Trinástych platov a odmien bolo menej
11. 2. 2009
Z internetového prieskumu platov vyplynulo, že podiel zamestnancov, ktorí sa na prelome rokov tešili z trinásteho platu, klesol na 23 percent. Pokles je o päť percentných bodov.
Nižšie boli aj odmeny. Kým v roku
2007 sa medziročne zvýšili o štrnásť percent,
v roku 2008 to bolo len o štyri percentá.
Analýza ukázala tiež to,
že platy v zahraničných firmách a vo veľkých firmách rástli oproti
predchádzajúcemu obdobiu pomalšie.
Dobrí zamestnanci sú tí, čo umožnia vyhrávať nad konkurenciou
11. 2. 2009
Konkurenciu "zabíja" rýchlosť. Naša rýchlosť. Zákazníci chcú všetko čo najskôr, ak nie ihneď. To platí aj pre služby a tovary, na ktoré boli doteraz zvyknutí čakať. Nikto dnes nechce čakať ani v obchodných vzťahoch medzi podnikmi. Okrem lehoty dodania má čas ešte jeden rozmer. Presnosť dodania, teda dodržanie termínu.
Presnosť a čas dodania dávajú obraz o tom, aký jednoduchý, zložitý, štíhly
alebo nepružný je dodávateľský proces poskytovateľa služby alebo výrobku. Ak je
proces zložitý a pomalý, pravdepodobne sa stane, že zákazník sa rozhodne pre
rýchlejšieho.
Štíhlosť je znakom zdravia a dobrej prípravy na boj s konkurenciou.
Zoštíhliť nezamená zmeniť organizáciu, ale zmeniť proces. A to zmeniť proces
hlavný z pohľadu zákazníka, nie z
pohľadu podniku a jeho oddelení. Pre zákazníka je to proces dodania služby
alebo produktu.
Inovovať proces tak, aby lepšie slúžil zákazníkom, nie je možné z kancelárií
alebo spoza monitorov. Ani na základe účelovo upravovaných informácií pre
nadriadených. Už vôbec sa nedá inovovať
podľa finančných výsledkov. Treba ísť tam, kde sa proces vykonáva. Meniť ho
treba s ľudmi, ktorí ho poznajú. Na základe informácií, ktoré kvantifikujú len
to, čo je naozaj dôležité.
Manažéri by sa mali sami seba spýtať: Ako
dobre poznám proces, ktorý podniku zarába peniaze? Koľko je v ňom
nepotrebných činností, zdržaní, strát a chýb? Ak si na tieto otázky zodpovedia
pravdivo, nájdu príležitosť na zrýchlenie procesu, zlepšenie služby zákazníkom
a vlastnej efektívnosti. Príležitosť na rast, lepšie využívanie kapacít,
rýchlejšie a optimálnejšie uspokojenie aktuálneho dopytu.
Zníženie nákladov sa stane
prirodzeným dôsledkom efektívnejšieho pôsobenia na trhu, nie primárnym
motívom.
Daňové zmeny aj v prospech podnikateľov
10. 2. 2009
Zmeny, ktoré ohlásila vláda v oblasti daní, nebudú len o znižovaní finančného bremena pracujúcich, ale aj o zlepšení finančných tokov v podnikoch.
Ak parlament
schváli návrh vlády, budú si napríklad podnikatelia môcť pri nákupe zastaralého
"počítačového parku" jednorazovo odpísať majetok za 1660 eur
(50-tisíc korún). V prípade nehmotného majetku sa odpis zvýši až na 2323 eur
(70-tisíc korún).
Opatrenia pre
veľké podniky
Zavádzajú
sa limity výrobcom liehu a minerálnych
olejov, ktorí doteraz pri preprave
museli skladať celú hodnotu tovaru formou bankovej záruky v prospech Daňovej a
Colnej správy. Veľké finančné skupiny a korporácie dostanú možnosť
zaregistrovať sa na platenie DPH ako skupina. Opatrenie môže zvýšiť likviditu
firiem, ale zároveň sa znižuje práca štátu, vďaka čomu sa budú môcť úradníci
venovať naplno vratkám DPH. Opatrenie smeruje k zprehľadneniu vnútropodnikových
transakcií.
Opatrenia pre malé
podniky
Drobní
podnikatelia si nebudú musieť viesť knihu jázd. Zavádza sa možnosť dodatočného
paušálneho uplatňovania si nákladov pohonných látok vo výške 80 % z nákladov v
danom roku. Podnikateľ má len povinnosť viesť si počiatočný a konečný stav
kilometrov.
Poistiť si možno aj stratu zamestnania alebo úver
10. 2. 2009
Takéto poistenie však nie je jednoduché získať. Človek totiž musí splniť niekoľko podmienok. Napríklad uplynutie určitého času od uzavretia zmluvy, určité nepretržité trvanie nezamestnanosti a podpora nezamestnaného maximálne po dobu jedného roka.
Poisťovňa môže poistenému za dohodnutých podmienok vyplácať v čase
nezamestnanosti mesačný dôchodok vo výške mesačnej splátky úveru, resp.
alikvotnej časti splátky úveru pripadajúcej na jeden mesiac.
Podobne ako práca sa dá poistiť aj hypotéka alebo úver. A to nielen z dôvodu
straty zamestnania, ale aj pri dlhodobejšie trvajúcej práceneschopnosti.
Počet záujemcov o takéto poistenie aj napriek postupujúcej finačnej kríze
zatiaľ zásadným spôsobom nerastie.