Zmeny v DPH
13. 5. 2024
Primárnym cieľom novelizácie zákona o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov je transpozícia smernice, ktorou sa mení smernica o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o osobitnú úpravu pre malé podniky, a nariadenie, pokiaľ ide o administratívnu spoluprácu a výmenu informácií na účely monitorovania správneho uplatňovania osobitnej úpravy pre malé podniky.
Hlavným dôvodom prijatia smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení bolo zavedenie harmonizovaných pravidiel s cieľom znížiť administratívne zaťaženie zdaniteľnej osoby - malého podniku, vyplývajúce z dodržiavania platných predpisov pre malé podniky, keďže súčasná právna úprava založená na zdaňovaní v členskom štáte pôvodu neznižuje administratívne zaťaženie týchto zdaniteľných osôb. Malý podnik bude mať od roku 2025 možnosť využívať oslobodenie od dane aj v inom členskom štáte, ako v členskom štáte, v ktorom je usadený, za predpokladu, že hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v Európskej únii v kalendárnom roku bude nižšia ako ustanovený ročný úniový limit 100 000 eur bez DPH a súčasne hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v tom istom kalendárnom roku nepresiahne ustanovený národný limit, do ktorého sa v dotknutom členskom štáte považuje za malý podnik. Pre tieto účely sa v zákone o DPH navrhuje zaviesť osobitnú úpravu pre malý podnik zahraničnej osoby, ktorá ustanovuje podmienky a práva a povinnosti súvisiace s uplatňovaním oslobodenia ekonomickej činnosti malého podniku neusadeného v tuzemsku od dane, ako aj osobitnú úpravu pre malý podnik tuzemskej osoby, v ktorej sa ustanovia pravidlá pre uplatňovanie oslobodenia od dane ekonomickej činnosti tuzemskej zdaniteľnej osoby v inom členskom štáte.
Z dôvodu povinnosti transpozície smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení do zákona o DPH je potrebné vykonať aj zmeny v procese registrácie tuzemských zdaniteľných osôb a zahraničných zdaniteľných osôb za platiteľa dane. Tuzemská zdaniteľná osoba sa stane platiteľom dane prvým dňom kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom presiahla obrat 50 000 eur, ibaže by v prebiehajúcom kalendárnom roku presiahla obrat v tuzemsku 62 500 eur, kedy by sa stala platiteľom dane už týmto dodaním tovaru a služby, alebo by sa stala platiteľom dane skôr na základe ďalších zákonných skutočností. V tejto súvislosti je potrebné ešte upraviť práva a povinnosti platiteľov dane, ktorí si nesplnili zákonnú registračnú alebo oznamovaciu povinnosť. Z dôvodu transpozície smernice 2020/285 a v nadväznosti na navrhované nové znenie registračných ustanovení sa upravujú aj niektoré ďalšie ustanovenia zákona o DPH, a súčasne, na základe požiadaviek vyplývajúcich z aplikačnej praxe, dochádza k ďalším úpravám zákona o DPH.
K
Najviac nezamestnaných je vo veku 20 až 29 rokov
10. 8. 2009
Úrady práce a sociálnych vecí ku koncu júna tohto roka evidovali najviac nezamestnaných vo veku od 20 do 29 rokov.
Išlo takmer o 99,3 tisíc osôb. Najpočetnejšou druhou skupinou ľudí bez práce boli osoby vo veku od
30 do 39 rokov, a to v počte 81,4 tisíc. Úrady práce zaznamenali vo veku 40 až 49 rokov
ku koncu prvého polroka 78,5 tis. uchádzačov o
zamestnanie a vo veku 50 až 59 rokov nemalo prácu 77,4 tis. nezamestnaných. Vo veku do 19 roov sa do kategórie
nezamestnaných zaradilo vyše 6 tis. osôb
a vo veku nad 60 rokov išlo takmer o 6 tis. ľudí bez práce. Vyplynulo to z podrobných štvrťročných štatistík o
nezamestnanosti na Slovensku, ktoré zverejnilo Ústredie práce, sociálnych vecí
a rodiny SR.
V prešovskom
a košickom kraji je najviac nezamestnaných mladých ľudí vo veku od 20 do
29 rokov. Vo svojej evidencii úrady
práce v prešovskom kraji mali ku koncu
júna spolu 21,6 tis. nezamestnaných patriacich do tejto vekovej kategórie, v
košickom kraji bolo v tomto veku evidovaných takmer 18,8 tis. nezamestnaných.
