Ako rozdeliť svoje financie medzi akcie a dlhopisy?
27. 3. 2024
Budujete si investičné portfólio? Jedným z prvých rozhodnutí, ktoré budete musieť urobiť je, vybrať si koľko zo svojich peňazí chcete investovať do akcií a dlhopisov. Správna odpoveď bude závisieť od mnohých faktorov, ako je napríklad úroveň vašich investičných skúseností, vek, či investičná filozofia, ktorej sa chcete držať.
Pri dlhodobom investovaní sa investori stretávajú s pojmom strategická alokácia aktív. Táto investičná stratégia určuje, aké percento vašich investícií by malo byť v akciách a aké v dlhopisoch. Pozrime sa na tieto obľúbené investičné nástroje bližšie.
Porovnanie akcií a dlhopisov
Obidva finančné nástroje môžu zvýšiť hodnotu vášho majetku, no spôsob, akým to robia a výnosy, ktoré ponúkajú, sú veľmi odlišné.
1) Vlastný kapitál vs. dlh
Vlastný kapitál je najobľúbenejším likvidným finančným aktívom (investícia, ktorú možno ľahko premeniť na hotovosť). Spoločnosti často vydávajú akcie, aby získali hotovosť na rozšírenie svojich operácií. Investori naopak získavajú príležitosť ťažiť z budúceho rastu a úspechu spoločnosti.
Nákup dlhopisov znamená vydanie dlhu, ktorý musí byť splatený spolu s úrokmi. Investovaním do dlhopisov nezískavate žiaden vlastnícky podiel v spoločnosti. V skutočnosti iba uzatvárate dohodu, že spoločnosť alebo vláda musí v priebehu vopred stanoveného času zaplatiť fixný úrok, ako aj sumu istiny.
2) Kapitálové zisky vs. fixný príjem
Akcie a dlhopisy generujú príjmy rozdielnym spôsobom. Ak chcete zarobiť peniaze z akcií, budete ich musieť predať za vyššiu cenu, ako ste zaň pôvodne zaplatili, čím dosiahnete zisk. Kapitálový zisk môžete využiť ako príjem alebo ho reinvestovať.
Dlhopisy zasa generujú hotovosť prostredníctvom pravidelného vyplácania úrokov. Frekvencia distribúcie úrokov sa môže líšiť, no najčastejšie sú úroky vyplácané kvartálne alebo raz za polroka. V niektorých prípadoch môžu byť úroky vyplatené na konci doby splatnosti dlhopisov.
Dlhopisy je možné predávať aj na trhu s kapitálovým ziskom, no pre mnohých konzervatívnych investorov je na týchto nástrojoch najatraktívnejší predvídateľný fixný príjem. Podobne, niektoré typy akcií ponúkajú fixný príjem, ktorý sa viac podobá dlhu ako majetku, no zvyčajne nejde o zdroj hodnoty akcií.
3) Inverzná výkonnosť
Ďalším dôležitým rozdielom medzi akciami a dlhopismi je to, že majú tendenciu mať inverzný vzťah z hľadiska ceny. Keď ceny akcií rastú, vo väčšine prípadov ceny dlhopisov klesajú, a naopak.
Z historických porovnaní, keď ceny akcií rastú a viac ľudí ich nakupuje (aby zarobili na tomto raste), ceny dlhopisov klesajú, nakoľko dochádza k poklesu dopytu. Naopak, keď ceny akcií klesajú, investori sa snažia uchýliť k tradičným investíciám s nižším rizikom a výnosom, za ktoré sú považované práve dlhopisy. Preto dopyt po nich rastie, čo následne zvyšuje aj ceny.
Výkonnosť dlhopisov je tiež úzko prepojená s výškou úrokových sadzieb. Ak si napríklad kúpite dlhopis s výnosom 2 % môže sa stať cennejším, keď úrokové sadzby klesnú, pretože novo emitované dlhopisy budú mať nižší výnos, ako váš dlhopis. Na druhej strane vyššie úrokové sadzby môžu znamenať, že novo vydané dlhopisy budú mať vyšší výnos ako tie vaše, čím sa zníži dopyt po vašom dlhopise a následne aj jeho hodnota...
