Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Firma a práca

Správa o služobnej ceste sa nepíše kvôli informovanosti šéfa, ale kvôli ochrane pisateľa.

Stroje sú vo firme kvôli práci, ľudia kvôli peniazom.

Vždy je lepšie reorganizovať ako byť reorganizovaný.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Človek a informácie

Ak v počítači nič nefunguje, ale váš diagnostický software hovorí, že je všetko v poriadku, ide o tzv. vládny vírus.

Počítač je zariadenie určené na zrýchlenie a zautomatizovanie tvorby chýb.

Kto verí tomu, čo počuje, je šťastný. Kto pochybuje, je múdry.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Prečo máme radi informáciu?

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Človek a byrokracia

Byrokratovým zámkom je jeho písací stôl a miesto na parkovisku.

Keď byrokrat urobí chybu, bude ju opakovať dovtedy, kým sa z nej nestane pravidlo.

Ak chcete poraziť byrokraciu, urobte váš problém ich problémom.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Zákony sexu

Jediný spôsob, ako si udržať muža, je držať ho v náručí.

Jediný spôsob, ako si udržať ženu, je nedať jej všetky peniaze.

Posteľ v živote človeka plní svoju skutočnú funkciu len počas krátkeho obdobie. Toto treba mať na pamäti a využiť ten kus nábytku naplno, ako sa len, respektíve kým sa len dá.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Zostáva necelý mesiac na podanie odloženého daňového priznania

6. 6. 2024 Daňovníci, ktorí si dopriali viac času na podanie daňového priznania, musia svoju povinnosť splniť do konca júna. Daňovníci, ktorí si predĺžili lehotu na podanie daňového priznania (DP) k dani z príjmov o tri mesiace, musia svoju povinnosť splniť do konca júna. Opätovné predĺženie lehoty na podanie DP už nie je možné. Priznanie je potrebné nielen podať, ale daň aj zaplatiť, upozornila Finančná správa (FS) SR.
- Lehota na podanie odloženého DP a zaplatenia dane z príjmov uplynie 1. júla 2024, pretože 30. júna je nedeľa. „Finančná správa prijala za zdaňovacie obdobie roku 2023 na dani z príjmov doteraz od daňovníkov viac ako jeden milión daňových priznaní. Ďalších vyše 290.000 daňovníkov s predĺženou lehotou na podanie DP čaká táto zákonná povinnosť do konca mesiaca, ďalšiu možnosť na predĺženie lehoty na podanie DP už nemajú," uviedla hovorkyňa FS Drahomíra Adamčíková.
- Pokiaľ má daňovník zdaniteľné príjmy zo zdrojov v zahraničí a podal si do konca marca oznámenie o predĺžení lehoty na podanie DP, mohol si predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania o šesť mesiacov, čo je do konca septembra tohto roku. Prípadný daňový preplatok vráti FS daňovníkovi, ktorý si predĺžil lehotu na podanie DP do 30. júna, najneskôr do 10. augusta. Tí, ktorí si predĺžili lehotu na podanie DP, môžu poukázať aj podiel zaplatenej dane v riadnom DP podanom v predĺženej lehote. Správca dane musí, za predpokladu, že sú splnené všetky podmienky, peniaze vybraným prijímateľom presunúť do troch mesiacov po predĺženej lehote na podanie DP.
- FS pripomenula aj možnosti daňovníkov, ktorí nemajú na zaplatenie dane dostatok financií. Tí môžu požiadať o odklad platenia dane alebo o zaplatenie dane v splátkach. Správca dane môže jeho žiadosti vyhovieť napríklad v prípade, ak by zaplatením dane bola ohrozená výživa daňového subjektu alebo osôb na jeho výživu odkázaných. Ďalším z dôvodov na umožnenie odkladu alebo splátok dane po častiach je, že došlo k poklesu príjmov, a to hlavne v dôsledku mimoriadnej situácie, ktorou je napríklad obdobie pandémie alebo živelná pohroma.
- Tretím dôvodom je, ak by zaplatenie dane zvýšilo platobnú neschopnosť daňového subjektu pri výraznom obmedzení alebo prerušení vykonávania podnikateľskej činnosti na základe prijatých rozhodnutí vlády SR. FS zváži aj iné preukázateľné dôvody vážneho charakteru, pre ktoré nie je možné daň zaplatiť. Daňový subjekt musí v žiadosti jednoznačne uviesť niektorú z podmienok, ktoré určilo Finančné riaditeľstvo SR, na základe ktorej žiada o povolenie odkladu platenia dane/platenia dane v splátkach. Okrem podstatných náležitostí je potrebné v žiadosti navrhnúť výšku splátok a lehotu ich splatnosti, respektíve lehotu odkladu.
S
(Zdroj: aktuality.sk)

Podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane z príjmov

26. 8. 2020 Podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane z príjmov poskytovateľa zdravotnej starostlivosti po skončení pandémie
V súlade s prechodným ustanovením § 52zza ods. 8 ZDP pri podávaní oznámenia platiteľa dane o zrazení a odvedení dane podľa § 43 ods. 17 písm. a) ZDP postupuje poskytovateľ zdravotnej starostlivosti [§ 2 písm. z) ZDP] za rok 2019 podľa znenia ZDP, ktoré bolo účinné do 31. 12. 2019, a to v prípade, ak poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti poskytol alebo vyplatil držiteľ [§ 2 písm. y) ZDP] v roku 2019 plnenia podľa § 43 ods. 3 písm. o) ZDP v znení účinnom do 31. 12. 2019. Tento platiteľ dane mal povinnosť na tlačive, ktorého vzor určilo Finančné riaditeľstvo SR, predložiť správcovi dane oznámenie o zrazení a odvedení dane do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí kalendárneho roka 2019, t. j. do 31. 3. 2020 a v rovnakej lehote mal povinnosť daň vyberanú zrážkou odviesť správcovi dane. V súlade so znením § 23 zákona č. 67/2020 Z. z. lehota na podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane z príjmov poskytovateľa zdravotnej starostlivosti podľa § 43 ods. 17 písm. a) ZDP za rok 2019 sa považuje za dodržanú, ak sa takéto oznámenie podá do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie a v rovnakej lehote sa daň z príjmov aj odvedie.

Prehľad povinností k dani z príjmov po ukončení mimoriadnej situácie

26. 8. 2020 Medzi oblasti upravené zákonom č. 67/2020 Z. z. patrí aj zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, pričom väčšina úprav sa týka posunutia lehôt, a to v prípade podania daňového priznania, hlásenia, vykonania ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, vyhlásenia na poukázanie podielu zaplatenej dane atď.
Je potrebné upozorniť na skutočnosť, že týmto zákonom sa napr. posúvajú lehoty na podanie daňového priznania, pričom spôsob, okruh daňovníkov a pod. je stále platný v zmysle úprav uvedených priamo v systémovom ZDP. V prípade skončenia mimoriadnej situácie vznikajú viaceré povinnosti daňovníkom z pohľadu dane z príjmov, pokiaľ si ich už nevysporiadali aj do skončenia mimoriadnej situácie, a to povinnosť podania 1. daňového priznania v prípade, ak mu takáto povinnosť pre podanie vznikla v súlade s § 32 a 42 ZDP 2. hlásenia príjmov zo závislej činnosti a vykonania ročného zúčtovania a z tým aj súvisiaca možnosť podať vyhlásenie o poukázanie podielu zaplatenej dane 3. oznámenia o zrazení a odvedení dane pre nepeňažné plnenia poskytovateľov zdravotnej starostlivosti Ak sa mimoriadna situácia skončí k 30. 9. 2020 potom daňovník, ktorý má povinnosť podania daňového priznania v súlade s § 32 a 41 ZDP, ho musí podať do 31. 10. 2020 a v tejto lehote je povinný daň aj zaplatiť. Zákon č. 67/2020 Z. z. riešil aj situácie, kedy daňovníkovi uplynula lehota na podanie daňového priznania počas obdobia pandémie, pričom však ak využil možnosť predĺženia lehoty podľa § 49 ods. 3 ZDP na základe oznámenia podanom správcovi dane a po takomto predĺžení by mu lehota končila neskôr ako je lehota určená v § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. (do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení pandémie), má mať zachovanú takúto možnosť, čo znamená, že oznámi v lehote určenej v § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. predĺženie lehoty spôsobom určeným v § 49 ods. 3 ZDP. Ak by ale mimoriadna situácia skončila k 30. 9. 2020, potom už daňovník, ktorému končila lehota na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, ktorým je kalendárny rok a ktorý aj oznámil predĺženie lehoty na podanie daňového priznania k 30. 6. 2020 alebo k 30. 9. 2020 jeho lehota na podanie je rovnaká a to k 31. 10. 2020. Možnosť predĺženia lehoty sa počíta od pôvodnej lehoty určenej v § 49 ods. 2 ZDP. Uvedené znamená, že prípad predĺženej lehoty, ktorá by bola dlhšia ako by bola lehota 31. 10. 2020 by mohol nastať len v prípade daňovníka – právnickej osoby, ktorej zdaňovacím obdobím je hospodársky rok, pričom predĺžená lehota na podanie daňového priznania mu končí po 31. 10. 2020.

Opravné a dodatočné daňové priznanie

24. 8. 2020 Ak fyzická osoba po vysporiadaní daňovej povinnosti k dani z príjmov ročným zúčtovaním alebo v podanom daňovom priznaní zistí, že ročná povinnosť k dani z príjmov nebola vyčíslená správne, treba ju opraviť.
V prípade, že daňová povinnosť mala byť vyššia, bez uplatnenia sankcií zo strany daňového úradu je to možné, ak sa chyby odstránia do lehoty na podanie daňového priznania. Dodatočne možno opraviť aj chyby, ktoré majú za následok zníženie daňovej povinnosti alebo dodatočné uplatnenie nárokov. Problematiku opravných a dodatočných daňových priznaní upravuje § 16 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“).

Oprava chyby po vykonanom ročnom zúčtovaní preddavkov

24. 8. 2020 Ak bolo zamestnancovi na jeho žiadosť vykonané ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti zamestnávateľom a následne zistí, že si neuplatnil niektorú z výhod, ktoré mu dáva zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p, môže podať priznanie.
To znamená, že ak - ho podá do lehoty na podanie daňového priznania, považuje sa za opravné daňové priznanie - ho nestihne podať do zákonnej lehoty, je toto priznanie považované za dodatočné daňové priznanie. Vykonané ročné zúčtovanie sa v oboch prípadoch považuje za podané daňové priznanie. Tento postup vyplýva z § 32 ods. 9 zákona o dani z príjmov a vzťahuje sa len na prípady, ak daňovník nemal povinnosť podania daňového priznania vyplývajúcu z § 32 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, alebo mu nevznikla povinnosť podať daňové priznanie podľa odseku 3. Ak bolo zamestnancovi na jeho žiadosť vykonané ročné zúčtovanie zamestnávateľom a následne zistí, že mal povinnosť podať daňové priznanie, pričom ak: - toto priznanie podá do lehoty na podanie daňového priznania, považuje sa daňové priznanie za včas podané; - toto priznanie nestihne podať do zákonnej lehoty, je toto daňové priznanie považované za oneskorene podané s príslušnom sankciou. Prílohou priznania je vo všetkých uvádzaných prípadoch ročné zúčtovanie vykonané zamestnávateľom s doplnenou II. časťou tlačiva ročného zúčtovania (doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní a vysporiadaní daňového nedoplatku alebo preplatku, zamestnaneckej prémie, daňového bonusu alebo daňového bonusu na zaplatené úroky). Zamestnávateľ je povinný podľa § 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov vydať takto doplnený doklad do 10 dní od doručenia žiadosti zamestnancom.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ingrida
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner