Nové auto sa oplatí kúpiť doma
13. 3. 2009
Predajcovia na Slovensku upravili totiž svoje ceny takým spôsobom, že vrátane šrotovného sa stali bezkonkurenčnými. Pre tých, ktorí chcú šrotovné využiť, nemá absolútne žiadny zmysel cestovať za hranice.
Takéto zníženie cien, v niektorých prípadoch
až o 20 %, si podľa šéfa spoločnosti, ktorá sa zaoberá dovozom nových áut zo
zahraničia, nemôžu dovoliť bez štátnej podpory ani Česko, ani Poľsko, ani
Maďarsko a ani Rakúsko. Výsledok porovnávania najpredávanejších malých áut
redakciou HN jeho slová potvrdzuje.
Kto doteraz čakal na moment, kedy si
zaobstarať nové auto čo najvýhodnejšie, dočkal sa.
Pri kúpe
Škody Fabia classic s 1,2-litrovým motorom zaplatíte v Poľsku 7 712 eur,
v Maďarsku 10 003 eur či v Rakúsku 11 760 eur, u nás v prípade, že si dáte
zošrotovať svoje odslúžené vozidlo, miniete 6 669 eur. Dobrým dôkazom je aj značka Peugeot, ktorá
vyrába svoje automobily v Trnave. Za sériový model 207 vo výbave Trendy a s
najslabším 1,4-litrovým motorom
zaplatíte na Slovensku okolo 8
600 eur. Oproti Rakúsku tak ušetríte takmer šesťtisíc eur.
Aj teraz sa nájdu výnimky. Jednou z nich
je pri Žiline vyrábaná Kia Ceed, ktorá
vo výbave LX s benzínovým 1,6-litrovým motorom – aj napriek výrazným zľavám a
šrotovnému vyjde u nás o niečo viac ako u severného suseda, v Poľsku. Na Slovensku po odpočítaní všetkých akcií a bonusov zaplatíte za tento model
10 500 eur, v Poľsku miniete 10 327 eur. Napriek tomu i pri tomto modeli sa
cena znížila - so šrotovným o 3 000 a bez šrotovného o 1 500 €.
Pri nákupe áut v zahraničí netreba tiež
zabúdať, aká je konečná suma. S dovozom auta totiž súvisia aj ďalšie povinnosti
a čakanie na úradoch a pri vybavovaniach, ktoré tiež niečo stoja. Ak auto už
vlastní technický preukaz a má najazdených do šesťtisíc kilometrov, musí sa
vykonať kontrola originality. Na obvodnom úrade dopravy je potrebné vybaviť
slovenský technický preukaz, samozrejme STK, a potom treba ísť ešte aj na
políciu. Celý dovoz vás tak môže vyjsť od 300 do 400 eur.
Cena plynu pre menšie firmy sa od apríla zníži
13. 3. 2009
Od apríla Slovenský plynárenský priemysel (SPP) zlacní zemný plyn pre menšie firmy s ročnou spotrebou do 60-tisíc metrov kubických o asi desatinu. Veľkým odberateľom by sa v tomto roku účty za plyn mohli zase znížiť o 20 až 30 %.
Dôvodom je prudký pokles cien
ropy, od ktorých závisí cena plynu.
Nastavenie cien pre odberateľov ovplyvňuje okrem ropy pohyb kurzu eura voči doláru, za ktorý SPP plyn nakupuje.
Pre domácnosti sa podľa SPP zmena cien nepripravuje.
Klienti lízingoviek môžu využiť šrotovné
12. 3. 2009
Dohodli sa na tom Ministerstvo hospodárstva SR a Asociácia lízingových spoločností.
Podmienkou však je, že produkty lízingových spoločností budú v súlade s výnosom MH o šrotovnom.
Nové vozidlo teda
lízingovými spoločnosťami nebude prefinancované vo forme klasického finančného
lízingu, ale ich inými produktami, napríklad úverom alebo spotrebným úverom.
Tak sa naplní podmienka, že kupujúcim nového auta sa stane majiteľ
zošrotovaného vozidla. Zákazníci, ktorí sú rozhodnutí žiadať financovanie kúpy
dotovaného vozidla, sa môžu teda obrátiť na lízingové spoločnosti, ktoré
prefinancujú toto vozidlo v súlade s výnosom, pričom celá výška šrotovného bude
použitá v prospech zákazníka.
Slovensko je dobrá krajina pre investície
12. 3. 2009
Vyhlásil to generálny riaditeľ talianskej energetickej spoločnosti Enel Fulvia, ktorá na Slovensku investuje 3,3 mld. €. Napriek tomu považuje situáciu na slovenskom trhu za napätú, pretože po odstavení druhého bloku v Bohuniciach krajina zrazu nemá dostatok výrobnej kapacity. Slovensko sa tak miesto tradičnej pozície vývozcu stalo importérom.
Väčšia časť z plánovaných investícií na Slovensku
pôjde na dostavbu 3. a 4. bloku Atómovej elektrárne Mochovce. Počas dostavby
bude v Mochovciach pracovať približne 3 500 ľudí, pričom 200 až 300 pracovných
miest by malo vzniknúť po sprevádzkovaní blokov.