Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Až 6,6 percenta dospelej populácie SR nezvláda splácať svoje dlhy

29. 6. 2023 V úplnom protiklade s mladými sú v postoji k zadlžovaniu sa seniori, pre ktorých by bola skutočnosť, že majú dlh, pravdepodobne pocitom hanby. Problémy so splácaním majú vo vyššej miere rodiny s deťmi a občania s najnižšími príjmami. Načas splácajú svoje záväzky častejšie obyvatelia Bratislavského kraja, naopak, najväčší počet zadlžených ľudí žije v Trnavskom a Trenčianskom kraji. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu spoločnosti EOS KSI Slovensko vykonaného v spolupráci s agentúrou AKO. Je to alarmujúce číslo," uviedol riaditeľ agentúry AKO Václav Hřích, pretože v daných prípadoch ide o ľudí, ktorí nesplácajú nielen úvery, ale napríklad aj účty za bývanie, energie, vodu, telekomunikačné služby, a požičiavajú si už aj na nákupy základných potrieb pre rodinu.
Problematike rozumejú len traja z desiatich. Riaditeľ EOS KSI Slovensko Peter Dvornák dodal, že nadpriemerne nezvláda svoje záväzky platiť skupina vo veku 34 až 49 rokov, ktorá má malé deti. To podľa neho logicky súvisí s vplyvom inflácie a s tým, že ide o najvýraznejšie zadlženú vekovú skupinu.
Zhruba sedem percent obyvateľov SR nad 18 rokov priznalo, že oblasti financií a dlhov vôbec nerozumejú. Problematike rozumejú len traja z desiatich a dve tretiny opýtaných jej rozumejú čiastočne. Pod pojmom dlh bol v prieskume zadefinovaný akýkoľvek záväzok po splatnosti voči banke, leasingovej spoločnosti, splátkovému predaju alebo dodávateľovi služieb, napríklad elektriny, plynu, vody, alebo telekomunikačných či poistných.
Mladí pristupujú k úverovaniu ako k múdremu rozhodnutiu. Problémy so splácaním majú vo vyššej miere rodiny s deťmi a občania s najnižšími príjmami. Podľa typu domácnosti najpoctivejšie spláca pár bez detí, ktorý nemá výdavky na rodinu. Rovnako tak majú silnejšiu platobnú disciplínu aj samostatne žijúci ľudia. "Mnoho mladších ľudí so slušným príjmom a vyšším vzdelaním si nabralo vyššie pôžičky.
K životnému štandardu tejto skupiny patrilo mať v rodine dve autá na lízing, vysokú hypotéku, prípadne investíciu na úver do investičnej nehnuteľnosti," ponúka vysvetlenie k dátam Dvornák.
S týmto predpokladom korešponduje aj zistenie, že mladí ľudia pristupujú k nutnosti úverovania ako k múdremu rozhodnutiu, ktoré im pomôže nadobudnúť majetok a dobre investovať. V úplnom protiklade s mladými je v postoji k zadlžovaniu sa skupina seniorov nad 66 rokov, pre ktorých by bola skutočnosť, že majú dlh, pravdepodobne pocitom hanby.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Slovenské železnice prehĺbili stratu

11. 3. 2010 Správca železničnej infraštruktúry Železnice SR (ŽSR) prehĺbil v minulom roku stratu medziročne zhruba dva a pol násobne na 90,91 milióna eur. Vyplýva to z predbežných neauditovaných výsledkov hospodárenia, ktoré na svojej internetovej stránke zverejnil podnik. ŽSR sa okrem iného starajú aj o údržbu koľajníc. Štát im vlani poskytol úver 69,91 milióna eur na preklenutie nepriaznivých dopadov hospodárskej krízy.
V minulom roku náklady ŽSR mierne klesli na 525,76 milióna eur. Znížili sa tiež príjmy podniku z poplatku za dopravnú cestu. Príjmy spoločnosti boli vlani okrem iného negatívne ovplyvnené znížením výkonov nákladného prepravcu ZSSK Cargo Slovakia v dôsledku krízy. Za používanie koľajníc Cargo platí ŽSR rovnako ako osobný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Za prepravcov má časť tohto poplatku v budúcnosti hradiť štát. Podľa zverejnených údajov priemerná mzda v ŽSR sa v minulom roku zdvihla na 757,72 eura, v roku 2008 dosiahla 733,52 eura. Podnik ku koncu vlaňajška zamestnával 17 070 ľudí, čo bolo o 556 menej ako v závere roka 2008. Podľa zámeru vlády by sa ŽSR mala v budúcnosti opäť spojiť s Cargom aj osobným prepravcom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Ešte v roku 2002 sa Slovenské železnice rozdelili na dve spoločnosti - ŽSR a ZSSK. V roku 2005 sa od osobnej prepravy v ZSSK nákladná doprava oddelila a vznikla spoločnosť ZSSK Cargo.
(Zdroj: HNONLINE)

Netradičné metódy kórejských zamestnávateľov

10. 3. 2010 V Lednických Rovniach pri Púchove má sídlo spoločnosť Yura Corporation Slovakia, ktorá vyrába súčiastky pre automobilový priemysel. Hoci domáci sú radi, že firma zamestnala stovky ľudí, na druhej strane sa sťažujú na podmienky v nej.
Zamestnanci údajne musia robiť dvanásťhodinové zmeny, nemajú čas na oddych a šikanujú ich. Sú tam celkom iné podmienky ako v slovenských fabrikách. Pri robote sa nesmú rozprávať a nemôžu mať pri sebe mobil. Vedenie firmy obvinenia odmieta. Takéto prípady rieši Inšpektorát práce. Pokiaľ ide o sťažnosti zamestnancov na zahraničných zamestnávateľov, ide o sťažnosti na kórejské firmy. Potvrdilo sa, že medzi zmenami ľudia nemajú zabezpečený dostatočný odpočinok. Oprávnené sa ukázali aj sťažnosti na zlé pracovné prostredie, najmä v lete. Viaceré pracovné úrazy boli zaznamenané z dôvodov, že zo strojov boli demontované ochranné kryty, aby sa zvýšila produktivita práce. Nedostatky boli vyčítané slovenským manažérom. To sa ukázalo ako nedostatočné. Na budúci týždeň preto dôjde k rokovaniu s kórejským konateľom.
(Zdroj: PRAVDA)

Fond ochrany vkladov je v strate

9. 3. 2010 K 31. decembru 2009 Fond ochrany vkladov (FOV) zaznamenal aktíva vo výške 75,76 milióna eur. Z toho pohľadávky za vyplatené náhrady predstavovali hodnotu 50,92 milióna eur. Podľa informácie predsedu Prezídia FOV dosiahla strata sumu 442 661 €.
Predseda Prezídia pripomenul, že od 1. januára 2009 sa zmenil spôsob účtovania príspevkov bánk. Tieto boli predtým účtované a vykazované ako výnosy. Od roku 2009 už príspevky bánk výsledok hospodárenia FOV neovplyvňujú, ale sú zúčtovávané priamo do fondu príspevkov ako zdroja pre prípadné vyplácanie náhrad. Ku koncu roka 2009 banky na Slovensku spravovali vklady v celkovom objeme 43,06 miliardy eur. Chránené vklady z toho predstavovali 23,01 miliardy eur, teda 53,4 %. V porovnaní s rokom 2008 bol zaznamenaný mierny pokles chránených vkladov. Pokles predstavoval 2,3 % čo je suma 549,7 milióna eur.
(Zdroj: HNONLINE)

Železnice ponúkajú zájazdy

8. 3. 2010 Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začali ponúkať pobytové a poznávacie zájazdy pre verejnosť. Správca železničnej infraštruktúry zájazdy ponúka prostredníctvom organizačnej zložky - Závodu služieb železníc. Okrem dovolenky do bulharského Sozopolu, ktorú už inzeroval v dennej tlači, zahrnuje ponukový katalóg aj poznávacie výlety do Ríma, Paríža, Londýna, Moskvy či do Nórska a Maroka.
Železnice začali zájazdy predávať už vlani, zo začiatku len pre vlastných zamestnancov. Dovolenku si u nich tento rok môžu zakúpiť aj ďalší záujemcovia. Ako štátna organizácia zatiaľ nemajú uzatvorené poistenie proti úpadku. Ponuku spoločnosti v roku 2009 využilo 146 železničiarov a ich rodinných príslušníkov. Zamestnanci železničných spoločností sú využívaním voľných zahraničných cestovných lístkov zvýhodnení, pretože tie im umožňujú cestovať niekedy lacnejšie až o polovicu. Na Slovensku podniká v tejto oblasti aj osobný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko a nákladný prepravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. U železničiarov je záujem o cestovanie po koľajniciach stále veľký a napriek súčasnému rozmachu cestovných kancelárií a leteckých spoločností cestovanie po koľajniciach cenovo výhodnejšie.
(Zdroj: HNONLINE)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Margaréta
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner