Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Aj koniec má svoj čas - posledný večer

Krátke časové úseky, aj keď ich je veľký počet, sú nanič, pretože sa neustále začína od začiatku.

Najčastejšou príčinou zlyhania šéfa je jeho neochota, resp. neschopnosť adaptovať sa na nové podmienky.

Riadiť vlastný čas znamená snažiť sa sledovať, na čo venujete to málo času, o ktorom môžete sám rozhodovať.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Človek a veci

Veci sa môžu komplikovať donekonečna.

Množstvo získaných skúseností je v tom najlepšom prípade priamo úmerné množstvu pokazených vecí.

Ak má prísť niečo dobré, tak toho bude málo.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Ako sa správajú veci - VIII. večer

Nikdy nevsaď na prehrávajúceho len preto, že si myslíš, že raz už naozaj musí vyhrať.

Ak predstierate, že ste iný ako ste v skutočnosti, tak kvôli divadlu vám nezostane čas na odstránenie toho, čo práve divadielkom zakrývate.

Ak nevenujete analýze určitého problému dostatok času, tak sa vám môže stať, že prijmete riešenie iného problému.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Kapitola: Murphyho desatoro

9. V 90 % prípadov sa veci ukážu byť horšie, ako ste očakávali. Vo zvyšných 10 % sa ukážu byť aké zlé, že ste to ani nemohli očakávať.

3. V krásny slnečný deň je ťažké uveriť, že práve vás stihne nešťastie – ale už sa to na vás valí.

2. Nič nejde tak ľahko, ako si človek predstavuje.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Murphy v parlamente

Akustický zákon: Kto v parlamente najviac vykrikuje, tomu nakoniec dajú za pravdu.

Zákon hlásnej trúby: Oveľa ľahšie je hlásať, čo majú iní urobiť, ako urobiť, čo hlásajú iní.

Zákon úspornosti: Niektorí poslanci myslia iba na seba. Iní nemyslia vôbec.

(Murphyho zákonník)

Zmena zákona o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou

26. 3. 2025 V oznamovacích povinnostiach zdravotnej poisťovne, podľa ktorých je zdravotná poisťovňa povinná vypracovať a predkladať úradu a ministerstvu zdravotníctva aj ďalšie údaje vo forme výkazov, hlásení, prehľadov alebo iných správ ustanoveným spôsobom v ustanovenom rozsahu a v ustanovených termínoch, dochádza k zmenám.
Spôsob, rozsah a termíny predkladania ďalších údajov ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo zdravotníctva po dohode s ministerstvom financií. Povinnosť predkladať úradu a ministerstvu zdravotníctva údaje o DRG úhradách bude podrobne upravená vo všeobecne záväznom právnom predpise – novelou vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č. 522/2023 Z. z. o predkladaní údajov z účtovníctva, štatistickej evidencie a ďalších údajov zdravotnou poisťovňou.
Do povinností zdravotnej poisťovne sa v zmysle zmluvy doplnila nová povinnosť pre zdravotné poisťovne poskytovať úradu a ministerstvu zdravotníctva údaje za kalendárny štvrťrok do 60 dní od skončenia kalendárneho štvrťroka za každého poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti, s ktorým sa zdravotná poisťovňa dohodla na úhrade zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému, samostatne o
- výškach úhrad za poskytnutú zdravotnú starostlivosť podľa klasifikačného systému vrátane pripočítateľných položiek a súvisiacej zdravotnej starostlivosti,
- výškach úhrad za pripočítateľné položky podľa klasifikačného systému,
- súčte efektívnych relatívnych váh za hospitalizačné prípady uhrádzané podľa klasifikačného systému, ktoré zdravotná poisťovňa uznala,
- počte uznaných hospitalizačných prípadov uhradených podľa klasifikačného systému,
- súčte efektívnych relatívnych váh za hospitalizačné prípady, ktoré zdravotná poisťovňa neuznala,
- počte neuznaných hospitalizačných prípadov,
- výškach úhrad za poskytnutú ústavnú zdravotnú starostlivosť uhradenú mimo klasifikačného systému.
K

Daň z pridanej hodnoty po novom

6. 12. 2019 Cieľom novely zákona účinnej od 1. 1. 2020 je prebrať do zákona o dani z pridanej hodnoty harmonizáciu a zjednodušenie určitých pravidiel v systéme dane z pridanej hodnoty pre zdaňovanie obchodu medzi členskými štátmi.
Zmenami a doplnením zákona o DPH dôjde k úprave existujúcich a vytvoreniu nových zákonných pravidiel upravujúcich cezhraničné dodanie tovaru medzi podnikmi v rámci EÚ za účelom dosiahnutia harmonizovaných pravidiel v EÚ v tejto oblasti. Smernicou (EÚ) 2018/1910 sa zavádzajú spoločné pravidlá spočívajúce v - uľahčení cezhraničného obchodovania s tovarom v rámci tzv. call-off stock úpravy, - určení miesta dodania tovaru s prepravou, uskutočňovanou tzv. sprostredkujúcim subjektom alebo na jeho účet, v tzv. reťazových transakciách v rámci EÚ, - doplnení, že identifikačné číslo pre DPH nadobúdateľa tovaru, pridelené iným členským štátom ako je členský štát začatia prepravy tovaru, predstavuje hmotnoprávnu podmienku pre oslobodenie dodania tovaru do iného členského štátu. V súčasnosti neexistuje jednotná právna úprava regulujúca uplatňovanie pravidiel v EÚ vo vyššie uvedených situáciách. Nejednotným postupom členských štátov z hľadiska DPH tak dochádza k vytváraniu zbytočnej bariéry, ktorá bráni plynulému pohybu tovaru v rámci vnútorného trhu. Taktiež podľa ustálenej judikatúry Súdneho dvora EÚ identifikačné číslo pre DPH nadobúdateľa, pridelené iným členským štátom než tým, v ktorom začala preprava tovaru, nepredstavuje hmotnoprávnu podmienku oslobodenia dodania tovaru do iného členského štátu, čo spôsobuje problémy tak členským štátom, ako aj podnikateľom.

Daňový poriadok po novele

4. 12. 2019 Primárnym cieľom novely daňového poriadku je zníženie administratívnej záťaže daňových subjektov a zefektívnenie niektorých ustanovení zákona. Novela zákona bola schválená 15. 10. 2019 a účinnosť nadobudne 1. 1. 2020 a 1. 1. 2021.
Ustanovenie o zastupovaní sa upravuje tak, aby nová plná moc vždy nahradila predchádzajúcu, a to v rozsahu v akom sa prekrývajú. Taktiež sa skracuje lehota, v ktorej správca dane nemôže povoliť odklad alebo platenie dane v splátkach z dôvodu, že daňový subjekt nedodržal podmienky uvedené v rozhodnutí správcu dane, z piatich rokov na dva roky. Z dôvodu zníženia administratívnej záťaže sa v registračnom konaní ruší povinnosť daňových subjektov nahlasovať správcovi dane čísla zriadených bankových účtov a ustanovuje sa, aby registráciu k dani z príjmov vykonával správca dane z úradnej moci, na základe informácií získaných z príslušných registrov alebo na základe podaného daňového priznania. Nadväzne na zákon o konkurze a reštrukturalizácii sa ustanovuje zánik daňových nedoplatkov. S cieľom efektívnejšieho vymáhania daňových nedoplatkov sa zavádza nový spôsob exekúcie, zadržaním vodičského preukazu. Dane, sú dôležitý fiškálny nástroj politiky štátu, aby však bolo možné zabezpečiť riadne plnenie všetkých jeho funkcií, je potrebné dôsledné vyžadovanie ich platenia a následné vymáhanie.

Zmeny v miestnych daniach

2. 12. 2019 Novela zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku nadobudne účinnosť 1. 1. 2020.
Novelou zákona o miestnych daniach sa z dôvodu zefektívnenia správy daní, aby správca dane na základe podaného čiastkového daňového priznania nanovo vyrubil rozhodnutím daň na príslušné zdaňovacie obdobie, pričom týmto rozhodnutím sa predošlé rozhodnutie zruší. Novela zákona o daňových poradcoch zasa znižuje administratívne konania napr. Komora zapíše poradcu do zoznamu bez jeho žiadosti, ak sú splnené zákonné podmienky, Komora taktiež môže udeliť výnimku zo vzdelania, taktiež sa upravuje evidencia osobných údajov v súvislosti s GDPR.
(Zdroj: hnonline.sk)

Slovensko kleslo v rebríčku kvality daňového systému

29. 11. 2019 V neprospech hovorí najmä vysoké daňové a odvodové zaťaženie. Slovensko si v porovnaní miery administratívnej záťaže pri správe daní oproti konkurencii pohoršilo. Aktuálne sa totiž v rebríčku Paying Taxes, ktorý zostavila skupina Svetovej banky a poradenská spoločnosť PwC, umiestnilo na 55. priečke.Rozloženie daňového zaťaženia práce a dane z príjmov právnických osôb je stále veľmi nerovnomerné. V celkovom hodnotení si tak oproti vlaňajšku pohoršilo o sedem miest. Hoci parametre Slovenska sa nemenili, dôvodom prepadu v rebríčku bol posun ostatných krajín smerom nahor.
Aktuálna štúdia pritom vychádza zo stavu legislatívy k 31. decembru 2018. Šieste najvyššie daňové a odvodové zaťaženie. Na umiestnenie Slovenska v rebríčku má podľa PwC negatívny vplyv najmä šieste najvyššie celkové daňové a odvodové zaťaženie v rámci krajín Európskej únie a Európskeho združenia voľného obchodu vo výške 49,7 percenta. To je o 11,4 percentuálneho bodu viac ako priemer týchto krajín vo výške 38,3 percenta, ktorý navyše medziročne mierne poklesol. Daňové zaťaženie na Slovensku je tak výrazne vyššie aj ako priemer za všetkých 190 krajín podieľajúcich sa na štúdii Paying Taxes vo výške 40,5 percenta. Pozitívny príklad pobaltských krajín. Slovensko by si v daňovej oblasti malo podľa partnerky a líderky oddelenia daňového poradenstva PwC Slovensko Christiany Serugovej brať príklad od pobaltských krajín, ktoré reformy a elektronizácia daňovej správy vystrelili do čela rebríčka. "Je dlhodobo znepokojujúce, že rozloženie daňového zaťaženia práce a dane z príjmov právnických osôb je stále veľmi nerovnomerné. Na Slovensku tvorí daňové a odvodové zaťaženie práce 39,7 percenta, daň z príjmov právnických osôb 9,09 percenta a ostatné dane 0,8 percenta celkovej daňovej sadzby," uviedla s tým, že ide o veľmi nerovnomerné prerozdelenie daňového zaťaženia medzi zdanenie práce a zisku podnikov, pričom súčet týchto dvoch zložiek predstavuje až 98 percent celkového daňového zaťaženia. Kaukaz aj Balkán pred nami. Okrem pokračujúcej elektronizácie daňovej správy by podľa Serugovej prispelo k zlepšeniu celkového hodnotenia daňového systému Slovenska najmä zníženie daňového a odvodového zaťaženia práce a zjednodušenie daňového systému. "Zmeny v oblasti zvýšenia maximálnych stropov na odvody sociálneho zabezpečenia postavenie Slovenska v porovnaní s najbližšími susedmi ani krajinami EÚ rozhodne nezlepšia. Alarmujúce je aj porovnanie nášho umiestnenia s krajinami, ktoré reformy daňovej správy a daňových systémov začali riešiť veľmi intenzívne, čo im prinieslo umiestnenie ďaleko pred nami. Napríklad Gruzínsko, Azerbajdžan, Macedónsko, Moldavsko," dodala. Slovensko tak v aktuálnom rebríčku Paying Taxes skončilo dve priečky za susednou Českou republikou, 22 priečok pred Poľskom a 31 priečok pred Maďarskom. Výrazne sme však zaostali za spomínanými pobaltskými krajinami, ktoré sa všetky tri umiestnili v druhej desiatke. Z hodnotenia vyplýva, že administratíva daní trvá na Slovensku celkovo 192 hodín ročne a zahŕňa osem platieb.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Vít
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner