Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Bezproblémové riadenie - IV. večer

Osoba na najvplyvnejšom mieste organizácie skôr či neskôr celý svoj čas spotrebuje na schôdzovanie a podpisovanie pošty.

Na vysokých postoch tróniaci hlupáci sú podobní človeku na vysokej streche: - všetko vidia zmenšene a aj oni sa zdola zdajú byť malými.

Po určitom čase je každý na takom mieste, na ktoré nemá schopnosti. Na vedúce miesta sa väčšinou dostanú tí, ktorí sú na riadenie najmenej vhodní.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Dobré sa rýchlo pominie, bieda akoby nemala konca.

Ak si nevieš pomôcť sám, sotva ti pomôžu iní. Len blázni sa uchádzajú o pomoc u tých, ktorí dokážu len škodiť.

Najväčším nebezpečím pre človeka je jeho márnivosť.

(Murphyho zákony v bájkach)
Murphy a šťastie

Aj hlupák vie, že používanie uší je ďaleko bezpečnejšie ako používanie jazyka. Ale nedá mu to.

Hlúposť nie je hriech, ale dar; obdarovaný ho nemôže odmietnuť.

To, že hlúpy má šťastie, ešte nezaručuje, že keď naňho vsadíte, budete mať šťastie.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Deti naše poklady

Učiteľka sa pýta v škole malého Móricka: - Móricko, vraj sa vám narodili dvojčatá. Je to pravda? Áno prosím, A už vieš, ako sa budú volať? Ocko povedal, že Himl a Hergot

Ak sa človek chce dožiť vysokého veku, musí sa v mladosti šetriť a nesmie sa umývať. Prečo sa nesmie umývať? Preto, lebo ľudová múdrosť hovorí, že čistota je pol života. Kto teda chce život celý, nesmie byť čistý, ergo – nesmie sa umývať...

Móric sa vráti zo školy a chváli sa matke, že bude hrať divadlo. A akú úlohu ti pridelili? - pýta sa matka. – Budem manželom, hovorí hrdo Móric. Matke sa to však vôbec nepáči a prikazuje Móricovi: - Zajtra povedz učiteľke, aby ti dala úlohu, kde budeš aj hovoriť!

(Zrnká úsmevu)

Zvýšenie daňového bonusu v závislosti od dosiahnutého veku dieťaťa

19. 9. 2022 S účinnosťou od 1. 7. 2022 sa suma daňového bonusu na dieťa určí v závislosti od dosiahnutého veku dieťaťa, pričom od 1. 7. 2022 sa ustanovujú 2 vekové hranice (z pôvodných troch vekových pásiem).
Suma daňového bonusu, o ktorú sa znižuje daň, je:
• 50 € mesačne (40 € od 1.7.2022 do 31.12.2022), ak vyživované dieťa dovŕšilo 15 rokov veku alebo
• 100 € mesačne (70 € od 1.7.2022 do 31.12.2022), ak vyživované dieťa nedovŕšilo 15 rokov veku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 15 rokov veku; to neplatí, ak sa na vyživované dieťa poskytuje dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa.
Od 1. 7. 2022 sa do zákona zavádza aj limit, do ktorého možno priznať daňový bonus najviac; tento limit je závislý od počtu detí a od dosiahnutej výšky čiastkového základu dane zamestnanca (hrubý príjem – poistné).
Daňový bonus je tak počnúc 1. 7. 2022 najviac:
• 20 % čiastkového základu dane pri 1 dieťati
• 27 % čiastkového základu dane pri 2 deťoch
• 34 % čiastkového základu dane pri 3 deťoch
• 41 % čiastkového základu dane pri 4 deťoch
• 48 % čiastkového základu dane pri 5 deťoch
• 55 % čiastkového základu dane pri 6 a viac deťoch.
Pri výpočte sumy daňového bonusu za mesiace január až jún 2022 sa uplatňuje postup v zmysle legislatívy platnej do 30. 6. 2022, to zn. nárok na daňový bonus vzniká daňovníkovi, ak v zdaňovacom období dosiahol zdaniteľné príjmy podľa § 5 ZDP aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy. Ak daňovník v zdaňovacom období dosiahol zdaniteľné príjmy podľa § 5 ZDP aspoň vo výške polovice minimálnej mzdy len v niektorých mesiacoch a zamestnávateľ mu priznal nárok na daňový bonus, nestráca nárok na už priznaný daňový bonus v mesiacoch január až jún 2022 a to ani vtedy, ak úhrnná suma zdaniteľných príjmov podľa § 5 ZDP nedosiahne sumu 6-násobku minimálnej mzdy za celé zdaňovacie obdobie.
S účinnosťou od 1. 7. 2022 sa výpočet daňového bonusu na dieťa a jeho výška mení. Pri uplatňovaní a priznaní daňového bonusu za kalendárne mesiace júl 2022 až december 2022 zamestnávateľ postupuje spôsobom ustanoveným v § 52zzn ods. 1 a 2 ZDP, a podľa § 35 ods. 5 prvej vety ZDP. To znamená, že daňový bonus sa za kalendárne mesiace júl 2022 až december 2022 prizná v takej výške, ktorá je pre zamestnanca výhodnejšia, t.j. zamestnancovi sa prizná daňový bonus vypočítaný podľa právnej úpravy platnej do 30.6.2022 (výpočet bonusu „po starom“) alebo daňový bonus vypočítaný podľa novej právnej úpravy platnej od 1. 7. 2022 (výpočet bonusu „po novom“).
DAŇOVÝ BONUS „PO STAROM“ ROK 2022
Polovica minimálnej mzdy 323
6-násobok minimálnej mzdy 3 876
Mesačný daňový bonus (0 – 6 rokov) 47,14
Mesačný daňový bonus (nad 6 – 15 rokov) 43,60
Mesačný daňový bonus (nad 15 – 25 rokov) 23,57
DAŇOVÝ BONUS „PO NOVOM“ DRUHÝ POLROK 2022 ROK 2023
Mesačný daňový bonus (0 – 15 rokov) 70,00 100,00
Mesačný daňový bonus (nad 15 – 25 rokov) 40,00 50,00

Reforma daňovej a colnej správy

2. 7. 2009 Reforma daňovej a colnej správy začína mať reálnejšiu podobu. Cieľom reformy je zjednotiť výber daní, cla a poistných odvodov.

Ministerstvo financií SR pripravilo nové návrhy dvoch zákonov, ktoré upravujú pôsobnosť daňových orgánov ako aj samotnú správu daní. Zákony rezort predložil do pripomienkového konania. Účinnosť by mali nadobudnúť od začiatku roka 2012.
V prvej fáze by sa mala uskutočniť reforma daňovej správy a vypracovanie príslušnej legislatívy. Daňová a colná správa by sa mala zlúčiť až následne.
 
Harmonogram stanovuje, že by sa to malo podariť k začiatku roka 2013. V návrhu nového zákona o daňových orgánoch napríklad MF navrhuje  zrušiť pracoviská daňového riaditeľstva a zriadiť osem daňových úradov v sídle kraja a daňový úrad pre vybrané daňové subjekty s celoslovenskou pôsobnosťou. Zrušeníe  pracovísk daňového riaditeľstva by malo viesť  k zrýchleniu riadiacich a rozhodovacích procesov a k efektívnejšiemu prenosu informácií priamo od centra k výkonu správy daní.

V súvislosti s plánovaným zjednotením výberu daní, ciel a odvodov MF SR pripravilo aj návrh zákona o správe daní.  Cieľom návrhu je zabezpečiť efektívnejšie fungovanie daňovej správy a zvýšiť mieru priamočiarosti procesov. Zákon by mal pomôcť odstrániť nejednoznačné a neurčité pojmy a hlavne zabezpečiť rýchlejšiu komunikáciu so správcom dane, prípadne znížiť potrebu osobnej komunikácie daňovníka s daňovým úradom.
Zákon uprednostňuje elektronické doručovanie dokumentov, ak sú splnené základné podmienky elektronického doručovania a tiež umožňuje, aby niektoré podania daňovníkov vybavil ktorýkoľvek vecne príslušný správca dane.
Pred nadobudnutím  účinnosti zákona, ktorá je stanovená na začiatok roku 2012, bude však potrebné ešte novelizovať jednotlivé daňové zákony.


