Bez razantných opatrení bude zadlženosť prudko narastať
12. 10. 2023
Varuje minister financií Michal Horváth. Reagoval tak aj na vyjadrenia Roberta Fica, že návrh rozpočtu z dielne kabinetu odborníkov ich k ničomu nezaväzuje a konsolidácia verejných financií nemôže byť na úkor dosiahnutého sociálneho štandardu. Slovensko potrebuje začať s ozdravením verejných financií čo najskôr. Bude však lepšie, keď bude konsolidácia napredovať postupnými krokmi, a nie prostredníctvom vyrovnaného rozpočtu.
Ako presne budú opatrenia vyzerať a akým tempom sa budú prijímať je už na novozvolenej vláde. Po rokovaní kabinetu, ktorý v stredu schválil formálny návrh vyrovnaného rozpočtu, to uviedol dočasne poverený minister financií Michal Horváth. "Naše analýzy ukázali, že ak sa prijmú konsolidačné opatrenia, ktoré budú málo razantné, tak miera zadlženosti Slovenska bude naďalej prudko narastať, čo eventuálne bude pre krajinu neúnosné," zdôraznil.
reagoval tak aj na stredajšie vyjadrenia lídra Smeru a pravdepodobne budúcej vládnej koalície Roberta Fica, že návrh rozpočtu z dielne kabinetu odborníkov ich k ničomu nezaväzuje a konsolidácia verejných financií nemôže byť na úkor dosiahnutého sociálneho štandardu. V tejto súvislosti je podľa neho dôležité, aby Slovensko malo pre krízové situácie vytvorený dostatočný vankúš vo verejných financiách a nebolo tak odkázané iba na prístup finančných trhov.
Rezort financií pripravil návrh možných konsolidačných opatrení, ktorý je podľa ministra veľmi pestrý a široký. "Ten balík sme sa snažili nastaviť tak, aby bol apolitický, aby si tam našiel každý niečo pre seba, z hociktorého konca politického spektra," priblížil Horváth. Vyberali pritom opatrenia, ktoré majú čo najmenší vplyv na slovenskú ekonomiku, na životnú úroveň ľudí a zároveň majú trvalý ozdravný vplyv na verejné financie. V tejto chvíli podľa vlastných slov nevie, nad akými konkrétnymi krokmi uvažujú politické strany, ktoré vytvoria budúcu vládu. "Myslím si však, že to spektrum, ktoré sme my predstavili, je tak široké, že bude ťažké hľadať nejaké iné opatrenia, ktoré spĺňajú požiadavku dlhodobého charakteru a toho, že nebudú príliš deformovať fungovanie ekonomiky," dodal minister.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Ceny diaľničných známok sa zvyšovať nebudú
11. 9. 2018
Ceny diaľničných známok sa v budúcom roku zvyšovať nebudú. Vodiči osobných áut tak aj naďalej zaplatia za ročnú známku 50 eur, za mesačnú 14 eur a desaťdňová ich vyjde na 10 eur.
Takisto sa podľa jej slov nebude meniť ani časová platnosť diaľničných známok. Ročná diaľničná známka na budúci rok tak bude platiť rovnako od 1. januára 2019 do 31. januára 2020. "Ceny za diaľničné známky ponechávame na rovnakej úrovni aj preto, aby sme motivovali vodičov, nech uprednostňujú diaľnice a rýchlostné cesty. Tieto umožňujú pohodlnejšie, rýchlejšie a bezpečnejšie spojenie," opísal minister dopravy a výstavby (MDV) SR Árpád Érsek (Most-Híd). Poplatky za používanie diaľnic sa podľa jeho slov investujú do rozvoja cestnej infraštruktúry.
Cena cukru rapídne klesla. Štát chce pestovateľov ochrániť
10. 9. 2018
Po novom tak každá cukrovarnícka spoločnosť pôsobiaca v Európskej únii mohla začať vyrábať toľko cukru, na koľko bude mať kapacitu, odbyt a dostatok cukrovej repy. September 2018. Zrušenie minimálnej ceny za tonu cukru v Únii, zvýšenie produkcie veľkých pestovateľských hráčov, dovoz z Thajska a Indie či vysoké zásoby spôsobili, že za posledných 12 mesiacov cena tejto komodity rapídne klesla.
