Zmeny zákona o DPH
14. 1. 2021
Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty je od roku 2021 zmenený a doplnený, niektoré ustanovenia ú účinné od 1. 1. 2021 a ďalšie zmeny nadobudnú účinnosť až od 1. 7. 2021.
Od 1. júla 2021 nadobudnú účinnosť ustanovenia, ktoré sa týkajú:
- Zadefinovania predaja tovaru na diaľku v rámci EÚ (náhrada za pojem „zásielkový predaj“), predaja tovaru dovážaného z tretích území alebo tretích krajín, zmeny pravidiel pri určení miesta dodania pri týchto predajoch.
- Zavedenia nových pravidiel pri predaji tovaru prostredníctvom využitia elektronického komunikačného rozhrania, ako je elektronické trhovisko, elektronická platforma, elektronický portál alebo podobný elektronický prostriedok.
- Zrušenia oslobodenia od dane pri dovoze zásielok, ktorých hodnota nepresahuje 22 eur.
- Rozšírenia pôsobnosti doterajších osobitných úprav uplatňovania dane pre telekomunikačné služby, služby rozhlasového vysielania a televízneho vysielania a elektronické služby a zavedenia ďalšej osobitnej úpravy uplatňovania dane na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov.
- Zavedenia osobitnej úpravy na priznávanie a platbu dane pri dovoze tovaru.
Noví platitelia DPH sa musia zaregistrovať do 20. februára
12. 2. 2009
Od januára platí, že suma ročného obratu, od ktorej treba platiť daň z pridanej hodnoty (DPH) je 35 tisíc eur. Pri posudzovaní obratu na účely registrácie za platiteľa DPH sa posudzuje dosiahnutý obrat za 12 predchádzajúcich, po sebe nasledujúcich, kalendárnych mesiacov. Teda nie obrat za kalendárny rok.
Tí podnikatelia, ktorým vznikla povinnosť odvádzať DPH, sa musia na daňovom úrade zaregistrovať najneskôr do 20.
februára. V takom prípade prvé daňové priznanie z DPH podajú v apríli a ten
istý mesiac aj zaplatia daň z pridanej hodnoty ak im nevznikne nárok na odpočet
dane.
Pri podávaní daňového priznania by podnikatelia, ktorí platia DPH.
nemali zabudnúť na to, že zo sumy DPH,
ktorú účtujú svojmu odberateľovi, sa
daň z príjmov neplatí.
Minimálna suma obratu 35-tisíc eur platí už od vstupu Slovenska do Európskej
únie. Slovenská koruna bola v tom čase oveľa slabšia, preto sa po prepočte
dostala do zákona 1,5 miliónová hranica.
Vláda sa v súčasnom období pokúsi spracovať námety živnostníkov na upravenie
hranice obratu. Za úpravu hranice obratu na registráciu DPH sa včera vyslovila
aj opozícia.
O zúčtovanie dane musia zamestnanci požiadať do 16. februára
12. 2. 2009
Zamestnanci, ktorí chcú od svojho zamestnávateľa, aby im vykonal ročné zúčtovanie preddavkov na daň za minulý rok, musia o to požiadať do 16. februára.
Musia súčasne podpísať
vyhlásenie týkajúce sa ostatných skutočností ovplyvňujúcich ich daňovú
povinnosť. Zamestnanec je povinný k žiadosti predložiť aj potrebné doklady na
správny výpočet jeho daňovej povinnosti. Zamestnávateľ na základe písomnej žiadosti zamestnanca
vykoná ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov fyzickej osoby zo závislej
činnosti a daňový bonus za rok 2008 najneskôr do 31. marca 2009. Vyplýva to z
informácií zverejnených Daňovým riaditeľstvom SR.
K žiadosti musí zamestnanec predložiť:
- potvrdenia od iných zamestnávateľov o zúčtovaných a
vyplatených príjmoch zo závislej činnosti,
- potvrdenia o zrazených preddavkoch na daň z týchto príjmov.
- potvrdenie o
priznanom a vyplatenom daňovom bonuse na vyživované deti,
- doklad o preukázaní nároku na daňový bonus, ktorý si
neuplatňoval počas zdaňovacieho obdobia,
- doklad o zaplatenom povinnom poistnom a príspevkoch, ak si
poistné a príspevky zamestnanec platil sám,
- potvrdenie na uplatnenie nezdaniteľných častí základu dane
(napr. doplnkové dôchodkové sporenie, účelové sporenie, životné poistenie).
Ak zamestnanec nepredloží požadované doklady v ustanovenom
termíne, zamestnávateľ ročné zúčtovanie nevykoná a zamestnanec je povinný podať
daňové priznanie k dani z príjmov z fyzických osôb.
Zamestnávateľ sumu daňového nedoplatku, resp. preplatku
prepočíta konverzným kurzom na eurá a zaokrúhli v prípade daňového nedoplatku
na najbližší eurocent nadol a v prípade daňového preplatku na najbližší
eurocent nahor.
Daňový preplatok z ročného zúčtovania a daňový bonus
zamestnávateľ zamestnancovi vyplatí najneskôr pri zúčtovaní miezd za apríl 2009
v eurách. Nedoplatok presahujúci sumu 3,32 eura zrazí zamestnávateľ
zamestnancovi zo zdaniteľnej mzdy najneskôr do konca roka 2009 v eurách.
Trinástych platov a odmien bolo menej
11. 2. 2009
Z internetového prieskumu platov vyplynulo, že podiel zamestnancov, ktorí sa na prelome rokov tešili z trinásteho platu, klesol na 23 percent. Pokles je o päť percentných bodov.
Nižšie boli aj odmeny. Kým v roku
2007 sa medziročne zvýšili o štrnásť percent,
v roku 2008 to bolo len o štyri percentá.
Analýza ukázala tiež to,
že platy v zahraničných firmách a vo veľkých firmách rástli oproti
predchádzajúcemu obdobiu pomalšie.
Dobrí zamestnanci sú tí, čo umožnia vyhrávať nad konkurenciou
11. 2. 2009
Konkurenciu "zabíja" rýchlosť. Naša rýchlosť. Zákazníci chcú všetko čo najskôr, ak nie ihneď. To platí aj pre služby a tovary, na ktoré boli doteraz zvyknutí čakať. Nikto dnes nechce čakať ani v obchodných vzťahoch medzi podnikmi. Okrem lehoty dodania má čas ešte jeden rozmer. Presnosť dodania, teda dodržanie termínu.
Presnosť a čas dodania dávajú obraz o tom, aký jednoduchý, zložitý, štíhly
alebo nepružný je dodávateľský proces poskytovateľa služby alebo výrobku. Ak je
proces zložitý a pomalý, pravdepodobne sa stane, že zákazník sa rozhodne pre
rýchlejšieho.
Štíhlosť je znakom zdravia a dobrej prípravy na boj s konkurenciou.
Zoštíhliť nezamená zmeniť organizáciu, ale zmeniť proces. A to zmeniť proces
hlavný z pohľadu zákazníka, nie z
pohľadu podniku a jeho oddelení. Pre zákazníka je to proces dodania služby
alebo produktu.
Inovovať proces tak, aby lepšie slúžil zákazníkom, nie je možné z kancelárií
alebo spoza monitorov. Ani na základe účelovo upravovaných informácií pre
nadriadených. Už vôbec sa nedá inovovať
podľa finančných výsledkov. Treba ísť tam, kde sa proces vykonáva. Meniť ho
treba s ľudmi, ktorí ho poznajú. Na základe informácií, ktoré kvantifikujú len
to, čo je naozaj dôležité.
Manažéri by sa mali sami seba spýtať: Ako
dobre poznám proces, ktorý podniku zarába peniaze? Koľko je v ňom
nepotrebných činností, zdržaní, strát a chýb? Ak si na tieto otázky zodpovedia
pravdivo, nájdu príležitosť na zrýchlenie procesu, zlepšenie služby zákazníkom
a vlastnej efektívnosti. Príležitosť na rast, lepšie využívanie kapacít,
rýchlejšie a optimálnejšie uspokojenie aktuálneho dopytu.
Zníženie nákladov sa stane
prirodzeným dôsledkom efektívnejšieho pôsobenia na trhu, nie primárnym
motívom.