Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Opatrnosti nie je nikdy dosť

Pekné prázdne hlavy často využijú tie chytrejšie hlavy.

Priateľ vám najlepšie pomôže s tým, čo vôbec nepotrebujete.

O čo bezpečnejšie miesto, o to rýchlejšie vás oberú.

(Murphyho zákony v bájkach)
Murphy optimista

Ak vám všetci nadávajú do svíň, nezúfajte! Po zakáľačke vás budú velebiť.

Ak sa veci pokazia, svet sa ešte preto nezrúti – práve naopak, tá kopa pokazených harabúrd mu nedovolí padnúť.

Ak vám ušiel vlak, nevadí. Hlavné je, že ste si stihli kúpiť lístok!

(Murphyho zákonník)
Čo bolo na počiatku?

Ak sa môže niečo pobabrať, tak sa to pobabre.

Na počiatku bola chyba a potom začal vývoj.

Na počiatku nebolo Nič a vzápätí sa aj to pokazilo.

(Murphyho zákonník)
Hlúposti sa medze nekladú

Prvý na rade je vždy ten, kto vytřča z radu.

Nesťažuj si, že máš za šéfa poleno, mohol by si dostať workoholika.

Nič tak neškodí zdraviu, ako hlúpe nápady.

(Murphyho zákony v bájkach)
Život je smiešny

Sudca sa celý červený v tvári vráti po dlhom obede do pojednávacej siene a nechá predviesť ďalšieho obžalovaného. Je ním muž, ktorý šoféroval opitý. Na otázku, či sa cíti vinný, odpovedá: „Nie, pán sudca. Ja som bol vtedy taký triezvy ako vy teraz.“ „Vinný v plnom rozsahu žaloby!“ vyriekne sudca.

Sudca: „Slečna, takže vy tvrdíte, že ste prišli do iného stavu na sústredení vášho tanečného suboru a futbalového mužstva. Ďalej tvrdíte, že neviete, kto je otcom. Nechápem, ako je to možné?!“ „Vaša ctihodnosť, keď sa porežete pílou, tak tiež neviete, ktorý zub to bol.“

Psychiater upokojuje neúspešného podnikateľa: „Vôbec netrpíte komplexom menejcennosti, iba správne hodnotíte svoje schopnosti!“

(Myšlienky bez cla)

Zmeny v sociálnych službách

17. 6. 2022 Cieľom novely zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov je, vzhľadom na pretrvávajúci ozbrojený konflikt na území Ukrajiny, a súvisiaci hromadný prílev cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobený týmto ozbrojeným konfliktom, reagovať na zvýšený dopyt po flexibilných formách starostlivosti o deti, a to počas prípravy alebo účasti rodiča na trhu práce.
Táto právna úprava reaguje na momentálne potreby rodín pri zosúlaďovaní rodinného a pracovného života, ale dáva priestor aj na rozvoj služby na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života a jej dostupnosť aj v budúcnosti.
Vzhľadom k nedostatočným kapacitám v zariadeniach starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa, materských školách, či v iných zariadeniach a subjektoch poskytujúcich formalizovanú starostlivosť o deti spravidla v pracovných dňoch a v pracovnom čase je potrebné vytvoriť právne podmienky na vznik a rozvoj služby na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života aj formou podpory poskytovania starostlivosti o deti fyzickou osobou v detskej skupine s najviac štyrmi deťmi, s povahou a charakterom tejto starostlivosti približujúcej sa domácemu prostrediu, a to pre deti vo veku v zásade od narodenia po začatie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole.
V detskej skupine v domácom prostredí, resp. prostredí približujúcom sa domácemu prostrediu sa umožňuje fyzickej osobe ako formalizovanú sociálnu službu poskytovať bežné úkony starostlivosti o dieťa a zabezpečovať záujmovú činnosť v malom kolektíve najviac štyroch detí. Na túto fyzickú osobu sa nekladú podmienky preukázania odbornej spôsobilosti s požiadavkou dosiahnutia konkrétneho stupňa vzdelania a ani potreba plnenia kvalifikačných predpokladov na výkon tejto pracovnej činnosti v oblasti sociálnych služieb. Musí v zásade plniť len všeobecné podmienky na vznik oprávnenia poskytovať túto sociálnu službu, ktorými sú bezúhonnosť a spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu, ktorá predpokladá aj dosiahnutie vekovej hranice 18 rokov. Rodičom sa vzhľadom na dostupnejšie a flexibilnejšie poskytovanie starostlivosti o deti v detskej skupine umožní lepšie si zosúladiť rodinný a pracovný život, a tak aj ich rýchlejší vstup alebo návrat na trh práce.
Vznik a rozvoj služby starostlivosti o dieťa v detskej skupine sa predpokladá najmä v oblastiach v ktorých nie sú dostupné materské školy alebo zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Takéto legislatívne opatrenie pre vznik a rozvoj služby na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života aj formou podpory poskytovania starostlivosti o deti fyzickou osobou v detskej skupine prispeje k zníženiu rizika ohrozenia chudobou a nedostatku príjmov spôsobeného tým, že rodič zostane dlhší čas mimo trhu práce. Zákon predpokladá aj vznik nových možností pracovného uplatnenia pre fyzické osoby, ktoré budú v právnom postavení poskytovateľa sociálnej služby - služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života - starostlivosti o dieťa v detskej skupine. Takáto forma starostlivosti o dieťa zahŕňa len základnú starostlivosť o dieťa a neobsahuje poskytovanie odborných činností, ktorými sú výchova a vzdelávanie detí, a tým plnohodnotne nenahrádza starostlivosť o deti poskytovanú v zariadeniach pre deti a mládež.
K

Pnutie na trhu práce zvýši Slovákom platy

26. 9. 2018 Podľa prognóz Národnej banky Slovenska na tretí štvrťrok tohto roka chýba na našom pracovnom trhu viac ako 80-tisíc pracovníkov, čo je približne počet obyvateľov Nitry alebo Banskej Bystrice. Chýbajúca pracovná sila tak tlačí na zvyšovanie platov. „Mzdové náklady boli revidované nahor. Do roku 2020 by mali kumulatívne vzrásť o 21 percent, pričom produktivita práce by sa mala zvýšiť miernejšie,“ dopĺňa guvernér NBS Jozef Makúch. Absencia ľudí však okrem toho spomaľuje aj rast hrubého domáceho produktu o jedno celé percento. Dopĺňa, že to môže mať v dlhšom horizonte dosah na našu konkurencieschopnosť.
Národná banka Slovenska však i napriek tomu očakáva, že rast HDP v strednodobom horizonte neklesne pod štyri percentá. V budúcom roku sa dokonca ešte zvýši o polovicu percentuálneho bodu na 4,5 percenta, k čomu pomohli vyššie súkromné investície, tvorba hrubého fixného kapitálu, rýchlejšie čerpanie eurofondov, ale aj zvýšenie investícií do automobilového priemyslu. „Naopak, slabšiu dynamiku zaznamenala súkromná spotreba, ktorá nenaviazala na silný rast mzdovej bázy,“ pokračuje Makúch. V budúcnosti by sa to však malo zmeniť a domáca spotreba bude vyššia.
(Zdroj: hnonline.sk)

450 eur aj bez práce?

24. 9. 2018 V súčasnosti platí, že kto zarába, zväčša musí vyžiť zo svojho „čistého“ platu a kto nezarába, môže počítať s tým, že mu úrady vypočítajú a pošlú nejakú podporu. Existujú však aj zástancovia iného modelu. Podľa nich by mohol nejakú sumu z verejných peňazí dostávať úplne každý. Takzvaný základný príjem testovali na dvoch tisíckach ľudí vo Fínsku, nad podobným experimentom sa uvažovalo v USA, vo Švajčiarsku nápad už dokonca stihli odmietnuť v referende.
Zástancovia však koncept považujú za dobrý. „Kombinácia NZP a zdaňovania výdavkov pôsobí proti zvyšovaniu nerovnosti, keď NZP zabezpečuje každému určitý príjem a zdaňovanie spotrebných peňažných výdavkov zabezpečuje, že čím má človek väčšiu osobnú spotrebu, tým väčšie dane platí. (...) NZP by uľahčil zakladanie nových (slobodných) firiem, pretože ľudia by v nich mohli pracovať aj bezodplatne, kým by firma nezačala mať príjmy vyššie než výdavky. NZP dáva ľuďom do rúk peňažnú moc, ktorá je inak koncentrovaná u vlastníkov kapitálu,“ vymenúva pre Aktuality.sk Martin Bobko z iniciatívy zakladnyprijem.sk V slovenských podmienkach by podľa neho bolo udržateľné, ak by dospelí dostávali každý mesiac po 450 eur a deti a mládež vo veku do 18 rokov po 225 eur. Na porovnanie, priemerný starobný dôchodok je u nás aktuálne takmer 443 eur mesačne, priemerná výška pomoci v hmotnej núdzi zhruba 135 eur.
(Zdroj: aktuality.sk)

Zastropovenie veku odchodu do dôchodku by bolo extrémne drahé

21. 9. 2018 Pokiaľ Smer presadí s častou opozície skorší odchod do dôchodku, tak pracujúcim budú musieť extrémne vzrásť odvody. Zamestnancom výrazne klesne čistá mzda. Stanovenie maximálneho veku odchodu do penzie na 64 rokov by malo fatálne následky pre všetkých. Ekonómovia aj časť odborárov tento poslanecký návrh z dielne smeráckych poslancov rezolútne odmietajú a na jeho adresu nešetria kritikou. Poslanci legislatívu v stredu posunuli do ďalšieho čítania a definitívne by mali o nej hlasovať do konca tohto týždňa. Experti však upozorňujú na obrovskú cenu, ktorú zaplatí súčasná a budúca generácia pracujúcich. Odborník na penzie Ján Šebo z Univerzity Mateja Bela odhaduje celkové náklady prípadného maximálneho dôchodku na 120 miliárd eur. Len na porovnanie štátny rozpočet je približne na úrovni 37 miliárd eur. „Už v súčasnosti neustále dotujeme vyplácanie súčasných penzií a v budúcnosti tento návrh spôsobí, že budeme musieť hľadať riešenia vo forme zvýšenia daní a odvodov a zároveň znižovania priznávaných dôchodkov,“ hovorí Šebo.
Rana pre našu ekonomiku. Jeho slová potvrdzujú aj analytici Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ), ktorá dohliada na verejné financie. Podľa nich by slovenská ekonomika v priebehu nasledujúcich desaťročí veľmi utrpela. Hospodársky rast by totiž výrazne spomalil, a to až o 9 percent. „Tým by sa výška novopriznaných dôchodkov automaticky znížila o približne 10 percent v porovnaní so súčasným stavom,“ tvrdí RRZ. Preto by musela vláda vybrať od ľudí ešte viac peňazí. Analytici RZZ vypočítali, že len v budúcom roku by musel kabinet zvýšiť odvody pre pracujúcich o 3 percentuálne body. Dnes zamestnanci odvádzajú do dôchodkového systému 34,6 % zo svojich hrubých miezd. Ani to by však nestačilo a v nasledujúcich rokoch by musel štát zdvihnúť odvody až na úroveň takmer 43 percent. Zvyšenie daní. Pokiaľ by náklady na toto opatrenie nemali niesť zamestnanci v podobe zvýšených odvodov, tak by musel štát zvýšiť iné dane. Napríklad by musel zvýšiť výnos z dane z príjmu pre firmy alebo zdvojnásobiť výnos zo spotrebných daní. Alternatívou by bolo úplné zrušenie všetkých sociálnych dávok či celkových kapitálových výdavkov (štátne investície). Poslanecký návrh síce podporuje Odborový zväz KOVO, ale nie všetci zástupcovia zamestnancov s ním súhlasia. Šéf Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský kritizuje chystané zmeny. Nepáči sa mu fakt, že zákon by hádzal do jedného vreca všetkých zamestnancov bez ohľadu na to, či ide o manuálne alebo duševne pracujúceho.
(Zdroj: aktuality.sk)

Šéf daniarov Imrecze nečakane odstúpil

20. 9. 2018 Šesť rokov bol šéfom daniarov a hovorilo sa o ňom ako o nástupcovi ministra financií Petra Kažimíra. Včera František Imrecze nečakane oznámil, že končí ako prezident Finančnej správy.
Šesť rokov bol šéfom daniarov a hovorilo sa o ňom ako o nástupcovi ministra financií Petra Kažimíra. Včera František Imrecze nečakane oznámil, že končí ako prezident Finančnej správy. Rozhodol sa spontánne po rokovaní finančného výboru, na ktorom vysvetľoval kauzu, ktorej výsledkom môže byť až 300-miliónová pokuta za colné podvody. „Rozhodol som sa spontánne. Nič mi nezlomilo väz,“ zareagoval Imrecze na to, či kauza možnej pokuty ho stála funkciu. Odchod ohlásil priamo na výbore, kde sa obhajoval. Odmietol, že ho k rezignácii nejakým spôsobom donútil minister Kažimír. Ten jeho rozhodnutie akceptuje a ďakuje mu za jeho prácu. Za Imreczeho pôsobenia zavádzali daniari elektronické zmeny, ktoré pomohli k lepšiemu výberu daní. Okrem iného prišiel s projektom elektronickej registračnej pokladnice, kontrolóri riešili aj karuselové podvody. Nový informačný systém Finančje správy nahradil starý, z 90. rokov. Celkovo boj proti daňovým podvodom priniesol 2,5 miliardy.
(Zdroj: hnonline.sk)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Jarolím
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner