Zákon o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch ...
18. 11. 2024
Bola schválená novela zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve.
V súvislosti so zámerom naplnenia požiadaviek zástupcov zdravotníckych pracovníkov, ktorými by sa zamedzilo podávaniu hromadných výpovedí zo strany zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach ako aj zamedzeniu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov, kedy je ohrozené poskytovanie zdravotnej starostlivosti, prípadne zníženie kvality jej poskytovania, právna úprava stabilizuje vzniknutú situáciu, zároveň reflektuje na predmetnú skutočnosť a právnym spôsobom vracia minimálnu výšku základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov.
Cieľom novely zákona je navrátenie zákonom určenej minimálnej výšky základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby, do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií.
Taktiež sa novelou zákona zvyšuje platba za poistencov štátu v roku 2024. Celkové finančné zdroje, ktoré sa predpokladali poskytnúť do verejného zdravotného poistenia prostredníctvom platby za poistencov štátu boli stanovené podľa predpokladaného počtu osôb, za ktoré platí poistné štát v r. 2024 v čase tvorby rozpočtu na tento rok. Vzhľadom k skutočnosti, že skutočný počet poistencov, za ktorých platí poistné štát v r. 2024, je mierne nižší ako bol predpoklad, ustanovuje sa na mesiac december 2024 zvýšenie sadzby za poistencov štátu tak, aby sa do výnosov verejného zdravotného poistenia skutočne dostala celková výška zdrojov.
Vzhľadom na riziko hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, čím môže dôjsť ku kolapsu nemocníc, a teda zo strany štátu nebude možné garantovať výkon ústavného práva na ochranu zdravia, pretože nedostatok personálneho obsadenia zamedzí plneniu činností vyplývajúcich poskytovateľom zdravotnej starostlivosti zo všeobecne záväzných právnych predpisov, ako aj vzhľadom na potrebu urýchlenej stabilizácie personálneho zabezpečenia ústavných zdravotníckych zariadení, bol schválený zákon v skrátenom legislatívnom konaní.
K
Zmeny zákona o DPH
11. 1. 2022
Zákon o DPH priniesol od 1. 1. 2022 viacero zmien, ktoré sa týkajú registrácie, osobitného spôsobu úhrady DPH, ale i zmeny v súvislosti so zákonom o zálohovaní jednorazových plastových obalov na nápoje.
Pri registrácii osoby už daňový úrad nevydáva osvedčenie o registrácii, tzv. registračnú kartičku. Nahradilo ho vydanie rozhodnutia o registrácii. Osvedčenia o registrácii vydané do 31. 12. 2021 majú subjekty povinnosť odovzdať pri zrušení registrácie do 10 dní.
Na zákon o DPH vplývajú zmeny niektorých ustanovení v zákone o zálohovaní jednorazových plastových obalov na nápoje. Pri dodaní nápoja v takom obale, ktorým je napr. PET fľaša alebo plechovka, sa do základu dane nezahŕňa záloh za jednorazový obal. Dodanie nápoja v zálohovom obale predstavuje jedno plnenie, pričom nápoj plní ekonomickou podstatou transakcie. Obal nie je predmetom dane.
Ak je členským štátom spotreby Slovenská republika, potom osoba, ktorá uplatňuje osobitnú úpravu je povinná podať daňovému úradu osobitné tlačivo, že nepodala daňové priznanie, neuviedla daň alebo daň mala byť vyššia, ako uvedená v podanom daňovom priznaní (aj v podanom konečnom daňovom priznaní), a to v prípade, ak uplynuli viac ako 3 roky.
Po novom sa upravuje postup po úhrade protihodnoty potom, ako dodávateľ vykonal opravu základu dane z dôvodu nevymožiteľnej pohľadávky. Pri oprave opravenej odpočítanej dane platiteľ zohľadní pomerné odpočítanie dane, čiže koeficient a vykonané úpravy odpočítanej dane. Ak platiteľ opravil odpočítanú daň z dôvodu, že za dodanie nezaplatil, zohľadní aj povinné úpravy odpočítanej.
K
Osobitný spôsob úhrady DPH
11. 1. 2022
Odberateľ má právo využiť osobitný spôsob úhrady dane z pridanej hodnoty, ale nie je to jeho povinnosťou.
Odberateľ môže využiť inštitút rozdelenej platby, tzv. split payment. Uvedený inštitút je upravený ustanovením § 69c ods. 1 zákona o DPH. Daň zaplatí na osobný účet daňovníka, ak v čase vzniku daňovej povinnosti vedel alebo na základe dostatočných dôvodov mal alebo mohol vedieť, že daň nebude zaplatená. Uplatnenie osobitného spôsobu úhrady dane je možné len pred prevzatím rozhodnutia o ručení za daň. V praxi to znamená, že sumu za dodaný tovar alebo služby odberateľ rozdelí tak, že základe dane uhradí dodávateľovi a hodnotu DPH uhradí na dodávateľov osobný účet na daňovom úrade. Osobitný spôsob úhrady dane má odberateľ právo využiť, nie je to jeho povinnosť. Odberateľ by mal rozdeliť fakturovanú sumu najmä vtedy, ak predpokladá, že mu hrozí ručenie za daň a DPH bude musieť uhradiť dvakrát, a to raz dodávateľovi a raz daňovému úradu na základe rozhodnutia.
K
Ručenie za DPH
10. 1. 2022
Odberateľ ručí za daň z pridanej hodnoty, ktorú dodávateľ daňovému úradu nezaplatil, ak odberateľ vedel alebo mohol vedieť, že daň nebude dodávateľom zaplatená.
Do 1. 1. 2022 sa inštitút ručenia za daň uplatnil za predpokladu splnenia dvoch podmienok, a to že hodnota na faktúre nemá ekonomické opodstatnenie alebo že odberateľ bol štatutárom dodávateľa. S účinnosťou od 1. 1. 2022 sa do zákona o DPH doplnila tretia podmienka, a to protihodnota za plnenie bola zaplatená na iný bankový účet, ako zverejnil dodávateľ. Oznamovanie bankových účtov používaných na podnikanie, ktoré je predmetom DPH bolo spustené 15. novembra 2021. Finančné riaditeľstvo zverejní na svojom webe zoznam bankových účtov, ktoré boli daňovými subjektami oznámené. Riziko ručenia za daň nezaplatenú dodávateľom bude plynúť aj v tom prípade, ak účet dodávateľa, na ktorý bola úhrada za dodaný tovar alebo služby poukázaná, nebude zverejnený v zozname bankových účtov. Ak sa budú podnikatelia chcieť vyhnúť ručeniu za daň nezodpovedných dodávateľov, pribudne im nová povinnosť, a to overovanie bankových účtov dodávateľov pred úhradou protihodnoty v tomto zozname. Povinnosť ručenia za daň vyplýva odberateľovi až doručením rozhodnutia.
K
Obojsmerná elektronická komunikácia
10. 1. 2022
Od 1. 1. 2018 bola povinnosť elektronickej komunikácie rozšírená na všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri a počas roka 2018 aj na fyzické osoby – podnikateľov. Elektronicky komunikovali aj ich zástupcovia pri správe daní, ku ktorým patria daňoví poradcovia a advokáti. Daňové subjekty komunikovali elektronicky už dlhšiu dobu, ale Finančná správa doručovala úradné dokumenty v listinnej podobe prostredníctvom Slovenskej pošty, Jedinou výnimkou bola oblasť správy spotrebných daní.
V súlade so zákonom o e-Governmente je Finančná správa povinná doručiť rozhodnutie alebo iný dokument do elektronickej schránky subjektu v prípade, ak je schránka aktivovaná. Elektronické schránky právnických osôb sa aktivujú súčasne s ich zriadením, zatiaľ čo schránky fyzických osôb budú aktivované až na základe ich žiadosti. V prípade, ak subjekt nemá aktivovanú elektronickú schránku na doručovanie, Finančná správa mu doručí neelektronický rovnopis dokumentu v papierovej forme vrátane príloh a s rovnakými právnymi účinkami prostredníctvom Slovenskej pošty. Ide o službu Ústredného portálu verejnej správy, ktorá sa nazýva Centrálne úradné doručovanie. Pri elektronickom doručovaní dokumentov sa uplatní fikcia doručenia. Potvrdením notifikácie o doručení alebo uplynutím úložnej lehoty, ktorá je v dĺžke15 dní, sa bude dokument považovať za doručený.
K