Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Francúzsko plánuje zaviesť ekodaň z leteniek
10. 7. 2019
Francúzska vláda plánuje zavedenie ekologickej dane z leteniek. Uviedla to v utorok francúzska ministerka dopravy Élisabeth Borneová, ktorá dodala, že financie získané z ekodane použije vláda na podporu ekologickejších foriem dopravy. Ekodaň, ktorá by mala začať platiť od budúceho roka, sa bude pohybovať od 1,5 do 18 eur. Najnižšiu sumu si cestujúci priplatí k letenke v ekonomickej triede v prípade vnútroštátnych letov a letov z Francúzska do iných štátov Európskej únie. V prípade biznis triedy pri takýchto letoch by daň mala predstavovať 9 eur a najvyššia daň až do 18 eur sa bude týkať leteniek v biznis triede pri letoch do krajín mimo EÚ.
Francúzska vláda očakáva, že daň jej prinesie do štátneho rozpočtu približne 182 miliónov eur ročne. Tie chce podľa Borneovej investovať do rozvoja ekologickejšej dopravnej infraštruktúry, najmä do rozvoja železničnej siete. Ako ministerka dodala, daň bude platiť výhradne na lety z Francúzska, nebude sa týkať letov smerom do krajiny. Výnimku podľa agentúry AP dostanú aj lety na Korziku, do francúzskych zámorských území a lety s prestupom vo Francúzsku. Vyhlásenie Borneovej ihneď znížilo ceny akcií leteckých spoločností Air France a Lufthansa, ktoré klesli o 4,5 percenta, respektíve o 2,5 percenta.
Nulová daň pre mladých Poliakov
8. 7. 2019
Poľskí poslanci schválili návrh zákona, ktorý zavádza nulovú sadzbu dane z príjmu poplatníkom do 26 rokov. Pre predlohu, navrhnutú vládnucimi konzervatívcami, hlasovalo 419 poslancov, proti boli len štyria. Zákon potrebuje ešte schválenie v Senáte a prezidentov podpis, čo je však podľa agentúry AFP pokladané už len za formalitu.
Ide o splnenie jedného z veľkorysých sľubov vládnucej strany Právo a spravodlivosť expremiéra Jarosława Kaczyńského, daných ešte pred májovými voľbami do Európskeho parlamentu. Poľsko na jeseň čakajú parlamentné voľby. Oslobodené od dane majú byť príjmy do 85 528 zlotých (20-tisíc eur) za fiškálny rok, uviedla televízia TVN 24. Nové pravidlá majú platiť od 1. augusta. Tohtoročná úľava, týkajúca sa teda piatich mesiacov, je tak obmedzená na 35 636 zlotých (8636 eur). Príjmy presahujúce danú hranicu budú zdanené bežnou sadzbou, čo znamená 18 percentami. Na oslobodení od dane zarobia podľa odhadov asi dva milióny mladých Poliakov. "Tento zákon má v poľskom daňovom systéme historický význam. Do dejín prejde ako zákon premiéra (Mateusza) Morawieckého," vyhlásil poslanec Andrzej Szlachta z PiS. "Zákon má historický rozmer v tom zmysle, že opäť delí Poliakov, tentoraz mladých," oponovala opozičná poslankyňa Marta Golbiková s tým, že daňová úľava sa bude vzťahovať na zamestnancov, nie na najpodnikavejšiu časť mládeže, teda na samostatne zárobkovo činné osoby a podnikateľov, ktorí vytvárajú pracovné miesta.
Jaguar mení platy a chystá sa na odbory
5. 7. 2019
Nitrianska výroba britského výrobcu má za sebou aj napriek krátkemu pôsobeniu na našom trhu celkom pestrú minulosť v oblasti platových podmienok.
Dôkazom je aj fakt, že ešte pred spustením výroby absolvovala prvé rokovania s odbormi, následne štrajkovú pohotovosť i dohodu o zvyšovaní miezd pre pracovníkov. Aktuálne sa budú mzdové podmienky v podniku opäť meniť. Výroba bude totiž novonastupujúcim zamestnancom zdvíhať tarify o 10,7 percenta na 792 eur. Aj keď by sa mohlo zdať, že vyššie platy dostanú iba noví pracovníci, zatiaľ čo starí zostanú na pôvodnej sume, nie je to tak.
Starobné dôchodkové sporenie
2. 7. 2019
Novela zákona, ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení bola schválená v NR SR.
Platná a účinná právna úprava zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení už obsahuje ustanovenia upravujúce informačné povinnosti dôchodkových správcovských spoločností voči sporiteľom. Keďže však existujúce informačné povinnosti nepodporujú informované rozhodnutie sporiteľov v súvislosti s ich zabezpečením na dôchodok, a vláda Slovenskej republiky sa vo svojom Programovom vyhlásení na roky 2018 – 2020 zaviazala, že „zvýši informovanosť ľudí o ich súčasných a budúcich nárokoch na dôchodok, a to v celom dôchodkovom systéme. Zároveň zabezpečí primeranosť a kvalitu poskytovaných informácií s cieľom ľahšie sa rozhodnúť o svojom zabezpečení v starobe.“, novela zákona prináša opatrenia, ktoré tieto ciele naplnia.
Ľudia v súčasnosti nemajú relevantné informácie o ich budúcom zabezpečení na dôchodok, ak sa o ne nezaujímajú a aktívne ich nevyhľadávajú. Väčšina sporiteľov v II. pilieri a účastníkov v III. pilieri má navyše úspory na dôchodok dlhodobo alokované vo fondoch s investičnou stratégiou, ktorá je pre nich nevhodná. Táto skutočnosť sa v budúcnosti môže prejaviť v nízkej nasporenej sume, a teda aj v nízkom dôchodku. Rovnako informácie poskytované poistencom Sociálnej poisťovne nemajú požadovanú relevanciu, nakoľko, najmä mladšej generácii, nedokážu sprostredkovať informáciu o tom, akú časť príjmu na dôchodku bude tvoriť ich dôchodok z I. piliera, ani pomôcť takémuto poistencovi pri rozhodovaní o potrebe dodatočného dobrovoľného zabezpečenia na dôchodok. Cieľom Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky je preto poskytnúť poistencom, sporiteľom a účastníkom v individualizovanom dokumente komplexné informácie o aktuálnom stave ich dôchodkového zabezpečenia, podporiť ich finančné plánovanie v súvislosti s odchodom do dôchodku a zdôrazniť aj vplyv ich vlastných rozhodnutí na výšku príjmu na dôchodku (t. j. zaviesť tzv. oranžovú obálku).