Zmeny v DPH
13. 5. 2024
Primárnym cieľom novelizácie zákona o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov je transpozícia smernice, ktorou sa mení smernica o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o osobitnú úpravu pre malé podniky, a nariadenie, pokiaľ ide o administratívnu spoluprácu a výmenu informácií na účely monitorovania správneho uplatňovania osobitnej úpravy pre malé podniky.
Hlavným dôvodom prijatia smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení bolo zavedenie harmonizovaných pravidiel s cieľom znížiť administratívne zaťaženie zdaniteľnej osoby - malého podniku, vyplývajúce z dodržiavania platných predpisov pre malé podniky, keďže súčasná právna úprava založená na zdaňovaní v členskom štáte pôvodu neznižuje administratívne zaťaženie týchto zdaniteľných osôb. Malý podnik bude mať od roku 2025 možnosť využívať oslobodenie od dane aj v inom členskom štáte, ako v členskom štáte, v ktorom je usadený, za predpokladu, že hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v Európskej únii v kalendárnom roku bude nižšia ako ustanovený ročný úniový limit 100 000 eur bez DPH a súčasne hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v tom istom kalendárnom roku nepresiahne ustanovený národný limit, do ktorého sa v dotknutom členskom štáte považuje za malý podnik. Pre tieto účely sa v zákone o DPH navrhuje zaviesť osobitnú úpravu pre malý podnik zahraničnej osoby, ktorá ustanovuje podmienky a práva a povinnosti súvisiace s uplatňovaním oslobodenia ekonomickej činnosti malého podniku neusadeného v tuzemsku od dane, ako aj osobitnú úpravu pre malý podnik tuzemskej osoby, v ktorej sa ustanovia pravidlá pre uplatňovanie oslobodenia od dane ekonomickej činnosti tuzemskej zdaniteľnej osoby v inom členskom štáte.
Z dôvodu povinnosti transpozície smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení do zákona o DPH je potrebné vykonať aj zmeny v procese registrácie tuzemských zdaniteľných osôb a zahraničných zdaniteľných osôb za platiteľa dane. Tuzemská zdaniteľná osoba sa stane platiteľom dane prvým dňom kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom presiahla obrat 50 000 eur, ibaže by v prebiehajúcom kalendárnom roku presiahla obrat v tuzemsku 62 500 eur, kedy by sa stala platiteľom dane už týmto dodaním tovaru a služby, alebo by sa stala platiteľom dane skôr na základe ďalších zákonných skutočností. V tejto súvislosti je potrebné ešte upraviť práva a povinnosti platiteľov dane, ktorí si nesplnili zákonnú registračnú alebo oznamovaciu povinnosť. Z dôvodu transpozície smernice 2020/285 a v nadväznosti na navrhované nové znenie registračných ustanovení sa upravujú aj niektoré ďalšie ustanovenia zákona o DPH, a súčasne, na základe požiadaviek vyplývajúcich z aplikačnej praxe, dochádza k ďalším úpravám zákona o DPH.
K
Avizované zníženie spotrebnej dane za naftu pomôže podnikovej sfére
12. 1. 2010
Zníženie spotrebnej dane za naftu ako čiastočnú kompenzáciu za zvýšenie nákladov pri zavedení mýta vítajú zástupcovia podnikov v chemickej a farmaceutickej oblasti. Oceňujú aj prísľub premiéra, že na kompenzáciu výpadku zo štátneho rozpočtu v objeme približne 100 miliónov eur z dôvodu zníženie tejto dane sa použijú zdroje ušetrené v štátnej správe. Uviedli to v stanovisku poskytnutom TASR.
Chemický priemysel je závislý od nákladnej dopravy. V stanovisku Zväzu chemického a farmaceutického priemyslu sa hovorí, že zavedenie mýtneho systému sa v ňom určite prejaví zvýšením nákladov na dopravu vstupných surovín i hotovej produkcie. Avizované zníženie spotrebnej dane zväz považujú za citeľnú pomoc podnikom.
Zväz chemického a farmaceutického priemyslu má 55 členov. V chemickom odvetví s počtom zamestnancov v jednom podniku viac ako 20 podniká 225 firiem. Oblasť chemického a farmaceutického priemyslu zamestnáva približne 40 000 ľudí.
Valorizácia prídavku na dieťa
11. 1. 2010
Od 1. januára rodičia dostanú od štátu vyšší prídavok na dieťa. Z pôvodnej sumy 21,25 € (640 Sk) tento príspevok vzrástol na 21,99 € (662,47 Sk). Príplatok k prídavku na dieťa zo sumy 9,96 € stúpol na 10,30 €. Pod tento len symbolický rast sa podpísala iba 3,5-percentná valorizácia životného minima na neplnoleté dieťa (z 81,66 € na 84,52 €).
Od tejto valorizácie závisí aj úprava tejto dávky na deti. O spôsobe zvyšovania dávky ešte vlani rozhodla vláda. Rodičia, ktorí doteraz poberali prídavky, nemusia žiadať o ich zvýšenie, úrady tak urobia automaticky. Prídavok na dieťa je štátnou sociálnou dávkou, ktorou štát prispieva rodičovi, či inej oprávnenej osobe, na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa. Podmienkou je, aby dieťa i rodič mali prechodný alebo trvalý pobyt na území Slovenska. Príplatok k prídavku je zase určený pre ľudí na dôchodku, ktorí sa ako rodičia starajú naďalej o svoje nezaopatrené dieťa.
Okrem rodiča a osoby, ktorej dieťa bolo zverené do náhradnej rodičovskej starostlivosti rozhodnutím súdu, o prídavok na dieťa môže požiadať aj plnoleté dieťa, ktoré ešte nie je zaopatrené. Možné je to napríklad vtedy, ak rodičia umreli alebo sú nezvestní, alebo ak toto dieťa uzatvorilo manželstvo, či jeho manželstvo zaniklo. Platí zásada, že na jedno dieťa môže poberať prídavky iba jedna osoba, aj keď je oprávnených osôb viac. Napríklad manželia sa preto musia dohodnúť, na čie meno, adresu a účet má štát prídavky zasielať.
V Českej republike uvažujú o daňovej amnestii
8. 1. 2010
Experti českého ministerstva financií a Českej daňovej správy pripravujú analýzu, ktorá by mala odhaliť, či by sa Česku oplatilo vyhlásiť daňovú amnestiu pre domáce firmy a ľudí, ktorí ukryli svoj majetok v daňových rajoch. Daňová amnestia je momentálne vo svete jeden z obľúbených spôsobov, ako trochu pomôcť zdecimovaným štátnym pokladniciam.
Doteraz amnestiu vyhlásili Spojené štáty, Británia a Taliansko. Tí, ktorí skrývali majetky v daňových rajoch, môžu na základe amnestie previesť majetok beztrestne domov, ale musia ho riadne zdaniť. Ak tak napriek amnestii neurobia a štát to zistí, hrozia im exemplárne tresty.
Českí strážcovia daňových únikov odhadujú, že z ČR sú do daňových rajov prevedené desiatky miliárd českých korún. Vďaka daňovej amnestii by sa mohli vrátiť, zdaniť a pomôcť štátnej pokladnici. Je to však politické rozhodnutie a morálny hazard s ľuďmi, ktorí poctivo platia.
Daňové úniky v Česku môžu byť stíhané do troch rokov, čo je napríklad polovičné obdobie v porovnaní s Talianskom. Dlhšia „premlčacia“ lehota je aj na Slovensku alebo v Nemecku.
Pokiaľ teda niektorý Čech ukryl peniaze pred viac než tromi rokmi, určite daňovú amnestiu nevyužije. ČR sa snaží rokovať s daňovými rajmi o poskytovaní rozsiahlejších informácií. Takýto postup by mohol zastrašiť novších daňových hriešnikov pred daňovými únikmi.
Simulácia kolapsu svetového finančného systému
8. 1. 2010
Na to, aby sa zrútil celý bankový systém, by postačil finančný kolaps iba 2 700 firiem hocikde na svete. Najhorší možný scenár vývoja si pre svoje potreby simulovala Európska centrálna banka (ECB) spolu s centrálnou bankou Veľkej Británie. Cieľom simulácie je prispieť k rozoznaniu vzniku finančných kríz, aby na ne boli menové autority nabudúce lepšie pripravené.
Ekonóm britskej centrálnej banky predstavil výsledok skúmania na workshope, ktorý usporiadala ECB. Na svoj pokus použili obidve centrálne banky údaje, ktoré im dodalo 17 bánk z Veľkej Británie, asi 120 bánk z ostatných častí sveta a približne 50 000 firiem. Simulácia ukázala, že systém skolabuje v 4/10 % prípadov, keď si v priemere dvetisícsedemsto firiem prestane plniť svoje finančné záväzky. Výskum ukázal aj to, že riziká vzniku relatívne malých šokov sa zvyšujú, ak sú banky nútené panicky vypredávať aktíva, aby si zlepšili finančnú situáciu.
V prípade, že výskum prinesie požadovaný výsledok, mohlo by byť možné včas identifikovať kľúčové inštitúcie, ktorých pád by viedol k dominovému efektu a odštartoval sériu bankrotov. Podstatné je odhaliť, ako obmedziť škody vtedy, ak by kríze nešlo zabrániť.
(Zdroj: PRAVDA, HNONLINE)