Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphy a byrokrati

Základný zákon byrokracie hovorí, že: Čo nie je na papieri, to neexistuje.

Neexistuje byrokrat, ktorý by vyvinul nejaké úsilie, aby dokázal, že sa mýli.

Čím menší vplyv máš, tým dlhšie ťa nechajú čakať.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Pravda a blufovanie

Tvrdenie je pravdivé hlavne vtedy, keď preň neexistuje logické zdôvodnenie.

Každá historka má vždy tri strany: našu, vašu a tú pravdivú.

Kto vraví pravdu za každých okolností, má istotu, že nezomrie na chorobu.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Otázky na rádio Jerevan

Daňový úrad je dielom božím alebo satanovým? Ako sa to vezme. Pre toho, kto dane platí, to je trest boží. Toho, kto ich neplatí, čakajú muky pekelné.

Ktorý je prvý známy boj o trh? Boj medzi Kainom a Ábelom o priazeň Hospodina.

Načo bolo sedem úrodných a sedem neúrodných rokov? Bola to názorná ukážka fungovania trhovej ekonomiky.

(Myšlienky bez cla)
Firma a práca

Správne zorganizované dovolenky neznížia produktivitu práce: za každý týždeň, čo ste preč a nič neurobíte, je iný týždeň, kedy váš šéf je preč a vy urobíte dvakrát toľko.

Ak zamestnanci neskončia prácu za prvých 24 hodín, nechajte ich pracovať aj v noci.

Najlepšie veci rozumie ten, kto vám povie, že to bude trvať nekonečne dlho a stáť nekonečne veľa.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Svetlá budúcnosť

Mladá slady vysvetľuje pokladníčke v banke: „Ja viem, že podpis môjho muža na šeku je trochu roztrasený, ale vôbec som netušila, že sa tak roztrasie, keď naňho namierim revolver.

Storočného slovenského slorda sa pýtajú na jeho záľuby. „Ženy a poľovačky.“ „A na čo najradšej poľujete?“ „No predsa na ženy.“

„Ďuro, slady nepríde ku stolu?“ „Nie pane, dnes ráno ste ju ráčili zastreliť.“ „Ach áno, už si spomínam. Akurát som netušil, že preto bude tak dlho naštvaná.“

(Myšlienky bez cla)

Automobilky zažívajú ochladenie

12. 8. 2022 Bratislavský Volkswagen, trnavský Stellantis, žilinská Kia a nitriansky Jaguar. To sú motory našej ekonomiky a ťahúni priemyslu. V roku 2026 k nim pribudne ešte košické Volvo. Už výkon štvorice top hráčov bol do roku 2020 relatívne stabilný. Od vypuknutia koronakrízy je však ako na hojdačke a tejto pozície sa nezbavil doteraz. Covid totiž popretŕhal dodávateľské reťazce, k čomu ešte prispela vojna na Ukrajine a hrozba ekonomickej recesie.
Aj preto aktuálne výroba áut na Slovensku v júni medziročne poklesla o šesť percent a prispela k tomu, že celá priemyselná produkcia v krajine v júni medziročne poklesla o 5,7 percenta. Bol to už štvrtý mesiac od začiatku roka, keď si kľúčové odvetvie ekonomiky pripísalo nižší výkon ako pred rokom. Spomalenie sa počas šiesteho mesiaca prejavilo vo väčšine priemyselných odvetví.
To, že výroba áut sa zasekáva, sa ukázalo už pri iných štatistikách. Posledné dáta zahraničného obchodu poukázali na to, že nominálny nárast vývozov v kategórii strojov a prepravných zariadení dosiahol v prvej polovici roka vyše dve percentá. „Nie je možné to hodnotiť ako úspešný polrok, a to hneď z dvoch dôvodov,“ hovorí Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank. Jedna vec je podľa neho relatívne nízka porovnávacia báza z prvej polovice roka 2021, keď výrobu počas vlaňajšej jari začala výrazne ovplyvňovať polovodičová kríza. „Keďže čipová kríza plne neodznela a navyše sa dočasne pridali nové úzke hrdlá vyvolané konfliktom na Ukrajine, ani nízka porovnávacia báza nedopomohla vývozu áut k silnému technickému rastu vývozov a vývozy ostávajú blízko minuloročných relatívne nízkych úrovní,“ vysvetľuje analytik.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Správca ciest zodpovedá za jamy na ceste i za škodu na aute

30. 3. 2009 Nabehli ste autom na výtlk a poškodili ste si pnemumatiku alebo podvozok? Určite nie ste tento rok ani prvý ani posledný. Najmä počas prvých jarných týždňov si treba dávať pozor.
Ak sa  jame predsa len nevyhnete, za škodu, ktorá sa vám stala, je zodpovedný správca cesty. Pri cestách  druhej a tretej triedy je ním krajská samospráva, pri cestách prvej triedy Slovenská správa ciest, v prípade diaľnic Národná diaľničná spoločnosť a obec, ak sa vám to stane za jej označením.
K peniazom sa ľahšie dostanete v prípade, že  máte uzavretú havarijnú poistku. Poisťovňu by ste mali volať kvôli obhliadke.  Poisťovňa škodu nahradí a následne ju bude vymáhať od správcu. Ak nemáte havarijnú poistku, o odškodnenie žiadajte sami. Výsledok by mal byť taký istý. Poškodený, aj keď má  uzatvorené iba povinné zmluvné poistenie, má nárok na odškodnenie vo výške škody, aká mu bola spôsobená a danie motorového vozidla do pôvodného stavu.  
V oboch prípadoch by mal poškodený dostať náhradu v plnej výške. Poškodený je však povinný dostatočne preukázať príčinu vzniku škody, ako aj jej výšku. Pre tento účel je nevyhnutné škodu, ktorá vznikla, zdokumentovať.
Ak pri vymáhaní peňazí budú chýbať dôkazy, škodu vám nikto nepreplatí. Správca komunikácie sa zodpovednosti zbaví v prípade, ak preukáže, že nebolo v medziach jeho možností tieto chyby odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.
(Zdroj: HNONLINE)

Slovensko najmenej rizikové

27. 3. 2009 V porovnaní s ostatnými krajinami strednej a východnej Európy (SVE) je Slovensko vnímané pri hodnotení dopadov hospodárskej krízy ako jedna z najmenej rizikových krajín.
Konštatuje sa to v analýze Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií SR. Slovensko toto hodnotenie získalo na základe nízkej zadĺženosti obyvateľstva, stabilnému makroekonomickému prostrediu a vďaka zavedeniu eura v úvode tohto roka. Pozícia Slovenska je relatívne stabilná  z pohľadu dopadov nízkeho prílevu kapitálu. Úvery sú bezpečne kryté domácimi depozitmi. Slovensko v posledných rokoch znižovalo deficit verejných financií a deficit bežného účtu bol na relatívne udržateľnej úrovni.  Podľa inštitútu je Slovensko  vnímané  ako jedna z najmenej rizikových krajín  v regióne SVE, aj vďaka vstupu do eurozóny začiatkom roka 2009. 
(Zdroj: HNONLINE)

Banky prijímajú vlastné protikrízové riešenia

27. 3. 2009 Banky sa rôznymi protikrízovými zvýhodneniami snažia zlepšiť čísla o poskytnutých úveroch. Na poklese objemov poskytnutných hypoték sa teda neodrazili reštrikčné opatrenia bánk, ale strach ľudí zobrať si hypotéku.
Tento strach sa snažia banky eliminovať poskytovaním rôznych výhod.

Ten, kto sa banke zaviaže v súčasnosti, že bude ďalších 20 alebo 30 rokov splácať hypotéku, môže v porovnaní s doterajšími hypodlžníkmi získať niekoľko výhod. Jednou z nich je napríklad odpustenie niektorých poplatkov.
Väčšina bánk zvýhodňuje fixáciu úrokov, inde ponúkajú certifikát zaručujúci, že klient nebude platiť banke za jednu zmenu  v úverových podmienkach, inde neúčtujú poplatok za zmenu zmluvných podmienok hypotéky. 
Pri hypotékach banky vyžadujú poistenie nehnuteľností vinkulované v prospech banky. Ďalšie poistky sú dobrovoľné a zvyšujú mesačnú splátku.
(Zdroj: SME)

Šrotovné bude pokračovať len ak sa štátu vyplatí

26. 3. 2009 Nečakane rýchle minutie príspevku spustilo úvahy o novom šrotovnom. Minister financií však chce mať jasno v tom, aké staré autá sa šrotujú a či sa to štátu vyplatí. Minister hospodárstva ubezpečuje, že príjem do štátneho rozpočtu bude plusový a vráti sa viac, ako štát vydá.
Oproti vydaným 33 miliónom  € by sa malo na DPH a ďalších poplatkoch vybrať 38 miliónov €.
O predĺžení šrotovného bude na budúci týždeň rokovať krízová rada. Vláda by mala rozhodnutie odobriť v stredu. Ak sa šrotovné schváli, poradovník na dotáciu sa bude môcť začať nanovo plniť od budúceho štvrtka.
Ukázalo sa, že šrotovné je nielen o solidarite s ostatnými krajinami, ale  aj o konkrétnej  pomoci slovenskej ekonomike. Príspevok nevyprázdnil len sklady predajcov, ale oživil aj zadávanie nových objednávok v našich automobilkách a u subdodávateľov.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Roland
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner