Tržby v slovenskom priemysle sa dostali najnižšie za posledné roky
12. 8. 2019
Tržby v priemysle v júni poklesli o 7,4 percenta a dostali sa na najnižšiu úroveň od júla 2016.Ako ďalej informuje Štatistický úrad SR, vývoj ovplyvnil pokles v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu o 12,8 percenta.V ťažbe a dobývaní to bol pokles o 7,8 percenta, v priemyselnej výrobe o sedem percent. Rast bol len v dodávke vody, čistení a odvode odpadových vôd, odpadoch a službách odstraňovania odpadov o 11 percent. Zo špeciálnych zoskupení priemyselných odvetví, ktoré sa najviac podieľali na celkovom poklese tržieb, najvýznamnejšie zníženie zaznamenali podľa úradu vo výrobe dopravných prostriedkov o 6,8 percenta.
V dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu to bol pokles o 12,8 percenta, vo výrobe koksu a rafinovaných ropných produktov o 41,9 percenta, vo výrobe kovov a kovových konštrukcií okrem strojov a zariadení o 8,4 percenta a vo výrobe strojov a zariadení inde nezaradených o 8,2 percenta.
Celkové tržby v priemysle sa v prvom polroku zvýšili o 4,1 percenta. Vývoj ovplyvnil podľa úradu rast v dodávke vody, čistení a odvode odpadových vôd, odpadoch a službách odstraňovania odpadov o 13,3 percenta, v priemyselnej výrobe o 5,4 percenta, v ťažbe a dobývaní o 3,7 percenta. Pokles bol v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu o 6,1 percenta. Ďalšie dáta ukazujú, že mzdy v priemysle rastú pomalšie Niekoľkomesačné spomaľovanie rastu miezd v priemysle vyvrcholilo ich medziročným poklesom v júni. "Predpokladáme, že vplyv na to mala najmä variabilná zložka miezd a súvisí to so slabnúcim rastom priemyslu v dôsledku slabnúceho externého dopytu, najmä z Nemecka," uviedol pre agentúru SITA analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Tento trend by podľa neho mohol pretrvávať aj nasledujúce mesiace. "Cyklické spomaľovanie ekonomického rastu by malo uvoľniť aj trh práce, čo by mohlo postupne zmierniť i tlak na rast miezd," tvrdí. Trh práce na západe krajiny by však mal podľa Koršňáka zostať aj napriek očakávanému uvoľneniu napätý a nedostatok pracovnej sily by sa mal len zmierniť. "Tlak na rast tarifných miezd tu pravdepodobne preto stále zostane, hoci by už nemusel byť až tak výrazný ako v minulých rokoch," očakáva. Variabilná zložka mzdy by však v niektorých mesiacoch, podobne ako v júni tohto roka, mohla podľa analytika celkový rast priemernej mzdy v odvetví úplne vymazať. Ako pre agentúru SITA upozornila analytička Slovenskej sporiteľne Mária Valachyová, mzdy v priemysle ešte v prvom kvartáli tohto roka rástli medziročne približne o šesť percent. Júnový mierny medziročný pokles miezd v priemysle podľa nej prichádza po raste v máji o desať percent. "Predpokladám, že časť variabilných odmien mohla byť vyplatená o mesiac skôr. Uvidíme v ďalších mesiacoch, či ide len o výkyv alebo sa v priemysle znižovali rôzne príplatky, či odmeny," povedala. Priemerná hrubá mesačná v priemysle v júni tohto roka medziročne klesla o 1,1 percenta na 1 125 eur. Hrubý mesačný zárobok nad tisíc eur mali v júni tohto roka zamestnanci v šiestich odvetviach. Na čele je už dlhodobo odvetvie informačných a komunikačných činností, kde hrubá mzda v júni medziročne stúpla o 2,6 percenta na 1 943 eur. Za ním nasledoval priemysel so spomínaným hrubým zárobkom 1 125 eur. Hrubou mzdou nad tisíc eur sa môžu pochváliť aj zamestnanci v predaji a oprave motorových vozidiel, ktorí v júni dostávali v priemere 1 043 eur, čím si medziročne polepšili o 3,8 percenta.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Novela Trestného zákona
8. 8. 2019
Od 1. 8. 2019 nadobúda účinnosť novela Trestného zákona.
Upravuje predovšetkým kontrolu dodávateľského reťazca vrátane systému sledovania a zisťovania, protiprávne konanie zahŕňajúce aj trestné činy, medzinárodnú spoluprácu, ktorej súčasťou je výmena informácií na účely presadzovania práva, vzájomnú administratívnu a právnu pomoc, extradíciu a zabezpečenie financovania. Protokol je už v súčasnosti z podstatnej časti implementovaný v právnom poriadku Slovenskej republiky, pričom novelizácia je čiastkového charakteru a zabezpečuje sa ňou úplná implementácia protokolu.
Okrem toho sa novelou zákona rozširuje právna úprava využitia technických prostriedkov pri kontrole výkonu niektorých rozhodnutí vydaných v trestnom konaní vrátane podpory využívania alternatívnych trestov, rozširuje sa možnosť rozhodovania samosudcu v trestnom konaní, koriguje sa úprava ukladania doživotného trestu bez možnosti podmienečného prepustenia z výkonu trestu odňatia slobody, rozširuje sa úprava využitia videokonferencií v trestnom konaní a zavádza sa nová skutková podstata trestného činu falšovania a vyhotovenia nepravdivej zdravotnej dokumentácie (§ 352a).
Ochrana verejného záujmu
6. 8. 2019
Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov bol novelizovaný dňa 31. 1. 2019, pričom jeho znenie vyšlo v Zbierke zákonov Slovenskej republiky pod č. 66/2019 Z. z. Uvedený ústavný zákon nadobúda účinnosť dňom 1. 1. 2020.
Pri rokovaní o návrhu ústavného zákona došlo v jeho záverečnej časti pri hlasovaní o pozmeňujúcich návrhoch k tomuto ústavnému zákonu k pochybeniu, keď bol prijatý text ústavného zákona k čl. 2 ods. 1 písm. zp) v znení pôvodného návrhu a súčasne i v znení navrhovanej zmeny. V nadväznosti na úpravu znenia písmena zp) je potrebné vykonať úpravu aj vo vzore „Oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejného funkcionára“ (príloha č. 1) a vo vzore „Oznámenie verejného funkcionára po skončení výkonu verejnej funkcie“ (príloha č. 2) tak, aby boli v súlade so znením písmena zp).
Vzhľadom na potrebu jednoznačného znenia vzoru prílohy č. 1 „Oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejného funkcionára“ a vzoru prílohy č. 2 „Oznámenie verejného funkcionára po skončení výkonu verejnej funkcie“ sa v tomto návrhu navrhuje z hľadiska legislatívnej techniky ako súčasť tejto novely úplné znenie prílohy č. 1 a prílohy č. 2 v znení vyššie uvedených zmien.
Navrhované zmeny v novele tohto ústavného zákona nadobudnú účinnosť spolu s účinnosťou ústavného zákona č. 66/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2004 Z. z.
Nemajetné exekúcie
4. 8. 2019
Najvýznamnejším cieľom nového zákona o ukončení starých exekúcii je zmeniť v tejto oblasti „pravidlá hry“ a odhaliť nemajetné exekúcie, ktoré majú byť z tohto dôvodu ukončené.
Ambíciou nového zákona je preto zavedenie osobitného procesného mechanizmu zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií priamo zo zákona, pričom technické otázky súvisiace s ukončením exekučných konaní sa zveria súdnemu exekútorovi (koncepčne ide o obdobu riešenia už aplikovanú v exekučných konaniach začatých od 1. apríla 2017). Obdobný procesný režim zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií sa použije aj na prípady dôvodov pre zastavenie exekúcie, ak oprávnený alebo povinný zanikol bez právneho nástupcu, zastavenie exekúcie navrhol oprávnený, či v prípadoch, ak z dôvodu účinkov vyhlásenia konkurzu na majetok povinného resp. oddlženia povinného nastal dôvod pre ich zastavenie. Nový zákon súčasne dáva oprávnenému možnosť komerčnej úvahy, či je opodstatnené podať opätovný návrh na vykonanie exekúcie, avšak už podľa súčasne platných a účinných právnych predpisov. Za zákonom ustanovených podmienok sa ponechávajú účinky úkonov súdneho exekútora smerujúcich k zabezpečeniu majetku podliehajúcemu starej exekúcii zachované. Účinnosť zákona je od 1. januára 2020.