Vyradenie pohľadávok z účtovníctva
23. 9. 2022
Starostlivosť o pohľadávky a ich úhradu je pre podnikateľa nemenej dôležitý proces ako získavanie zákaziek, pretože až po úhrade pohľadávky je možné považovať obchod za úspešne zavŕšený.
Ak vstupuje firma do obchodného vzťahu s novým obchodným partnerom, mala by dôsledne overiť jeho údaje z obchodného, prípadne živnostenského registra – pre úplné označenie na daňových dokladoch, prípadne neskôr na žalobnom návrhu. Vhodná je aj priebežná kontrola aktuálnosti údajov, nie každý partner včas oznámi napríklad zmenu spôsobu konania za spoločnosť, zmenu sídla spoločnosti alebo iných identifikačných údajov dlžníka. V prípade pochybnosti o solventnosti obchodného partnera je vhodné nahliadnuť do registra účtovných závierok, do ktorého je každá spoločnosť povinná ukladať ročnú účtovnú závierku. Na internete na stránkach obchodného registra sa nachádza aj evidencia úpadcov.
V rámci prevencie je dôležité dodržiavanie základných pravidiel uzatvárania zmluvných vzťahov. Je prirodzené, že nie každá zmluva je v písomnej forme, často ide len o plnenie dodávky na základe objednávok. Dodávateľ by mal uzatvoriť aspoň rámcovú zmluvu, v ktorej si obchodní partneri dohodnú základné princípy spolupráce. Ide napr. a sankcie v prípade neplnenia zmluvného vzťahu, napr. úroky z omeškania pri nesplnení peňažných pohľadávok, zmluvnú pokutu či možnosti ukončenia zmluvného vzťahu.
Po neuhradení pohľadávky v lehote splatnosti včas upozornite svojho obchodného partnera na uplynutie lehoty splatnosti faktúry. Ak dlžník ani po upomienke faktúru nezaplatí, je potrebné tento problém riešiť. Vhodným postupom je obrátiť sa včas s riešením záležitosti na právnika, ktorý zašle dlžníkovi kvalifikovanú výzvu, aby v lehote stanovenej vo výzve dlžník dobrovoľne splnil svoj záväzok. V prípade jeho nesplnenia upozorniť dlžníka na využitie možnosti vymáhať svoju pohľadávku aj prostredníctvom súdu.
Ak je dlžník ochotný svoj záväzok reálne riešiť, avšak z jeho pohľadu nie je možné, aby svoj záväzok uhradil okamžite, veriteľ by mal požiadať dlžníka o písomné uznanie záväzku, najlepšie formou notárskej zápisnice. Túto je možné v prípade nesplnenia záväzku dlžníka využiť ako exekučný titul na priame vymáhanie pohľadávky prostredníctvom súdneho exekútora, bez nutnosti súdneho konania. Ak dlžník odmieta uznanie záväzku vo forme notárskej zápisnice, riešením je aj písomné uznanie záväzku dlžníka s úradne overeným podpisom (napr. pre možnosť prípadného podania návrhu na vyhlásenie konkurzu na dlžníka). Písomné uznanie záväzku je vhodné spojiť so splátkovým kalendárom. V prípade pochybnosti o solventnosti partnera by si mal dodávateľ zabezpečiť pohľadávku niektorým zo zabezpečovacích nástrojov (zmluvná pokuta, ručenie, záložné právo a pod.).
Ak sa javí pohľadávka nevymožiteľná alebo náklady s jej vymáhaním presiahnu hodnotu pohľadávky, vhodným riešením je odpis pohľadávky. Odpis pohľadávky je jednostranným úkonom na strane veriteľa, ktorý odpíše pohľadávku pri trvalom upustení od jej vymáhania. Odpis pohľadávky je jedným zo spôsobov definitívneho vyradenia pohľadávky z účtovníctva z iného dôvodu, ako je úhrada alebo započítanie. Odpis pohľadávok však nemožno stotožňovať so zánikom pohľadávky. Odpis predstavuje trvalé upustenie od vymáhania.
K
Zmenou účtovania ušetríte na daniach
18. 5. 2010
Po podaní daňového priznania a zaplatení dane v súčasnosti mnohí podnikatelia rozmýšľajú nad tým, či by nemali zmeniť spôsob účtovania. Cieľom je daňová optimalizácia - teda účtovať tak, aby ste daňovému úradu na daniach zaplatili na budúci rok čo najmenej.
Iné daňové nástroje môže použiť podnikateľ, ktorý vedie jednoduché účtovníctvo. Inak však bude postupovať pri podvojnom účtovníctve.
Jednoduché účtovníctvo zvládne aj šikovnejší podnikateľ. Podvojné účtovníctvo však umožňuje "kreatívnejšie“ pracovať s výsledkom hospodárenia.
V podvojnom účtovníctve musí podnikateľ časovo rozlišovať náklady a výnosy s obdobím, s ktorým súvisia. To znamená, že keď na konci roku zaplatí napríklad nájomné, alebo predplatné, poistku na nasledujúci rok, prostredníctvom účtov časového rozlíšenia sa mu tieto náklady aj prenesú do budúceho účtovného obdobia, s ktorým súvisia. V podvojnom účtovníctve tiež môže podnikateľ upraviť výsledok hospodárenia na verný obraz prostredníctvom rezerv.
Pri zmene účtovníctva dajte pozor na inventarizáciu
18. 5. 2010
Slovenská legislatíva dovoľuje podnikateľom využiť viacero druhov spracúvania účtovníctva, od využívania paušálnych výdavkov a daňovej
evidencia ako zjednodušených foriem evidencie, cez jednoduché účtovníctvo
až po podvojné účtovníctvo.Legislatíva zároveň určuje, kedy ktorý spôsob môžete alebo musíte využiť.
Prechod zo sústavy jednoduchého účtovníctva do sústavy podvojného účtovníctva je povinný, ak účtovná jednotka nespĺňa ustanovené podmienky na účtovanie v sústave jednoduchého účtovníctva. Uskutočňuje sa vždy len k prvému
dňu účtovného obdobia nasledujúceho po účtovnom období, v ktorom účtovnej jednotke nastali skutočnosti, ktoré sú dôvodom pre zmenu účtovnej sústavy. Prechod z jednej sústavy účtovníctva do druhej nie je potrebné hlásiť správcovi dane.
Podstatou uzávierkových prác je inventarizácia. Tá sa má vykonať dôsledne, pretože inventúrne súpisy a inventarizačný zápis budú spolu s účtovnými knihami jednoduchého účtovníctva podkladom, na základe ktorého sa budú otvárať účtovné knihy v podvojnom účtovníctve.
So znížením platu musíte súhlasiť
10. 5. 2010
Pracovná zmluva nie je podstatná len pri plate, ale aj pri benefitoch. Mzdu musíte dostať najmenej minimálnu, pôžitky vám môže firma škrtnúť úplne.
Prišla vám na účet nižšia výplata, ako ste boli zvyknutý? Nemali by ste sa uspokojiť s vysvetlením šéfa, že je kríza a firma musí šetriť. Pozrieť by ste sa mali do svojej pracovnej zmluvy, čo všetko vám za odvedenú prácu patrí a za akých podmienok.
Zmluvy sa síce v praxi od seba zásadne líšia, no najmenej by ste mali dostať 307 eur a 70 centov, čo je minimálna mzda.
Zamestnávateľ nemôže jednostranne zmeniť mzdu zamestnanca.
Každá zmena musí byť vyhotovená písomne, ústne dodatky neplatia. Poskytovanie odmien, prémií či nefinančných benefitov musí byť tiež upravené v zmluve.
Slovenskí daňovníci musia povinne používať Explorer
10. 5. 2010
Komunikovať s daňovým úradom len cez počítač môže byť pohodlné, ale aj riskantné.
Daniari chcú, aby ste používali prehliadač Explorer. Analytici varujú, že je málo bezpečný. Svoje rozhodnutie spochybňujú aj samotní daniari.