Ceny elektriny klesli minulý týždeň približne o tri percentá, zlacnel aj plyn
27. 8. 2024
Začiatkom júla sa elektrická energia obchodovala za 97,24 eura za megawatthodinu. Cena plynu sa po náraste nad 40 eur za megawatthodinu vrátila a v piatok sa plyn obchodoval za 36,863 eur za megawatthodinu.
Cena elektriny pre Slovensko s dodaním v budúcom roku klesla v minulom týždni na pražskej burze PXE o tri percentá, no stále sa drží nad hranicou sto eur za megawatthodinu. Ešte výraznejšie, a to o sedem percent, sa znížila na holandskom virtuálnom uzli TTF cena zemného plynu s dodaním v najbližšom mesiaci.
Elektrina sa v piatok (23. 8.) predávala za 103,94 eura za megawatthodinu a aj keď ide o pomerne výrazný medzitýždňový pokles, ešte začiatkom mesiaca bola jej cena iba tesne nad sto eurami za megawatthodinu. Začiatkom júla sa elektrická energia obchodovala za 97,24 eura za megawatthodinu.
Cena plynu sa po predchádzajúcom náraste nad 40 eur za megawatthodinu vrátila pod túto hranicu a v piatok sa plyn obchodoval za 36,863 eur za megawatthodinu. V predchádzajúcom týždni to bolo 39,644 eura za megawatthodinu. Oproti začiatku augusta, keď sa plyn predával za 35,868 eura za megawatthodinu, je stále drahší o 2,7 percenta.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Niektorí analytici odporúčajú predávať české koruny
10. 2. 2009
Podľa niektorých analytikov vyhliadky na rast českej ekonomiky nie sú dobré a chýba aj konkurečná výhoda. Euro môže do mesiaca stáť aj 29,50 Kč.
Česká národná
banka zverejnila prognózu vývoja kurzu vôbec po prvýkrát. Česká mena je údajne
adeptom na ďalší pokles aj preto, že v uplynulých dňoch jej kurz voči euru
spevňoval. Podľa analytikov to však bol len psychologický rast, o ktorý sa
zrejme postarala samotná ČNB.
V
pondelok sa koruna voči euru predávala okolo 27,55 CZK/EUR. Od začiatku roka
oslabila česká mena voči euru o 2,9 percenta. Je na tom lepšie ako maďarský
forint a poľský zlotý, ktoré zaznamenali pokles sedem percent.
OECD predpovedá Slovensku hospodársky rast
9. 2. 2009
Hodnotiaca správa OECD predpokladá, že Slovensko v tomto roku dosiahne hospodársky rast na úrovni 4 % a v roku 2010 na úrovni 5,6 %. Podľa správy by mala ďalej klesať aj nezamestnanosť a stabilizovať sa inflácia. OECD očakáva, že vláda udrží na uzde aj verejné financie.
Podľa odporúčaní OECD treba udržať flexibilitu miezd, aby sa
ekonomika krajiny dokázala prispôsobiť cyklickým šokom. Ďalej sa odporúča
zvýšiť produktivitu v sektore služieb a zefektívniť fiškálnu politiku.
OECD konštatuje, že Slovensko sa nevyhne hospodárskemu
spomaleniu, keďže zhoršenie globálneho obchodu nepriaznivo ovplyvní slovenský
export. Predovšetkým možno očakávať globálny pokles dopytu po automobiloch.
Napriek tomu OECD očakáva, že v tvorbe hrubého domáceho produktu na jedného
obyvateľa Slovensko dosiahne úroveň 70 % priemeru eurozóny do roku 2015.
Podľa správy by Slovensko malo starostlivo monitorovať vývoj
v poskytovaní hypotekárnych úverov a usilovať sa o flexibilnejší trh s bytmi a
flexibilnejšiu podporu bývania.
Mzdy v podniku Železnice sa napriek kríze zvyšujú
9. 2. 2009
Priemerná mzda v podniku Železnice Slovenskej republiky sa s účinnosťou od 1. februára tohto roka zvýši o 3,3 % a tarifné mzdy sa navýšia o 4 %.
Vyplýva
to z dodatku ku Kolektívnej zmluve ŽSR 2008 až 2010, ktorý rieši zabezpečenie
mzdového nárastu v roku 2009. Dodatok podpísali generálny riaditeľ Železníc a
zástupcovia deviatich odborových organizácií pôsobiach v podniku. Za
predpokladu priaznivého splnenia hospodárskeho výsledku za terajší rok sa
dohodli aj na vyplatení mimoriadnej prémie so mzdou za mesiac november 2009.
Železnice SR majú v kolektívnom vyjednávaní deväť partnerov - odborových
organizácií: Odborové združenie železničiarov,
Federácia prevádzkových pracovníkov, Nezávislé kresťanské odbory
Slovenska - železnice, Odborová asociácia výpravcov a dispečerov,
Železničiarsky robotnícky odborový zväz, Odborové združenie Východoslovenských
prekladísk, Syndikát slovenských železníc, Združenie prevádzkových zamestnancov
železníc a Odbory Železníc Slovenskej republiky
Nové zákazky pre Tatravagónku a ŽOS Vrútky
6. 2. 2009
Nákladné vagóny z Trebišova či Popradu budú čoskoro premávať po ruských železničných tratiach. České jedálenské vozy zasa dostanú nový vzhľad v závodoch vo Vrútkach.
Nové zmluvy pre naše firmy sú do začínajúceho roku dobrým
štartom. Táto odnož ťažkého priemyslu totiž na Slovensku zamestnáva veľa ľudí.
Naplnenie významných zákaziek zároveň ukáže, či tieto firmy dokážu byť pre
svojich zákazníkov spoľahlivými obchodnými partnermi.