Virtuálna mena u FO z účtovného a daňového hľadiska
27. 8. 2021
Základný právny rámec pre zdanenie príjmov plynúcich z obchodovania s kryptomenou resp. z ťaženia kryptomeny je nastavený v § 2 písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších, a to, že predmetom dane daňovníka (FO aj PO) je príjem (výnos) vznikajúci z činnosti daňovníka a z nakladania s majetkom daňovníka, okrem osobitne vymedzeného predmetu dane podľa § 12 ZDP.
Zdanenie príjmu z predaja virtuálnej meny mimo podnikateľskej činnosti u daňovníka fyzickej osoby je zadefinované ako ostatný príjem v § 8 ods. 1 písm. t) ZDP. Samozrejme ide o príjmy z predaja virtuálnej meny zadefinovanej v § 2 písm. ai) ZDP, t. j. príjmy, ktoré vznikajú pri výmene virtuálnej meny za majetok, výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu, výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby alebo pri odplatnom prevode virtuálnej meny.
Zároveň v § 8 ods. 17 ZDP je zadefinované, že príjem z predaja virtuálnej meny uvedený v odseku 1 písm. t) tohto ustanovenia, ktorá bola nadobudnutá ťažbou, sa zahrnie do základu dane (čiastkového základu dane) v zdaňovacom období realizácie predaja tejto virtuálnej meny.
Uvedené znamená, že ak daňovník vyťažil virtuálnu menu v roku 2021, ale až roku 2022 sa táto vyťažená mena
• vymenila za inú virtuálnu menu alebo
• vymenila za majetok, alebo
• vymenila za službu, alebo
• predala
došlo k realizácii predaja vyťaženej virtuálnej meny a teda dôjde aj k zdaneniu takto dosiahnutého príjmu.
Rovnako ustanovenie § 8 ods. 17 ZDP upravuje aj skutočnosť, že súčasťou základu dane (čiastkového základu dane) je príjem z predaja virtuálnej meny dosiahnutý pri výmene virtuálnej meny za majetok, pri výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu alebo pri výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby pri použití ocenenia spôsobom podľa § 17 ods. 43 ZDP, t. j. použije sa pre jeho ocenenie reálna hodnota upravená v § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve ku dňu tejto výmeny.
Ak bol majetok, z ktorého plynú príjmy podľa § 8 ods. 1 a 2 (napr. príjem z predaja nehnuteľnosti, príjem z predaja hnuteľnej veci, príjem z predaja cenných papierov), nadobudnutý výmenou za virtuálnu menu, pri ocenení výdavkov vynaložených na dosiahnutie týchto príjmov sa postupuje spôsobom uvedeným v § 25b a to
• obstarávacou cenou (§ 25 ods. 6 zákona o účtovníctve), ak bola virtuálna mena nadobudnutá kúpou,
• reálnou hodnotou [§ 25 ods. 1 písm. h) štvrtý bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve], ak bola virtuálna mena nadobudnutá výmenou za inú virtuálnu menu.
Podľa § 25b ods. 2, vstupnou cenou majetku a služby nadobudnutých výmenou za virtuálnu menu ku dňu výmeny je reálna hodnota virtuálnej meny [§ 25 ods. 1 písm. h) tretí bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve].
V
Zmena lehoty pre priznanie dane, DPH aj zákona o účtovníctve
9. 2. 2009
Vláda v pondelok schválila novelu zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Podľa nej by sa mala zmeniť štruktúra vnútorných výdavkov v rozpočte s tým, že samospráva prevezme na seba ťarchu zamestnaneckej prémie.
K ďalším opatreniam patrí napríklad novela zákona o
účtovníctve, ktorá navrhuje zvýšiť hranice pre povinný audit a konsolidovanú
účtovnú závierku podmienenú obratom o 50 %. Vládny kabinet ďalej odsúhlasil
skrátenie lehoty pre vrátenie nadmerných odpočtov dane z pridanej hodnoty zo 60
na 30 dní, pre mesačných platiteľov dane, ktorí nemajú žiadnu dlžobu na daniach
alebo odvodoch. Novinkou je možnosť skupinovej registrácie platiteľov DPH pre
ekonomicky a organizačne prepojené osoby.
Predĺžiť sa majú lehoty na podanie daňových priznaní. Kým
lehota pre priznanie dane v prípade zamestnancov zostáva aj naďalej do konca
marca, pre fyzické osoby sa termín posúva do konca apríla a pre právnické osoby
až do konca júna.
Zvýšenie nezdaniteľného minima
6. 2. 2009
Nezdaniteľné minimum cielene znižuje daňové zaťaženie nízko a stredne príjmovým zamestnancom.
Nezdaniteľné minimum by od 1. marca malo vzrásť z doterajšieho 19,2-násobku na
22,5-násobok životného minima, čo by tento rok predstavovalo nárast z 3435 eura
(103.483 Sk) na 4027 eura (121.317 Sk). V dôsledku tejto zmeny sa zvýši aj "zamestnanecká prémia". Pre ľudí s
nulovou daňovou povinnosťou, pri splnení určitých podmienok, to znamená nárok
na doplatok negatívnej dane zo strany štátu.
Vyššia suma stravného na pracovných cestách
6. 2. 2009
Smerom nahor by sa mali upraviť sumy stravného pre zamestnanca vyslaného na pracovnú cestu. Plánuje to ministerstvo práce.
V
prípade pracovnej cesty v dĺžke 5 až 12 hodín by sa suma stravného mala zvýšiť
zo súčasných 3,3 € na 3,7 € za každý
deň, pri ceste od 12 do 18 hodín z 5 € na 5,4 € za deň a pri pracovnej ceste
presahujúcej 18 hodín zo súčasných 7,7 € na 8,3 E za jeden deň pracovnej cesty.
Nezamestnanosť možno využiť na získanie kvalifikácie alebo zmenu profesie
6. 2. 2009
Najmä dlhodobo nezamestnaní by sa mali zaujímať o rôzne vzdelávacie kurzy, ktoré poskytujú úrady práce. Úrady práce v spolupráci s vládou by mali svoje vzdelávacie projekty pre nezamestnaných zintenzívniť najmä v čase krízy.
Sústrediť sa treba na oblasti, kde je perspektíva. Ľudia by
rozhodne v prípade strany zamestnania nemali rezignovať a zostať pasívnymi.
Treba si uvedomiť, že nezamestnaný bez ďalšieho vývoja prestáva byť použiteľný
na trhu práce.