Hypotéky sa ešte viac sprísnia
21. 11. 2019
Národná banka Slovenska sa rozhodla opätovne sprísniť pravidlá pre udeľovanie hypoték. Zmeny sa dotknú rezervy, ktorá musí dlžníkom zostať po zaplatení splátok. Návrhy opatrení poslala banka už do medzirezortného pripomienkového konania.
Opatrenia sa dotknú hypoték aj spotrebných úverov. Situáciu to tak má skomplikovať najmä ľuďom, ktorí bývanie dofinancovávali spotrebnými úvermi, lebo hypotéka im nedokázala pokryť celú výšku nehnuteľnosti. Nové pravidlá sa dotknú klientov, ktorí majú vysoké splátky v pomere k mesačnému príjmu. Opatrenie by malo vstúpiť do platnosti už od 1. januára budúceho roka. V takom prípade splátka úveru nebude môcť byť vyššia ako 60 percent čistého príjmu po odpočítaní životného minima. Ide o takzvaný ukazovateľ DSTI. V súčasnosti platí, že splátka môže byť až 80 percent príjmu.
E-shopy hľadajú stovky ľudí a zvyšujú mzdy
18. 11. 2019
Do vianočných sviatkov zostáva pár týždňov. Tomu zodpovedá aj aktivita obchodníkov vrátane e-shopov.
Alza informuje, že „všetky darčeky vyriešite na Alza.sk“. Datart ponúka „darčeky skutočne pre každého“. Mnohým ľuďom pohodlný nákup prostredníctvom internetu vyhovuje. Nie všetci si však uvedomujú, aké úsilie musia e-shopy vynakladať, aby darčeky pre ich blízkych doručili.
E-shopy hľadajú stovky ľudí a zvyšujú mzdy
15. 11. 2019
Počet záujemcov o prácu v internetových obchodoch medziročne klesol až o 15 percent.
Do vianočných sviatkov zostáva pár týždňov. Tomu zodpovedá aj aktivita obchodníkov vrátane e-shopov. Alza informuje, že „všetky darčeky vyriešite na Alza.sk“. Datart ponúka „darčeky skutočne pre každého“. Mnohým ľuďom pohodlný nákup prostredníctvom internetu vyhovuje. Nie všetci si však uvedomujú, aké úsilie musia e-shopy vynakladať, aby darčeky pre ich blízkych doručili.
Ekonomický pokles nemá vplyv na spotrebný tovar
15. 11. 2019
Sektoru pomáha dostupnosť na internete. Sektor spotrebného tovaru najviac profituje z ochoty nakupovať cez internet a darí sa mu aj počas ekonomického poklesu, aký sme zažili napríklad v rokoch 2009 až 2010. Ako povedal produktový a marketingový špecialista Across Private Investments Igor Gogoľ, celosvetový objem tržieb e-commerce (obchodovanie cez internet, pozn. red.) sa od roku 2014 strojnásobil na viac ako 3,5 mld. USD ročne.
Ani Slováci v tomto trende nezaostávajú. Podľa Slovenskej asociácie e-shopov pretečie takmer každé desiate euro, ktoré minieme na tovary a služby, cez stránky e-shopov. Je to vidieť aj na ich tržbách, ktoré na Slovensku a v Česku rastú každoročne o 15 percent. "V tomto predaji sa výnimočne darí najmä elektronike a módnemu priemyslu. Práve ten zažíva silné časy s medziročným nárastom tržieb až o 40 percent," uviedol Gogoľ. Faktory, akými sú schopnosť lepšie odolávať ekonomickým cyklom a rýchlo sa prispôsobovať novým trendom, podľa Gogoľa dokazujú, že sektor spotrebného tovaru môže byť trhom, kde sa investíciám bude dariť aj v neľahkých časoch. Neznamená to však podľa neho, že necyklické investície sú ochránené pred nervozitou, s ktorou sa v ťažkých časoch investori stretávajú. Preto aj kôš akcií necyklických spoločností zažil v rokoch 2008 až 2009 poklesy. Boli síce výrazne menšie ako všeobecné akciové indexy, ale stále na úrovni 25 percent. Možným riešením pre klienta je podľa Gogoľa konkrétnejší výber „necyklickej“ investície. Sľubných sektorov je viacero. Jeden z mála, ktorý zvyšuje svoje tržby aj v časoch ekonomickej recesie, je časť módneho priemyslu zameraného na predaj oblečenia pre masový segment," skonštatoval Gogoľ. Príkladom úspešného hráča na tomto poli je módna skupina CS Apparel Group, ktorá prevádzkuje dve značky na Slovensku a v Českej republike zamerané na návrh, výrobu a predaj oblečenia. Prvá, známa najmä v Česku, je SAM 73, v segmente „rodinnej módy“ s viac ako 100 kamennými pobočkami. "Investícia do takejto spoločnosti by bola žiarivým príkladom „necyklickej investície“, keďže najlepšie hospodárske výsledky dosiahla práve v rokoch 2008 až 2009," skonštatoval Gogoľ. Skupina neskôr rozšírila svoje portfólio akvizíciou druhej spoločnosti, ktorá je exkluzívnym distribútorom jednej z najviac cenených značiek oblečenia - Under Armour. Pre slabý rozvoj kapitálového trhu a nemožnosť kúpiť si akcie takýchto spoločností, ponúka finančný trh iné riešenie. Možnosť profitovať na úspechu tohto segmentu je podľa Gogoľa zabezpečená prevažne cez emisie vlastných podnikových dlhopisov. "Netreba však zabúdať aj na existujúce riziká, najmä na dôveru, ktorú investor vkladá do spoločnosti, resp. do jej schopnosti vrátiť investovaný kapitál v dohodnutom čase a za dohodnutých podmienok," dodal Gogoľ.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)