Ako rozdeliť svoje financie medzi akcie a dlhopisy?
27. 3. 2024
Budujete si investičné portfólio? Jedným z prvých rozhodnutí, ktoré budete musieť urobiť je, vybrať si koľko zo svojich peňazí chcete investovať do akcií a dlhopisov. Správna odpoveď bude závisieť od mnohých faktorov, ako je napríklad úroveň vašich investičných skúseností, vek, či investičná filozofia, ktorej sa chcete držať.
Pri dlhodobom investovaní sa investori stretávajú s pojmom strategická alokácia aktív. Táto investičná stratégia určuje, aké percento vašich investícií by malo byť v akciách a aké v dlhopisoch. Pozrime sa na tieto obľúbené investičné nástroje bližšie.
Porovnanie akcií a dlhopisov
Obidva finančné nástroje môžu zvýšiť hodnotu vášho majetku, no spôsob, akým to robia a výnosy, ktoré ponúkajú, sú veľmi odlišné.
1) Vlastný kapitál vs. dlh
Vlastný kapitál je najobľúbenejším likvidným finančným aktívom (investícia, ktorú možno ľahko premeniť na hotovosť). Spoločnosti často vydávajú akcie, aby získali hotovosť na rozšírenie svojich operácií. Investori naopak získavajú príležitosť ťažiť z budúceho rastu a úspechu spoločnosti.
Nákup dlhopisov znamená vydanie dlhu, ktorý musí byť splatený spolu s úrokmi. Investovaním do dlhopisov nezískavate žiaden vlastnícky podiel v spoločnosti. V skutočnosti iba uzatvárate dohodu, že spoločnosť alebo vláda musí v priebehu vopred stanoveného času zaplatiť fixný úrok, ako aj sumu istiny.
2) Kapitálové zisky vs. fixný príjem
Akcie a dlhopisy generujú príjmy rozdielnym spôsobom. Ak chcete zarobiť peniaze z akcií, budete ich musieť predať za vyššiu cenu, ako ste zaň pôvodne zaplatili, čím dosiahnete zisk. Kapitálový zisk môžete využiť ako príjem alebo ho reinvestovať.
Dlhopisy zasa generujú hotovosť prostredníctvom pravidelného vyplácania úrokov. Frekvencia distribúcie úrokov sa môže líšiť, no najčastejšie sú úroky vyplácané kvartálne alebo raz za polroka. V niektorých prípadoch môžu byť úroky vyplatené na konci doby splatnosti dlhopisov.
Dlhopisy je možné predávať aj na trhu s kapitálovým ziskom, no pre mnohých konzervatívnych investorov je na týchto nástrojoch najatraktívnejší predvídateľný fixný príjem. Podobne, niektoré typy akcií ponúkajú fixný príjem, ktorý sa viac podobá dlhu ako majetku, no zvyčajne nejde o zdroj hodnoty akcií.
3) Inverzná výkonnosť
Ďalším dôležitým rozdielom medzi akciami a dlhopismi je to, že majú tendenciu mať inverzný vzťah z hľadiska ceny. Keď ceny akcií rastú, vo väčšine prípadov ceny dlhopisov klesajú, a naopak.
Z historických porovnaní, keď ceny akcií rastú a viac ľudí ich nakupuje (aby zarobili na tomto raste), ceny dlhopisov klesajú, nakoľko dochádza k poklesu dopytu. Naopak, keď ceny akcií klesajú, investori sa snažia uchýliť k tradičným investíciám s nižším rizikom a výnosom, za ktoré sú považované práve dlhopisy. Preto dopyt po nich rastie, čo následne zvyšuje aj ceny.
Výkonnosť dlhopisov je tiež úzko prepojená s výškou úrokových sadzieb. Ak si napríklad kúpite dlhopis s výnosom 2 % môže sa stať cennejším, keď úrokové sadzby klesnú, pretože novo emitované dlhopisy budú mať nižší výnos, ako váš dlhopis. Na druhej strane vyššie úrokové sadzby môžu znamenať, že novo vydané dlhopisy budú mať vyšší výnos ako tie vaše, čím sa zníži dopyt po vašom dlhopise a následne aj jeho hodnota...
