Zmeny v platoch a dovolenkách vojakov
12. 12. 2024
Vojak za štvrtý rok trvania štátnej služby dostane zvýšenie platu o päť percent. Novela upravuje aj spôsob vyplácania aktivačného príspevku. Vojaci v prípade nasadenia mimo Slovenska dostanú o desať dní dovolenky viac. Zvýši sa im aj hodnostný plat a zmení sa spôsob vyplácania príspevkov. Po novom bude armáda môcť strážiť dôležité objekty a pri ich ochrane použiť donucovacie prostriedky.
Vyplýva to z vládnej novely zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov, ktorú schválila Národná rada (NR) SR. Vojakovi bude podľa zmeny zákona patriť za každý rok trvania štátnej služby od jedného roka do troch rokov, od piatich do desiatich rokov, od 16 do 25 rokov a od 38 rokov zvýšenie hodnostného platu o jedno percento vrátane zvýšenia funkčnej tarify. Vojak za štvrtý rok trvania štátnej služby dostane zvýšenie platu o päť percent. Za každý rok trvania štátnej služby od 11 rokov do 15 rokov a od 26 rokov do 37 rokov sa vojakom zvýši plat o dve percentá, vyplýva z novely zákona.
Materiál upravuje aj spôsob vyplácania aktivačného príspevku tak, aby motivoval ľudí na vstup do štátnej služby profesionálneho vojaka. Vyplácať sa bude vcelku a na začiatku služobnej kariéry vojaka. Vojaci v prípravnej štátnej službe k minimálnej mzde dostanú aj stabilizačný príspevok. Jeho suma sa bude vzhľadom na lokalitu rôzniť. Vojakom sa zvýši nárok dodatkovej dovolenky na desať služobných dní po skončení ich vyslania mimo Slovenska a rozšíri sa okruh profesionálnych vojakov, ktorým možno poskytnúť preventívnu rehabilitáciu. Má ísť o vojakov v dočasnej štátnej službe, ktorí dosiahnu najmenej 45 rokov.
Zaviesť by sa mohol nový druh odmeny, ktorý má podporovať individuálne vzdelávanie vojakov v cudzích jazykoch. Má sa takisto odstrániť mechanizmus dorovnávania platu vojaka prvého stupňa na úroveň minimálnej mzdy. Zároveň sa má doplniť možnosť vymenovať do vojenskej hodnosti čatár alebo poručík alebo povýšiť profesionálneho vojaka, ktorý je vyčlenený na plnenie úloh vyplývajúcich zo zastupovania Slovenska v medzinárodnej organizácii na území SR. Ministerstvo chce taktiež znížiť administratívne zaťaženie služobného úradu a občanov žiadajúcich o prijatie do štátnej služby.
Poslanci prijali aj pozmeňujúci návrh, vďaka ktorému bude armáda môcť chrániť aj objekty osobitnej dôležitosti. Pri ich chránení budú môcť použiť aj donucovacie prostriedky či zakázať vstup na určité miesto.
Z novej legislatívy ďalej vyplýva, že bude so súhlasom ministra obrany možné v odôvodnených prípadoch do štátnej služby prijať aj človeka, ktorý nespĺňa podmienky. Profesionálny vojak, ktorý v boji utrpel zranenia, by na návrh služobného úradu a po jeho súhlase mohol so súhlasom ministra zostať v štátnej službe napriek tomu, že stratil zdravotnú spôsobilosť. Podmienkou je, aby zdravie mu umožňovalo vykonávať určité funkcie.
Schválenú novelu zákona musí ešte podpísať prezident SR Peter Pellegrini. Do platnosti by mala vstúpiť prvého januára okrem časti, ktorá začne platiť od roku 2026.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Na konci roka pracovalo 1209 poberateľov predčasného dôchodku
4. 2. 2019
Kým na konci januára pracovalo 231.899 poberateľov niektorého z dôchodku, na konci decembra to bolo už 253.714 dôchodcov. Najviac pracujúcich dôchodcov evidovala Sociálna poisťovňa počas minulého roka v novembri, vtedy ich pracovalo 257.238.
Najviac pracujúcich dôchodcov je dlhodobo v zamestnaneckom pomere, prípadne pracujú na dohodu. Z 253.714 pracujúcich dôchodcov na konci roka bolo v zamestnaneckom pomere 144.179 a na dohodu pracovalo 73.414 dôchodcov. „Od 1. júla 2018 môžu pracovať na dohodu s uplatnenou výnimkou aj poberatelia predčasného starobného dôchodku, a to bez toho, aby im poisťovňa zastavila výplatu predčasného starobného dôchodku. Kým v júli evidovala poisťovňa 547 takýchto dohodárov – pracujúcich predčasných dôchodcov, na konci decembra ich bolo už 1209," uvádza Peter Višváder, hovorca poisťovne.
Zákon o pomoci v hmotnej núdzi – novela od 1. 3. 2019
1. 2. 2019
K základným cieľom novely zákona o pomoci v hmotnej núdzi patrí zvýšenie súm pomoci v hmotnej núdzi (dávky, aktivačného príspevku, ochranného príspevku a príspevku na nezaopatrené dieťa) s prihliadnutím na skutočnosť, že k ich úprave resp. zvýšeniu nedošlo už niekoľko rokov.
Súčasne sa v záujme podpory a motivácie nájdenia a zotrvania v pracovnom pomere navrhuje rozdelenie aktivačného príspevku na dve úrovne a jeho poskytovanie vo vyššej sume osobám, ktoré majú príjem zo závislej činnosti najmenej vo výške mesačnej minimálnej mzdy.
Za účelom zvýšenia participácie žiaka strednej školy alebo študenta vysokej školy na riešení nepriaznivej sociálnej situácie svojej rodiny sa navrhuje aj zvýšenie hranice, do ktorej sa nebude ich príjem na účely posudzovania hmotnej núdze považovať za príjem, a to z 1,2- násobku sumy životného minima na 3-násobok. Cieľom je podporiť ich participáciu na riešení nepriaznivej sociálnej situácie svojej rodiny.
Ďalším opatrením, ktorým sa posilní ochranný princíp zákona je rozšírenie okruhu osôb, u ktorých sa neskúma možnosť zabezpečiť alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou o tehotné ženy od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu a o poberateľov predčasného starobného dôchodku a úpravu výšky resp. možnosti poskytovania ochranného príspevku tomuto okruhu osôb. Navrhuje sa, aby sa za člena domácnosti nepovažovala aj osoba, ktorá sa zúčastňuje zahraničného študijného programu alebo zahraničného študijného pobytu zabezpečovaného prostredníctvom štipendia alebo grantu, ak dosiahla vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a podľa podmienok zahraničného študijného programu alebo zahraničného študijného pobytu má zabezpečené základné životné podmienky. Navrhuje sa tiež, aby sa nezaopatrené deti, deti do 25 rokov a deti nad 25 rokov veku, ktoré sa pripravujú na budúce povolanie dennou formou štúdia posudzovali ako členovia domácnosti spolu so svojimi rodičmi, bez ohľadu na skutočnosť, či žijú v domácnosti spolu s rodičmi a aby sa domácnosť, ktorej členom je fyzická osoba, ktorá podniká, okrem fyzickej osoby, ktorej podnikanie trvá menej ako jeden rok alebo ktorej podnikanie nemožno podľa osobitných predpisov prerušiť nepovažovala za domácnosť v hmotnej núdzi.
Druhý dôchodkový pilier za 15 rokov reálne zhodnotil úspory klientov
30. 1. 2019
Druhý pilier pokoril hranicu 1,5 milióna sporiteľov. Druhý dôchodkový pilier priniesol pre sporiteľov za 15 rokov svojej existencie reálne zhodnotenie ich dôchodkových úspor. Priemerné ročné zhodnotenie v garantovaných fondoch dosiahlo za celú ich existenciu úroveň 2,03 percenta p. a., čo predstavuje 0,24 percenta nad infláciou, v negarantovaných fondoch dosiahlo úroveň 4,25 percenta p. a., teda 2,46 percenta nad infláciou. Druhý dôchodkový pilier priniesol pre sporiteľov za 15 rokov svojej existencie reálne zhodnotenie ich dôchodkových úspor. Priemerné ročné zhodnotenie v garantovaných fondoch dosiahlo za celú ich existenciu úroveň 2,03 percenta p. a., čo predstavuje 0,24 percenta nad infláciou, v negarantovaných fondoch dosiahlo úroveň 4,25 percenta p. a., teda 2,46 percenta nad infláciou. Na stretnutí s médiami to uviedol predseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností (ADSS) Marián Kopecký.
Ako na stretnutí k druhému dôchodkovému pilieru uviedol podpredseda strany Most-Híd Ivan Švejna, druhý pilier sa za 15 rokov stal integrálnou súčasťou dôchodkového systému na Slovensku. Ako upozornil, ľudia boli v minulosti administratívne presunutí do dlhopisových fondov. "Ľudia, ktorí majú ďaleko do dôchodku, by nemali byť v dlhopisových fondoch," povedal. Za nesprávny tiež považuje súčasný systém krátenia štátnych, prvopilierových dôchodkov pre ľudí, ktorí sú v druhom, kapitalizačnom pilieri.
Poslanec NR SR za stranu Smer, bývalý štátny tajomník ministerstva práce a sociálnych vecí Jozef Burian uviedol, že pre druhý pilier je dôležitá stabilita."Možno sa vyhneme rôznym zmenám, ktoré naštrbia istotu pre sporiteľa", povedal. Podľa neho bude dôležité zachovať "dobré veci" a na nich stavať. Slovensko rýchlo starne. Šéf ADSS Marián Kopecký zdôraznil, že legislatívnych zmien v druhom pilieri by malo byť čo najmenej a mali by byť premyslené. Nepáči sa mu spochybňovanie demografie. Upozornil na to, že Slovensko je treťou najrýchlejšie starnúcou krajinou spomedzi všetkých krajín Európskej únie. Aj on kritizuje nespravodlivé krátenie penzií zo Sociálnej poisťovne pre ľudí, ktorí si na penziu sporia v druhom pilieri."Ak by sa to opravilo, tak by dvojpilierové dôchodky neboli nižšie," povedal. Za dôležité považuje s klientmi komunikovať a vysvetľovať im, že pre mladých ľudí nie sú dlhopisové fondy vhodné.
V súčasnosti z povinných odvodov na starobné poistenie vo výške 18 percent z vymeriavacieho základu ostáva 13,25 percenta v Sociálnej poisťovni a 4,75 percenta putuje na súkromný účet sporiteľa v dôchodkovej správcovskej spoločnosti, ak je ten v druhom pilieri. Príspevok do druhého piliera sa má každý rok zvyšovať o 0,25 percentuálneho bodu na úkor odvodu do Sociálnej poisťovne, a to až na úroveň 6 percent v roku 2024. Jeden a pol milióna sporiteľov. V druhom pilieri si ku koncu minulého roka sporilo 1 497 904 ľudí a ich celkové dôchodkové úspory dosiahli 8,06 miliardy eur. "V januári 2019 sme v druhom pilieri pokorili hranicu 1,5 milióna sporiteľov," uviedol Kopecký. Priemerné dôchodkové úspory sporiteľa v druhom pilieri sa blížia k hranici 6-tisíc eur, čo je podľa asociácie výška, ktorá už atakuje objem individuálnych finančných úspor priemerného Slováka. Od roku 2008, až na pár mesiacov v roku 2012, je vstup do druhého piliera dobrovoľný, avšak s následnou nemožnosťou z neho vystúpiť. Ľudia majú možnosť vstúpiť do druhého piliera do veku 35 rokov. Na trhu v súčasnosti pôsobí šesť dôchodkových správcovských spoločností (DSS) z pôvodného počtu osem, pričom v tomto roku je avizovaná fúzia dvoch značiek NN a Aegon.
(Zdroj: ekonomika,sme.sk)
Úprava zákona o pomoci v hmotnej núdzi
25. 1. 2019
V zákone o pomoci v hmotnej núdzi sa od marca navrhuje, aby nárok na pomoc v hmotnej núdzi nevznikol domácnosti, ak sa najmenej jeden z jej členov zdržiava v cudzine dlhšie ako 30 po sebe nasledujúcich dní, okrem člena domácnosti, ktorý sa zdržiava v cudzine z dôvodu štúdia.
Navrhuje sa zavedenie povinnosti príjemcu pomoci v hmotnej núdzi doručiť úradu potvrdenie o rozsahu odpracovaných hodín v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, do troch pracovných dní po ukončení kalendárneho mesiaca. V záujme urýchlenia konania a možnosti poskytovania pomoci v hmotnej núdzi ešte pred nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia sa navrhuje rozšírenie okruhu rozhodnutí o pomoci v hmotnej núdzi, pri ktorých odvolanie nemá odkladný účinok. Ďalej sa z dôvodu zníženia administratívnej záťaže úradov a urýchlenia konania navrhuje nevyhotovovanie písomných rozhodnutí o priznaní a o zvýšení pomoci v hmotnej núdzi alebo osobitného príspevku.
Cieľom ďalších zmien je vzhľadom na požiadavky aplikačnej a interpretačnej praxe precizovať ustanovenia, ktoré upravujú právne vzťahy pri poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi.