Zmeny daní pri konsolidácii verejných financií
21. 10. 2024
Mení a dopĺňa sa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Cieľom zákona je na jednej strane vytvorenie predpokladov pre konsolidáciu verejných financií a na druhej strane podpora malých firiem a živnostníkov.
Pokiaľ ide o úpravy v oblasti dane z pridanej hodnoty dochádza k zvýšeniu základnej sadzby dane, pričom sa zároveň dochádza k zvýšeniu aktuálne uplatňovanej zníženej sadzby dane z 10 % na 19 % zo základu dane, ako aj zachovanie zníženej sadzby dane vo výške 5 % zo základu dane, za súčasnej úpravy zoznamu tovarov a služieb podliehajúcich týmto zníženým sadzbám dane.
Cieľom novely zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve je zmena spôsobu financovania materských škôl, kedy presunom kompetencií pri materských školách z originálnych kompetencií na prenesený výkon štátnej správy sa zníži percento podielových daní poukazovaných obciam. Ďalším vplyvom na výšku podielu dane z príjmov fyzických osôb, obcí a vyšších územných celkov je premietnutie konsolidačných opatrení vo vzťahu k DPFO, kedy predpokladaný vyšší výnos tejto dane bude smerovaný do štátneho rozpočtu na zníženie schodku rozpočtu verejnej správy. Uvedené dopady si vyžiadali úpravu podielu územných samospráv na výnose DPFO, pričom suma podielu obcí a vyšších územných celkov vyplývajúca z doterajších prognóz zostáva zachovaná, to znamená, že percento podielu na DPFO sa znižuje len vo výške objemu konsolidačných opatrení prijímaných za účelom konsolidácie verejných financií.
K
Zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti
26. 2. 2015
Cieľom predloženého návrhu je precizovanie ustanovení v súvislosti s vyberaním úhrad zo strany poskytovateľov zdravotnej starostlivosti od poistencov. Na základe aplikačnej praxe sa navrhuje jednoznačne určiť súčasti zdravotného výkonu.
Taktiež sa ustanovuje, za čo poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nesmie vyberať úhradu od poistenca a čím nesmie podmieňovať poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Oproti doterajšej právnej úprave sa ustanovuje, že zdravotné výkony poskytované pri liečbe choroby uvedenej v zozname chorôb a služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, pri ktorých môže poskytovateľ požadovať úhradu, bude schvaľovať príslušný vyšší územný celok. Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti môže požadovať úhradu za prednostné poskytnutie ambulantnej starostlivosti, len ak poskytovateľ zdravotnej starostlivosti túto zdravotnú starostlivosť poskytne do desiatich pracovných dní od objednania. Poskytovateľ ústavnej zdravotnej starostlivosti môže požadovať od poistenca úhradu za nadštandardný pobyt len v prípade, ak poistenec o nadštandardný pobyt písomne požiadal.
Zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky
26. 2. 2015
Cieľom predkladaného návrhu zákona je dosiahnuť stav, aby poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý vykonáva funkciu poslanca a inú funkciu vo verejnej správe, napríklad funkciu starostu, primátora, predsedu samosprávneho kraja alebo ich zástupcov, poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, štatutára alebo člena štatutárneho orgánu verejnoprávnej inštitúcie alebo právnickej osoby zriadenej subjektom verejnej správy, dostávali v plnej výške len plat poslanca a za výkon každej ďalšej funkcie príjem najviac v sume minimálnej mzdy.
Právna úprava sa má vzťahovať aj na poslancov zastupiteľstiev samosprávnych krajov, ktorí poberajú odmenu od samosprávnych krajov za výkon funkcie poslanca zastupiteľstva a sú zároveň starostami alebo primátormi. Títo poslanci zastupiteľstiev budú poberať v plnej výške len plat starostu alebo primátora a odmenu za výkon funkcie poslanca zastupiteľstva najviac v sume minimálnej mzdy.
Daň z motorových vozidiel
22. 1. 2015
Predmetom dane je vozidlo, ktoré je evidované v Slovenskej republike a používa sa na podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť v zdaňovacom období.
Zníženie a zvýšenie ročnej sadzby dane
(1) Ročná sadzba dane podľa § 6 zákona č. 361/2014 o dani z motorových vozidiel sa zníži o
a) 25 % počas prvých 36 kalendárnych mesiacov počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla,
b) 20 % počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov a
c) 15 % počas nasledujúcich ďalších 36 kalendárnych mesiacov.
(2) Po uplynutí času zníženia sadzby dane podľa odseku 1 písm. c) sa použije ročná sadzba dane podľa § 6 počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov.
(3) Po uplynutí času podľa odseku 2 sa ročná sadzba dane podľa § 6 zvýši o
a) 10 % počas nasledujúcich 12 kalendárnych mesiacov a
b) 20 % pre vozidlá, ktoré majú viac ako 156 kalendárnych mesiacov vrátane mesiaca prvej evidencie vozidla.
Preddavky na daň z motorových vozidiel na rok 2015 je daňovník povinný prepočítať podľa horeuvedených sadzieb.
Ročné zúčtovanie preddavkov na daň
22. 1. 2015
Zamestnanec, ktorý poberal v roku 2014 zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti vyššie ako 1 901,67 eura, musí mať tieto príjmy vysporiadané ročným zúčtovaním preddavkov alebo podaním daňového priznania. Zamestnanec, ktorý spĺňa podmienky môže písomne požiadať zamestnávateľa o vykonanie výpočtu dane z príjmov fyzickej osoby zo závislej činnosti a o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z týchto príjmov najneskôr do 16. februára 2015 vyplnením príslušného tlačiva žiadosti. Ak bol zamestnanec počas roka zamestnaný u viacerých zamestnávateľov, musí do 5. februára 2015 požiadať ostatných zamestnávateľov o vystavenie „Potvrdenia o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti, o preddavkoch na daň, o daňovom bonuse na vyživované dieťa podľa § 39 ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov“ Toto potvrdenie je každý zamestnávateľ povinný vystaviť a doručiť zamestnancovi najneskôr do 10. februára 2015.