Reforma je rozvrhnutá na dve fázy UNITAS I a UNITAS II.
(Zdroj: SITA)

Zdravotné poistenie po ukončení štúdia

1. 7. 2009 Po ukončení štúdia môže dôjsť k niekoľkým situáciám. Podmienky platenia poistného na zdravotné poistenie budú vždy iné. V niektorých prípadoch poistenie platí štát, v iných nie.
Študent sa stane zamestnancom.  Vznik pracovného pomeru oznámi zdravotnej poisťovni jeho zamestnávateľ, ktorý za neho platí aj poistné na zdravotné poistenie. Povinnosťou študenta však je oznámiť ukončenie štúdia.
Študent sa stane samostatne zárobkovo činnou osobou (SZČO).  Napr. na základe živnostenského listu, koncesnej listiny, alebo má na vykonávanie činnosti oprávnenie podľa osobitných predpisov, napríklad vykonáva umeleckú alebo inú tvorivú činnosť podľa autorského zákona a pod.  Túto skutočnosť je povinný oznámiť  zdravotnej poisťovni a musí si začať platiť preddavky na poistné sám v povinnej minimálnej sume. Vznik živnostenského oprávnenia zdravotnej poisťovni oznamuje aj živnostenský úrad.
Šudent sa  po ukončení štúdia na úrade práce zaeviduje ako uchádzač o zamestnanie.  Je povinný túto skutočnosť oznámiť zdravotnej poisťovni. Platiteľom poistného za uchádzača o zamestnanie je štát.
Študent sa stane tzv. dobrovoľne nezamestnanou osobou.   T. j. nie je zamestnancom, nie je SZČO, nie je poistencom štátu z iného dôvodu, nie je poistený v cudzine, nie je dlhodobo v cudzine.  Má povinnosť  poistné si platiť  sám a oznámiť to zdravotnej poisťovni.
Študent sa zamestná u zamestnávateľa v cudzine. Túto skutočnosť je povinný oznámiť zdravotnej poisťovni. Poistné na zdravotné poistenie na Slovensku však nemá povinnosť platiť.
Študent odchádza na dlhodobý pobyt (viac ako 6 mesiacov) do cudziny. Môže to byť z dôvodu cestovania, či iného ďalšieho štúdia. Aj túto skutočnosť je povinný oznámiť zdravotnej poisťovni. Poistné na zdravotné poistenie nie je povinný platiť v prípade, že je súčasne zdravotne poistený v cudzine alebo má poistenie liečebných nákladov v zahraničí uzatvorené v komerčnej poisťovni na Slovensku.

Študent bude po ukončení strednej školy pokračovať v štúdiu na vysokej škole. Študentom je aj počas prázdnin a až do zápisu na vysokú školu poistné za neho platí štát. Platiteľom poistného je štát aj v prípade, že študent ukončil prvostupňové štúdium na vysokej škole a pokračuje v druhostupňovom štúdiu.
Ak študent štúdium preruší, nie je už poistencom štátu. Túto skutočnosť musí oznámiť zdravotnej poisťovni. Musí si tiež platiť preddavky na poistné ako samoplatiteľ v povinnej minimálnej sume, ak nie je zamestnancom, samostatne zárobkovo činnou osobou alebo nie je poistencom štátu z iného dôvodu.
(Zdroj: PRAVDA)

Daňová správa preukázala nezákonné rozdiely za milióny eur

1. 7. 2009 Za prvých päť mesiacov tohto roka vykonali daňové orgány vyše osemtisíc kontrol a viac ako ako 15 tisíc miestnych zisťovaní. V rámci nich zistili a preukázali nezákonné rozdiely za takmer 220,5 mil. eur.
Kontroly daňových orgánov boli  zamerané na zisťovanie základu dane, prípadne iných skutočností, rozhodujúcich pre správne určenie dane.  V tejto súvislosti si daňoví kontrolóri overujú aj autenticitu účtovných dokladov, predložených daňovými subjektmi. Na základe vykonaných úkonov - preverenia účtovnej agendy, overenia dodávateľsko - odberateľských vzťahov a svedeckých výpovedí v prípade podozrenia z páchania daňovej trestnej činnosti podávajú orgánom činným v trestnom konaní oznámenie o tomto podozrení.
Na dožiadanie policajných orgánov poskytujú získané a spracované informácie o relevantných skutočnostiach aj v ďalších prípadoch.
(Zdroj: SME)

Povinnosti študenta po skončení školy a dávka v nezamestnanosti

1. 7. 2009 Skončili ste vysokú alebo strednú školu? Viete, aké máte povinnosti k jednotlivým úradom? Viete dokedy za vás platí poistenie štát? Musíte sa hlásiť na úrade práce, ak ste si po škole nenašli zamestnanie? Musíte niekomu nahlásiť, že budete brigádovať?
Povinnosti študenta po skončení strednej školy
1. Stredoškolákom končí školský rok 31. augusta. Zdravotné poistenie dovtedy za nich platí štát.
2. Ak si po skončení školy nenájdu zamestnanie, môžu podať žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie v mieste svojho bydliska. Nie je to však zákonná povinnosť. V prípade, ak absolvent podá žiadosť o zaradenie do evidencie do 7 dní od ukončenia štúdia,  do evidencie bude zaradený bezprostredne nasledujúcim dňom po dni ukončenia štúdia. V prípade, že tak urobí neskôr, do evidencie bude  zaradený dňom podania žiadosti.  Pri podaní žiadosti absolvent na účel evidencie  predkladá občiansky preukaz a potvrdenie o ukončení štúdia.
3. Študenti, ktorí chcú študovať na vysokej škole, ale ešte nemajú v rukách potvrdenie o prijatí nemusia podávať žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie. Rozumnejšie je počkať na rozhodnutie o prijatí alebo neprijatí na vysokú školu, keďže za žiakov strednej školy, ktorú absolvovali, sú považovaní až do konca prázdnin.
4. Uchádzači o zamestnaniu môžu aj počas evidencie vykonávať zárobkovú činnosť. Ich mzda alebo odmena nesmie presiahnuť 65 % zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, platného k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa preukazuje výška mzdy alebo odmeny, zvýšeného o príslušné úhrady preddavku na poistné na zdravotné poistenie a poistného na sociálne poistenie platené zamestnancom a preddavku na daň z príjmov. Za zárobkovú činnosť sa považuje osobné vykonávanie činností na základe pracovnoprávneho vzťahu podľa osobitného predpisu alebo iného právneho vzťahu podľa osobitných predpisov. Skutočnosti o výške mzdy alebo odmeny preukazuje uchádzač o zamestnanie za uplynulý kalendárny mesiac v zákonom určenom termíne.
 
Povinnosti študenta po skončení vysokej školy
1. Pre vysokoškolákov  sa školský rok končí dňom absolvovania štátnej záverečnej skúšky.
2. Žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie, by mali, rovnako ako stredoškoláci,  podať do 7 dní od ukončenia štúdia. Do evidencie budú  zaradení  bezprostredne nasledujúcim dňom po dni ukončenia štúdia. V prípade, že tak urobia  neskôr, do evidencie budú   zaradení  dňom podania žiadosti.  Pri podaní žiadosti absolventi na účel evidencie  predkladá občiansky preukaz a potvrdenie o ukončení štúdia.
3. Pre vysokoškolákov  platí jedna výnimka - ak absolvent ukončil prvý stupeň vysokoškolského vzdelania a čaká na prijatie či neprijatie na druhý stupeň vysokoškolského magisterského štúdia. 
Aj v takomto prípade si môžu,  ak chcú, podať žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie. Pri podaní žiadosti však musia  túto skutočnosť uviesť!  Ich  žiadosť bude prijatá a po prípadnom prijatí alebo neprijatí na druhý stupeň vysokoškolského štúdia bude absolvent buď zaradený dňom podania žiadosti do evidencie, alebo do nej zaradený nebude, keďže absolvent bakalárskeho štúdia, ktorý v nasledujúcom školskom roku pokračuje bezprostredne ďalej v magisterskom štúdiu, je z pohľadu zákona o službách zamestnanosti považovaný za osobu v sústavnej príprave na povolanie.
4. Za osoby, ktoré sú zaradené do evidencie uchádzačov o zamestnanie úradov práce sociálnych vecí a rodiny platí zdravotné poistenie štát.
Absolventi nemajú nárok na dávku v nezamestnanosti
Nárok na dávku v nezamestnanosti uchádzačovi o zamestnanie vzniká, ak má platené poistenie v nezamestnanosti najmenej 3 roky za posledné 4 roky alebo najmenej 2 roky za posledné 4 roky pri zamestnaní na dobu určitú. V prvom prípade je dĺžka vyplácania dávky v nezamestnanosti 6 mesiacov, v druhom prípade 4 mesiace. Výška dávky v nezamestnanosti je 50 % denného vymeriavacieho základu. Vyplácanie dávky v nezamestnanosti je v kompetencii Sociálnej poisťovne.
(Zdroj: PRAVDA)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Viktória
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner