Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Všeobecné ustanovenia

Skazené veci vyzerajú vždy lepšie, ako tie neskazené.

Neexistuje cesta, po ktorej by sa dala chyba obísť.

Veci sa pokazia rýchlosťou blesku, náprava trvá večnosť.

(Murphyho zákonník)
O podnikaní a vede - VII. večer

Honosnosť hlavného vchodu je nepriamo úmerná základnej platbyschopnosti firmy.

Postupy vedy sú jednoduché: Meraj mikrometrom! Znač kriedou! Rež sekerou!

Hranice možností sa dajú vyskúšať len tak, že sa cez ne prehupnemu do nezmyselnosti.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Sláva a peniaze...

Neexistujú skutočne beznádejné situácie. Existujú iba ľudia, zúfajúci si v nejakej situácii namiesto hľadania východiska. To, že ste na dne, má aj svoju dobrú stránku: aspoň sa máte od čoho odraziť.

Úspech má dvojakú podobu. Veľmi zriedkavo sa stáva, že prichádza za človekom, ktorý dokáže niečo, čo nik iný nespraví. Táto osoba je génius. Avšak priemerný človek, ktorý sa dopracuje k tomu, čo nazývame úspechom, geniálny nie je. Ide o jedinca s priemernými schopnosťami, ktorými disponujú aj iní. On však tieto priemerné schopnosti nadpriemerne rozvinul. (Roosewelt)

Neodpútavaj sa nikdy od svojich snov! Keď zmiznú, budeš ďalej existovať, ale prestaneš žiť. (Mark Twain)

(Myšlienky bez cla)
Čo bolo na počiatku?

Na počiatku bola chvíľková nepozornosť a ona bola odrazu bola odrazu v tom.

Ak sa môže niečo pobabrať, tak sa to pobabre.

Na počiatku bola chyba a potom začal vývoj.

(Murphyho zákonník)
O podnikateľoch

Nikdy nie je čas venovať sa veci poriadne, ale vždy je čas opäť a opäť sa k nej vracať.

Nestačí, ak vyhráte. Ešte treba, aby ostatní prehrali.

Návod na riešenie problémov: Len málo vašich problémov sa nedá vyriešiť dynamitom.

(Murphyho zákonník)

Zmeny daní pri konsolidácii verejných financií

21. 10. 2024 Mení a dopĺňa sa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Cieľom zákona je na jednej strane vytvorenie predpokladov pre konsolidáciu verejných financií a na druhej strane podpora malých firiem a živnostníkov.
Pokiaľ ide o úpravy v oblasti dane z pridanej hodnoty dochádza k zvýšeniu základnej sadzby dane, pričom sa zároveň dochádza k zvýšeniu aktuálne uplatňovanej zníženej sadzby dane z 10 % na 19 % zo základu dane, ako aj zachovanie zníženej sadzby dane vo výške 5 % zo základu dane, za súčasnej úpravy zoznamu tovarov a služieb podliehajúcich týmto zníženým sadzbám dane.
Cieľom novely zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve je zmena spôsobu financovania materských škôl, kedy presunom kompetencií pri materských školách z originálnych kompetencií na prenesený výkon štátnej správy sa zníži percento podielových daní poukazovaných obciam. Ďalším vplyvom na výšku podielu dane z príjmov fyzických osôb, obcí a vyšších územných celkov je premietnutie konsolidačných opatrení vo vzťahu k DPFO, kedy predpokladaný vyšší výnos tejto dane bude smerovaný do štátneho rozpočtu na zníženie schodku rozpočtu verejnej správy. Uvedené dopady si vyžiadali úpravu podielu územných samospráv na výnose DPFO, pričom suma podielu obcí a vyšších územných celkov vyplývajúca z doterajších prognóz zostáva zachovaná, to znamená, že percento podielu na DPFO sa znižuje len vo výške objemu konsolidačných opatrení prijímaných za účelom konsolidácie verejných financií.
K

Neplatenie sociálnych príspevkov ide opäť do módy

30. 9. 2009 Takmer 7 700 nových dlžníkov eviduje samotná Sociálna poisťovňa už za prvý polrok tohto roka. Na druhej strane prekvitá biznis s pohľadávkami. Firmy zaoberajúce sa správou a vymáhaním dlžôb zaznamenávajú nárast dopytu o desiatky percent.
Od ideálneho stavu má pomalé zviechanie sa svetovej ekonomiky ešte ďaleko. Najväčšie problémy v oblasti starostlivosti o pohľadávky na Slovensko ešte fakticky nedorazili. Sociálna poisťovňa zinkasovala za druhý tohtoročný kvartál na odvodoch menej takmer o 16 miliónov €, pričom údaj hovorí len o najväčších dlžníkoch, ktorých záväzok presahuje sumu 5 000 €. Pravidlá samotná poisťovňa pritom nespríňovala. Zvýšila len hranicu dlhu, nad ktorou je potrebné zriaďovať záložné právo. Zákon o sociálnom poistení v otázke lehoty splatnosti poistného nebol zmenený. Zmenená bola len výška pohľadávky, pri ktorej je potrebné zriadiťprávo pri povolení splátok dlžných súm v prospech dlžníka. Dopyt po externom vymáhaní pohľadávok vzrastá úmerne neschopnosti firiem vymôcť si vlastnými silami peniaze za dodaný tovar, služby či pôžičky. Najviac neplatičov pribudlo v bankovníctve a v spoločnostiach, ktoré poskytujú úvery na kúpu na splátky. Čo sa týka obchodných pohľadávok, najväčší nárast bol zaznamená v oblasti finančných služieb, a to najmä v lízingu a potom aj v prepravných službách, čiže v logistike. Podľa informácií spoločností zaoberajúcich sa touto činnosťou majú služby správy pohľadávok na Slovensku stále veľký rastový potenciál. V porovnaní s ostatnými európskymi krajinami je u nás stále veľmi nízka miera outsorcingu správy a inkasa pohľadávok. Externými službami sa rieši približne len desať percent pohľadávok.
(Zdroj: HNONLINE)

V štátnom rozpočte sa uvažuje aj s nárastom platov učiteľov

30. 9. 2009 Bez dohody sociálnych partnerov pôjde na rokovanie vlády návrh zákona o štátnom rozpočte na budúci rok. Tí totiž k návrhu pre krátkosť času na jeho preštudovanie stanovisko nezaujali. Po rokovaní triparity minister financií uviedol, že priestor na diskusiu bude aj počas rokovania v parlamente a ministerstvo je ochotné sa baviť o zmenách, ktoré sa nedotknú základných rámcov, na ktorých je návrh postavený.
Prezident Republikovej únie zamestnávateľov za pozitívum označil to, že deficit sa znižuje, za negatívne označuje, že deficit sa znižuje príliš pomaly. Zadlžovanie tlačí na úrokové sadzby, ktoré sa môžu negatívne dotknúť aj podnikateľov. Ako výrazne pozitívnu označil skutočnosť, že vláda nepristupuje k zvyšovaniu daní pre podnikateľov. Pripomienky k rozpočtu mali aj odborári. V rozpočte by napríklad chceli mať zakomponované aj výsledky kolektívneho vyjednávania o platoch vo verejnej a štátnej správe. Návrh počíta s rastom platov v štátnej správe o 1 %, rokovania o kolektívnych zmluvách však ešte neskončili. Nesúhlas s rozpočtom vyjadrili predstavitelia samospráv. Podľa šéfa Združenia miest a obcí Slovenska navrhovaný rozpočet nezabezpečuje dostatok zdrojov pre mestá a obce už druhý rok po sebe. Preto budú samosprávy navrhovať napríklad aj zmeny v rozdelení výnosu z daní z príjmov fyzických osôb tak, aby celý výber zostal v rukách miest a obcí. Po prerokovaní sociálnymi partnermi návrh poputuje na stredajšie rokovanie vládneho kabinetu. Vzhľadom na minulotýždňovú dohodu všetkých koaličných partnerov premiér predpokladá jeho hladké schválenie. Návrh štátneho rozpočtu by mal byť predložený do parlamentu a prerokovaný už na októbrovej schôdzi. Predložený štátny rozpočet počíta s celkovými príjmami na úrovni 12,531 mld. eur a výdavkami v sume 16,277 mld. €. Štát by mal tak podľa návrhu hospodáriť v budúcom roku s rozpočtovaným deficitom v objeme 3,746 mld. €. Schodok celého okruhu verejných financií, vrátane Sociálnej poisťovne, zdravotných poisťovní, miest a obcí a ďalších subjektov verejnej správy, je rozpočtovaný na avizovanej úrovni 5,5 % hrubého domáceho produktu. Deficit v tomto roku sa očakáva na úrovni 6,3 % hrubého domáceho produktu. Prioritami budúcoročného rozpočtu sú rezorty zdravotníctva, práce a školstva. Najväčšie škrty vo financovaní zo štátneho rozpočtu čakajú ministerstvá obrany či dopravy. Počíta sa s jednopercentným nárastom miezd v štátnej správe. Ešte výraznejšie by si mali polepšiť učitelia, ktorých platy by mali vzrásť o 2,3 %.
(Zdroj: HNONLINE)

Politické prekáračky o minimálnej mzde pokračujú

28. 9. 2009 Súčasné politické prekáračky o výške minimálnej mzdy na budúci rok, stále trvajú. Premiér navrhuje rozložiť jej zvýšenie do troch rokov, pričom ministerstvo práce a odbory trvajú na 8,1-percentnom náraste. To sa nepáči zamestnávateľom, ktorí naďalej trvajú na minimálnej mzde na súčasnej úrovni.
Odborári trvajú na dodržiavaní zákona. Zamestnávatelia sa odvolávajú na prepad HDP, čo automaticky znamená aj pokles produktivity práce, ktorý je východiskovým ukazovateľom na zvyšovanie miezd v podniku. Premiér skôr presadzuje kompromisné riešenie. Objektívne treba povedať, že súčasnú výšku minimálnej mzdy poberá u nás menej ako 2 percentá zamestnancov. Nemožno však zabúdať, že v konečnom dôsledku má výška minimálnej mzdy vplyv aj na daňový bonus, niektoré príspevky na podnikanie a tiež na platy tých, ktorí sú zaradení do minimálnych mzdových nárokov. Odvody živnostníkov minimálna mzda ovplyvňovať nebude. Ich výška od budúceho roku závisí od minimálneho vymeriavacieho základu, ktorý je stanovený konkrétnym percentom z priemernej mzdy v hospodárstve. Zákonná minimálna mzda a sociálne zabezpečenie patria medzi najdôležitejšie nástroje hospodárskej politiky vlády pri znižovaní chudoby obyvateľstva. Z ekonomického hľadiska treba minimálnu mzdu chápať ako minimálnu cenu, ktorú zamestnávateľ musí zaplatiť obyčajne za najmenej kvalifikovanú prácu. Ak sa jej výška dostane nad rovnovážnu úroveň, a teda ponuka práce prevyšuje dopyt po nej, môže sa zvyšovať nezamestnanosť. Vo všeobecnosti platí, že minimálna mzda zvyšuje príjem tých, čo pracujú, na druhej strane znižuje príjem tých, čo zamestnanie nemôžu nájsť. Zatiaľ sa nezdá, že odborári a zamestnávatelia nájdu spoločnú reč, a tak stanovenie výšky minimálnej mzdy na budúci rok ostáva ako vždy v tomto prípade na premiérovi, ktorý už naznačil kompromisné rozloženie 8,1-percentného zákonného zvýšenia na 4 plus 2 plus 2 percentá v nasledujúcich troch rokoch, čo možno pokladať za rozumné. Všetko bude závisieť na budúcom vývoji slovenskej ekonomiky, ktorá nebude iná ako v okolitých krajinách. Drastické opatrenia na znižovanie astronomického deficitu verejných financií pripravuje náš bývalý štátny súputník. Očakáva sa, že v dôsledku týchto opatrení poklesne životná úroveň rodín s deťmi a dôchodcov. Bolo by preto dobré, aby sa na Slovensku v rámci tripartitného vyjednávania našli alternatívy medzi zvyšovaním miezd a poklesom počtu zamestnancov, čo je v trhovej ekonomike objektívna realita.
(Zdroj: HNONLINE)

Vláda si musí vybrať či prilepší nezamestnaným alebo dôchodcom

28. 9. 2009 Rezort práce prišiel s návrhom predĺžiť vyplácanie podpôr v nezamestnanosti zo šiestich na osem mesiacov. Narazil však na nedostatok peňazí v Sociálnej poisťovni, ktorá dáva takmer všetky voľné peniaze na starobné dôchodky. Vo fonde v Sociálnej poisťovni, do ktorého si ľudia platia poistné na podporu v nezamestnanosti, je však podľa hovorcu peňazí dosť.
Ministerstvo financií v súčasnosti hľadá možnosti, ako dlhšie vyplácanie dávok zaplatiť. Konkrétne riešenie však zatiaľ nemá. Poistné v nezamestnanosti, ktoré je súčasťou odvodov, ide do jedného z fondov poisťovne s podobným menom. Peniaze z tohto fondu Sociálna poisťovňa používa na vyplácanie podpôr. Zvyšné peniaze boli použité na finančnú výpomoc na krytie dôchodkových dávok, pretože dôchodkový fond, z ktorého sa vyplácajú penzie, je pre zavedenie druhého piliera dlhodobo stratový. So súhlasom dozornej rady riaditeľ Sociálnej poisťovne rozhoduje, či na dôchodky použije aj peniaze, ktoré boli podľa zákona vyzbierané na iný účel. Peniaze v nezamestnaneckom fonde by bez problémov mali stačiť na predĺženie podpory nezamestnanosti v roku 2010. Zvyšok peňazí znovu pravdepodobne poputuje na dôchodky. Ministerstvo práce okrem dlhšieho obdobia poberania podpory navrhuje aj jednoduchší prístup. V súčasnosti podporu dostávajú tí, ktorí odpracovali z posledných štyroch rokov aspoň tri (platili odvody do Sociálnej poisťovne). Podľa novej legislatívy stačí mať odpracované aspoň dva roky z posledných troch rokov. Táto zmena by mala platiť iba dočasne počas roka 2010.
(Zdroj: PRAVDA)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Žofia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner