval Štatistický úrad. Po troch rokoch ovplyvnených pandémiou sa dostali cestovné kancelárie na čísla rekordného roku 2018, zmenila sa však štruktúra ich klientov.
"Pribudli najmä Slováci cestujúci do zahraničia, ubudlo cudzincov dovolenkujúcich na Slovensku. Bolo ich o 40 percent menej ako pred pandémiou. Pokračoval rast záujmu o exotickejšie destinácie," priblížil Štastistický úrad. V prvých dvoch rokoch pandémie cestovných kancelárii prišli o približne 80 až 90 percent klientov, ročne s nimi cestovalo menej ako 230-tisíc osôb. V nasledujúcom roku 2022 síce počet klientov prudko vzrástol, stále však dosahoval iba mierne nadpolovičné hodnoty najlepších rokov 2018 - 2019. Najväčší, trojštvrtinový podiel na organizovanom cestovnom ruchu tvorili dovolenky obyvateľov Slovenska v zahraničí. Za hranice Slovenska vycestovalo vlani organizovane 825-tisíc osôb. Medziročne počet zahraničných pobytov vzrástol o 78 percent a bol dokonca o pätinu vyšší aj v porovnaní s obdobím pred pandémiou.
Na zahraničnú dovolenku vycestovalo vlani prostredníctvom cestovnej kancelárie najviac obyvateľov Slovenska od roku 2000. Najčastejšie si vyberali destinácie Turecko, Grécko, Egypt a Tunisko," uviedla Veronika Töröková, riaditeľka odboru metodiky a syntézy podnikových štatistík Štatistického úradu. Egypt a Tunisko sa tak opäť vrátili na čelo rebríčka TOP 10 destinácií. Súčasne do týchto štyroch krajín smerovalo spolu viac ako 50 percent klientov cestovných kancelárií.
Z hľadiska dynamiky medziročného vývoja sa podľa Štatististického úradu naďalej zvyšoval záujem o exotickejšie destinácie, najmä Vietnam a Kubu, ale aj Tunisko, Kapverdy, Spojené arabské emiráty a Omán. Nárasty počtu klientov cestujúcich do týchto krajín boli niekoľkonásobné. Až 14-násobne vyšší záujem oproti predchádzajúcemu obdobiu zaznamenal Vietnam, Kuba prilákala 11-násobne vyšší počet klientov. Nákup dovoleniek prostredníctvom cestovných kancelárii do tradičných letných destinácií ako Bulharsko, Chorvátsko a Taliansko síce tiež minulý rok rástol, ale zďaleka nedosiahol predkovidovú úroveň. Záujem o tieto destinácie bol v porovnaní s rokom 2019 len približne polovičný.
zrástol aj počet klientov, ktorí prostredníctvom cestovných kancelárii cestovali v rámci Slovenska. Domáci organizovaný cestovný ruch medziročne zvýšil počty klientov o štyri percentá, na 84-tisíc osôb. Ich počet dokonca prekonal hodnoty spred pandémie (r. 2019) o viac ako desať percent. Pričinili sa o to najmä cestovné kancelárie a agentúry so sídlom v Žilinskom, Trenčianskom a Nitrianskom kraji. Najväčší, dvojnásobný nárast domácich hostí oproti roku 2019 dosiahli subjekty so sídlom v Žilinskom kraji.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Medzi top firmami regiónu sú ai elektrárne

4. 9. 2018 Rozrastáme sa. V rebríčku CEE TOP 500 od spoločnosti Coface, ktorý zahŕňa najväčšie spoločnosti strednej a východnej Európy, malo Slovensko ešte pred rokom 41 firiem, no tento rok je to o dve viac. Za rok 2017 pribudlo celkovo sedem nováčikov, ktorí vďaka dobrým hospodárskym výsledkom rozšírili rady tých najsilnejších. Nachádza sa medzi nimi napríklad Západoslovenská energetika, Tesco, ale aj Unipetrol Slovensko.
Medzi nováčikmi sa v rebríčku na najvyššej priečke nachádza spoločnosť Západoslovenská energetika, ktorá obsadila 259. miesto. Firma v roku 2017 celkovo dosiahla tržby 781 miliónov eur, čo je o 4,4 percenta viac ako rok predtým. Prvýkrát sa v rebríčku objavilo aj Tesco Stores, ktoré sa umiestnilo o 20 priečok nižšie. Britský maloobchodný gigant dosiahol na Slovensku za minulý rok tržby 727 miliónov eur, čo predstavuje oproti predchádzajúcemu obdobiu nárast 19 percent. Naopak, zisk sa prepadol o vyše 54 percent na 7,2 milióna eur. Po ťažkom období zatvárania prevádzok a prerodu obchodnej stratégie po tom, čo v roku 2014 dosiahol len na Slovensku stratu v niekoľkých desiatkach miliónov, sa zdá, že ho čaká obdobie nárastu.
(Zdroj: hnonline.sk)

