Živnostníci a SZČO sa dozvedia od štátu, aké majú platiť odvody
24. 6. 2023
Na väčšinu živnostníkov a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) čakajú v lete zmeny. Súvisia s ich odvodovými povinnosťami voči Sociálnej poisťovni.
Tieto skupiny sa nemusia sa obávať – Sociálna poisťovňa im už tradične do 21. júla 2023 sama oznámi vznik, trvanie alebo zánik povinného sociálneho poistenia a výšku ich odvodovej povinnosti, ktorá sa na nich bude vzťahovať od 1. júla.
„Oznámenia im Sociálna poisťovňa pošle automaticky, živnostníci a ostatné SZČO nemusia o nič žiadať. Informácie dostanú písomne alebo do e-schránky, ak ju majú aktivovanú,“ uviedol pre Aktuality.sk jej hovorca Martin Kontúr.
Ktorých živnostníkov sa zmeny v odvodoch týkajú a čo sa z oznámení dozvedia? Podľa Kontúra ide o všetky potrebné informácie o výške ich vymeriavacieho základu na platenie poistného, o výške poistného na sociálne poistenie, vrátane informácie o dátume splatnosti a spôsobu úhrady poistného.
„Prvý raz SZČO zaplatia poistné v novourčenej výške do 8. augusta 2023(za mesiac júl 2023). Týka sa to živnostníkov a ostatných SZČO, ktoré podali daňové priznanie v riadnom termíne, teda do 31. marca 2023,“ doplnil.
Netýka sa to SZČO, ktoré podávajú daňové priznanie za kalendárny rok 2022 v predĺženej lehote. Sociálna poisťovňa im informácie o vzniku, pokračovaní alebo zániku povinného sociálneho poistenia oznámi do 23. októbra 2023 a novo určené poistné následne prvý raz zaplatia do 8. novembra 2023(za mesiac október).
Komu vzniká/zaniká sociálne poistenie
Povinné poistenie SZČO vzniká od 1. júla 2023 tým fyzickým osobám, ktoré za kalendárny rok 2022 dosiahli príjem z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti vyšší ako 7 266 eur (čiže mali príjem 7 266,01 eura a viac), za rok 2022 nemali predĺženú lehotu na podanie daňového priznania a zároveň majú k 1. júlu 2023 platné oprávnenie na vykonávanie činnosti.
„Ak SZČO nevykonáva činnosť na základe oprávnenia, povinné poistenie SZČO jej vzniká na základe dosiahnutej hranice príjmu. Tým SZČO, ktoré dosiahli príjem rovný alebo nižší ako 7 266 eur, povinné sociálne poistenie nevzniká, resp. 30. júna 2023 im povinné sociálne poistenie zaniká,“ podotkol hovorca.
B
(Zdroj: aktuality.sk/)
Ručenie za DPH
10. 1. 2022
Odberateľ ručí za daň z pridanej hodnoty, ktorú dodávateľ daňovému úradu nezaplatil, ak odberateľ vedel alebo mohol vedieť, že daň nebude dodávateľom zaplatená.
Do 1. 1. 2022 sa inštitút ručenia za daň uplatnil za predpokladu splnenia dvoch podmienok, a to že hodnota na faktúre nemá ekonomické opodstatnenie alebo že odberateľ bol štatutárom dodávateľa. S účinnosťou od 1. 1. 2022 sa do zákona o DPH doplnila tretia podmienka, a to protihodnota za plnenie bola zaplatená na iný bankový účet, ako zverejnil dodávateľ. Oznamovanie bankových účtov používaných na podnikanie, ktoré je predmetom DPH bolo spustené 15. novembra 2021. Finančné riaditeľstvo zverejní na svojom webe zoznam bankových účtov, ktoré boli daňovými subjektami oznámené. Riziko ručenia za daň nezaplatenú dodávateľom bude plynúť aj v tom prípade, ak účet dodávateľa, na ktorý bola úhrada za dodaný tovar alebo služby poukázaná, nebude zverejnený v zozname bankových účtov. Ak sa budú podnikatelia chcieť vyhnúť ručeniu za daň nezodpovedných dodávateľov, pribudne im nová povinnosť, a to overovanie bankových účtov dodávateľov pred úhradou protihodnoty v tomto zozname. Povinnosť ručenia za daň vyplýva odberateľovi až doručením rozhodnutia.
K
Obojsmerná elektronická komunikácia
10. 1. 2022
Od 1. 1. 2018 bola povinnosť elektronickej komunikácie rozšírená na všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri a počas roka 2018 aj na fyzické osoby – podnikateľov. Elektronicky komunikovali aj ich zástupcovia pri správe daní, ku ktorým patria daňoví poradcovia a advokáti. Daňové subjekty komunikovali elektronicky už dlhšiu dobu, ale Finančná správa doručovala úradné dokumenty v listinnej podobe prostredníctvom Slovenskej pošty, Jedinou výnimkou bola oblasť správy spotrebných daní.
V súlade so zákonom o e-Governmente je Finančná správa povinná doručiť rozhodnutie alebo iný dokument do elektronickej schránky subjektu v prípade, ak je schránka aktivovaná. Elektronické schránky právnických osôb sa aktivujú súčasne s ich zriadením, zatiaľ čo schránky fyzických osôb budú aktivované až na základe ich žiadosti. V prípade, ak subjekt nemá aktivovanú elektronickú schránku na doručovanie, Finančná správa mu doručí neelektronický rovnopis dokumentu v papierovej forme vrátane príloh a s rovnakými právnymi účinkami prostredníctvom Slovenskej pošty. Ide o službu Ústredného portálu verejnej správy, ktorá sa nazýva Centrálne úradné doručovanie. Pri elektronickom doručovaní dokumentov sa uplatní fikcia doručenia. Potvrdením notifikácie o doručení alebo uplynutím úložnej lehoty, ktorá je v dĺžke15 dní, sa bude dokument považovať za doručený.
K
Zmeny zákona o účtovníctve od 1. 1. 2022
3. 1. 2022
Novela zákona o účtovníctve prináša od januára 2022 viacero zmien.
Po novom zákon umožňuje vykonať inventarizáciu zásob kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia. Majetok a záväzky nadobudnuté zámenou sa po novom oceňujú aj v sústave jednoduchého účtovníctva reálnou hodnotou. Novela zákona definuje pojmy vlastné imanie a záväzky, a to účely § 67a Obchodného zákonníka, ktorý hovorí o spoločnosti v kríze, ak jej pomer vlastného imania a záväzkov je menej ako 8 ku 100. Účty časového rozlíšenia 383 a 384 nevchádzajú pri tomto výpočte do hodnoty záväzkov. Fyzické osoby sa už nemusia zapisovať do obchodného registra a v zákone o účtovníctve nepodliehajú triedeniu do veľkostných skupín s výnimkou fyzických osôb, ktoré dobrovoľne vedú podvojné účtovníctvo.
Zákon účtovníctve rozširuje alebo doplňuje obsah výročnej správy pre vybrané subjekty. Týka sa to účtovných jednotiek, ktoré prijali podiel zaplatenej dane v sume nad 35 000 eur, subjektov verejnej správy, prípadne ďalších účtovných jednotiek, ktorým túto povinnosť uloží osobitný predpis.
V zákone o účtovníctve dochádza k rozšíreniu verejnej časť registra, ktorá obsahuje aj dokumenty občianskych združení, pozemkových spoločenstiev a spoločenstiev vlastníkov bytov. Dokumenty sa budú ukladať za účtovné obdobie roka 2021 a predchádzajúce len v elektronickej podobe. Neziskové organizácie, ktoré prijali podiel zaplatenej dane vo výške viac ako 35 000 eur, majú po novom povinnosť overenia účtovnej závierky už v roku jeho prijatia. Po novom musia účtovné jednotky oznamovať dátum schválenia účtovnej závierky na novom tlačive ustanovenom Opatrením z 3. novembra 2021 č. MF/011080/2021-74. Účtovná jednotka použije toto tlačivo pri tých účtovných závierkach, ktoré boli schválené po 1. 1. 2022 bez ohľadu na účtovné obdobie, za ktoré sa účtovná závierka schvaľuje.
V
Náležitosti účtovného dokladu po digitalizácii
3. 1. 2022
Zavedením digitalizácie od 1. 1. 2022 došlo k viacerým zmenám v zákone o účtovníctve, medzi ktoré patrí aj úprava náležitostí účtovného dokladu upraveného v ustanovení § 10 ods. 1 zákona o účtovníctve.
Po novom nemusí účtovný doklad obsahovať podpis osoby zodpovednej za zaúčtovanie, ďalej sa vypustila povinnosť uvádzať predkontáciu. Od januára je podpis zodpovednej osoby nahradený elektronickou výmenou údajov alebo vnútorným kontrolným systémom. Ak účtovná jednotka tieto systémy neaplikuje, môže použiť vlastnoručný alebo kvalifikovaný elektronický podpis.
Prevod dokladu z listinnej podoby do elektronickej sa môže vykonať aj skenovaním, pričom sa dĺžka uchovávania účtovných záznamov po novele zákona nezmenila. Účtovná jednotka si však môže interným predpisom zvoliť spôsob uchovávania účtovnej dokumentácie. Elektronickú účtovnú dokumentáciu bude uchovávať uložením na dátovom nosiči, ktorým je napríklad optický disk, USB kľúč, pamäťová karta, pevný disk, cloud, a ďalšie. Povinnosťou účtovnej jednotka je v prípade kontroly zabezpečiť prístup k tomuto dátovému nosiču.
V