Aktívne saldo zahraničného obchodu dosiahlo vo februári takmer 650 miliárd eur
10. 4. 2024
Ide o lepší výsledok ako vlani. Za január 2024 sa podľa spresnených údajov zvýšil medziročne vývoz o 0,5 percenta na 8,5 miliardy eur a dovoz sa znížil o deväť percent na 8 miliárd eur. Saldo zahraničného obchodu bolo vo februári 2024 aktívne v objeme 649,4 milióna eur, čo bol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka lepší výsledok o 424 miliónov eur. Saldo zahraničného obchodu za január a február 2024 bolo aktívne v hodnote 1,2 miliardy eur. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR v predbežnej správe. Zo Slovenska sa podľa predbežných výsledkov vyviezol vo februári 2024 tovar v hodnote 8,8 miliardy eur pri medziročnom poklese o 3,4 percenta. Po mesiaci sa tak vývoz opäť vrátil do poklesu, ktorý bol zároveň najväčší za posledného 2,5 roka. Najvýznamnejšie sa na ňom podieľal export automobilov.
Hodnota dovozu sa znížila o 8,3 percenta na 8,1 miliardy eur. Výraznejší pokles tak pokračuje už štvrtý mesiac po sebe. Ovplyvnilo ho najmä zníženie hodnoty dovezených energetických komodít.
Najviac obchodovaná trieda v zahraničnom obchode SR boli stroje a prepravné zariadenia s podielom 61,3 % na celkovom vývoze a 48,4 percenta na celkovom dovoze.
Do členských štátov EÚ smerovalo 79,2 percenta vývozu SR a dovoz z nich tvoril 66,5 percenta. Vývoz do členských štátov EÚ vo februári medziročne klesol o 1,3 percenta. Dovoz z členských štátov EÚ sa znížil o 5,7 percenta. Vývoz do nečlenských krajín EÚ medziročne klesol o 10,7 percenta a dovoz z týchto krajín bol nižší o 13 percenta.
Za prvé dva mesiace tohto roka sa vývoz medziročne znížil o 1,6 percenta na 17,3 miliardy eur a dovoz sa znížil o 8,7 percenta na 16,1 miliardy eur. Saldo zahraničného obchodu za január a február 2024 bolo aktívne v objeme 1,2 miliardy eur. Za rovnaké obdobie minulého roka pritom bolo pasívne v objeme 59,7 milióna eur.
Za január 2024 sa podľa spresnených údajov zvýšil medziročne vývoz o 0,5 percenta na 8,5 miliardy eur a dovoz sa znížil o deväť percent na 8 miliárd eur. Saldo zahraničného obchodu bolo aktívne v hodnote 544,6 milióna eur. V rovnakom období minulého roka sa skončila bilancia zahraničného obchodu s deficitom vo výške 285,1 milióna eur.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Niektoré nemocnice evidujú oveľa viac výpadkov ezdravia, ako uvádza štát
12. 4. 2019
Lekári negatívne vnímajú, že sa počas výpadkov nedostanú k funcii erecepty. Asociácia nemocníc Slovenska (ANS) eviduje viac výpadkov ezdravia ako Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI), ktoré má systém elektronického zdravotníctva na starosti. ANS to uviedla pre agentúru SITA. Reagovala tak na vyhlásenie NCZI, podľa ktorého mal systém ezdravie od začiatku roka len štyri krátkodobé výpadky.
"Technických výpadkov evidujeme v tomto roku oveľa viac. Iba počas jedného marcového týždňa (od 14. do 20. marca 2019) sme ich zaznamenali päť," uviedla ANS. Každý technický výpadok podľa asociácie výrazne komplikuje prácu zdravotníkov. Najmä v preťaženej ambulantnej sfére to vytvára zbytočný časový tlak na lekárov, ktorí následne môžu ošetriť iba nižší počet pacientov. "Výsledkom je tak nervozita na strane personálu, ako aj pacientov. Spoľahlivosť celého systému musí byť na oveľa vyššej úrovni, inak považujeme daný stav za veľmi problematický,“ zhodnotila ANS. Zväz ambulantných poskytovateľov (ZAP) uviedol, že disponuje približne rovnakými údajmi ako NCZI, teda že od začiatku roku 2019, ale najmä v priebehu marca 2019 došlo k asi štyrom niekoľkohodinovým výpadkom ezdravia.
Ambulantní lekári a ich pacienti podľa ZAP negatívne a nekomfortne vnímajú predovšetkým nemožnosť používania funkcionality erecept počas výpadkov ezdravia. "Podľa nám známych informácií sa NCZI snaží aktívne hľadať a odstraňovať príčiny súvisiace s výpadkami ezdravia, ktoré sú pravdepodobne spôsobené preťaženosťou systému v spojitosti s už zastaralou technologickou platformou, na ktorej je ezdravie vyvinuté," informovala výkonná riaditeľka ZAP Zuzana Dolinková. Ambulantní lekári by podľa ZAP privítali, aby čiastkové a nekompaktné opatrenia v odstraňovaní nedostatkov ezdravia čím skôr a v záujme všetkých zainteresovaných nahradilo komplexné riešenie.
Systém ezdravie je spustený od 1. januára 2018 s funkciami prístup do systému, evyšetrenie, erecept a elektronická zdravotná knižka. Základným cieľom elektronizácie zdravotníctva je zvýšiť kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti, hlavne prostredníctvom zdieľanej zdravotnej dokumentácie medzi jednotlivými zdravotníckymi pracovníkmi.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Extrémne suchá jar začína ničiť úrodu
10. 4. 2019
Zopakujú sa vlaňajšie extrémne suchá aj tento rok? Túto otázku si aktuálne kladú slovenskí poľnohospodári, ktorí hlásia nedostatok zrážok zo všetkých regiónov Slovenska. Na východe Slovenska padlo vo februári len 16 percent zrážok oproti dlhodobému priemeru a vlani práve jarné sucho spôsobilo značné škody na úrode. „Počasie bez zrážok na jednej strane neprerušuje jarné práce na poliach, na druhej strane však porasty ozimín a čerstvo zasiate zrniny čakajú na výdatný dážď, lebo sucho už na ne začína nepriaznivo pôsobiť,“ zhrnula súčasnú situáciu na poliach Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora.
Poľnohospodári zároveň naznačili, že ak bude suché počasie pokračovať, vzchádzajúce plodiny budú poškodené. Podľa Slovenského hydrometeorologického ústavu sa extrémne sucho rozširuje z východu na celé územie Slovenska. Potvrdzujú to aj informácie o intenzite sucha dostupné na webovej stránke Intersucho.sk: „Výrazné sucho sa okrem severovýchodu rozšírilo aj na Turci, Považí a Kysuciach. Sucho zasahuje až 40 percent celkovej plochy a mierne sucho je na 28 percentách plochy.“
Firmy a predajcovia objavujú ľudí vo veku 50 a viac rokov
8. 4. 2019
Ak ide o generáciu päťdesiatnikov a starších, sú marketingoví riaditelia tak trochu vo schizofrenickej situácii. Hoci si takmer všetci myslia, že si táto skupina zákazníkov zaslúži pozornosť, v skutočnosti im ju venuje iba menšia časť z nich. Táto generácia pritom do budúcnosti predstavuje veľkú kúpnu silu. Podiel firiem, ktoré dávajú aspoň časť svojho marketingového rozpočtu na špecifickú reklamu pre túto generáciu, je navyše zanedbateľný. Dosahuje iba šesť percent. Ukazuje to aktuálny prieskum agentúry Ogilvy medzi šéfmi marketingu významných firiem.
Štúdia ukazuje, že marketéri sa staršej generácii venujú spravidla len vtedy, ak majú produkt určený priamo pre nich. Takýto produkt má podľa prieskumu zhruba štvrtina firiem. Ide najmä o lieky, zdravotnícke služby, zájazdy či poistenie. Lenže aj päťdesiatnici a starší nakupujú bežné výrobky, môžu si však dovoliť dať peniaze aj na pôžitkárske veci. Klasickým príkladom, kde sa reklama míňa so skutočnými zákazníkmi, sú automobilky. „Zatiaľ čo väčšina mainstreamových značiek v reklamách cieli na mladých ľudí, prípadne rodiny s malými deťmi, väčšina individuálnych klientov prichádza z generácie 50+,“ hovorí šéf agentúry Ogilvy Ondřej Obluk.
Výrobcovia liekov kritizujú novelu revízie úhrad liekov, pacienti si vraj doplatia viac
5. 4. 2019
Revízia mení úhradové skupiny. Ministerstvo zdravotníctva chce vytvárať jasné a predvídateľné podmienky tak pre farmaceutické firmy, ako aj pre platcov. Informovalo o tom v reakcii na kritiku Asociácie generických výrobcov liekov GENAS. Tá nesúhlasí s novelou revízie úhrad liekov, ktorú pripravilo Ministerstvo zdravotníctva (MZ) na podnet súkromnej zdravotnej poisťovne Dôvera. Podľa asociácie to prinesie zvýšenie doplatkov pacientov za lieky.
Revízia úhrad liekov mení úhradové skupiny, ktoré zohľadňujú terapeutickú indikáciu a štandardnú dávku liečiva v lieku."Predovšetkým dbáme na to, aby pacient bez medicínskych obmedzení mal dostupnú liečbu bez doplatku. Zmeny sa týkajú celého kategorizačného zoznamu a prihliadalo sa najmä na to, aby lieky s rovnakou účinnou látkou mali rovnakú úhradu zdravotnej poisťovne a aby v novovzniknutých úhradových skupinách boli lieky s nulovým alebo dostupným doplatkom pre pacienta," uviedlo ministerstvo. Pripomenulo, že lieky v úhradovej skupine sú z medicínskeho hľadiska navzájom zameniteľné, tým pádom v prípade potreby zmeny lieku to pacient negatívne nepocíti, pretože účinná látka zostáva rovnaká. "Zmení sa len názov lieku, účinnosť liečby zostáva zachovaná, nakoľko zostane rovnaká účinná látka," dodalo ministerstvo. Ako ďalej informoval rezort zdravotníctva, revízia úhrad sa vykonáva pravidelne každý štvrťrok, pričom hlavným cieľom je zohľadniť cenotvorbu v dôsledku vstupu generických a biosimilárnych liekov. "Čo sa týka výhrad zo strany Asociácie generických výrobcov, sami tvrdia, že podpora užívania generických liekov je najlepšou cestou ako tlmiť zvyšovanie nákladov na liečbu bez ovplyvnenia jej kvality, s čím plne súhlasíme," ukončilo ministerstvo. Asociácia generických výrobcov liekov v pondelok taktiež upozornila, že pri pacientoch, ktorí nebudú môcť alebo chcieť akceptovať nové doplatky, bude lekár musieť meniť zavedenú liečbu za liečbu s nižším doplatkom. "Pri tých pacientoch, ktorí užívajú viacero liekov, môže nastať súčasne zmena vo viacerých liečbach u rôznych špecialistov a vylúčiť sa nedá dekompenzácia pacienta," uviedla prezidentka asociácie GENAS Terézia Szádocka. Podľa asociácie práve pre možné ohrozenie pacientov revíziu ministerstvo zdravotníctva už dvakrát zamietlo – raz minister Tomáš Drucker, druhýkrát koncom minulého roka ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská. "Napríklad viacerým liekom zo skupiny psychofarmák teraz výrazne stúpnu doplatky. Psychiatrickí pacienti sú pritom na zmenu liečby veľmi senzitívni," upozornila asociácia vo svojom stanovisku.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)