Ako rozdeliť svoje financie medzi akcie a dlhopisy?
27. 3. 2024
Budujete si investičné portfólio? Jedným z prvých rozhodnutí, ktoré budete musieť urobiť je, vybrať si koľko zo svojich peňazí chcete investovať do akcií a dlhopisov. Správna odpoveď bude závisieť od mnohých faktorov, ako je napríklad úroveň vašich investičných skúseností, vek, či investičná filozofia, ktorej sa chcete držať.
Pri dlhodobom investovaní sa investori stretávajú s pojmom strategická alokácia aktív. Táto investičná stratégia určuje, aké percento vašich investícií by malo byť v akciách a aké v dlhopisoch. Pozrime sa na tieto obľúbené investičné nástroje bližšie.
Porovnanie akcií a dlhopisov
Obidva finančné nástroje môžu zvýšiť hodnotu vášho majetku, no spôsob, akým to robia a výnosy, ktoré ponúkajú, sú veľmi odlišné.
1) Vlastný kapitál vs. dlh
Vlastný kapitál je najobľúbenejším likvidným finančným aktívom (investícia, ktorú možno ľahko premeniť na hotovosť). Spoločnosti často vydávajú akcie, aby získali hotovosť na rozšírenie svojich operácií. Investori naopak získavajú príležitosť ťažiť z budúceho rastu a úspechu spoločnosti.
Nákup dlhopisov znamená vydanie dlhu, ktorý musí byť splatený spolu s úrokmi. Investovaním do dlhopisov nezískavate žiaden vlastnícky podiel v spoločnosti. V skutočnosti iba uzatvárate dohodu, že spoločnosť alebo vláda musí v priebehu vopred stanoveného času zaplatiť fixný úrok, ako aj sumu istiny.
2) Kapitálové zisky vs. fixný príjem
Akcie a dlhopisy generujú príjmy rozdielnym spôsobom. Ak chcete zarobiť peniaze z akcií, budete ich musieť predať za vyššiu cenu, ako ste zaň pôvodne zaplatili, čím dosiahnete zisk. Kapitálový zisk môžete využiť ako príjem alebo ho reinvestovať.
Dlhopisy zasa generujú hotovosť prostredníctvom pravidelného vyplácania úrokov. Frekvencia distribúcie úrokov sa môže líšiť, no najčastejšie sú úroky vyplácané kvartálne alebo raz za polroka. V niektorých prípadoch môžu byť úroky vyplatené na konci doby splatnosti dlhopisov.
Dlhopisy je možné predávať aj na trhu s kapitálovým ziskom, no pre mnohých konzervatívnych investorov je na týchto nástrojoch najatraktívnejší predvídateľný fixný príjem. Podobne, niektoré typy akcií ponúkajú fixný príjem, ktorý sa viac podobá dlhu ako majetku, no zvyčajne nejde o zdroj hodnoty akcií.
3) Inverzná výkonnosť
Ďalším dôležitým rozdielom medzi akciami a dlhopismi je to, že majú tendenciu mať inverzný vzťah z hľadiska ceny. Keď ceny akcií rastú, vo väčšine prípadov ceny dlhopisov klesajú, a naopak.
Z historických porovnaní, keď ceny akcií rastú a viac ľudí ich nakupuje (aby zarobili na tomto raste), ceny dlhopisov klesajú, nakoľko dochádza k poklesu dopytu. Naopak, keď ceny akcií klesajú, investori sa snažia uchýliť k tradičným investíciám s nižším rizikom a výnosom, za ktoré sú považované práve dlhopisy. Preto dopyt po nich rastie, čo následne zvyšuje aj ceny.
Výkonnosť dlhopisov je tiež úzko prepojená s výškou úrokových sadzieb. Ak si napríklad kúpite dlhopis s výnosom 2 % môže sa stať cennejším, keď úrokové sadzby klesnú, pretože novo emitované dlhopisy budú mať nižší výnos, ako váš dlhopis. Na druhej strane vyššie úrokové sadzby môžu znamenať, že novo vydané dlhopisy budú mať vyšší výnos ako tie vaše, čím sa zníži dopyt po vašom dlhopise a následne aj jeho hodnota...
B
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Odpady po novom
28. 9. 2020
Dňa 24. 9. 2020 bola schválený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov z dôvodu riešenia nevyhnutných problémov vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
Novelou zákona sa predovšetkým upravujú ustanovenia týkajúce sa triedeného zberu komunálnych odpadov. Zákonom č. 460/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony bola podstatným spôsobom zmenená definícia komunálneho odpadu a v nadväznosti na to aj upravená zodpovednosť obcí a pôvodcov komunálnych odpadov a v konečnom dôsledku výrobcov vyhradených výrobkov prostredníctvom organizácii zodpovednosti výrobcov za komunálny odpad z iných zdrojov, a to od 1. júla 2020. Nakoľko však dotknuté subjekty vyjadrili zásadným spôsobom obavy z nemožnosti plniť túto povinnosť a potrebu špecifikovať určité ustanovenia, novelou zákona sa upravuje zodpovednosť za nakladanie s oddelene vyzbieraným odpadom z obalov a odpadov z neobalových výrobkov z iných zdrojov tak, aby bol zachovaný systém triedeného zberu týchto odpadov pred 1. júlom 2020, teda na pôvodcovi týchto odpadov.
Novela zákona má za cieľ stabilizovať systém nakladania s triedeným zberom komunálnych odpadov – odpadov z obalov a neobalových výrobkov tak, aby bol v súlade s princípom rozšírenej zodpovednosti výrobcov, napr. predísť opakovaniu situácie, ktorá nastala začiatkom roka 2020, kedy okolo 400 obcí z dôvodu vyhýbania sa plneniu zákonných povinností niektorých výrobcov obalov a výrobcov neobalových výrobkov, nemalo uzatvorenú zmluvu s organizáciou zodpovednosti výrobcov pre obaly. Ide o niekoľko opatrení, ako je stabilizovanie vzťahov, povinnosť uhradiť náklady za zabezpečenie triedeného zberu a následného zhodnotenia odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov, posun zverejnenia údajov potrebných na stabilizovanie systému kolektívneho nakladania s odpadom z obalov a odpadom z neobalových výrobkov.
Zákonom č. 460/2019 Z. z. bola zavedená aj povinnosť pre organizácie zodpovednosti výrobcov upraviť svoje cenníky v súlade s tzv. ekomoduláciou, teda tak, aby bol zohľadnený environmentálny dopad výrobku na životné prostredie, keď sa z neho stane odpad. Touto zmenou mali byť v zmysle smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/851 zvýhodnení výrobcovia, ktorých výrobky sú z recyklovateľných materiálov, trvanlivejšie či ľahšie opraviteľnejšie. Povinnosť pre organizácie zodpovednosti výrobcov bola pôvodne nastavená k 31. decembru 2020 a podrobnosti k nej mali byť ustanovené vykonávacím právnym predpisom, aby nedochádzalo k nejednotnému uplatňovaniu pravidiel v rámci jednotlivých organizácií zodpovednosti výrobcov. Samotná smernica predpokladá harmonizáciu pravidiel ekomodulácie na úrovni Európskej únie, avšak do dnešného dňa neboli tieto harmonizované pravidlá ustanovené a keďže nie je žiadúce vytvárať pravidlá ekomodulácie na národnej úrovni a neskôr ich meniť, ustanovuje sa odklad povinnosti upraviť cenníky o jeden rok.
Hypotéky ešte klesnú
25. 9. 2020
Úrokové sadzby na hypotékach môžu pre uvoľnenú politiku ECB a vysokú konkurenciu na našom trhu ešte viac klesnúť.
Ešte na jar sa mohli stretnúť pri obhliadke rovnakého realitného projektu. Kým programátor Jozef sa už nasťahoval, živnostník Martin sa vytúženého bytu musel zriecť. Dôvodom boli sprísnené podmienky domácich bánk pre koronakrízu. Z nich však paradoxne profitoval Jozef, jeho banka oňho v snahe udržať si trhový podiel bojovala viac ako zvyčajne, aby si kompenzovala, že pre zvýšené riziko musela odmietnuť živnostníka Martina.
Kríza zasiahla Slovensko na citlivom mieste
25. 9. 2020
Na našom trhu sa za prvý polrok vyrobilo o 184-tisíc vozidiel menej. To je v prepočte na tisíc obyvateľov bezkonkurenčne najviac.
Slovensko sa často prezentuje ako krajina, ktorá vyrobí najviac vozidiel na obyvateľa. To je pravda. Len v minulom roku sme vyprodukovali 202 áut na tisíc obyvateľov, čo je v Únii najviac. Odteraz sme však tiež krajinou, ktorá pre pandémiu utrpela v oblasti vyrobených vozidiel v Únii proporčne najviac.
Prevádzka vozidiel v cestnej premávke po novom
23. 9. 2020
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky predložilo návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý bol schválený 17. 9. 2020.
Cieľom zákona je prijať dve podporné opatrenia pre vozidlá ukončenej série z dôvodu zmiernenia negatívnych následkov, ktoré vznikli v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 a to:
Umožnenie predaja vozidiel ukončenej série, ktoré nemohlo byť uvedené na trh, sprístupnené na trhu, evidované ani uvedené do prevádzky v cestnej premávke z dôvodu nadobudnutia platnosti nových technických požiadaviek.
Vozidlám ukončenej série pre skladové zásoby je zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky vydávané dodatočné povolenie tzv. dopredaj vozidiel, ktorý je časovo obmedzený pre dokončené vozidlá na 12 mesiacov a pre dokončované vozidlá na 18 mesiacov. Na základe prijímaných opatrení proti šíreniu ochorenia COVID-19 boli predajne vozidiel zatvorené od 16. 3. 2020 do 22. 4. 2020 a ani v súčasnosti predaje vozidiel nedosahujú hodnoty spred krízy. Ťažké nákladné vozidlá sa predávajú len minimálne a autobusy sa nepredávajú vôbec. Táto situácia spôsobila, že predajcom vozidiel zostali na skladoch vozidlá ukončenej série, ku ktorým nemajú zákazníka a tieto vozidlá nestíhajú včas zaregistrovať. Z tohto dôvodu sa prijalo opatrenie a predĺžila sa platnosť vydaných povolení tzv. dopredajov vozidiel o šesť mesiacov.
Ďalej sa umožnilo povoľovanie tzv. dopredajov vozidiel v roku 2021 pri kvantitatívnom obmedzení nielen na základe počtu predaných vozidiel v predchádzajúcom kalendárnom roku (rok 2020), kedy boli predaje zasiahnuté korona krízou, ale umožniť kvantitatívne obmedzenia na základe počtu predaných vozidiel v roku 2019, ak tieto predaje boli vyššie. To znamená, že sa umožnilo pri výpočte maximálneho počtu povolení vozidiel ukončenej série v roku 2021 vychádzať z počtu predaných vozidiel podľa roku 2020 alebo roku 2019 podľa toho, ktorý počet je vyšší.