Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Opatrnosti nie je nikdy dosť

Čím je vo väčšom bezpečí ten, kto radí, tým jeho rada za menej stojí.

Priateľ vám najlepšie pomôže s tým, čo vôbec nepotrebujete.

Pekné prázdne hlavy často využijú tie chytrejšie hlavy.

(Murphyho zákony v bájkach)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Nič sa neotvára omylom tak často, ako ústa.

Človek nemôže rozumieť všetkému. Preto by mal mať okolo seba takých, ktorí tiež ničomu nerozumejú.

Na to, aby človek bol úspešný, stačí, ak sa vyhne všetkým nepredvídateľným chybám skôr, ako sa vyskytnú.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Radšej byť bohatým ako hlúpym.

Často je lepšie nič nevedieť a vždy je rozumnejšie nič nehovoriť.

Keď už horšie správy nemôžu prísť, tak určite prídu.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
O márnom hľadaní - III. večer

Hnuteľné veci sa časom rozmnožia tak, že bez zvyšku zaplnia všetky skladovacie priestory.

Čím dômyselnejší stroj, tým je menej použiteľný.

Očakávaná užitočnosť vecí je nepriamoúmerná jej skutočnej užitočnosti.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Zákony odkladania

Zlé zákony sa nikdy nerušia, dopĺňajú sa len o ďalšie chybné ustanovenia.

Absolútne nezmyselnú aktivitu je absolútne nemožné zastaviť.

Ak sa dostaneš do pekla, bude tam pekelná zima, lebo zdraželi energie, čerti musia šetriť a strčia ťa do najpreplnenejšieho kotla.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Výkon funkcie prokurátora - odchodné

31. 3. 2025 Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.

K

Nariadenie o zániku daňového nedoplatku

23. 3. 2020 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o zániku daňového nedoplatku zodpovedajúceho nezaplatenej sankcii prislúchajúcej k zaplatenej dani z príjmov. Dňa 18. 3. 2020 bolo schválené nariadenie vlády SR podľa § 160 ods. 3 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 269/2015 Z. z., ktoré nadobudlo účinnosť 19. 3. 2020
Dňa 1. januára 2021 zaniká daňový nedoplatok, ktorým je nezaplatená sankcia prislúchajúca k dani z príjmov, za oneskorené podanie daňového priznania k dani z príjmov za nezaplatenie dane z príjmov v zákonom ustanovenej lehote za podmienok podľa odseku 2. Daňový nedoplatok zaniká daňovému subjektu za zdaňovacie obdobie, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov uplynie 31. marca 2020, 30. apríla 2020 alebo 31. mája 2020, ak takéto daňové priznanie k dani z príjmov podal najneskôr 30. júna 2020 a ak daň z príjmov najneskôr 30. júna 2020 zaplatil. Dňa 1. januára 2021 zaniká daňový nedoplatok na dani z príjmov, ktorým je nezaplatená sankcia prislúchajúca k dani z príjmov za oneskorené podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane z príjmov a za neodvedenie dane z príjmov v zákonom ustanovenej lehote za uvedených podmienok. Tento daňový nedoplatok zaniká daňovému subjektu, ktorým je poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý mal povinnosť predložiť oznámenie o zrazení a odvedení dane z príjmov v lehote do 31. marca 2020 za zdaňovacie obdobie roku 2019, ak toto oznámenie o zrazení a odvedení dane z príjmov podal najneskôr 30. júna 2020 a ak daň z príjmov v tejto lehote odviedol.
(Zdroj: slov-lex.sk)

Slovensku sa čoraz viac darí vyberať dane

20. 3. 2020 Podľa aktuálneho odhadu Finančnej správy SR, medzera medzi predpokladaným a skutočným výberom dane z pridanej hodnoty klesla z 20,3 percenta v roku 2018 na 17,5 percenta v roku 2019, informovalo o tom dnes ministerstvo financií.
Podľa údajov ministerstva klesá daňová medzera kontinuálne od roku 2012 vďaka zavedeným opatreniam. Za toto obdobie mala klesnúť o polovicu. „Som rád, že v týchto neľahkých časoch plných ekonomickej neistoty prišla aspoň jedna dobrá správa," povedal dosluhujúci minister financií Ladislav Kamenický. "Opatrenia, ktoré prijalo ministerstvo financií a finančná správa v uplynulých rokoch, postupne prinášajú svoje ovocie. Aktuálny odhad poklesu daňovej medzery je toho dôkazom," dodal Kamenický. Najväčšiu zložku medzery na DPH dlhodobo tvorí podľa ministerstva tzv. neidentifikovaná DPH, v roku 2018 sa na medzere podieľala až piatimi percentami.
(Zdroj: hnonline.sk)

Firmy chcú preplatiť mzdy, nielen odvody

18. 3. 2020 Prevádzku mesiac renovovali a včera ju chceli otvoriť. Bratislavské bistro Kubista však pre šírenie koronavírusu zostane aj naďalej zatvorené. Vláda pre podniky v podobnej zložitej situácii navrhla 13 opatrení.
Okrem iného chce zamestnávateľom odpustiť platenie odvodov a dane z príjmu za ich zamestnancov. Namiesto superhrubej by teda platili len čistú mzdu. Spomínané bratislavské bistro by tak na zamestnancovi s hrubou mzdou tisíc eur mohlo ušetriť mesačne až 580 eur.
(Zdroj: hnonline.sk)

Zmeny v mzdovej učtárni

16. 3. 2020 Dňa 1. 1. 2020 nadobudla účinnosť novela zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Zo schválených zmien vyplýva, že počnúc zdaňovacím obdobím roku 2020 sa zvyšuje nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka, upravuje sa výpočet ročnej daňovej povinnosti a zavedené sú aj nové druhy nepeňažných plnení, ktoré sú oslobodené od dane.
Daňové parametre od 1. 1. 2020. Sumy potrebné na výpočet daňovej povinnosti fyzickej osoby sa upravujú v nadväznosti na zvýšenie sumy životného minima alebo na zvýšenie sumy minimálnej mzdy. Sumy životného minima a minimálnej mzdy na rok 2020 boli ustanovené nasledovne: • na základe Opatrenia MPSVR č. 183/2019 Z. z. o úprave súm životného minima je s účinnosťou od 1. júla 2019 suma životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu vo výške 210,20 € • na základe Nariadenia vlády SR č. 324/2019 Z. z., ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2020, je suma minimálnej mzdy od 1. januára 2020 vo výške 580 €. Od roku 2020 sa už nebude výška nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka počítať ako 19,2 násobok životného minima (právny stav platný do 31. 12. 2019), ale ako 21 násobok životného minima (právny stav platný od 1. 1. 2020). Táto zmena bude mať dopad aj na výšku mesačnej daňovej úľavy na daňovníka.
júl 2025
T po ut st št pi so ne
27 30 1 2 3 4 5 6
28 7 8 9 10 11 12 13
29 14 15 16 17 18 19 20
30 21 22 23 24 25 26 27
31 28 29 30 31 1 2 3
32 4 5 6 7 8 9 10
Dnes má meniny Henrich
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner