Zmeny v DPH
13. 5. 2024
Primárnym cieľom novelizácie zákona o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov je transpozícia smernice, ktorou sa mení smernica o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o osobitnú úpravu pre malé podniky, a nariadenie, pokiaľ ide o administratívnu spoluprácu a výmenu informácií na účely monitorovania správneho uplatňovania osobitnej úpravy pre malé podniky.
Hlavným dôvodom prijatia smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení bolo zavedenie harmonizovaných pravidiel s cieľom znížiť administratívne zaťaženie zdaniteľnej osoby - malého podniku, vyplývajúce z dodržiavania platných predpisov pre malé podniky, keďže súčasná právna úprava založená na zdaňovaní v členskom štáte pôvodu neznižuje administratívne zaťaženie týchto zdaniteľných osôb. Malý podnik bude mať od roku 2025 možnosť využívať oslobodenie od dane aj v inom členskom štáte, ako v členskom štáte, v ktorom je usadený, za predpokladu, že hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v Európskej únii v kalendárnom roku bude nižšia ako ustanovený ročný úniový limit 100 000 eur bez DPH a súčasne hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v tom istom kalendárnom roku nepresiahne ustanovený národný limit, do ktorého sa v dotknutom členskom štáte považuje za malý podnik. Pre tieto účely sa v zákone o DPH navrhuje zaviesť osobitnú úpravu pre malý podnik zahraničnej osoby, ktorá ustanovuje podmienky a práva a povinnosti súvisiace s uplatňovaním oslobodenia ekonomickej činnosti malého podniku neusadeného v tuzemsku od dane, ako aj osobitnú úpravu pre malý podnik tuzemskej osoby, v ktorej sa ustanovia pravidlá pre uplatňovanie oslobodenia od dane ekonomickej činnosti tuzemskej zdaniteľnej osoby v inom členskom štáte.
Z dôvodu povinnosti transpozície smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení do zákona o DPH je potrebné vykonať aj zmeny v procese registrácie tuzemských zdaniteľných osôb a zahraničných zdaniteľných osôb za platiteľa dane. Tuzemská zdaniteľná osoba sa stane platiteľom dane prvým dňom kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom presiahla obrat 50 000 eur, ibaže by v prebiehajúcom kalendárnom roku presiahla obrat v tuzemsku 62 500 eur, kedy by sa stala platiteľom dane už týmto dodaním tovaru a služby, alebo by sa stala platiteľom dane skôr na základe ďalších zákonných skutočností. V tejto súvislosti je potrebné ešte upraviť práva a povinnosti platiteľov dane, ktorí si nesplnili zákonnú registračnú alebo oznamovaciu povinnosť. Z dôvodu transpozície smernice 2020/285 a v nadväznosti na navrhované nové znenie registračných ustanovení sa upravujú aj niektoré ďalšie ustanovenia zákona o DPH, a súčasne, na základe požiadaviek vyplývajúcich z aplikačnej praxe, dochádza k ďalším úpravám zákona o DPH.
K
Druhý pilier skončí v tomto roku pravdepodobne v mínuse
29. 12. 2009
Úspory v druhom dôchodkovom pilieri v tomto roku skončia pravdepodobne v mínuse. Aj v prípade najbezpečnejších konzervatívnych fondov. Dôvodom je údajne opatrné investovanie správcovských spoločností po vládnej zmene pravidiel pre II. pilier a rast cien. Scenár sa môže opakovať aj v budúcom roku, keďže podľa ekonómov majú ceny rásť ešte výraznejšie.
Šanca na rast nezanikla. Kým nominálne zhodnotenie v dôchodkových fondoch sa pohybuje od začiatku tohto roka od 0,72 % v rastovom do 1,57 % v konzervatívnom, inflácia bola do novembra na úrovni 1,7 %. Keďže priemer inflácie za celý rok môže ešte klesnúť, šancu zarobiť si majú tak len úspory v konzervatívnom fonde.
Ako nástroj investovania pre úspory sporiteľov kapitalizačného piliera sa teraz podľa predsedu Asociácie DSS Petra Sochu používajú teraz najviac práve termínované účty.
Na konzervatívne investovanie DSS prešli kvôli novele starobného dôchodkového sporenia, ktorá začala platiť od júla. Podľa nových pravidiel sa hodnotí šesťmesačné investičné obdobie. V praxi to znamená, že ak sú úspory za toto obdobie nominálne v pluse, DSS-ky majú nárok na poplatok z výnosu, ktorý predstavuje 5,6 % z jednej šestiny zhodnotenia majetku za dané obdobie. To znamená, že pri prvom januárovom posudzovaní zhodnotenia si správcovia budú môcť odmenu vyplatiť. Ak by boli úspory sporiteľov v strate, správcovia musia hodnotu majetku dorovnať zo svojich peňazí.
Úverov na bývanie pribudlo
24. 12. 2009
Úvery, ktoré banky poskytli na bývanie, sa za november zvýšili o 65,9 milióna €. Celkový stav úverov na nehnuteľnosti predstavoval tak 9,146 miliardy €. K novembrovému rastu prispeli iné úvery na nehnuteľnosti. Došlo len k miernemu rastu hypotekárnych úverov a stav úverov stavebného sporenia dokonca poklesov.Za jedenásť mesiacov roku 2009 sa celkový stav úverov na bývanie zvýšil o 842,8 mil. €. Vyplýva to z informácií, ktoré zverejnila Národná banka Slovenska.
Slovenská sporiteľňa vygenerovala z úverov na nehnuteľnosti 24,53 %. Za ňou nasledovala VÚB banka s podielom 22,24 %. Na klasických hypotékach sa VÚB banka podieľala 37,01 percentami a Tatra banka dosiahla 27,62 %. V rámci iných úverov na nehnuteľnosti dominovala Slovenská sporiteľňa, ktorá dosiahla 52,97 %. V rámci stavebného sporenia najlepšia bola Prvá sporiteľňa s podielom 85,97 %.
Úvery na nehnuteľnosti poskytuje v súčasnosti 19 bankových domov. Licenciu na poskytovanie hypotekárnych úverov vlastní osem bánk. Hypotekárne banky v minulosti možnosti financovania bývania postupne rozširovali aj o spotrebné úvery zabezpečené nehnuteľnosťou, či iné úvery na bývanie. Tieto úvery na bývanie v niektorých prípadoch nahrádzajú klasické hypotéky. Klasické hypotekárne úvery niektoré banky poskytujú už len minimálne. V rámci stavebného sporenia na trhu pôsobia tri stavebné sporiteľne.
Daňové úľavy pre firmy investujúce do výskumu a vývoja
23. 12. 2009
Podľa vicepremiéra D. Čaploviča by bolo potrebné uvažovať o takej zmene legislatívy, ktorá by umožnila daňové úľavy pre domáce i zahraničné firmy investujúce do výskumu a vývoja. V rozhovore pre TASR vicepremiér konštatoval, že nikto nevie cielene zhodnotiť svoje zdroje lepšie, ako privátny sektor. Takéto úľavy však vzhľadom na rovnú daň nie sú nateraz možné. O tom, do ktorej oblasti zainvestujú pre svoj inovatívny rozvoj a vývoj by spoločnosti rozhodovali sami.
Európska únia požaduje, aby do oblasti výskumu a vývoja smerovali dve percentá HDP. Na Slovensku je to okolo 0,5 %. Skoro všetky prostriedky pritom pochádzajú z verejného sektora. D. Čaplovič zdôraznil, že v budúcnosti, keď sa reštartuje slovenská ekonomika, bude potrebné tento problém znovu otvoriť.
Dôsledkom nízkych investícií je pomerne slabé prístrojové a technické vybavenie vo všetkých sektoroch výskumu a vývoja, ktoré má podľa rezortu zlepšiť operačný program Výskum a vývoj.
Predčasný dôchodok
23. 12. 2009
Pred odchodom do predčasného dôchodku musí žiadateľ spĺňať niekoľko podmienok, ktoré stanovuje zákon. Nárok na skoršiu penziu vzniká osobám, ktoré boli minimálne 15 rokov dôchodkovo poistené. Okrem toho, dôležitou podmienkou je, že do štandardného dôchodku žiadateľovi nesmú chýbať viac ako dva roky. Muži teda do skoršej penzie môžu odísť vo veku 60 rokov, pri ženách rozhoduje počet detí a takisto rok narodenia. Napríklad bezdetná žena narodená v roku 1950 má nárok na predčasný dôchodok už po dovŕšení veku 58 rokov. Do predčasného dôchodku môžu odísť žiadatelia v prípade, ak dôchodok vypočítaný Sociálnou poisťovňou dosiahne minimálne 223,3 € mesačne.
Nárok na predčasný dôchodok nevznikne, ak ho Sociálna poisťovňa vypočíta nižšie, ako je 1,2-násobok životného minima pre dospelú osobu. Pre tých, ktorí si sporia aj v druhom dôchodkovom pilieri, stačí, ak bude sumu priznaného dôchodku od štátu vyššia ako 0,6-násobok životného minima, ktoré je v súčasnosti stanovené na 185,18 €.
Žiadosť o predčasný dôchodok je možné podať najviac dva razy do roka. Najlepšie je obrátiť sa priamo na najbližšiu pobočku Sociálnej poisťovne, kde spresnia, aké doklady a potvrdenia bude potrebné predložiť. Podrobné informácie sú aj na internetovej stránke poisťovne.
Treba si uvedomiť, že skorší odchod do dôchodku znamená aj stratu peňazí. Za každých 30 dní skoršieho odchodu do dôchodku sa výška zníži o 0,5 percenta.
Skorší odchod do penzie však znamená aj stratu peňazí. Za každých 30 dní, o ktoré idete do dôchodku skôr, ako by ste mali, sa vám výška dôchodku zníži o 0,5 percenta.
Medzi podmienky na priznanie predčasného dôchodku patria:
– minimálny čas dôchodkového poistenia 15 rokov
– vek na odchod do predčasného dôchodku musí byť dva alebo menej rokov ako odchod do normálneho dôchodku
– vypočítaný dôchodok musí byť vyšší ako 1,2-násobok životného minima. Pre sporiteľov v II. pilieri stačí, aby bol vyšší ako 0,6-násobok životného minima.