Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Jaguar mení platy a chystá sa na odbory
5. 7. 2019
Nitrianska výroba britského výrobcu má za sebou aj napriek krátkemu pôsobeniu na našom trhu celkom pestrú minulosť v oblasti platových podmienok.
Dôkazom je aj fakt, že ešte pred spustením výroby absolvovala prvé rokovania s odbormi, následne štrajkovú pohotovosť i dohodu o zvyšovaní miezd pre pracovníkov. Aktuálne sa budú mzdové podmienky v podniku opäť meniť. Výroba bude totiž novonastupujúcim zamestnancom zdvíhať tarify o 10,7 percenta na 792 eur. Aj keď by sa mohlo zdať, že vyššie platy dostanú iba noví pracovníci, zatiaľ čo starí zostanú na pôvodnej sume, nie je to tak.
Starobné dôchodkové sporenie
2. 7. 2019
Novela zákona, ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení bola schválená v NR SR.
Platná a účinná právna úprava zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení už obsahuje ustanovenia upravujúce informačné povinnosti dôchodkových správcovských spoločností voči sporiteľom. Keďže však existujúce informačné povinnosti nepodporujú informované rozhodnutie sporiteľov v súvislosti s ich zabezpečením na dôchodok, a vláda Slovenskej republiky sa vo svojom Programovom vyhlásení na roky 2018 – 2020 zaviazala, že „zvýši informovanosť ľudí o ich súčasných a budúcich nárokoch na dôchodok, a to v celom dôchodkovom systéme. Zároveň zabezpečí primeranosť a kvalitu poskytovaných informácií s cieľom ľahšie sa rozhodnúť o svojom zabezpečení v starobe.“, novela zákona prináša opatrenia, ktoré tieto ciele naplnia.
Ľudia v súčasnosti nemajú relevantné informácie o ich budúcom zabezpečení na dôchodok, ak sa o ne nezaujímajú a aktívne ich nevyhľadávajú. Väčšina sporiteľov v II. pilieri a účastníkov v III. pilieri má navyše úspory na dôchodok dlhodobo alokované vo fondoch s investičnou stratégiou, ktorá je pre nich nevhodná. Táto skutočnosť sa v budúcnosti môže prejaviť v nízkej nasporenej sume, a teda aj v nízkom dôchodku. Rovnako informácie poskytované poistencom Sociálnej poisťovne nemajú požadovanú relevanciu, nakoľko, najmä mladšej generácii, nedokážu sprostredkovať informáciu o tom, akú časť príjmu na dôchodku bude tvoriť ich dôchodok z I. piliera, ani pomôcť takémuto poistencovi pri rozhodovaní o potrebe dodatočného dobrovoľného zabezpečenia na dôchodok. Cieľom Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky je preto poskytnúť poistencom, sporiteľom a účastníkom v individualizovanom dokumente komplexné informácie o aktuálnom stave ich dôchodkového zabezpečenia, podporiť ich finančné plánovanie v súvislosti s odchodom do dôchodku a zdôrazniť aj vplyv ich vlastných rozhodnutí na výšku príjmu na dôchodku (t. j. zaviesť tzv. oranžovú obálku).
Záznam o dopravnej nehode uľahčí poistné konanie
1. 7. 2019
Prvoradou je vždy záchrana života, no v prípade, že sa užívatelia cestnej premávky dostanú do nehodovej udalosti, mali by myslieť na jej zdokumentovanie.
Okrem toho ale treba mať v aute aj formulár Záznam o nehode. Jeho vyplnenie výrazne uľahčí celý proces vybavovania s poisťovňou. V prípade, že účastníci nemôžu spísať záznam na mieste, mali by si poznačiť všetky údaje vrátane fotodokumentácie a spísať ho čo najskôr. Týmto procesom totižto eliminujú nielen čas strávený v poisťovni, ale tiež znížia čas čakania na jej vyjadrenie.
Zamestnanca sa dlhy zamestnávateľa na poistnom nedotknú
1. 7. 2019
Pre zamestnanca je oveľa dôležitejšia informácia, či ho zamestnávateľ predtým riadne prihlásil do Sociálnej poisťovne. Zamestnanci spoločností, ktoré majú dlhy v Sociálnej poisťovni, sa ničoho nemusia obávať, žiadny dlh voči poisťovni im takýmto spôsobom vzniknúť nemôže. Je práve povinnosťou zamestnávateľa odvádzať za zamestnanca poistné a plniť za neho aj všetky ostatné oznamovacie povinnosti.
"Ani v prípade, že si zamestnávateľ neplní riadne svoje odvodové povinnosti a stane sa dlžníkom, nedoplatok na sociálnom poistení nevzniká zamestnancovi, ale výlučne iba jeho zamestnávateľovi. Pre zamestnanca je oveľa dôležitejšia tá informácia, či ho zamestnávateľ predtým riadne prihlásil do Sociálnej poisťovne. Pretože ak by prihlásený nebol, v takom prípade by sa mu dané obdobie na účely poistenia nezapočítavalo," upozorňuje hovorca poisťovne Peter Višváder. Každý zamestnanec, ak to uzná za potrebné, si môže v pobočke poisťovne v mieste registrácie zamestnávateľa overiť, či ho súčasný alebo bývalý zamestnávateľ prihlásil alebo odhlásil z registra Sociálnej poisťovne, ako aj to, z akých vymeriavacích základov mu odvádza alebo odvádzal poistné. Ak poistenec zistí nezrovnalosti, môže ich reklamovať v príslušnej pobočke, ktorá ho požiada o predloženie potrebných dokladov a prípad následne preverí. Ak si chce zamestnanec overiť svojho zamestnávateľa aj inou, elektronickou formou, môže si v poisťovni zriadiť bezplatne elektronický prístup k službe individuálny účet poistenca. Informácie tak získa online z pohodlia domova sám, pričom sa aktualizujú raz ročne po 30. apríli za predchádzajúci kalendárny rok.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)