Až 6,6 percenta dospelej populácie SR nezvláda splácať svoje dlhy
29. 6. 2023
V úplnom protiklade s mladými sú v postoji k zadlžovaniu sa seniori, pre ktorých by bola skutočnosť, že majú dlh, pravdepodobne pocitom hanby. Problémy so splácaním majú vo vyššej miere rodiny s deťmi a občania s najnižšími príjmami. Načas splácajú svoje záväzky častejšie obyvatelia Bratislavského kraja, naopak, najväčší počet zadlžených ľudí žije v Trnavskom a Trenčianskom kraji. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu spoločnosti EOS KSI Slovensko vykonaného v spolupráci s agentúrou AKO. Je to alarmujúce číslo," uviedol riaditeľ agentúry AKO Václav Hřích, pretože v daných prípadoch ide o ľudí, ktorí nesplácajú nielen úvery, ale napríklad aj účty za bývanie, energie, vodu, telekomunikačné služby, a požičiavajú si už aj na nákupy základných potrieb pre rodinu.
Problematike rozumejú len traja z desiatich. Riaditeľ EOS KSI Slovensko Peter Dvornák dodal, že nadpriemerne nezvláda svoje záväzky platiť skupina vo veku 34 až 49 rokov, ktorá má malé deti. To podľa neho logicky súvisí s vplyvom inflácie a s tým, že ide o najvýraznejšie zadlženú vekovú skupinu.
Zhruba sedem percent obyvateľov SR nad 18 rokov priznalo, že oblasti financií a dlhov vôbec nerozumejú. Problematike rozumejú len traja z desiatich a dve tretiny opýtaných jej rozumejú čiastočne. Pod pojmom dlh bol v prieskume zadefinovaný akýkoľvek záväzok po splatnosti voči banke, leasingovej spoločnosti, splátkovému predaju alebo dodávateľovi služieb, napríklad elektriny, plynu, vody, alebo telekomunikačných či poistných.
Mladí pristupujú k úverovaniu ako k múdremu rozhodnutiu. Problémy so splácaním majú vo vyššej miere rodiny s deťmi a občania s najnižšími príjmami. Podľa typu domácnosti najpoctivejšie spláca pár bez detí, ktorý nemá výdavky na rodinu. Rovnako tak majú silnejšiu platobnú disciplínu aj samostatne žijúci ľudia. "Mnoho mladších ľudí so slušným príjmom a vyšším vzdelaním si nabralo vyššie pôžičky.
K životnému štandardu tejto skupiny patrilo mať v rodine dve autá na lízing, vysokú hypotéku, prípadne investíciu na úver do investičnej nehnuteľnosti," ponúka vysvetlenie k dátam Dvornák.
S týmto predpokladom korešponduje aj zistenie, že mladí ľudia pristupujú k nutnosti úverovania ako k múdremu rozhodnutiu, ktoré im pomôže nadobudnúť majetok a dobre investovať. V úplnom protiklade s mladými je v postoji k zadlžovaniu sa skupina seniorov nad 66 rokov, pre ktorých by bola skutočnosť, že majú dlh, pravdepodobne pocitom hanby.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Priemysel v marci mierne rástol, automobilky ho ťahajú stále menej
10. 5. 2013
Automobilky pomohli rastu priemyslu z dvoch tretín, posledné mesiace ale spomaľujú.
Dynamika rastu slovenského priemyslu sa v marci tohto roka mierne zrýchlila. Zvýšenie celkovej produkcie priemyslu najviac ovplyvnil rast vo výrobe dopravných prostriedkov o 3,6 %, rast vo výrobe kovov a kovových konštrukcií okrem strojov a zariadení dosiahol 4 % a produkcia vo výrobe textilu, odevov, kože a kožených výrobkov stúpla o 21,4 %.
Obchodníkom neustále klesajú tržby
6. 5. 2013
Medziročný prepad maloobchodných tržieb sa na Slovensku nezastavil ani v marci.
Podľa údajov ŠÚ SR tržby v maloobchode v treťom mesiaci medziročne poklesli o 0,8 %. Vo februári boli nižšie dokonca až o 1,8 %.
Tržby vo veľkoobchode medziročne klesli o 2 %. Za celý prvý štvrťrok tohto roka tržby v maloobchode medziročne klesli o 1,3 %. Vo veľkoobchode sa tržby zvýšili o 0,2 %. Maloobchodníci na Slovensku evidujú medziročný pokles tržieb už štyri roky v poradí.
Eurofondy čerpáme stále pomaly
3. 5. 2013
Ani v tomto roku nedokážeme čerpať eurofondy podľa plánu.
Podľa údajov MF Slovensko za prvé štyri mesiace minulo iba desať percent peňazí z celkového balíka, ktorý máme v tomto roku prijať zo zdrojov EÚ. Vlani sme v tomto období dokázali čerpať 17 percent z naplánovaných eurofondov.
Elektronické diaľničné známky by mohli byť v roku 2015
3. 5. 2013
Klasické diaľničné nálepky končia, od začiatku roku 2015 ich majú nahradiť elektronické známky.
Pred zavedením nového spôsobu spoplatnenia treba pripraviť legislatívu a potrebné technológie. NDS plánuje, že systém bude stáť zhruba 15 mil. eur na päť rokov, teda 3 mil. eur ročne.
Po novom si vodiči kúpia známku cez predajné miesto či internet a systém ich zaradí do databázy. Zmení sa aj kontrola.
Nezmenia sa však pravidlá spoplatnenia, zostanú tak 10-dňové, mesačné a ročné známky.