Naopak, bez práce bolo ku koncu prvého polroka najmenej mladých ľudí v
Bratislavskom, Trnavskom a Trenčianskom samosprávnom kraji. V bratislavskom
kraji to bolo 4,3 tis nezamestnaných
ľudí vo veku od 20 do 29 rokov, v trnavskom kraji bolo v tejto vekovej
kategórii takmer 7,5 tis. nezamestnaných a v trenčianskom kraji takmer 8,6 tis.
nezamestnaných.
Miera
evidovanej nezamestnanosti na Slovensku medzimesačne vzrástla o 0,42 ku koncu júna
na 11,81 % percentuálneho bodu. Na
Slovensku ide o najvyššiu mieru nezamestnanosti od januára 2006. Miera
evidovanej nezamestnanosti sa medziročne minulý mesiac zvýšila o 4,39
percentuálneho bodu. Ku koncu júna
evidovali úrady práce 313 076 nezamestnaných, ktorí mohli okamžite nastúpiť do
práce. Oproti koncu mája to bol nárast o
11 205 osôb a medziročne je to nárast o 119 621 osôb.
Ku koncu
minulého mesiaca predstavoval celkový
počet evidovaných uchádzačov o zamestnanie 348 628 osôb. Celkovo ide o medzimesačný
nárast o 11 702 osôb a medziročné zvýšenie o 125 711 uchádzačov o zamestnanie.
Miera nezamestnanosti počítaná z celkového počtu registrovaných uchádzačov o
zamestnanie predstavovala na konci júna
13,16 %. Oproti koncu mája zvýšenie predstavovalo 0,45 percentuálneho bodu, v porovnaní s koncom
júna minulého roka došlo k nárastu o
4,62 percentuálneho bodu.
Po voľbách sa pravdepodobne zvýšia dane
7. 8. 2009
Kríza sekajúca príjmy rozpočtu zrejme prinesú občanom Slovenska vyššie dane.
Po
budúcoročných voľbách nová vláda podľa
Medzinárodného menového fondu bude musieť zrejme pristúpiť aj k vyššiemu
zdaneniu príjmov. Štát si inak neporadí s hrozivo veľkou dierou vo verejných
financiách.
Keďže
priestor šetriť na strane výdavkov je obmedzený, pravdepodobne bude potrebné
vyššie zdanenie príjmov. Uviedol to fond v správe, ktorú zverejnil po
každoročných diskusiách so zástupcami slovenského ministerstva financií či
centrálnej banke.
Podľa správy
sa fond zhodol s ministrom financií, že v strednodobom horizonte si
situácia zrejme vyžiada aj vyššiu daň z príjmov. V správe sa dodáva, že
Slovensko v rámci európskej dvadsaťsedmičky patrí medzi krajiny s najnižším
daňovým zaťažením.
Medzi
riadkami sa v správe píše, že vláda
nemá v strednodobom horizonte nijaký plán, ako znižovať verejný schodok. Podľa
správy bude potrebné takýto plán prijať
a robiť radikálne opatrenia na strane výdavkov alebo vyriešiť problém cez dane.
Nárok na pomoc v hmotnej núdzi
6. 8. 2009
Kto môže získať peniaze napríklad z predaja auta, nárok na pomoc v hmotnej núdzi nemá.
V posledných dňoch úrady práce častejšie
odpovedajú na otázky ľudí o tom, z čoho majú žiť, keď sa im skončí
podpora. Ak si nenašli prácu za šesť mesiacov, keď dostávali polovicu svojho
posledného platu, musia sa pripraviť na výrazné obmedzenie svojho rodinného
rozpočtu. Mnohí z nich budú odkázaní na dávku v hmotnej núdzi.
Požiadať však môžu aj o iné sociálne príspevky.
Rozumné je, keď sa ľudia
prídu informovať o dávkach v hmotnej núdzi ešte počas poberania dávky
v nezamestnanosti. Na odbore sociálnych vecí príslušného úradu podľa
miesta bydliska poradia, kto a na aké dávky má nárok, prípadne urobia aj
prepočet. Ak nárok na pomoc v hmotnej núdzi nezamestnanému nevznikne,
zistí to ešte pred ukončením poberania dávky v nezamestnanosti.
Z toho pre neho vyplýva, že si musí hľadať aj menej výhodnú prácu.
Ak nárok na
dávky vznikne, o každú z nich je
potrebné požiadať na úrade práce. Potrebné tlačivá sú k dispozícii na
internetovej stránke Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny alebo na
jednotlivých úradoch. Okrem svojich
údajov a údajov o príjme, je potrebné uviesť aj podrobnosti o manželovi,
manželke, deťoch a majetku. Nárok na dávky totiž nevzniká napríklad vtedy, ak
príjem máte pod stanovenou hranicou, no máte napríklad chalupu či auto, ktoré
môžete predať. Podľa zákona nemožno od občana požadovať iba predaj alebo
prenájom tej nehnuteľnosti, v ktorej trvale býva, pôdy, ktorú využíva pre svoju
potrebu či hnuteľnej veci, ktorá tvorí nevyhnutné vybavenie domácnosti.
Úrady
vyplácajú dávky mesačne pozadu, ale nevyplácajú ich napríklad vtedy, ak ste v hmotnej núdzi v
zahraničí.
Po skončení
podpory je možné získať dávku v hmotnej núdzi. Poskytovanie tejto dávky je
vysoko individuálne a závisí od celkovej rodinnej, príjmovej
a majetkovej situácie žiadateľa.
Spoločne
posudzované osoby, teda domácnosť alebo rodina majú na túto dávku nárok aj
vtedy, keď je ich príjem dohromady pod hranicou životného minima
a vlastným pričinením alebo vlastným majetkom si príjem nevedia zvýšiť.
Pre
jednotlivca je výška dávky 58,43 € mesačne, pre dvojicu s najviac štyrmi deťmi
150,04 €.
V hmotnej
núdzi existuje nárok aj na ďalšie príspevky k základnej dávke. Domácnosť
získa pár eur mesačne, ak ide o tehotnú ženu, o dieťa do jedného roka
či dieťa v čase povinnej školskej dochádzky. Dvoma eurami mesačne štát prispeje
aj na zdravotnú starostlivosť.
Aktivačný
príspevok 63,07 € mesačne v hmotnej
núdzi môže získať ten člen domácnosti, ktorý si zvyšuje kvalifikáciu formou
externého štúdia, zúčastňuje sa na vzdelávaní a príprave pre trh práce,
alebo sa zúčastňuje na vykonávaní menších obecných služieb. Ako príspevok na
bývanie môže človek získať 52,12 a viac € mesačne ak je nájomcom, alebo
vlastníkom a predloží doklad o zaplatení nákladov na bývanie za
predchádzajúcich šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov. Meškať však
nesmie so splácaním doterajších nedoplatkov spojených s bývaním.
Ak príde
o prácu len jeden člen domácnosti a rodina má vyšší príjem ako
životné minimum, druhý člen domácnosti nárok na dávku v hmotnej núdzi
pravdepodobne nezíska. Rodina môže spĺňať podmienky na priznanie dotácie na
stravu alebo školské potreby pre deti aj vtedy, keď nárok na dávku v hmotnej
núdzi nevznikne. Stačí, ak domácnosť splní podmienky na dávku v hmotnej
núdzi len v jednom mesiaci a tieto dotácie môže využívať polovicu
školského roka.
O dávky
musí požiadať škola, obec alebo občianske združenie. Štát na stravu prispieva
najviac jedno € na obed alebo 0,34 € na iné jedlo za deň, keď sa dieťa
zúčastnilo na vyučovaní. Na školské potreby získa dieťa z rodiny, ktorá
je v hmotnej núdzi na celý školský
rok dotáciu 33,19 €.
Poistné na sociálne poistenie sa pravdepodobne meniť nebude
6. 8. 2009
Sadzby poistného na sociálne poistenie od začiatku budúceho roka by sa nemali meniť. Ministerstvo práce a sociálnych vecí pracuje síce na zmenách súvisiacich s harmonizáciou sadzieb poistného pre jednotlivé základné fondy sociálneho poistenia a rezervný fond solidarity. Tieto zmeny v sadzbách poistného by však nemali byť účinné od 1. januára 2010.
Agentúru
SITA o tom informovala zástupkyňa z
mediálneho odboru rezortu práce a sociálnych vecí. Vláda sa vo svojom
programovom vyhlásení zaviazala k tomu, že prijme opatrenia na zreálnenie a
harmonizáciu sadzieb poistného pre jednotlivé základné fondy sociálneho
poistenia a rezervný fond solidarity, a to v záujme ich vybilancovania.
Jednotlivé
fondy sociálneho poistenia, ktoré spravuje Sociálna poisťovňa sú dlhodobo
nevybilancované. Kým fond starobného poistenia je dlhodobo deficitný, prebytky vykazuje fond poistenia v nezamestnanosti,
či fond nemocenského poistenia. Prebytky v iných základných fondoch Sociálna poisťovňa každoročne presúva do starobného fondu. Vlani
takto SP z iných základných fondov do starobného fondu presunula 398,32 mil. €,
z toho 165,97 mil. € išlo z fondu poistenia v nezamestnanosti, 132,77 mil. € z
fondu invalidného poistenia a 99,58 mil. € z fondu nemocenského poistenia.