B
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Ekonomika pre koronu extrémne trpí
15. 6. 2020
V zvládaní pandémie koronavírusu patrí Slovensko k najlepším krajinám. Aspoň zo zdravotníckeho pohľadu. Horší je však pohľad na ekonomiku, ktorej prepad sa tento rok odhaduje na viac ako desať percent.
"Slovensko potrebuje výraznejšiu pomoc ako okolité krajiny. Patríme k štyrom najviac zasiahnutým krajinám," priznal v relácii O päť minút 12, ktorú vysiela RTVS minister financií Eduard Heger. Ako dôvody uviedol, že predchádzajúci vládny kabinet nevyužil dobré roky na to, aby krajinu finančne zabezpečil a rovnako nastavenie podnikateľského prostredia. A to je podľa neho aj dôvod toho, že je vláda kritizovaná za to, že ekonomická pomoc je pomalá. "Lebo sme museli používať európske peniaze, lebo sme nemali vlastné a európske pravidlá sú striktné a museli sme ich dodržať," vysvetlil minister s tým, že dnes už peniaze podnikateľom prúdia rýchlo.
Voľný pád ekonomiky zníži životnú úroveň
11. 6. 2020
Z piatich pomyselných valcov motora slovenskej ekonomiky v apríli fungoval len jeden. Produkcia výrobcov motorových vozidiel sa medziročne prepadla o takmer štyri pätiny. Aktivita v domácom priemysle tak dosahovala najnižšie úrovne v dejinách, ukázali údaje zverejnené Štatistickým úradom.
Len o pár minút po zverejnení na čísla reagoval aj guvernér Národnej banky Slovenska Peter Kažimír. Zdôraznil, že 42-percentný prepad aktivity v priemyselnom segmente hospodárstva bol výraznejší ako v Česku či Nemecku a významne tak prispel k stanoveniu prognózy tohtoročného pádu slovenskej ekonomiky na 10,3 percenta.
Peniaze na vedu a výskum - prerozdeľovanie
10. 6. 2020
Vicepremiérka pre investície a informatizáciu ubezpečila po rokovaní vlády 4. 6. 2020 vedeckú komunitu, že v novom programovom období pre Operačný program Výskum a inovácie sú dôležité priority, ktoré budú mať aj zodpovedajúce financie.
Financie sa nebudú rozdeľovať spôsobom, ako to robila minulá vláda. To znamená dotácie, ktoré išli schránkovým firmám, neexistujúcim firmám či firmám, ktoré vedu a výskum v živote nerobili. Nakoniec sa na univerzity a do vedeckej komunity ani nedostali.
Peniaze na vedu a výskum budú a že súčasná vláda chce prerozdeľovať tieto prostriedky lepším spôsobom, pretože len keď bude veda a výskum na vysokej úrovni, môžu sa zabezpečiť ľuďom lepšie platené miesta.
Straty sú enormné, priznáva šéf železníc
9. 6. 2020
„Ak máme len vedieť, koľko dostaneme financií na rok, tak sa o strategickom rozvoji nemôžeme baviť,“ hovorí v rozhovore pre HN generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký.
Už sa obnovila bezplatná preprava pre študentov. Nebude sa v blízkej budúcnosti zvažovať spoplatnenie?
Treba si pozrieť fakty a čísla. Pred zavedením bezplatnej dopravy v roku 2014 sme evidovali ročne 47 miliónov cestujúcich. Vlaňajšok sme uzavreli s číslom 77 miliónov. Väčší počet klientov nám umožňuje pridávať nové vlaky, čo pre nich zároveň znamená hustejší takt. Bezplatných cestujúcich pokladám za benefit štátu, ktorý sa týmto rozhodol podporiť mobilitu na pritiahnutie zákazníkov. Ich nárast nám priniesol omnoho vyššie tržby. Bezplatní sú len malou časťou skladačky podieľajúcej sa na tomto vzostupe.