Zmeny zákona o sociálnom poistení novelou zákona č. 317/2018 Z. z.
7. 1. 2021
Od 1. 1. 2021 prinieslo zmenu niektorých ustanovení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení až 5 noviel. Zákonom č. 317/2018 Z. z. sa mení viacero ustanovení. Aj keď ide o novelu z roku 2018, zmeny nadobudli účinnosť 1. 1. 2021.
• Do charakteristiky zamestnanca na účely nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti je, ak tento zákon neustanovuje inak, radená i fyzická osoba v právnom vzťahu, ktorý jej zakladá právo na pravidelný mesačný príjem, okrem zákonom vymedzených osôb aj fyzická osoba v právnom vzťahu na základe dohody o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti, ktorá má priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok, výsluhový dôchodok a dovŕšila dôchodkový vek alebo invalidný výsluhový dôchodok.
• Pod pojem iný poistenec, ktorý prevzal dieťa do starostlivosti, je možné zahrnúť otca dieťaťa, ak matka dieťaťa zomrela, otca dieťaťa, ak sa podľa lekárskeho posudku matka o dieťa nemôže starať alebo nesmie starať pre svoj nepriaznivý zdravotný stav, ktorý trvá najmenej jeden mesiac, a matka nepoberá materské alebo rodičovský príspevok, s výnimkou, keď dieťa bolo zverené matke rozhodnutím súdu, manžela matky dieťaťa, ak sa matka podľa lekárskeho posudku o dieťa nemôže starať alebo nesmie starať pre svoj nepriaznivý zdravotný stav, ktorý trvá najmenej jeden mesiac, a matka nepoberá materské alebo rodičovský príspevok, otca dieťaťa po dohode s matkou dieťaťa, najskôr po uplynutí šiestich týždňov odo dňa pôrodu, a matka nepoberá materské na to isté dieťa alebo rodičovský príspevok, manželku otca dieťaťa, ak sa stará o dieťa, ktorého matka zomrela, alebo fyzickú osobu, ak sa stará o dieťa na základe rozhodnutia príslušného orgánu.
• Pravdepodobný denný vymeriavací základ zamestnanca a povinne nemocensky poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby (ďalej SZČO), ktorí nemali v rozhodujúcom období vymeriavací základ na platenie poistného na nemocenské poistenie z dôvodu dočasnej pracovnej neschopnosti, poberania materského, prerušenia povinného nemocenského poistenia zamestnanca z dôvodu čerpania rodičovskej dovolenky alebo z dôvodu prerušenia povinného nemocenského poistenia SZČO, ktorá má nárok na rodičovský príspevok, je jedna tridsatina vymeriavacieho základu, z ktorého by sa platilo poistné na nemocenské poistenie za kalendárny mesiac, v ktorom vznikol dôvod na poskytnutie nemocenskej dávky. Pravdepodobný denný vymeriavací základ na určenie sumy materského, na ktoré vznikne ďalší nárok poistencovi, ktorý po vzniku predchádzajúceho nároku na materské získal obdobie nemocenského poistenia len z dôvodu poberania materského nesmie byť nižší ako najvyšší z denných vymeriavacích základov alebo pravdepodobných denných vymeriavacích základov, z ktorých boli určené sumy predchádzajúcich materských z toho istého nemocenského poistenia.
• Vymeriavací základ za obdobie uvedené v § 142 ods. 3 zákona č. 461/2003 Z. z. v platnom znení je mesačne najmenej vo výške 50 % jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa poistné na dôchodkové poistenie dopláca, a mesačne najviac v sume maximálneho vymeriavacieho základu na platenie poistného na dôchodkové poistenie dobrovoľne dôchodkovo poistenou osobou platného v kalendárnom roku, za ktorý sa poistné na dôchodkové poistenie dopláca. Tento vymeriavací základ sa upraví podľa počtu dní, za ktoré sa poistné na dôchodkové poistenie dopláca. Vymeriavací základ pripadajúci na jeden deň sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nadol.
• Ak nebol adresát písomnosti, ktorá sa má doručiť do vlastných rúk, zastihnutý, hoci sa v mieste doručenia zdržiava, doručovateľ ho vhodným spôsobom upovedomí, že písomnosť príde znovu doručiť v určený deň a hodinu. Ak nový pokus o doručenie zostane bezvýsledný, doručovateľ uloží písomnosť na pošte a adresáta o tom vhodným spôsobom upovedomí. Ak si adresát nevyzdvihne písomnosť počas uloženia na pošte, deň vrátenia nedoručenej písomnosti organizačnej zložke Sociálnej poisťovne sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel. V prípade, že si adresát vyhradí doručovanie zásielok do poštového priečinka, pošta adresátovi oznámi príchod zásielky, možnosť prevzatia a odbernú lehotu na predpísanom tlačive, ktoré vloží do poštového priečinka. Ak si adresát na základe dohody preberá zásielky na pošte a nemá pridelený poštový priečinok, pošta tieto zásielky neoznamuje. V obidvoch prípadoch sa dátum príchodu zásielky považuje za dátum uloženia. Ak si adresát nevyzdvihne zásielku počas odbernej lehoty, deň vrátenia nedoručenej zásielky organizačnej zložke Sociálnej poisťovne sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.
• Sociálna poisťovňa pridelí identifikačné číslo právneho vzťahu zamestnanca, ktorý je k 1. januáru 2021 v právnom vzťahu k zamestnávateľovi a zamestnávateľ z tohto dôvodu prihlásil zamestnanca pred 1. januárom 2021 do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia, a sprístupní ho zamestnávateľovi do 31. januára 2021.
K
Zrušenie daňového tajomstva
9. 2. 2014
Ministerstvo financií SR chce otvoriť diskusiu o prípadnom zrušení daňového tajomstva.
Štát by mohol zverejňovať napríklad zoznam firiem, ktoré platia a neplatia daň z príjmu. Uvedená novinka by sa dotkla hlavne veľkých nadnárodných firiem. Niektoré z nich si časť svojich ziskov prelievajú zo Slovenska do zahraničia, kde ich následne zdaňujú, a to aj napriek tomu, že ich na Slovensku zarobili.
Finančná správa preveruje 30 podnikov. Ak by sa zverejnil zoznam, v ktorom figurujú aj tieto firmy, pravdepodobne by to uškodiť ich imidžu. V konečnom dôsledku by sa tak ocitli pod tlakom, aby začali štátu odvádzať všetko, čo mu podľa zákona patrí. S odtajňovaním informácií by nemal byť problém, keďže už dnes firmy väčšinu informácií zverejňujú v účtovnej závierke. Tá predstavuje niečo ako súpis finančných tokov podnikateľa. Takéto informácie si však musia ľudia pracne vyhľadať, v prípade zoznamu by bol menoslov firiem verejne k dispozícii.
Nové povinosti predajcov na obzore
29. 1. 2014
Na 29. schôdzi parlamentu rokovali poslanci NR SR o novele zákona o potravinách.
Prevádzkovateľ, ktorý predáva potraviny konečnému spotrebiteľovi a ktorého obrat z predaja potravín v predchádzajúcom kalendárnom roku dosiahol 10 mil. eur, by mal dvakrát ročne zaslať ministerstvu polročný výkaz o percentuálnom podiele obratu z predaja potravín vyrobených na Slovensku na celkovom obrate z predaja všetkých potravín spolu za predchádzajúci kalendárny polrok. V súčasnosti musia obchodníci hlásiť päť najčastejších krajín pôvodu. Polročný výkaz by mal prevádzkovateľ zverejniť na svojej webstránke a čitateľne na viditeľnom mieste pri vstupe do každej svojej prevádzky na predpísanom formáte A3.
Motorová daň firmám o rok klesne
20. 1. 2014
Od roku 2015 pripravuje sa pripravuje nový spôsob výberu, ale predovšetkým prerozdelenia dane z motorových vozidiel. Najväčšou zmenou bude to, že daň bude pre všetkých podnikateľov jednotná.
Výška dane bude kopírovať sadzby toho vyššieho územného celku, kde sú už dnes v priemere najnižšie. Ročné sadzby dane z motorových vozidiel budú pre jednotlivé druhy vozidiel jednotné a určovať ich bude svojím nariadením vláda. Nové nastavenie dane by malo priniesť spravodlivejšie prerozdelenie týchto príjmov podľa vopred stanovených kritérií so zohľadnením aj rozsahu cestnej siete v jednotlivých župách. Župani ešte navrhujú, aby daň z motorových vozidiel rozdelil štát krajom podľa vzorca, aký sa uplatňuje pri delení dane z príjmu fyzických osôb. Vzorec zohľadňuje nielen dĺžku ciest, ale aj počet obyvateľov, rozlohu kraja a hustotu obyvateľstva.
Cestná daň pre motorové vozidlá určené na podnikanie
13. 1. 2014
Na všetky osoby, ktoré sú zapísané v obchodnom registri a vlastnia motorové vozidlo určené na podnikanie, sa vzťahuje daňová povinnosť.
Do konca januára - 31. 1. 2014, je potrebné podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel, pričom by daňovník nemal zabudnúť na viacero dôležitých vecí. Daň z motorových vozidiel je v správe VÚC, ktorá všeobecne záväzným nariadením stanovuje sadzbu dane, určuje, ktoré automobily sú oslobodené od dane, prípadne určuje zníženie dane. V daňovom priznaní daňovník presne identifikuje typ vozidla, ktoré využíva na podnikanie, kategóriu vozidla, zdvihový objem motora, hmotnosť a počet náprav.