B
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Krátkodobá platobná neschopnosť
11. 3. 2009
Aj zdravá spoločnosť sa môže v súčasnosti ľahko dostať do problémov. Stačí, aby klienti či obchodní partneri prestali platiť načas.
Firma sa môže v dôsledku toho dostať do situácie, že jej krátkodobo budú chýbať
peniaze na to, aby pokračovala v biznise.
Ak sa firma do takejto situácie dostane, mala by začať
okamžite komunikovať so svojimi veriteľmi, pričom by sa mala snažiť nájsť
riešenia, ktoré jej pomôžu stabilizovať cash flow. Odporúčajú sa najmä dohody o
posune splatnosti alebo dohody o splátkových kalendároch. V prvom rade je však
dobré, predchádzať podobným situáciám.
Najvýznamnejšími možnosťami prevencie sú pravidelné finančné plánovanie,
starostlivý výber obchodných partnerov a zabezpečené prevádzkové financovanie.
Možnosti financovania firmy, ktorá sa dostala do
druhotnej platobnej neschopnosti, sa cez banku zmenšujú. Spoločnosť musí byť
pripravená poskytnúť osobné ručenie a adekvátnu zábezpeku za takúto formu
financovania.
Klienti na preklenutie krátkodobých prevádzkových
potrieb najčastejšie využívajú kontokorentný úver (možnosť prečerpať účet do
stanoveného limitu). Možnosťou môže byť aj využitie faktoringových služieb
(odpredaj pohľadávok). Využiť faktoring je výhodné v prípadoch, keď má
spoločnosť voči svojim dlžníkom pohľadávky, ktoré sú ešte pred uplynutím lehoty
splatnosti.
Banky vedia pomôcť aj firmám, ktoré majú dočasný
prebytok peňazí, ktoré nevedia alebo nemôžu v súčasnosti využiť. Klienti môžu
využívať krátkodobé termínované vklady, prípadne individuálne úročenie svojich
bežných účtov. Možné je využiť aj rôzne štruktúrované produkty.
Opatrenia na prekonanie krátkodobého nedostatku
peňazí
- neustálá prevencia
- okamžitá komunikácia s veriteľmi
- využitie kontokorentného úveru
- faktoring (odpredaj pohľadávok).
Lízing pri šrotovnom nie je úplne vylúčený
11. 3. 2009
Nárok na štátnu dotáciu majú aj tí motoristi, ktorí si nechali auto zlikvidovať už deviateho marca, napriek tomu, že niektoré administratívne detaily sa doťahovali až 10. marca.
Predaj
áut sa môže rozbehnúť až po podpísaní príslušných zmlúv, tak ako je to
deklarované vo výnose. Výnos ministerstva o vyplácaní šrotovného nepodporuje lízing. Vyžaduje priamy vzťah medzi tou
osobou, ktorá nové auto kupuje a stane sa jeho majiteľom a tou, ktorá dala zošrotovať
staré. Ak si však lízingové spoločnosti svoje podmienky dokážu upraviť tak, aby
majiteľom nového auta už od začiatku lízingu bol motorista (teraz sa ním stáva
až po splatení lízingu), šrotovné by sa mohlo využívať aj v tomto prípade. Asociácia lízingových spoločností bude ešte s ministerstvom o
šrotovnom rokovať.
Pokles výroby na Slovensku
10. 3. 2009
Štatistici taký vysoký pokles priemyselnej výroby na Slovensku, aký bol v januári toho roku, nezaznamenali od roku 1999.
Postihnuté sú všetky odvetvia priemyslu s výnimkou dodávok energií.
Najvýraznejší pokles zaznamenala výroba dopravných prostriedkov. V januári sa výrazne znížila aj stavebná
produkcia.
Rovnaký vývoj dát za priemysel sa očakáva aj vo februári. K čiastočnému
zlepšeniu dopytu môže dôjsť pri automobiloch vďaka šrotovnému.
Pre priemysel je kľúčové, aby sa zlepšila situácia v západnej Európe.
Vládnymi výdavkami sa ekonomika dá krátkodobo povzbudiť, no ich cena v podobe
dlhu bude podľa niektorých analytikov veľká.
Oproti očakávanim analytikov došlo k vyššiemu prepadu stavebnej výroby. To
len potvrdzuje vážnosť situácie, do ktorej sa slovenská ekonomika dostáva.
Rada na prekonanie krízy
9. 3. 2009
Jeden z troch najúspešnejších predajcov 20. storočia, Mexičan Sergio Zyman, radí firmám počas krízy zmeniť marketing.
Ak vo firme stagnuje marketing, stagnuje všetko. Mnohé firmy podcenili
realitu a tešili sa z toho, že umelo rástli. To však nemôže byť donekonečna.
Bohužiaľ, mnohé to zistili až teraz, v čase krízy.
Pravidlo jedna - neuvádzať nové, ale venovať sa starým
Problémom spoločností je, že zvyšujú tlak na
spotrebiteľov, aby kupovali ich výrobky. To je zlé. Firmy pri dnešnej obrovskej
konkurencii na trhu musia nechať slobodnú voľbu na spotrebiteľovi. Musia
sa naučiť ako čeliť rizikám a modernizovať svoje produkty. Nie uvádzať nové,
ale venovať sa starým. To súvisí aj s vnútorným rastom firmy a so základmi, na
ktorých je firma vybudovaná. Zlepšovať treba to, na čo je zákazník zvyknutý a s
čím je spokojný.
Pravidlo dva - mať strategický plán ale
sústavne analyzovať nové možnosti
V súčasnosti má až 30 % firiem nadbytočnú
ponuku. V minulosti prevládajúci trend,
že ponuka bola nižšia ako dopyt, umožňoval dvíhať ceny a vyrábať aj zbytočné produkty. Dnes je to presne
naopak. Ponuka je príliš vysoká, kým dopyt takmer žiadny. To je cena, ktorú
firmy zaplatili za to, že sa koncentrovali na krátkodobé ciele, ktoré im mali
priniesť zisky v krátkom čase.
Pravidlo tri - starý produkt meniť vtedy,
keď nespĺňa svoj účel
V biznise nejde za každú cenu o boj v
kreativite. Nové nápady nemusia vždy
byť tie najlepšie. Minimálne je to vždy finančne náročnejšie ako modernizácia
staršieho produktu. Ak je spotrebiteľ spokojný so zabehnutým produktom, nie je
dôvod meniť ho a uvádzať nový. Meniť produkt treba len v tom prípade, ak by starý nespĺňal svoj
účel. Inovácia v inom prípade nefunguje.
Čo robiť v čase krízy
Premyslieť si ciele a zrealizovať ich skôr,
ako konkurencia. Každá firma si musí urobiť analýzu, pre akú časť trhu sú jej
produkty určené a zamerať sa na to, aby ich na už existujúcom trhu
spotrebitelia kupovali za aktuálnu cenu. To, čo môže firmu v súčasnom období
zničiť, je účasť na novom trhu. Kríza nie je vhodný čas, kedy presviedčať spotrebiteľov,
aby kupovali práve naše produkty a za naše ceny.
Väčšiu šancu na prežitie majú firmy, ktoré sa
orientujú na malé trhy.
Ako pozdvihnúť predaj
Pochopiť, čo zákazníci i koneční spotrebitelia
skutočne chcú a čo skutočne potrebujú. Veľmi dôležité je nejakým spôsobom oddeliť
a odlíšiť sa od ponuky svojich najväčších konkurentov. Keď sa tieto potreby
spoja, stane sa firma pre svojich
spotrebiteľov výnimočná.
Vyhráva ten, kto včas a správne demonštruje
svojim zákazníkom to, ako používať produkty a dokáže ich vo väčšej miere predávať konečným
spotrebiteľom.