Kým vlani na jeseň bola cena za tonu cukru 650 eur, teraz sa pohybuje na úrovni 361 eur. Preto rezort pôdohospodárstva koncom minulého týždňa vyhlásil, že chce výrobcov podporovať, aby prežili obchodnú vojnu vyvolanú zrušením kvót. „Pokles ceny dostáva cukrovarníkov a pestovateľov do polohy, že výroba cukru sa stáva menej rentabilnou,“ uviedla ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná.
Podpora uhlia zdraží elektrinu, aj keď štát s tým nesúhlasil
9. 9. 2018
Štát na tohto týždňovom mimoriadnom valnom zhromaždení (MVZ) spoločnosti Slovenské elektrárne (SE) nesúhlasil so zvýšením podpory na ťažbu hnedého uhlia v tzv. verejnom záujme. Uviedol to po stredajšom rokovaní vlády šéf Ministerstva hospodárstva (MH) SR Peter Žiga (Smer-SD). SE podľa ministrových slov chceli navyšovať doplatok do tarify za prevádzkovanie systému (TPS) kvôli elektrárni Nováky (ENO) spaľujúcej uhlie z hornej Nitry.
„Štát s tým nesúhlasil,“ informoval Žiga. Člen predsedníctva mimoparlamentnej strany Progresívne Slovensko (PS) Martin Hojsík 4. septembra upozornil, že Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) „potichu“ od 1. septembra 2018 zvýšil podporu, ktorú dostávajú SE na využívanie nekvalitného domáceho hnedého uhlia na hornej Nitre o 18 %. Ročná podpora podľa neho tak vzrástla z 98 miliónov eur na 115 miliónov eur. „Bolo to na žiadosť Slovenských elektrární, pretože sa zvýšili ceny emisných povoleniek, ktoré si musí elektrárenská spoločnosť kupovať na to, aby mohla vypúšťať emisie z elektrárne,“ priblížil Hojsík. „Úrad zdôrazňuje, že aj v tomto prípade sa striktne riadil platnou legislatívou. Zvýšenie jednej zo zložiek tarify za prevádzkovanie systému úrad schválil iba z dôvodu nárastu cien emisných povoleniek na svetových trhoch, ktoré oproti minulému roku vzrástli viac ako štvornásobne. Tento nárast v zmysle platnej legislatívy musel úrad regulovanému subjektu Slovenským elektrárňam akceptovať ako výraznú zmenu ekonomických parametrov. Úrad zdôrazňuje, že príjem zo zvýšenia cien emisných povoleniek nezostáva v majetku regulovaných subjektov, ale je príjmom štátneho rozpočtu,“ uviedol v reakcii na Hojsíka Radoslav Igaz, hovorca ÚRSO.
(Zdroj: spravy.pravda.sk)
Volkswagen mal nútené voľno kvôli veľkému subdodávateľovi
7. 9. 2018
Jeden chýbajúci článok môže ohroziť celú výrobu. A to sa tento týždeň stalo v bratislavskom Volkswagene. „Spoločnosť Volkswagen Slovakia musela z dôvodu výpadku u dodávateľa odvolať jednu poobedňajšiu zmenu v jednom z troch výrobných segmentov,“ konštatuje hovorca automobilky Michal Ambrovič. Podľa jeho slov išlo o organizačné opatrenie, ktoré nebude mať zásadný vplyv na výrobu v bratislavskom závode.
Bratislavská automobilka odmietla situáciu ďalej komunikovať. Podľa informácií HN od viacerých zdrojov priamo z výroby musela v stredu odpadnúť poobedná zmena, čím zostal stáť jeden z troch výrobných segmentov závodu. Konkrétne išlo o tú časť, kde sa vyrábajú autá kategórie New Small Family – ide o modely Volkswagen UP, Škoda CityGO a Seat Mii. Na jednej zmene pritom pracuje 300 pracovníkov, ktorí tak dostali neplánované voľno.