Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho inzeráty

Vymením muža za staré husle.: Zn.: Drevo ako drevo.

Výhodne vymením falošnú päťstokorunáčku za dve pravé dvestokorunáčky. Zn.: Berte, kým je v akcii!

Mladý, dynamický notorik hľadá sponzora. Zn.: Vo dvojici sa to ťahá lepšie.

(Murphyho zrnká II)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Zlodej, ktorý si chce zachovať celú kožu, musí pohnúť rozumom. Aj keď si to neradi priznávame, zlodeji spravidla hýbu viac rozumom ako poctivci. Asi preto sa majú v živote oveľa lepšie.

Veľké oči vedú k prázdnemu žalúdku.

Kým sa dvaja bijú, tretí si privlastňuje plody ich práce.

(Murphyho zákony v bájkach)
Dobrá rada stojí groš

Pýta sa mladý študent učeného profesora Kohna na rôzne náboženské záhady a nechápe hlavne jednu vec: - Ako to, že rabín má aj deti? Veď on nerobí nič iné, len študuje, vzdeláva sa a rozjíma. – To ti môžem vysvetliť. Večer, keď študuje a je už veľmi unavený, pristúpi k nemu štyridsaťtisíc anjelov. Dvetisíc anjelov ho vezme za hlavu, dvetisíc za nohy, dvetisíc za ruky a potom ho odnesú do postele k jeho manželke. – A čo robí tých ostatných tridsaťštyritisíc anjelov? – Tí sú na to, aby ho dotiahli z postele znovu ku knihe.

Za skúsenosti platíme veľmi draho, hoci opotrebované ich môžeme dostať oveľa lacnejšie. (Židovské príslovie)

Dobrá rada stojí groš. Dve dobré rady stoja za dva groše. A tri dobré rady? Za figu borovú.

(Zrnká úsmevu)
Murphyho postrehy

Najlepšie, čo človek môže urobiť, je čakať, kým to zaňho neurobia iní.

Príslovie hovorí, že to, čo môžeš urobiť zajtra a pozajtra, máš spraviť dnes a budeš mať dva dni voľna. Ale ak to, čo máš urobiť zajtra a pozajtra, odložíš, na popozajtra budeš mať tiež dva dni voľna.

Žena bez mužov zvädne, muž bez žien zblbne.

(Murphyho zrnká II)

Zdravotná starostlivosť

1. 7. 2022 Naliehavá potreba riešenia dlhodobej zdravotnej starostlivosti je deklarovaná nielen v Stratégii dlhodobej starostlivosti v Slovenskej republike, ale aj vo viacerých aktuálnych strategických dokumentoch v oblasti zdravotnej a sociálnej starostlivosti a v odporúčaniach Európskej komisie a v neposlednom rade aj v Programovom vyhlásení vlády na roky 2021 – 2024.
Dlhodobá starostlivosť je aj súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR schváleného Európskou komisiou v roku 2021, a to najmä komponentu 13. Jedným z míľnikov tohto komponentu je vypracovanie nového legislatívneho rámca pre dlhodobú zdravotnú starostlivosť a paliatívnu zdravotnú starostlivosť. Plán obnovy poukazuje na potrebu užšej spolupráce medzi rezortmi práce, sociálnych vecí a rodiny a zdravotníctva, ktorých koordinácia je pre potreby integrácie sociálnej a zdravotnej starostlivosti dlhodobo nepostačujúca, v dôsledku čoho nie je zabezpečená kontinuita a v konečnom dôsledku môže viesť k zhoršeniu zdravotného stavu a rehospitalizáciám osôb, ktorým táto starostlivosť nebola poskytnutá v potrebnom čase a rozsahu.
Cieľom právnej úpravy zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti je zabezpečiť dostupnosť, kvalitu a efektívnosť dlhodobej zdravotnej starostlivosti a paliatívnej zdravotnej starostlivosti pre osoby, ktorých zdravotný stav si to vyžaduje, a to nielen v zdravotníckych zariadeniach, ale najmä v domácom alebo v inom prirodzenom prostredí, v ktorom sú tieto osoby umiestnené. Po dôkladnom posúdení existujúcej právnej úpravy Ministerstvo zdravotníctva SR ako predkladateľ zákona prehodnotilo svoj zámer vypracovať pre oblasť dlhodobej zdravotnej starostlivosti samostatný návrh zákona o dlhodobej zdravotnej starostlivosti a paliatívnej zdravotnej starostlivosti a z dôvodu udržania komplexnosti právneho predpisu upravujúceho zdravotnú starostlivosť považuje za dostačujúcu novelizáciu už existujúceho zákona č. 576/2004 Z. z. a ostatných súvisiacich a vykonávacích predpisov.

V

Ušetriť sa dá aj na bankových službách

11. 3. 2009 Jednou z oblastí, na ktorej sa dá ušetriť, sú bankové produkty. Pri ich nesprávnom používaní nám často zbytočne unikajú financie.
Služby bánk využívajú mnohí ľudia každodenne.  Dôležité je správne si zvoliť vhodný účet alebo balík. Neplatiť za to, čo sa nevyužíva a naopak, získať zľavu za to, čo sa využíva najviac.  A zadarmo je v bankách napríklad poradenstvo.
Ako ušetriť na bankových poplatkoch
- Vybrať si namiesto bežných účtov balíky produktov
- Využívať elektronické bankovníctvo, ktoré šetrí nielen čas, ale aj peniaze
- Využívať platobné karty, ktoré sú výhodnejšíe ako hotovosť
- Pri výbere hotovosti nevyhľadávať pobočku banky ale bankomat
- Viac využívať termínované vklady, ktoré ponúkajú vyššie hodnotenie ako bežné účty
- Študenti a seniori môžu využívať zvýhodnené účty.
Ďalšie rozumné kroky v čase krízy
- Nefinancovať bežnú spotrebu úvermi, radšej ju obmedziť
- Vytvoriť si finančnú rezervu minimálne vo výške troch mesačných splátok
- Nenahrádzať starý úver novým, pokiaľ sa nedá získať za výhodnejších podmienok
- Poistiť si kreditnú kartu, spotrebný i hypotekárny úver.


V prípade pôžičky je možné dohodnúť sa s bankou o

- odklade splátok
- predĺžení splatnosti pôžičky
- individuálnom splátkovom kalendári
- konsolidácii dlhov, čiže nahradení viacerých úverov jedným úverov.
Pre vysokoškolákov sú k dispozícii aj rôzne formy úverov s možnosťou odložiť splátky, až keď ukončia štúdium.
(Zdroj: HNONLINE)

Štát zamestnancom aj podnikateľom vráti už zaplatenú časť dane pri budúcoročnom zúčtovaní

10. 3. 2009 Vďaka uplatneniu zvýšenej nezdaniteľnej časti základu dane na celý tento rok zamestnanci ušetria na daniach za január a február zhruba 18,7 €.
Novú ročnú výšku nezdaniteľnej časti základu dane, teda spätne aj za január a február 2009, potvrdil pre agentúru SITA hovorca Daňového riaditeľstva SR. Túto sumu však zamestnanci ušetria až pri budúcoročnom zúčtovaní príjmov za rok 2009.
Zamestnávatelia zo mzdy za prvé dva mesiace tohto roka zamestnancom odviedli preddavky na daň z príjmov pri pôvodne platnej výške nezdaniteľnej časti základu dane.
Novú výšku nezdaniteľnej časti si zamestnanci aj podnikatelia  budú môcť uplatniť na celý tento rok.
(Zdroj: HNONLINE)

Výhody a nevýhody personálneho lízingu

9. 3. 2009 Okrem znižovania počtu zamestnancov sa firmy čoraz častejšie snažia znižovať náklady pomocou outsourcingu ľudských zdrojov. Svoju flexibilnosť zamestnávatelia udržujú pomocou personálneho lízingu. Týmto spôsobom sa spoločnosti vyhnú prípadným problémom pri prepúšťaní.
Výhody pre zamestnávateľa
Zamestnávateľ sa zbaví administratívnych procesov súvisiacich so mzdovou a personálnou agendou, ktorú preberie pracovná agentúra.
Absentuje  riziko prebytočnej pracovnej sily v prípade, že sa náhle zníži produkcia.
Firma môže jednoducho a rýchlo uvoľniť pracovníka podľa meniacich sa potrieb, pretože ten má uzatvorenú zmluvu s agentúrou.
Zmluvy i s takzvanými zmluvnými pracovníkmi sa uzatvárajú na čas určitý a sú dôležitým prvkom pri zachovaní možnosti pružne reagovať na odbytové trhy.
Prednosťou personálnehou lízingu je flexibilné dodanie pracovnej sily, či už robotníckej alebo administratívnej na obdobie trvania projektu.
Väčšinou  pre juniorov
V uplynulých rokoch dominoval dopyt po flexibilnej pracovnej sile hlavne vo výrobných podnikoch, v súčasnosti sa trend presunul aj do iných sfér. O personálny lízing je teraz záujem najmä v call centrách, servisných strediskách a v sektore zdieľaných služieb. To znamená v oblastiach, kde funguje väčšia fluktuácia zamestnancov a je potreba neustáleho dopĺňania nových pracovníkov. Týmto spôsobom však firmy neobsadzujú všetky pozície, prevládajú nižšie posty.
Prostredníctvom personálneho lízingu firmy nezvyknú zamestnávať riadiacich pracovníkov a zamestnancov, ktorí majú prístup k dôverným údajom.
K typickým znakom Slovenska patrí, že  firmy sú zvyknuté najímať si agentúrnych pracovníkov hlavne do výroby. V západnej Európe je  okrem týchto pozícií často zvykom kontraktovať aj veľmi kvalifikovaných špecialistov, ako sú programátori, výskumní pracovníci a inžinieri.
Nevýhody pre zamestnanca 
Aj keď je pre naše podniky tento spôsob zaobstarávania ľudí nepochybne liekom na mnohé problémy, menej výhodná je táto alternatíva z hľadiska samotného pracovníka.  Hoci často jediná.  Podľa zákona musia mať všetci agentúrni zamestnanci  porovnateľné podmienky ako kmeňoví zamestnanci firmy a nesmú byť diskriminovaní. Bohužiaľ, býva to často porušované, pretože legislatíva je v tomto nedostatočná.
(Zdroj: HNONLINE)

MF zvažuje emisiu štátnych dlhopisov pre obyvateľstvo

9. 3. 2009 Tento mesiac by malo Ministerstvo financií SR rozhodnúť o tom, či pristúpi k emisii štátnych dlhopisov pre obyvateľstvo. Objem, termín ani technologický postup zatiaľ nebol konkretizovaný, pretože tieto údaje sú súčasťou taktiky emitovania. V prípade, že sa štát rozhodne takéto dlhopisy emitovať, parametre budú závisieť aj od aktuálnej situácie na finančných trhoch.
Emisia štátnych dlhopisov má podľa analytikov svoje výhody aj nevýhody ako pre investora, tak aj pre štát.  Klientom s dlhším investičným horizontom emisia ponúka príležitosť pre potenciálne vyššie zhodnotenie úspor. Netreba však zabúdať, že na rozdiel od termínovaného vkladu v banke ide o investíciu do cenného papiera so sprievodným rizikom, ktorým je  zmena trhovej ceny cenného papiera v období pred jeho splatnosťou. V praxi by to znamenalo, že ak by chcel držiteľ dlhopisu  tento cenný papier predať pred termínom splatnosti a úroky by medzičasom stúpli, zisk by mal oproti dohodnutému výnosu nižší alebo by sa dokonca mohol dostať do straty. V prípade, že by držal dlhopis až do splatnosti, dosiahol by výnos dohodnutý na začiatku, to by však znamenalo držať dlhopisy niekoľko rokov.  Štátny dlhopis nie  je nástroj na krátkodobé uloženie peňazí.
Pre štát by emisia dlhopisov pre obyvateľstvo predstavovala relatívne jednoduché a pravdepodobne aj lacnejšie získanie finančných prostriedkov, ktoré by zároveň v čase veľmi nízkych výnosov a pri nízkom riziku mohli byť dostatočne atraktívne aj pre ľudí. Štát by mohol získať potrebné finančné prostriedky z domácich zdrojov a nemusel by zvyšovať svoj dlh voči zahraničiu. Praktickosť takéhoto kroku však bude závisieť aj od faktu, v akej nominálnej hodnote by štát dlhopisy emitoval,  či by boli prístupné širšej vrstve obyvateľstva, alebo vzhľadom na vysoký nominál iba užšej skupine Slovákov.  Dôležité pre ľudí  by boli stanovené výnosy, ako aj  aj splatnosť dlhopisov.
Na druhej strane by štát išiel emisiou dlhopisov proti svojim súčasným záujmom. Analytici tvrdia, že takýmto krokom by pôsobil proti podpore spotreby domácností, ktorá ako sa ukázalo aj v nedávnych štatistikách hrubého domáceho produktu, výrazným spôsobom podporuje a ťahá ekonomický rast Slovenska.
Myšlienka vydania dlhopisovej emisie pre obyvateľstvo nie je nová. Takmer pravidelne sa objavuje aj v aktualizovaných stratégiách riadenia dlhu. Táto možnosť sa uvádza aj v stratégii riadenia dlhu na roky 2007 až 2010. Ministerstvo financií sa v tomto materiáli odvolávalo na skutočnosť, že v krajinách Európskej únie je takýto doplnkový spôsob financovania potrieb štátu bežný. Hlavným prínosom emisie pre obyvateľstvo môže  byť menšia závislosť od finančného a kapitálového trhu a taktiež nižšie náklady financovania. V roku 2007 rezort financií predpokladal, že s narastajúcou životnou úrovňou na Slovensku sa môže podariť takýmto spôsobom získať niekoľko miliárd korún ročne.
(Zdroj: HNONLINE)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Vladislav
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner