Ceny elektriny klesli minulý týždeň približne o tri percentá, zlacnel aj plyn
27. 8. 2024
Začiatkom júla sa elektrická energia obchodovala za 97,24 eura za megawatthodinu. Cena plynu sa po náraste nad 40 eur za megawatthodinu vrátila a v piatok sa plyn obchodoval za 36,863 eur za megawatthodinu.
Cena elektriny pre Slovensko s dodaním v budúcom roku klesla v minulom týždni na pražskej burze PXE o tri percentá, no stále sa drží nad hranicou sto eur za megawatthodinu. Ešte výraznejšie, a to o sedem percent, sa znížila na holandskom virtuálnom uzli TTF cena zemného plynu s dodaním v najbližšom mesiaci.
Elektrina sa v piatok (23. 8.) predávala za 103,94 eura za megawatthodinu a aj keď ide o pomerne výrazný medzitýždňový pokles, ešte začiatkom mesiaca bola jej cena iba tesne nad sto eurami za megawatthodinu. Začiatkom júla sa elektrická energia obchodovala za 97,24 eura za megawatthodinu.
Cena plynu sa po predchádzajúcom náraste nad 40 eur za megawatthodinu vrátila pod túto hranicu a v piatok sa plyn obchodoval za 36,863 eur za megawatthodinu. V predchádzajúcom týždni to bolo 39,644 eura za megawatthodinu. Oproti začiatku augusta, keď sa plyn predával za 35,868 eura za megawatthodinu, je stále drahší o 2,7 percenta.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Guvernér NBS Kažimír naznačil, kedy ECB zníži sadzby
30. 1. 2024
Rozhodnutia ECB budú podľa neho vychádzať z prichádzajúcich údajov a budú podrobené dôkladnej analýze.
Vrchol sprísňovania menovej politiky má Európska centrálna banka (ECB) za sebou. Ďalším krokom bude zníženie sadzieb, pred prijatím kľúčových rozhodnutí je však dôležité byť trpezlivý.
V komentári k minulotýždňovému rozhodnutiu ECB nezmeniť sadzby to v pondelok uviedol guvernér Národnej banky Slovenska (NBS) a člen Rady guvernérov ECB Peter Kažimír. Riziko spojené s predčasným znižovaním sadzieb je podľa neho oveľa väčšie, ako riziko konať o čosi neskôr.
„Som presvedčený, že presné načasovanie, či už v apríli alebo júni, je druhoradé vzhľadom na to, aký vplyv toto rozhodnutie bude mať. Druhý termín sa zdá byť pravdepodobnejší, ale nebudem robiť unáhlené závery o načasovaní. Hneď, ako to bude opodstatnené, nebudeme váhať a budeme konať," avizoval.
Finančné trhy sa podľa neho vo svojich očakávaniach už od decembra ponáhľajú a predbiehajú udalosti. „Konať unáhlene na základe krátkodobých prekvapení, bez toho, aby bolo jasnejšie, čo sa bude diať na strednodobom horizonte, by bolo riskantné. Všetko to úsilie a výsledky, ktoré sa nám podarili v boji s infláciou, by mohli vyjsť navnivoč," upozornil Kažimír...
B
Výška platu sa podľa prieskumu nezmenila u takmer 28 percent opýtaných aj napriek inflácii
30. 1. 2024
Vyššie životné náklady sa zamestnávatelia snažili pokryť u 21,5 percenta respondentov.
Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Endered, o ktorom informoval Trumpeter. Čiastočne prilepšené dostalo 50,8 percenta opýtaných. Napriek tomu však uviedli, že prilepšenie k platu nebolo dostačujúce. Je chvályhodné, že väčšina zamestnávateľov aspoň čiastočne zohľadnila zvýšené náklady na život, či už formou zvýšenia platu alebo formou iných zamestnaneckých benefitov. Nie každý zamestnávateľ si to mohol dovoliť.
Nasledovali pracovné prostredie a kultúra firmy (28,1 percenta), pracovná rovnováha a flexibilita (24,1 percenta), možnosti profesionálneho rozvoja (23,9 percenta), spätná väzba a hodnotenie práce (18,7 percenta) a stotožnenie sa s víziou, cieľmi a stratégiou spoločnosti (7,2 percenta). Najžiadanejším nefinančným benefitom, a to u 70 percent opýtaných, je príspevok na stravovanie aspoň v optimálnej výške 7,80 eura.
V prieskume sa zamestnanci vyjadrili aj k tomu, či sa cítia pre svojho zamestnávateľa dôležití. V tomto smere nemalo 43,1 percenta opýtaných žiaden pocit a nevedelo to vyhodnotiť. Ďalších 27 percent respondentov cíti, že je pre svojho zamestnávateľa dôležitých a 10,2 percenta veľmi dôležitých. Dojem, že nie sú dôležití, uviedlo 7,5 percenta respondentov a 2,2 percenta označilo, že nie sú vôbec dôležití.
Väčšina účastníkov prieskumu sa v roku 2024 neobáva zhoršenia svojej pracovnej situácie. Svoje pracovné očakávania hodnotilo 30,8 percenta respondentov pozitívne. Veľmi pozitívne očakávania má 15,1 percenta zamestnancov a neutrálne 43,7 percenta.
Najdôležitejším faktorom pri zmene práce by bol v roku 2024 plat. Túto možnosť vybralo v prieskume 84,3 percenta opýtaných. Nepeňažné benefity považuje za dôležité 54 percent respondentov a 37,5 percenta opýtaných oceňuje prístup nadriadeného...
B
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) ukončil všetky cenové konania
12. 1. 2024
Pozitívny vplyv na ceny budú mať podľa úradu určené hodnoty tarify za prevádzkovanie systému a tiež výška tarify za systémové služby. Pozitívny vplyv na ceny budú mať podľa úradu určené hodnoty tarify za prevádzkovanie systému a tiež výška tarify za systémové služby, ktoré sú nižšie, ako bola ich hodnota určená nariadením vlády.
Podobne bude nižšia aj cena elektriny určenej na straty, uviedol úrad na svojej internetovej stránke. Ceny plynu zostávajú na rovnakej úrovni ako vlani. "Cena tepla určená úradom k 1. januáru 2024 klesla v priemere oproti cene určenej k 31. decembru 2023 pre domácnosti približne o 14 percent a pre ostatných odberateľov približne o 16 percent," uviedol ÚRSO. Úrad zdôraznil, že ide o priemer cien tepla v rámci celej Slovenskej republiky. Tie sa líšia podľa jednotlivých dodávateľov. Od začiatku roka sa zároveň zvýšili ceny v štyroch zo 14 veľkých vodárenských spoločností. Oravská vodárenská spoločnosť zvýšila cenu odpadovej vody o 6,55 percenta, Vodárenská spoločnosť Ružomberok zvýšila cenu pitnej vody o 24,49 percenta a odpadovej vody o 1,71 percenta. Cenu pitnej aj odpadovej vody zvýšili Trenčianske vodárne a kanalizácie, a to o 14,04 percenta a 11,1 percenta. Severoslovenské vodárne a kanalizácie zvýšili cenu pitnej vody o 4,18 percenta a odpadovej vody o 4,42 percenta.
S
Financovanie základných škôl, stredných škôl a školských zariadení
10. 1. 2024
Reforma 3 komponentu 6 je „Reforma systému poradenstva a prevencie a zabezpečenie systematického zberu dát v oblasti podpory duševného zdravia detí, žiakov a študentov.“
Prvým krokom plnenia cieľa bola komplexná zmena systému a transformácia zariadení poradenstva a prevencie. Druhým krokom plnenia cieľa je zmena financovania zariadení poradenstva a prevencie. Zmena financovania spočíva v tom, že cirkevné zariadenia poradenstva a prevencie a súkromné zariadenia poradenstva a prevencie už nebudú financované obcami alebo samosprávnymi krajmi z výnosu dane z príjmov fyzických osôb.
V súčasnosti poskytujú neštátnym zariadeniam finančné prostriedky na mzdy a prevádzku obce alebo samosprávne kraje z výnosu dane z príjmu fyzických osôb podľa počtu detí, ktorým boli v predchádzajúcom roku poskytnuté služby v zariadeniach poradenstva a prevencie.
Podľa novely zákona sa neštátne zariadenia majú financovať zo štátneho rozpočtu nielen na základe počtu detí, pre ktoré bola vykonaná odborná činnosť, ale aj na základe počtu jednotlivých výkonov odbornej činnosti uskutočnených zariadením poradenstva a prevencie za uplynulý školský rok. Zmena financovania zabezpečí rovnaký model financovania poradenských služieb pre všetky zariadenia poradenstva a prevencie bez ohľadu na druh zriaďovateľa
S