Štát prispeje podnikom na učňov vyššou sumou

3. 9. 2018 Menej vysedávania v laviciach a viac možností nadobudnúť znalosti a pracovné skúsenosti v praxi. To je štúdium, aké štát chce od nového školského roka priniesť stredoškolákom, ktorí sa rozhodnú vstúpiť do systému duálneho vzdelávania. Pomôcť má aj novela zákona o odbornom vzdelávaní z dielne rezortu školstva, ktorá vstupuje do platnosti od septembra.
Zmeny majú pomôcť tak podnikom, ako aj školám. Na jednej strane štát znižuje celkovú administratívu spojenú so vstupom firiem a škôl do duálneho systému. Na druhej strane priplatí – kým veľké podniky dostanú za každého učňa 300 až 700 eur ročne, menšie firmy, prvýkrát vstupujúce do systému, dokonca až tisíc eur za žiaka. Školám sa navyše pri prijímaní žiakov do „duálu“ nebude viac krátiť takzvaný normatív. To znamená, že dostanú aj na týchto žiakov rovnakú výšku finančného príspevku ako na žiaka mimo duálneho vzdelávania. „Napriek pozitívnej odozve je potrebné neustále systém duálneho vzdelávania vyhodnocovať a optimalizovať,“ vysvetlil rezort školstva.
(Zdroj: hnonline.sk)

Cenový boom novostavieb sa spomalil

31. 8. 2018 Keď sa prejdete po Račianskom mýte v Bratislave, narazíte na niekoľko rozostavaných, alebo čerstvo dokončených developerských projektov. Príklad: Proxenta stavia priamo na križovatke vežiak, Penta má projekt Pri mýte, hneď vedľa vyrastá Urban Residence od developera Lucron. Stavebný boom na dôležitej križovatke v hlavnom meste odzrkadľuje stav na slovenskom realitnom trhu.
​Slováci chcú nové bývanie, sú ochotní zaň platiť, a tak developeri reagujú na silný dopyt masívnou výstavbou. Nákupná horúčka preto tlačí ceny nových stavieb prudko nahor. Až doteraz. Rast cien novostavieb na Slovensku sa už spomaľuje. Podľa najnovších dát štatistického úradu dokonca draželi nové byty najpomalšie za posledný rok.
(Zdroj: hnonline.sk)

Sladkosti sú menšie, ich cena často rovnaká

30. 8. 2018 Trend zmenšených balení na pultoch pociťujú zákazníci nakupujúci v maloobchodných predajniach na vlastnej koži čoraz častejšie. Niekedy dokonca dochádza k situáciám, keď zostáva balenie vrátane uvedenej gramáže nezmenené a mení sa iba jeho objem. Vtedy tvorí polovicu či dokonca tri štvrtiny balenia vzduch. Najväčším problémom je, že cena zostáva často pôvodná, a tak dochádza k zavádzaniu zákazníka. Na zmeny v hmotnosti či objeme má síce výrobca právo, no podľa zákona musí zákazník prostredníctvom obalu dostávať vždy pravdivú informáciu.
Opakované ubúdanie gramáže z čokoládových tyčiniek, znižovanie hmotnosti balení čokoládových guľôčok, hry s pôvodnou štruktúrou cukroviniek či menší objem jogurtov v kelímkoch. To sú rôzne spôsoby výrobcov, ktorými sa snažia dosiahnuť spoločný cieľ. Jeho korektnosť voči spotrebiteľovi však zostáva otázna. Kým jedna strana sa odvoláva na podporu zdravého životného štýlu, druhá sa cíti ukrivdená. „Výrobcovia reagujú zmenšením veľkosti balenia na aktuálne trendy a dopyt po výrobkoch s nižším obsahom kalórií,“ myslí si Jana Venhartová, riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska. Tu sa teda zdá byť hlavnou príčinou hlavne snaha predajcov o vyhovenie zákazníkovi. Výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher to potvrdzuje slovami, že „ľudia si nechcú úplne odoprieť svoju obľúbenú sladkosť, no často im stačí aj menšia dávka cukru.“
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Svetozár
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner