Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho postrehy

Kde pijú, pi. Kde jedia, jedz. Kde pracujú, radšej nezavadzaj.

Jeden iniciatívny blbec je horší ako teroristické komando!

Náboženstvo tvrdí, že dobré dievčatá sa dostanú do neba. Život ukazuje, že zlé dievčatá sa dostanú všade.

(Murphyho zrnká II)
Úvod k Murphyho večerom

Múdreho fajka inšpiruje a hlupákovi nahrádza cumlík.

Z času na čas sa človek potkne o pravdu, ale najčastejšie vstane a ide bez obzretia ďalej.

Ak vidíte niekoho od pľúc nadávať, určite ide o jehodného z dlhého radu obdivovateľov Murphyho zákonov, ktorý si overil platnosť zákona: Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to pokazí.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Hlúposti sa medze nekladú

Prvý na rade je vždy ten, kto vytřča z radu.

Nikto nemôže mať všetko odrazu - aj krásu aj rozum.

Spoza dostatočne veľkého oltára nevidieť somára. Preto nikdy nevieš, komu sa práve klaniaš.

(Murphyho zákony v bájkach)
Dobrá rada stojí groš

S gordickým uzlom sa trápili mnohí – a nič. Až prišiel jeden, ktorý si nelámal hlavu hlúposťami a problém rozpletenia uzla zmietol zo sveta jednou ranou dobre nabrúseného meča. Zdá sa, že keby viacerí nasledovali jeho príklad, bol by život oveľa jednoduchší.

Pýta sa mladý študent učeného profesora Kohna na rôzne náboženské záhady a nechápe hlavne jednu vec: - Ako to, že rabín má aj deti? Veď on nerobí nič iné, len študuje, vzdeláva sa a rozjíma. – To ti môžem vysvetliť. Večer, keď študuje a je už veľmi unavený, pristúpi k nemu štyridsaťtisíc anjelov. Dvetisíc anjelov ho vezme za hlavu, dvetisíc za nohy, dvetisíc za ruky a potom ho odnesú do postele k jeho manželke. – A čo robí tých ostatných tridsaťštyritisíc anjelov? – Tí sú na to, aby ho dotiahli z postele znovu ku knihe.

Za skúsenosti platíme veľmi draho, hoci opotrebované ich môžeme dostať oveľa lacnejšie. (Židovské príslovie)

(Zrnká úsmevu)

Výnimky pri podaní daňového priznania FO za rok 2017

26. 1. 2018 Daňové priznanie je povinný podať daňovník, ktorého zdaniteľné príjmy za rok 2017 nepresiahli sumu 1 901,67 eura, ale vykázal daňovú stratu.
Daňovú stratu je možné vykázať len z príjmov v § 6 ods. 1 a 2 (z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti).
Daňové priznanie je podľa § 32 ods. 2 povinný podať daňovník, ktorý za zdaňovacie obdobie roka 2015 dosiahol iba príjmy zo závislej činnosti presahujúce sumu 1 901,67 eura, ak
• mu plynuli od zamestnávateľa, ktorý nie je platiteľom dane a ani zahraničným platiteľom dane podľa § 48. Ak daňovníkovi vypláca príjmy zo závislej činnosti vykonávanej na území SR zamestnávateľ, ktorý nie je platiteľom dane ani zahraničným platiteľom dane, príjmy nie sú v priebehu zdaňovacieho obdobia zdaňované platiteľom dane podľa § 35 zákona, ale daňovník platí preddavky osobne podľa § 34 zákona. Po skončení zdaňovacieho obdobia je daňovník povinný podať daňové priznanie.
• mu plynuli zo zdrojov v zahraničí a nejde o výnimky uvedené v § 32 ods. 4 zákona
• mu plynuli príjmy, z ktorých nemožno zraziť preddavok na daň
• nepožiadal zamestnávateľa v zákonnej lehote o vykonanie ročného zúčtovania, resp. požiadal, ale nepredložil v termíne potrebné doklady na jeho vykonanie
• je povinný zvýšiť základ dane z dôvodu, že mu bola vyplatená suma uplatnená ako nezdaniteľná časť základu dane, ktorou sú dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie a daňovník sa rozhodol ju vysporiadať v roku 2017. Ide o sumu vyplatenú podľa § 64a ods. 13 a § 123ae písm. b) z. č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ďalej len „zákon o starobnom dôchodkovom sporení“ (§ 11 ods. 9 zákona).
• je povinný v zmysle § 11 ods. 13 zákona o dani z príjmov zvýšiť základ z dôvodu, že si uplatnil v predchádzajúcich rokoch (2014 – 2016) nezdaniteľnú časť základu dane na doplnkové dôchodkové sporenie, a následne mu bol vyplatený predčasný výber (§ 19 zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ďalej len „zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení“) a rozhodol sa pre vysporiadanie v roku 2017.
Daňové priznanie je podľa § 32 ods. 3 zákona povinný podať daňovník, ktorému za zdaňovacie obdobie roka 2017 vykonal zamestnávateľ ročné zúčtovanie preddavkov, ak v zdaňovacom období:
• poberal príjmy len zo závislej činnosti od viacerých zamestnávateľov a zamestnávateľovi, ktorý mu vykonal ročné zúčtovanie, nepredložil požadované doklady od každého zamestnávateľa
• poberal iné druhy zdaniteľných príjmov podľa § 6 až § 8 vrátane príjmov, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43, pri ktorých daňovník uplatní postup podľa § 43 ods. 7 zákona

Reforma daňovej a colnej správy

2. 7. 2009 Reforma daňovej a colnej správy začína mať reálnejšiu podobu. Cieľom reformy je zjednotiť výber daní, cla a poistných odvodov.

Ministerstvo financií SR pripravilo nové návrhy dvoch zákonov, ktoré upravujú pôsobnosť daňových orgánov ako aj samotnú správu daní. Zákony rezort predložil do pripomienkového konania. Účinnosť by mali nadobudnúť od začiatku roka 2012.
V prvej fáze by sa mala uskutočniť reforma daňovej správy a vypracovanie príslušnej legislatívy. Daňová a colná správa by sa mala zlúčiť až následne.
 
Harmonogram stanovuje, že by sa to malo podariť k začiatku roka 2013. V návrhu nového zákona o daňových orgánoch napríklad MF navrhuje  zrušiť pracoviská daňového riaditeľstva a zriadiť osem daňových úradov v sídle kraja a daňový úrad pre vybrané daňové subjekty s celoslovenskou pôsobnosťou. Zrušeníe  pracovísk daňového riaditeľstva by malo viesť  k zrýchleniu riadiacich a rozhodovacích procesov a k efektívnejšiemu prenosu informácií priamo od centra k výkonu správy daní.

V súvislosti s plánovaným zjednotením výberu daní, ciel a odvodov MF SR pripravilo aj návrh zákona o správe daní.  Cieľom návrhu je zabezpečiť efektívnejšie fungovanie daňovej správy a zvýšiť mieru priamočiarosti procesov. Zákon by mal pomôcť odstrániť nejednoznačné a neurčité pojmy a hlavne zabezpečiť rýchlejšiu komunikáciu so správcom dane, prípadne znížiť potrebu osobnej komunikácie daňovníka s daňovým úradom.
Zákon uprednostňuje elektronické doručovanie dokumentov, ak sú splnené základné podmienky elektronického doručovania a tiež umožňuje, aby niektoré podania daňovníkov vybavil ktorýkoľvek vecne príslušný správca dane.
Pred nadobudnutím  účinnosti zákona, ktorá je stanovená na začiatok roku 2012, bude však potrebné ešte novelizovať jednotlivé daňové zákony.


Reforma je rozvrhnutá na dve fázy UNITAS I a UNITAS II.
(Zdroj: SITA)

Zdravotné poistenie po ukončení štúdia

1. 7. 2009 Po ukončení štúdia môže dôjsť k niekoľkým situáciám. Podmienky platenia poistného na zdravotné poistenie budú vždy iné. V niektorých prípadoch poistenie platí štát, v iných nie.
Študent sa stane zamestnancom.  Vznik pracovného pomeru oznámi zdravotnej poisťovni jeho zamestnávateľ, ktorý za neho platí aj poistné na zdravotné poistenie. Povinnosťou študenta však je oznámiť ukončenie štúdia.
Študent sa stane samostatne zárobkovo činnou osobou (SZČO).  Napr. na základe živnostenského listu, koncesnej listiny, alebo má na vykonávanie činnosti oprávnenie podľa osobitných predpisov, napríklad vykonáva umeleckú alebo inú tvorivú činnosť podľa autorského zákona a pod.  Túto skutočnosť je povinný oznámiť  zdravotnej poisťovni a musí si začať platiť preddavky na poistné sám v povinnej minimálnej sume. Vznik živnostenského oprávnenia zdravotnej poisťovni oznamuje aj živnostenský úrad.
Šudent sa  po ukončení štúdia na úrade práce zaeviduje ako uchádzač o zamestnanie.  Je povinný túto skutočnosť oznámiť zdravotnej poisťovni. Platiteľom poistného za uchádzača o zamestnanie je štát.
Študent sa stane tzv. dobrovoľne nezamestnanou osobou.   T. j. nie je zamestnancom, nie je SZČO, nie je poistencom štátu z iného dôvodu, nie je poistený v cudzine, nie je dlhodobo v cudzine.  Má povinnosť  poistné si platiť  sám a oznámiť to zdravotnej poisťovni.
Študent sa zamestná u zamestnávateľa v cudzine. Túto skutočnosť je povinný oznámiť zdravotnej poisťovni. Poistné na zdravotné poistenie na Slovensku však nemá povinnosť platiť.
Študent odchádza na dlhodobý pobyt (viac ako 6 mesiacov) do cudziny. Môže to byť z dôvodu cestovania, či iného ďalšieho štúdia. Aj túto skutočnosť je povinný oznámiť zdravotnej poisťovni. Poistné na zdravotné poistenie nie je povinný platiť v prípade, že je súčasne zdravotne poistený v cudzine alebo má poistenie liečebných nákladov v zahraničí uzatvorené v komerčnej poisťovni na Slovensku.

Študent bude po ukončení strednej školy pokračovať v štúdiu na vysokej škole. Študentom je aj počas prázdnin a až do zápisu na vysokú školu poistné za neho platí štát. Platiteľom poistného je štát aj v prípade, že študent ukončil prvostupňové štúdium na vysokej škole a pokračuje v druhostupňovom štúdiu.
Ak študent štúdium preruší, nie je už poistencom štátu. Túto skutočnosť musí oznámiť zdravotnej poisťovni. Musí si tiež platiť preddavky na poistné ako samoplatiteľ v povinnej minimálnej sume, ak nie je zamestnancom, samostatne zárobkovo činnou osobou alebo nie je poistencom štátu z iného dôvodu.
(Zdroj: PRAVDA)

Daňová správa preukázala nezákonné rozdiely za milióny eur

1. 7. 2009 Za prvých päť mesiacov tohto roka vykonali daňové orgány vyše osemtisíc kontrol a viac ako ako 15 tisíc miestnych zisťovaní. V rámci nich zistili a preukázali nezákonné rozdiely za takmer 220,5 mil. eur.
Kontroly daňových orgánov boli  zamerané na zisťovanie základu dane, prípadne iných skutočností, rozhodujúcich pre správne určenie dane.  V tejto súvislosti si daňoví kontrolóri overujú aj autenticitu účtovných dokladov, predložených daňovými subjektmi. Na základe vykonaných úkonov - preverenia účtovnej agendy, overenia dodávateľsko - odberateľských vzťahov a svedeckých výpovedí v prípade podozrenia z páchania daňovej trestnej činnosti podávajú orgánom činným v trestnom konaní oznámenie o tomto podozrení.
Na dožiadanie policajných orgánov poskytujú získané a spracované informácie o relevantných skutočnostiach aj v ďalších prípadoch.
(Zdroj: SME)

Povinnosti študenta po skončení školy a dávka v nezamestnanosti

1. 7. 2009 Skončili ste vysokú alebo strednú školu? Viete, aké máte povinnosti k jednotlivým úradom? Viete dokedy za vás platí poistenie štát? Musíte sa hlásiť na úrade práce, ak ste si po škole nenašli zamestnanie? Musíte niekomu nahlásiť, že budete brigádovať?
Povinnosti študenta po skončení strednej školy
1. Stredoškolákom končí školský rok 31. augusta. Zdravotné poistenie dovtedy za nich platí štát.
2. Ak si po skončení školy nenájdu zamestnanie, môžu podať žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie v mieste svojho bydliska. Nie je to však zákonná povinnosť. V prípade, ak absolvent podá žiadosť o zaradenie do evidencie do 7 dní od ukončenia štúdia,  do evidencie bude zaradený bezprostredne nasledujúcim dňom po dni ukončenia štúdia. V prípade, že tak urobí neskôr, do evidencie bude  zaradený dňom podania žiadosti.  Pri podaní žiadosti absolvent na účel evidencie  predkladá občiansky preukaz a potvrdenie o ukončení štúdia.
3. Študenti, ktorí chcú študovať na vysokej škole, ale ešte nemajú v rukách potvrdenie o prijatí nemusia podávať žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie. Rozumnejšie je počkať na rozhodnutie o prijatí alebo neprijatí na vysokú školu, keďže za žiakov strednej školy, ktorú absolvovali, sú považovaní až do konca prázdnin.
4. Uchádzači o zamestnaniu môžu aj počas evidencie vykonávať zárobkovú činnosť. Ich mzda alebo odmena nesmie presiahnuť 65 % zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, platného k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa preukazuje výška mzdy alebo odmeny, zvýšeného o príslušné úhrady preddavku na poistné na zdravotné poistenie a poistného na sociálne poistenie platené zamestnancom a preddavku na daň z príjmov. Za zárobkovú činnosť sa považuje osobné vykonávanie činností na základe pracovnoprávneho vzťahu podľa osobitného predpisu alebo iného právneho vzťahu podľa osobitných predpisov. Skutočnosti o výške mzdy alebo odmeny preukazuje uchádzač o zamestnanie za uplynulý kalendárny mesiac v zákonom určenom termíne.
 
Povinnosti študenta po skončení vysokej školy
1. Pre vysokoškolákov  sa školský rok končí dňom absolvovania štátnej záverečnej skúšky.
2. Žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie, by mali, rovnako ako stredoškoláci,  podať do 7 dní od ukončenia štúdia. Do evidencie budú  zaradení  bezprostredne nasledujúcim dňom po dni ukončenia štúdia. V prípade, že tak urobia  neskôr, do evidencie budú   zaradení  dňom podania žiadosti.  Pri podaní žiadosti absolventi na účel evidencie  predkladá občiansky preukaz a potvrdenie o ukončení štúdia.
3. Pre vysokoškolákov  platí jedna výnimka - ak absolvent ukončil prvý stupeň vysokoškolského vzdelania a čaká na prijatie či neprijatie na druhý stupeň vysokoškolského magisterského štúdia. 
Aj v takomto prípade si môžu,  ak chcú, podať žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie. Pri podaní žiadosti však musia  túto skutočnosť uviesť!  Ich  žiadosť bude prijatá a po prípadnom prijatí alebo neprijatí na druhý stupeň vysokoškolského štúdia bude absolvent buď zaradený dňom podania žiadosti do evidencie, alebo do nej zaradený nebude, keďže absolvent bakalárskeho štúdia, ktorý v nasledujúcom školskom roku pokračuje bezprostredne ďalej v magisterskom štúdiu, je z pohľadu zákona o službách zamestnanosti považovaný za osobu v sústavnej príprave na povolanie.
4. Za osoby, ktoré sú zaradené do evidencie uchádzačov o zamestnanie úradov práce sociálnych vecí a rodiny platí zdravotné poistenie štát.
Absolventi nemajú nárok na dávku v nezamestnanosti
Nárok na dávku v nezamestnanosti uchádzačovi o zamestnanie vzniká, ak má platené poistenie v nezamestnanosti najmenej 3 roky za posledné 4 roky alebo najmenej 2 roky za posledné 4 roky pri zamestnaní na dobu určitú. V prvom prípade je dĺžka vyplácania dávky v nezamestnanosti 6 mesiacov, v druhom prípade 4 mesiace. Výška dávky v nezamestnanosti je 50 % denného vymeriavacieho základu. Vyplácanie dávky v nezamestnanosti je v kompetencii Sociálnej poisťovne.
(Zdroj: PRAVDA)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner