Zmeny v sociálnych službách
17. 6. 2022
Cieľom novely zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov je, vzhľadom na pretrvávajúci ozbrojený konflikt na území Ukrajiny, a súvisiaci hromadný prílev cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobený týmto ozbrojeným konfliktom, reagovať na zvýšený dopyt po flexibilných formách starostlivosti o deti, a to počas prípravy alebo účasti rodiča na trhu práce.
Táto právna úprava reaguje na momentálne potreby rodín pri zosúlaďovaní rodinného a pracovného života, ale dáva priestor aj na rozvoj služby na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života a jej dostupnosť aj v budúcnosti.
Vzhľadom k nedostatočným kapacitám v zariadeniach starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa, materských školách, či v iných zariadeniach a subjektoch poskytujúcich formalizovanú starostlivosť o deti spravidla v pracovných dňoch a v pracovnom čase je potrebné vytvoriť právne podmienky na vznik a rozvoj služby na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života aj formou podpory poskytovania starostlivosti o deti fyzickou osobou v detskej skupine s najviac štyrmi deťmi, s povahou a charakterom tejto starostlivosti približujúcej sa domácemu prostrediu, a to pre deti vo veku v zásade od narodenia po začatie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole.
V detskej skupine v domácom prostredí, resp. prostredí približujúcom sa domácemu prostrediu sa umožňuje fyzickej osobe ako formalizovanú sociálnu službu poskytovať bežné úkony starostlivosti o dieťa a zabezpečovať záujmovú činnosť v malom kolektíve najviac štyroch detí. Na túto fyzickú osobu sa nekladú podmienky preukázania odbornej spôsobilosti s požiadavkou dosiahnutia konkrétneho stupňa vzdelania a ani potreba plnenia kvalifikačných predpokladov na výkon tejto pracovnej činnosti v oblasti sociálnych služieb. Musí v zásade plniť len všeobecné podmienky na vznik oprávnenia poskytovať túto sociálnu službu, ktorými sú bezúhonnosť a spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu, ktorá predpokladá aj dosiahnutie vekovej hranice 18 rokov. Rodičom sa vzhľadom na dostupnejšie a flexibilnejšie poskytovanie starostlivosti o deti v detskej skupine umožní lepšie si zosúladiť rodinný a pracovný život, a tak aj ich rýchlejší vstup alebo návrat na trh práce.
Vznik a rozvoj služby starostlivosti o dieťa v detskej skupine sa predpokladá najmä v oblastiach v ktorých nie sú dostupné materské školy alebo zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Takéto legislatívne opatrenie pre vznik a rozvoj služby na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života aj formou podpory poskytovania starostlivosti o deti fyzickou osobou v detskej skupine prispeje k zníženiu rizika ohrozenia chudobou a nedostatku príjmov spôsobeného tým, že rodič zostane dlhší čas mimo trhu práce. Zákon predpokladá aj vznik nových možností pracovného uplatnenia pre fyzické osoby, ktoré budú v právnom postavení poskytovateľa sociálnej služby - služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života - starostlivosti o dieťa v detskej skupine. Takáto forma starostlivosti o dieťa zahŕňa len základnú starostlivosť o dieťa a neobsahuje poskytovanie odborných činností, ktorými sú výchova a vzdelávanie detí, a tým plnohodnotne nenahrádza starostlivosť o deti poskytovanú v zariadeniach pre deti a mládež.
K
Štát poskytne obciam a VÚC dotáciu
28. 10. 2010
Štát poskytne obciam a vyšším územným celkom (VÚC) ďalšiu dotáciu na kompenzáciu výpadkov daňových príjmov vo výške 52,7 milióna eur.
Vláda o tom rozhodla na svojom rokovaní. Dôsledky finančnej a hospodárskej krízy a legislatívnych opatrení v oblasti daní sa prejavili na nižších príjmoch do rozpočtov miest a obcí.
Predošlá vláda čiastočne eliminovala výpadok tým, že v závere roka 2009 poskytla obciam na zlepšenie finančnej situácie 100 miliónov eur a v apríli 2010 ďalších 33 miliónov eur. Pomoc sa však týkala iba obcí a miest, vyššie územné celky nezískali žiadnu kompenzáciu.
Švajčiarsko sa dohodlo s Nemeckom na zdanenie vkladov
28. 10. 2010
Švajčiarsko včera uzavrelo s Nemeckom dohodu o nezdanených nemeckých aktívach na anonymných účtoch v švajčiarskych bankách.
Bern súhlasil s tým, že uvalí na nemecké vklady zrážkovú daň a zároveň bude riešiť otázku doteraz nezdanených peňazí nemeckých investorov. Týmto krokom Nemecko získa svoje príjmy a na druhej strane Švajčiarsko si bude môcť ponechať v platnosti bankové tajomstvo.
Priemerný dôchodok mierne vzrástol
27. 10. 2010
Priemerná výška starobného dôchodku predstavovala na Slovensku v septembri tohto roka 352,10 eura a v porovnaní s augustom mierne vzrástla, a to o 10 centov.
Jeho suma sa medziročne zvýšila viac ako o 10 eur. Na Slovensku je viac ako milión dôchodcov. Najviac z nich poberá práve starobný dôchodok, ktorý dosahuje druhú najvyššiu priemernú sumu z dôchodkových dávok. Najvyššiu má predčasná starobná dávka, konkrétne 366,55 eura. S viac ako 315 eurami nasleduje invalidný dôchodok. Podľa návrhu rezortu práce by sa od januára 2012 mal zmeniť spôsob valorizácie uvedenej dávky.
Tripartita sa na ZP nedohodla
26. 10. 2010
Včerajšie rokovanie tripartity ohľadom novej podoby Zákonníka práce (ZP) bolo opäť neúspešné.
Odborári prišli s návrhom, aby sa zamestnancom skrátil pracovný čas a nadčasy. Zároveň nesúhlasia s rušením súbehu odstupného a výpovednej lehoty. Naopak, zamestnávatelia chcú, aby sa tento inštitút novelou zrušil a chcú tiež predĺžiť v súčasnosti 3-mesačnú skúšobnú lehotu na dlhšie obdobie. Sporné body v ZP by preto mala prerokovať špeciálne komisia, v ktorej by mali mať zastúpenie odborári, zamestnávatelia aj vláda. Nová podoba ZP by mala byť známa v polovici novembra 2010.